Keystone vs Dragbar

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Seneca

Keystone vs Dragbar

Viesti Kirjoittaja Seneca »

Mosh!

Tuli 50-villytykseen hankittua Sportster XL883N Iron ja sitä pitää heti päästä muokkaamaan istuimen ja
orkkis ohjaustangon osalta. Tangon osalta olen harkinnut Biltwellin Keystonea tai HD Dragbaria ehkä Biltwellin Friscokin tulis kyseeseen.

Antakaas kyseisiä tankoja käyttäneet kommentteja tangoista. Onko ajoasento ok? Väsyykö selkä/ranteet ? yms.. Itsellä pituutta about 186, joten kädet kyllä yltää...ja selkäkin vielä taittuu..

/M
Kiwi
Viesti:

Re: Keystone vs Dragbar

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Nämä on taas niitä kysymyksiä joihin ei yhtä vastausta löydy. Sanoisin että kannattaa ajaa edes yks kesä ja pähkäillä mihin suuntaan käsiä tarttis siirtää jos tarttee, alkuperänen asentokin voi olla ihan hyvä. Suora tanko on harvoin hyvä. Pituuden tietäminenkään ei välttämättä auta yhtään kun on persjalkaisia ja ei-persjalkaisia.

Ajoin 5 kesää Dynalla ja mietin että mitähän ihmettä sille tekis, sit nostin tankoa 5" ylemmäs ja laitoin vähän korkeemman stongan, sit möinkin sen pois :mrgreen: Nyt shovelissa samaa vikaa, paitsi jalat on liian koukussa.
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:53 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Veijo Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Käsien osalta sanoisin, että tärkeintä on ranteiden luonnollinen asento. Se kun riippuu omista mittasuhteista, niin on vaikea sanoa näkemättä mikä sopii. Aika monesta tangosta löytyy netistä mitat, joten askartelet 25 mm sähköputkesta vastaavan ja mallaat sillä. Säästyy rahaa ja aikaa verrattuna siihen, että tuurilla ostat jonkun ja myyt sitten isolla tappiolla pois kun ei sovi. Tai sitten odotat ajokauteen jolloin pääsee helposti koeistumaan jonkun muun pyörää, jossa on valmiiksi havittelemasi varustus tai ainakin osa siitä.

Minulla on toisessa pyörässä lähes suora tanko (5 asteen taivutus) ja toisessa 18 tuumainen apinakiikku. Kummallakin minun on hyvä ajaa, vaikka muiden mielestä molemmat on ihan Aunuksen aalloista.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti:Käsien osalta sanoisin, että tärkeintä on ranteiden luonnollinen asento. Se kun riippuu omista mittasuhteista, niin on vaikea sanoa näkemättä mikä sopii.
Minulla on toisessa pyörässä lähes suora tanko (5 asteen taivutus) ja toisessa 18 tuumainen apinakiikku. Kummallakin minun on hyvä ajaa, vaikka muiden mielestä molemmat on ihan Aunuksen aalloista.
Juuri tästä on kyse ja siinä eivät kaverien suositukset auta. Itse se on kokeiltava.

Ranteen asentoon vaikuttaa paljon sekä tangon kulma että kallistus. Ja se on tärkein seikka kyynärpäiden asennon ohella. Itse pidän siitä, että pyörän selkään hypätessä kädet vaan laskee kahvoille mihinkään kurkottamatta. Kyynärpää pitää minulla jäädä vähän koukkuun.

Toki jos ajettavuuden takia ei vaihda, vaan ulkonäön tai muiden mielipiteiden takia, niin sitten voi vaihtaa ajamatta ja kokeilemattakin :mrgreen:

Minulla oli rautiksessa tullessaan jokseenkin kuvailemasi oloinen suora tanko ja siinä tuli terveselkäiselläkin selkä heti kipeäksi. Lähti viikossa pois ja sittemmin hyllystä metallikierrätykseen. Apinakiikkua en ole ikinä kokeillut muuta kuin kerran yhden kaverin pyörässä parkkihallissa 20-30m. Muutamat kylmät tyypit kaverien pyörissä kokeillut. Ei vaan iske sekään, saavat jäädä minulta molemmat juuri sinne aallokkoon itärajan taa :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jman »

Veijo Esso kirjoitti:ranteiden luonnollinen asento
Yksilöllinen juttu. Mulle sopisi tanko, joka olisi paljon suorempi kuin normaalit tarviketangot: kaikissa pukkaa olemaan roimasti "pullbackia". Nykyisin käytössä oleva tankoni on "miniape", olisko 10" korkea, jonka kahvanpäitä taivutin hieman eteenpäin ennen käyttöönottoa, jotta sain pullbackia pienemmäksi. Sain yllätyksekseni krominkin pysymään ehjänä.

Aloittajalle vinkkinä yksi mahdollinen etenemistapa lopputalven tankojumppaan:
1. osta paljon erilaisia tankoja
2. kuvittele itsesi erilaisille teille eri tankoja käsissäsi pidellen
3. osta lisää tankoja, kataloogit kannesta kanteen, ja jatka mielikuvaharjoittelua
4. kevään kähmässä valitse tangoista se mikä tuntui kuivaharjoitellessa parhaalta
(4.5 hommaa uudet vaijerit, piuhat ja letku)
5. tuuppaa muut käyttämättömät tangot myyntiin murto-osalla niiden ostohinnasta
-> tee monta persaukista harrastajaa onnelliseksi 8) :lol:
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:54 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
moorits

Viesti Kirjoittaja moorits »

Luin niitä ohjeita .....ja kuulosti ihan emännän haulta :lol: - eli - kokeile monta ...vaikka kaverin...ennen kun otat oman ,eron pääsemisessä tule aina takkiin...
Siinä neuvon antaminen on paska homma.... :roll:
moorits
lyhdet

Viesti Kirjoittaja lyhdet »

Miten ois jos ottasit elämän omiin käsiisi, ei jummalut, pyhkiikö äitisi peräsi, vai pyhitkö oikein ite.
KariFS

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Noista kolmesta olen hypistellyt vain dragbaria. Itsellä on aika tarkkaa käsien/ranteiden asennon kanssa. Jos rystyset on "vaakasuorassa", alkaa tuntua käsivarsissa ja jopa niskassa. Dragbaria pyörittelemällä saa ranteiden asentoa aika hyvin säädettyä, toisin kuin noissa muissa. Ja dragbarin sijaintia korkeus- ja pituussuunnassa saa säädettyä erilaisilla risereillä (eri korkuiset, pullbackit tai suorat jne).

No, ajanut en ole vielä metriäkään tuolla nykyisellä, mutta alkuperäinen setuppi oli n 5" pullback-riserit ja "tavallinen" tanko. Kahvat olivat vähän turhan lähellä, joten kokeilin dragbaria, vähän parempi, mutta ohjaus linkussa tangon päät tulivat turhan lähelle tankkia. Suorat 4" riserit paransivat hieman mutta oikeastaan se dragbar ei näyttänytkään "oikealta" mun pyörään. Lopullinen (ainakin toistaiseksi) ratkaisu oli laittaa ne suorat 4" riserit alkuperäisen tangon kanssa. Paljon parempi asento ja ulkonäkökin koheni alkuperäiseen verrattuna.

Niinettätuota vaihtoehtoja on :) Multa joutaisi se dragbar, 15€ plus postikit. On kromattu, 77cm leveä, johtojen kolot löytyy, lisäksi dremelillä tai jollain näverretyt reiät tangonpäävilkkuasennusta varten. Ei uusi mutta OK. Menee ainakin mallaus/testikäytössä hyvin ;)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin