Vinkkejä Sportsterin ostoon
Vinkkejä Sportsterin ostoon
Pyöräkuume eikun pahenee. Tässä kirjalliseen kokeeseen lukemisen välissä pitää vähän vetää henkeä ja kysellä täältä vinkkejä. Eli ajatukseni nyt sitten olis ostaa se Sportster about 5 000 euron hintaluokassa tai vaikka vähän allekin. Jotta heti kun syksy koittaa ja toivottavasti kortti käteen napsahtaa, niin pääsis ennen talvea vähän ajovarmuutta hakemaan.
Millaisia eri malleja Sporstereissa on? Millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomioita? Mitkä on sen heikot kohdat? Millaista ei kannata ostaa? Ilmeisesti se kiva väri ja kiva satula ei riitä oston perusteeksi.
Millaisia eri malleja Sporstereissa on? Millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomioita? Mitkä on sen heikot kohdat? Millaista ei kannata ostaa? Ilmeisesti se kiva väri ja kiva satula ei riitä oston perusteeksi.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon
Tähtäin mahdollisimman orggis mielellään tämän vuosituhannen vehje.
883 käy aivan hyvin alkuun ja sillä pääsee pitkällekin. Konversioita (itse tehty muutos 883 -> 1200) välttelisin sillä perusteella, että eniten ongelmakyselyitä Sportstereissa tuntuu pukkaavan niihin. Orggis pelaa kun junan vessa ja pitkään...!
Low-malleihin on turha sekaantua, jos jalat yltävät tavallisella maahan. Niillä saa vain huonomman penkin ja valmiiksi tehtaalla pilatun alustan.
Jos budjetti venyy tai saat hyvät kaupat, niin '07 tuli ruisku ja taas ollaan varmemmalla ja huolettomammalla pohjalla, kuin kaasarin kanssa. 5-6000 väliin voi saada käteisostajana tuollaisenkin 883:n, 1200 hintapyynnit alkavat 7000 ja vaatii vähän enemmän neuvottelua päästä 5000 pintaan eikä välttämättä onnistukaan.
883 käy aivan hyvin alkuun ja sillä pääsee pitkällekin. Konversioita (itse tehty muutos 883 -> 1200) välttelisin sillä perusteella, että eniten ongelmakyselyitä Sportstereissa tuntuu pukkaavan niihin. Orggis pelaa kun junan vessa ja pitkään...!
Low-malleihin on turha sekaantua, jos jalat yltävät tavallisella maahan. Niillä saa vain huonomman penkin ja valmiiksi tehtaalla pilatun alustan.
Jos budjetti venyy tai saat hyvät kaupat, niin '07 tuli ruisku ja taas ollaan varmemmalla ja huolettomammalla pohjalla, kuin kaasarin kanssa. 5-6000 väliin voi saada käteisostajana tuollaisenkin 883:n, 1200 hintapyynnit alkavat 7000 ja vaatii vähän enemmän neuvottelua päästä 5000 pintaan eikä välttämättä onnistukaan.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Mä oon tota miettinyt just, että mitä merkitystä on sillä, onko 883 vai 1200? 883 näyttäs olevan selkeästi keskimäärin halvempi. Eiköhän 883:lla pääse myös riittävän lujaa?
Tai onko jotain muita syitä, miksi 883:sta pitäisi vältellä?
Hyvä tietää myös, että noissa conversiopyörissä on ollut enemmän ongelmia.
Olen katsellut ilmoituksia ja todennut, että myös meikäläisen ikäinen pyörä saattaa maksaa sen 5 tonnia.
Ehkä kuitenkin lähtisin pikkuisen uudempaa hakemaan.
Hyvä tietää myös, että noissa conversiopyörissä on ollut enemmän ongelmia.
Olen katsellut ilmoituksia ja todennut, että myös meikäläisen ikäinen pyörä saattaa maksaa sen 5 tonnia.
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:49 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:49 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.

Minusta ihan perusteltua aloittaa toinen ketju kun puhutaan porstereista yleensä, nyt kun siinä toisessa saatiin malli valittua.
Itse lähtisin (ja lähdinkin) hankkimaan ei-madallettua yksilöä jossa on jalkatapit ”keskellä”, eli ei siirtosarjoja. Järkevän korkuinen tanko ja muutenkin ”normaali” moottoripyörän ajoasento. Se on kuitenkin loppujen lopuksi ainakin minulle se mukavin ajoasento, muotivillityksistä viis. Mutta makuasia tietenkin. Iso tankki on kiva, ettei tarvitse yhtenään pysähdellä tai voi pysähdellä muuallekin kuin bensa-asemille
883 vs 1200... En tosiaan tiedä. Omaa kokemusta ei ole joten seuraava on arvailua. Mutta kuitenkin. Olet verrattain kevyt, ja jos/kun yksin ajelet etkä valtavaa matkatavaramäärää jatkuvasti kuskaile niin miksipä ei pienemmälläkin pärjäisi. Vrt toi mun Honda, uutena ollut 36 heppaa, minä reilu 180cm / 100kg kypärä päässä ja takin koko 56 eli tuulenvastustakin on. Ikinä en ole mistään myöhästynyt konetehon puutteen takia
Välitykset ja alusta alkavat Hondassa loppua ennen moottorin rajoja, yli satasta ei viitsi pitkään ajaa mutta tätä pulmaa tuskin tulee pienempikoneisellakaan Sportsterilla. On se kuitenkin isolle tielle tehty.
