Electra Gliden tärkeimmät eroavaisuudet vuosien saatossa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Catiska
Viesti:

Electra Gliden tärkeimmät eroavaisuudet vuosien saatossa

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Alkaisi olla pyöräkuumetta... Tuon Softailin lisäksi himottaisi hommata matkasohva. Jotenkin on vain mukava viettää loma kierrellen ympäriinsä fiiliksen mukaan. Toki se tuolla Softaililla onnistuu yksinään ajaessa mutta tavaran raahaaminen on vähän työlästä kun ei ole muuta kiinnityspaikkaa kamoille kuin tanko ja takalokari.

Jotenkin nuo vanhemmat mallit kiinnostaisi, toki se on myös kustannuskysymys. Mutta tarvittaessa budjetti venyy n. 20kEur luokkaan jos koen sen välttämättömäksi.

Asiaan... Mitä merkittäviä muutoksia on vuosien saatossa tullut näihin pyöriin? Tiedän että pannulla mentiin eka vuosi, sitten lapio vaihtui moottoriksi jolla mentiin -84 saakka. Remmiin astui Evo joka tuuppi eteenpäin reilut kymmenen vuotta. Sitten kuviin tuli Twin Cam ensin itaaliaanon ruiskulla joka poistui takavasemmalle jossain vaiheessa, kait onneksi.
Noista moottoreista Evo olisi houkuttelevin, jotenkin siihen on tottunut... Luotettava ja yksinkertainen työjuhta.

Runko. Se kait tuli uunista ulos kun Electra esiteltiin ja varsinaisesti uudistui vasta 2009 täydellisesti? Siihen asti sitä kait vain muokkailtiin milloin moottorin, milloin akun tai öljysäiliön siirron vuoksi? Vanhempaa runkoa haukutaan veteläksi mutta pienen gallupin perusteella omistajat eivät sitä kovin ongelmallisena ole pitäneet.

Entä varusteet? Milloin tuli vakionopeussäädin tyrkylle? Jotain muuta oleellista?

Miten alusta ja jarrut? Oliko niissä jotain virstan pylväitä tai jotain mitä kannattaa välttää?
Kiwi
Viesti:

Re: Electra Gliden tärkeimmät eroavaisuudet vuosien saatossa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

-99 on viimenen vuosi kartiorullalaakereilla pyöränlaakereissa. Jarrusatulan kiinnitys muuttui samalla, ja uudemmissa on paremmat jarrut.
-03 eteenpäin on ruisku ollut ”parempi”, mutta sillä vanhemmallakin pärjää. Vanhemmissa taas ei tarvitse murehtia vetopuolen laakerista.
-07 tuli isompi twincami ja 6 vaihteinen loota, eron huomaa tankatessa kun uudempaan menee litra vähemmän ainetta ~300 km matkalla. Samalla tuon koneen kanssa tuli kylläkin automaattikiristin enskaan, joka pitää ketjua vähän turhan tiukalla. Tähän on vähän fifty-sixty, parempi jalkopää mutta huonompi ensiöveto. Käytettyä ostettaessa on vaikea tietää onko kuinka paljon nautittu ”väännöstä” ja ajeltu 6 vaihteella kuuttakymppiä.

Tällaista tähän väliin, ehkä illalla muistan jotain lisää.
jty
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jty »

08 sähköinen kaasu ja lambdat, 09 runko uusiks, sit oliko 2016 paikkeilla kun katteen muotoilu ja aerodynamikka muuttu ja (yhä twin cam) osottainen nestejäähdytys, ultra vedellä ja ponttooneihin tuli syylärit ja kingissä samoissa kanavissa kiersi öljy. Sit olikoha heti seuraavana vuonna tuli Milwaukee 8.

