Olen suorittamassa A-korttia perinteisesti autokoulussa. Pitkään suunniteltiin, että mieheni hommaisi opetusluvat ja ajaisin kortin omalla Sportsterilla. Homma alkoi kuitenkin tuntua vähintäänkin monimutkaiselta mitä enemmän asiaan perehdyimme. Mietimme myös tuota opetusasiaa ja tulimme tulokseen, että kyllähän ammatti-opettaja on oman alansa asiantuntija. Hän osaa myös neuvoa jutut, mitkä pitää tietää ja muistaa, jos mielii inssikokeen läpäistä ja saada kortin käteen.
Kirjallisen kokeen sain suoritettua menestyksekkäästi viime viikolla. Siihen opiskelu tapahtui itseopiskeluna autokoulun antamilla tunnuksilla nettiympäristössä. Aika monta hetkeä vietin niihin kirjallisiin opiskellen, ennen kuin homma alkoi sujumaan. Moottoripyörään liittyvät asiat osasin kyllä kaikki
Maanantaina alkoivat vihdoin ne kauan odotetut ajotunnit. Sain opettajaksi oikein mukavan naisihmisen. Hän on lehmänhermoinen ihminen, joka kestää minun kohellusta ja höpötystä, omaa hyvän tilannetajun ja jaksaa vielä kannustaa.
Ajokokemukseni ja fyysiset mittani huomioiden päädyimme aloittamaan ensimmäiset ajotunnit Hondan piikkipyörällä. Opettaja ehkä huomasi kauhunsekaisen ilmeeni, kun katsoin isoa ja korkeaa Hondan moottoripyörää. Ton selkäänkö mun pitäisi hypätä? Olen nyt ajellut ensimmäiset kolme ajotuntiani sillä piikkipyörällä eli tuttavallisesti pikkupyörällä. Sen selässä istuminen tuntuu jo ihan kivalta, mutta vielä on hieman haasteita liikkumisessä.
Kun nainen on yli 40-v. ja ajokokemusta moottorilla varustetuista kaksipyöräisistä on vain ukkivainaan pappatunturilla ajelut reilut 30 vuotta sitten ja sekin vain meiningillä "hanaa", niin täytyy todeta, että ajamaan oppimisessa on omat haasteensa. Sanoinkin eilen opettajalleni, että meidän suhteesta taitaa tulla aika pitkä. Lakisääteinen määrä on B-kortin omaavalle vain 5 ajotuntia, joka on ihan tajuttoman vähän, ellei ole ajokokemusta muista kaksipyöräisistä tai ole muuten vaan luonnonlahjakkuus. Itselleni on tällä hetkellä varattu näin alkuun 10 ajotuntia, joista olen tähän mennessä ensimmäiset kolme suorittanut.
Loppuun sitten vielä Porstersonin kuulumisia. Viime viikolla vaihdettiin hälle asianmukainen ilmanputsari ja eilen posti toi siihen suodattimen. Eilen sitten pääsin vähän käynnistelemään Porsteria. Onhan hää vaan niin ihanan matala ja räyhäkäs. Äänet on ihan toista kuin autokoulun piikki-Hondassa.