Itse lähtisin (ja lähdinkin) hankkimaan ei-madallettua yksilöä jossa on jalkatapit ”keskellä”, eli ei siirtosarjoja. Järkevän korkuinen tanko ja muutenkin ”normaali” moottoripyörän ajoasento. Se on kuitenkin loppujen lopuksi ainakin minulle se mukavin ajoasento, muotivillityksistä viis. Mutta makuasia tietenkin. Iso tankki on kiva, ettei tarvitse yhtenään pysähdellä tai voi pysähdellä muuallekin kuin bensa-asemille
883 vs 1200... En tosiaan tiedä. Omaa kokemusta ei ole joten seuraava on arvailua. Mutta kuitenkin. Olet verrattain kevyt, ja jos/kun yksin ajelet etkä valtavaa matkatavaramäärää jatkuvasti kuskaile niin miksipä ei pienemmälläkin pärjäisi. Vrt toi mun Honda, uutena ollut 36 heppaa, minä reilu 180cm / 100kg kypärä päässä ja takin koko 56 eli tuulenvastustakin on. Ikinä en ole mistään myöhästynyt konetehon puutteen takia
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Samaa mieltä noista lainatuista kaikistaKariFS kirjoitti: 23:46 18.07.2018. Minusta ihan perusteltua aloittaa toinen ketju kun puhutaan porstereista yleensä, nyt kun siinä toisessa saatiin malli valittua.
Itse lähtisin (ja lähdinkin) hankkimaan ei-madallettua yksilöä jossa on jalkatapit ”keskellä”, eli ei siirtosarjoja. Järkevän korkuinen tanko ja muutenkin ”normaali” moottoripyörän ajoasento. Se on kuitenkin loppujen lopuksi ainakin minulle se mukavin ajoasento, muotivillityksistä viis.
miksipä ei pienemmälläkin pärjäisi. Vrt toi mun Honda, uutena ollut 36 heppaa, minä reilu 180cm / 100kg kypärä päässä ja takin koko 56 eli tuulenvastustakin on. Ikinä en ole mistään myöhästynyt konetehon puutteen takia![]()
Yksi pointti on etsiä R-malli, se on näyttävämpi (makuasia) ja tuplajarruilla varustettu. Niitä saa kummallakin koneella. Jarrut paranivat joskus vuosituhannen vaihteessa, ehkä jo joskus 95/96 tietämissä, tästä en ole varma. Mutta tyttären '03:ssa ovat jo varsin OK jarrut, ne kun vielä saa tuplana eteen, niin jo pysähtyy.
Itse olen ajanut 2008 uudella ruisku 883:lla myös 2 päällä eikä se ajaminen jäänyt tehoista kiinni. Ajoin sillä noin 1000 km. Saman verran olen ajanut '03 883 kaasarivehkeellä ja silläkin saa kortin hyllylle jopa satasen alueella, 140 löytyy helposti. 1200 on joku 10-15 heppaa enemmän ja vääntöä muistaakseni 30% lisää, toki ne jossain tuntuvat, mutta muutaman koeajon perusteella ei se 1200 mikään raketti ole sekään eikä sellaista "tämä se pitää ehdottomasti olla" -fiilistä ole tullut kertaakaan.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
883 laatikon välitykset on hieman tiheämmät isompaan verraten, eli matkavauhdissa on kierroksia vähän enemmän.
Hetken aikaa jouduin miettimään, että mistä puhutaan. Mulle kun kotilot on tähän asti olleet vaan limaisia vihollisia mun puutarhassa.-Harikka- kirjoitti: 23:27 18.07.2018. Käytännön vertaus kotilo maailmasta, 1.6:lla on rennonpaa ajella, ku 1.2:lla![]()
Mutta kiitos kaikille vinkeistä. Nämä on jo selkeyttäneet paljon mun pohdintoja. Saa kirjoitella lisääkin, jos jotain tulee mieleen.
Mietin itse laittaessani uuden ketjun, onko tämä oikea vaihtoehto. Ajattelin kuitenkin, että olisi selkeämpää näin. Jos joku muukin miettii Sportsterin ostoa, niin tässä ketjussa vois siihen saada apuja.