Otan kantaa tuohon moottoriasiaan; lähtökohtaisesti mun mielestä kaikki touringit m8:iin asti on liian voimattomia, ainakin jos meinaa oikeasti päästellä kakspäällä pitkin Eurooppaa. Eli hankinnassa keskeinen kysymys on kuinka vehjettä on laitettu ja kuinka sitä voi ite laittaa. Tällöin <2003 magneti marellin ruiskut on probleema. Uudemmissa delphin ruisku ja viritys onnistuu hyvin ja joka dynoputka saa powercommanderin tai -visionin säätöihin. Jos oikein lähtee laittamaan niin ottaisin 2009:n koska uuteen runkoon saa jo todella hyviä etukäyriä ja lambdapaikat mahdollistaa jopa widebandien käytön jos oikein innostuu. Siinä on lisäks sähkökaasu joten cruise on hyvä ja viritys vielä herkempää, abs:t saattaa löytyä tehtaan vakiovarusteena (makuasia tykkääkö) mut enne kaikee 6-lovinen laatikko.
Omasta mielestäni paras ois ku sais ihan stockin 2009, siihen joku 113” - 117” kit, touringiin sopivat nokat, kunnon putket ja ilmanputsari, ja kytkimeen jäykemmät levyt. Sit joku asiallinen dynoputiikki (joka osaa säätää muutakin kun afr taulut) ja power vision.

Taustaks, mulla on 2008 kingi jossa pellit ja vaihdelaatikko on orkkista. Kone on 120R joka muutettu touringiin sopivammaks (nokat alavääntöiset, kevyemmät beehive venajouset), vääntökäyrä lähtee 1800rpm/135Nm ja sillä ajettu 50 000. Orkkis kytkinkehä levis just mutta tuosta automaattisesta enskakiristimestä huolimatta kampura ei oo vääntyny ja vaihteiston pääakseli vielä tehtaan speksissä.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 15:26 11.08.2018.oliko 2016 paikkeilla kun katteen muotoilu ja aerodynamikka muuttu ja (yhä twin cam) osottainen nestejäähdytys,
seuraavana vuonna tuli Milwaukee 8.

Otan kantaa tuohon moottoriasiaan; lähtökohtaisesti mun mielestä kaikki touringit m8:iin asti on liian voimattomia, ainakin jos meinaa oikeasti päästellä kakspäällä pitkin Eurooppaa.
Tuo muutos tuli 2014. M8 tuli 2017, joten 3 vuotta oli tuo nestekantinen TC

Tehoa ei kai ole koskaan liikaa, mutta jos pyörä lähtee kiihtymään 130-140 nopeudesta mukavasti 2 päällä täydellä lastilla tuonne 160-170, niin minulle ainakin riittää hyvin. Näissä aerodynamiikka ei ole tarkoitetu 250 nopeuksiin, vaikka millaisen myllyn rakentaisi. Tuo onnistuu hyvin 110 ja jopa 103 koneilla kohtuullisesti, kun on hengistysmuutos ja ohjelmointi.

Ennen isompaa viritystä panisin alustan kuntoon. Yksi kaverini sanoi, että silloin auto on hyvä, kun ei puutu muuta kuin tehoa. Sopii myös pyöriin. 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jty
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jty »

Joe Cool kirjoitti: 16:25 11.08.2018.
jty kirjoitti: 15:26 11.08.2018. Otan kantaa tuohon moottoriasiaan; lähtökohtaisesti mun mielestä kaikki touringit m8:iin asti on liian voimattomia, ainakin jos meinaa oikeasti päästellä kakspäällä pitkin Eurooppaa.
Tehoa ei kai ole koskaan liikaa, mutta jos pyörä lähtee kiihtymään 130-140 nopeudesta mukavasti 2 päällä täydellä lastilla tuonne 160-170, niin minulle ainakin riittää hyvin.
Tätä just tarkoitan. Ei onnistu stock glidellä
”Joe Cool” kirjoitti: Näissä aerodynamiikkaa ei ole tarkoitetu 250 nopeuksiin, vaikka millaisen myllyn rakentaisi.
Aivan samaa mieltä, sen takia vääntönokat
Tuo onnistuu hyvin 110 ja jopa 103 koneilla kohtuullisesti, kun on hengistysmuutos ja ohjelmointi.
No tässä ollaan nyt asian ytimessä. Virittää pitää joka tapauksessa. Kyse on siitä, riittääkö kohtuus vai haluaako hauskaa vaiko tosihauskaa. Ja kriteerinä rekan ohitus 120kmh, ei 250kmh, ei dynolapun numerot eikä sekunnit 0-100.
Tosin useimmilla meistä varmaan nälkä kasvaa syödessä mutta jokainen uusintadyno tulee kalliiks. Joko pankista lainaaa ja kaikki kerralla tai joka vuosi vähän lisää, pick your poison.