Asiallisesti ilmaistu ketju on aina helpompi löytää kuin jos jonkun toisen ketjun alla on se sama keskustelu!
Ja siihen mopon ostoon hieman liittyen. Yleensä syksyllä hinnat on halvempia kuin keväällä, varsinkin kun kaikilla ei ole tallia tai muuta paikkaa, jossa sitä mopoa säilyttää talven yli! Jos säilytys mahdollisiius Sinulla on niin kannattaa harkita sitä ostamista jo syksyllä.
Ja mitä nuo pyyntihinnat on netissä, niin osasta pystyy varmasti tinkimään aika hyvinkin, varsinkin jos myyjällä on ongel,ia tuon säilytyksen kanssa. Mitä eilen katselin vaan mielenkiinnosta noita Sporsterin hintoja, niin kyllä niitä hyviäkin saa ihan järkevään hintaan, kunhan vaan osaa etsiä ne räpeltämättömät sieltä joukosta. Joten onnea vaan tuleville mopokaupoille.
Ja siihen mopon ostoon hieman liittyen. Yleensä syksyllä hinnat on halvempia kuin keväällä, varsinkin kun kaikilla ei ole tallia tai muuta paikkaa, jossa sitä mopoa säilyttää talven yli! Jos säilytys mahdollisiius Sinulla on niin kannattaa harkita sitä ostamista jo syksyllä.
Ja mitä nuo pyyntihinnat on netissä, niin osasta pystyy varmasti tinkimään aika hyvinkin, varsinkin jos myyjällä on ongel,ia tuon säilytyksen kanssa. Mitä eilen katselin vaan mielenkiinnosta noita Sporsterin hintoja, niin kyllä niitä hyviäkin saa ihan järkevään hintaan, kunhan vaan osaa etsiä ne räpeltämättömät sieltä joukosta. Joten onnea vaan tuleville mopokaupoille.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Tärkein mitä katot ku ostat Sportster on minun mielestä se että ostat min -91 vuosimallin, jolloin ne muuttui 5 vaihteiseksi. Huomattavasti mukavempi ajaa ku 4 lovinen.
Kato myös ettei oo kauheesti menty tekemään "omia" sähkötöitä... Niistä voi olla pirusti riesaa...
Kato myös ettei oo kauheesti menty tekemään "omia" sähkötöitä... Niistä voi olla pirusti riesaa...
Pannu: FLH -55 ja Panna: Pan-America Special -22.
Jep,vähintään 1991. En nyt noista vaihteista niinkään tiedä,mutta tuolloin tuli myös remmiveto ja paremmin sijoitettu laturi,joka ei laukea kuten 4-vaihteisissa.
Tosin tässä taidetaan hakea hiukan uudempaa laitetta.
Tosin tässä taidetaan hakea hiukan uudempaa laitetta.
Loud valves save lives
Joo, tarkoitus olis ostaa syksyllä. Ei ole omaa tallia, mutta tiedossa on minne viedään säilytykseen. Syksyllä haluan ostaa pyörän toki tuon hinnankin takia. Mutta vielä enemmän siksi, että jos sen kortin saan syyskuun alkuun, niin haluaisin heti päästää treenaamaan ajotaitoja, ettei kaikki unohdu talven aikana. Ja pääsee heti keväällä ajelemaan lisää.
Luulen, että Sporissa katsellaan nyt tosiaan tämän vuosituhannen malleja ja ehkä kuitenkin sitä 1200:sta. Hihnaveto pitää olla, sanoi toinen puolisko. Kovin isoa projektia ei saa olla, koska meillä ei ole tosiaan sitä omaa tallia, missä rassata pyörää.
Kyllä mä muutaman ihanuuden jo näin netissä, mutta koetan pistää jäitä hattuun ja malttaa vielä hetken katsella sitä oikeaa. Kortin saamiseen kun menee vielä hetki.
Löysin muuten äsken netistä tällaisen vuoden vanhan Iltasanomien jutun, jossa kerrotaan Sporsterin historiasta ja malleista ajan saatossa. https://www.is.fi/autot/art-2000005277780.html
Luulen, että Sporissa katsellaan nyt tosiaan tämän vuosituhannen malleja ja ehkä kuitenkin sitä 1200:sta. Hihnaveto pitää olla, sanoi toinen puolisko. Kovin isoa projektia ei saa olla, koska meillä ei ole tosiaan sitä omaa tallia, missä rassata pyörää.
Kyllä mä muutaman ihanuuden jo näin netissä, mutta koetan pistää jäitä hattuun ja malttaa vielä hetken katsella sitä oikeaa. Kortin saamiseen kun menee vielä hetki.
Löysin muuten äsken netistä tällaisen vuoden vanhan Iltasanomien jutun, jossa kerrotaan Sporsterin historiasta ja malleista ajan saatossa. https://www.is.fi/autot/art-2000005277780.html