Bottom line on mitä sanoin että stock 2009 on hyvä pohja lähteä virittämään.
Ennen isompaa viritystä panisin alustan kuntoon.
No ne ilmaiskarit ei ny oo mailman huonoimmat, mutta mulla kokemus vaan kingistä missä keula ei paina ku virtahevolla. Oon kyl itekin laittanu mut myöhemmi.
Yksi kaverini sanoi, että silloin auto on hyvä, kun ei puutu muuta kuin tehoa. Sopii myös pyöriin. 8)
Älä ny aikuine mies höpöjä puhu :D
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 19:02 11.08.2018.
Yksi kaverini sanoi, että silloin auto on hyvä, kun ei puutu muuta kuin tehoa. Sopii myös pyöriin. 8)
Älä ny aikuine mies höpöjä puhu :D
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Catiska
Viesti:

Kiitos hyvistä vinkeistä ja mallierojen kartoittamisesta!

Tieto lisää tuskaa, kaikessa on huonot puolensa. Osassa ne puolet maksaa vain enemmän kuin toisessa mutta sepä on oman puntaroinnin asia.

Viritäämään tuskin alan. Tähänkään asti ei HD ole minua siihen houlutellut. Jotta saisin sen kiihtymään edes autoni tahtia niin rahaa pitäisi upottaa tolkuttumasti jotta paketti vielä kestäisikin. Ja jos en pyörällä pärjää autolleni, niin en viitsi edes yrittää. Harrikka on just hyvä näin kuten se on. Evonkin tehot riittää minulle customissa, joten kaipa twin camin tehot riittää minulle matkalehmällä vaikka olisi 88 tai 96 kokoinen kone. Eipä minulla ole edes ketään kyytiläistä, joten lähtökohtaisesti yksin ajan.
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Catiska kirjoitti: 14:20 12.08.2018.

Viritäämään tuskin alan. Tähänkään asti ei HD ole minua siihen houlutellut. Jotta saisin sen kiihtymään edes autoni tahtia niin rahaa pitäisi upottaa tolkuttumasti jotta paketti vielä kestäisikin. Ja jos en pyörällä pärjää autolleni, niin en viitsi edes yrittää. Harrikka on just hyvä näin kuten se on. Evonkin tehot riittää minulle customissa, joten kaipa twin camin tehot riittää minulle matkalehmällä vaikka olisi 88 tai 96 kokoinen kone. Eipä minulla ole edes ketään kyytiläistä, joten lähtökohtaisesti yksin ajan.
Allekirjoituksestasi päätellen ajat jollain V8 Moparilla??? Kas kun tuo paska Fuckbookki ei näytä ulkopuolisille... haluua vielä jotain v*tun turvarakastusta.....
Mutta Kun nyt satuit tuon Evon tuossa mainitsemaan, niin kyllä silläkin (80) kerkiää ihan riittävästi! Ja eihän suomessa saa virallisesti ajaa kuin 120 ja sekin vain moottoriteillä.... ja lujempaa silläkin pääsee.... :lol:
Toki koskaan tehoa ei ole liikaa???? Mutta suurimmaksi osaksi sillä vähemmälläkin teholla pärjää ja enemmän näissä on kuitenkin kiihtyvyyttä kuin jossain vanhassa nissanmicrassa.....
Itse en ainakaan koskaan ole edes omalla mopolla jäänyt liikenteen tukoksi enkä jalkoihin, vaikka se ei mikään vauhtihirmu olekaan.......... Evo mallia -96 ja kaasarilla eikä viritetty!
Ja moniko tehokkaan mopon omistaja vetää aina sen "narun" täysin kireälle joka kiihdytyksessä???? Jos ei vedä, niin silloinhan mopossa on turhaan liikaa tehoja.... :mrgreen:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Catiska
Viesti:

Näin on.
Vastaa Viestiin