Tuontipyörän valot ja vilkut

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

eki912

Re: Tuontipyörän valot ja vilkut

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Käväsinpä tuossa reissun päällä perheen kera Coloradon suunnalla, lentäen ja autoillen tosin, ja piipahdimme sitten matkalle sopivasti osuneeseen HD puotiinkin.
Siellä silmiini osui HDn oma, lokarin takareunaan, alle, heijastimen sijaan tuleva LED-takavalo. Näytti, ainakin hyllyssä, tavattoman siistiltä laitteelta. Moisen saatankin hankkia, ainakin varoiksi, jos muutoksiin joudun. Taisi olla plug'n'play setti, mukana liittimet jo valmiina jne.
Jotenkin vaan tykkään noista kahdesta takavalo/jarruvalo/vilkku combosta varsien nokassa. Enkä lokarin keskelle mitään mahtikokoista majakkaa haluaisi sijoittaa.

Ja vasemmalla sivulla olevasta kilpitelineestäkin pidän, tiedä sitten miksi. :oops:
Vaikkakin nää molemmathan (takavalohässäkät orggis paikoilla ja kilpi sivulla) aiheuttaa sen että kunnon sivulaukkuja on liki mahdotonta siihen enää saada mahtumaan. Niillekin kun olis tarvis.

Edit : Tänään taas pitkästä aikaa ulos Ironia ulkoiluttamaan. Heräsi tuossa noista valoista, tällä kertaa etulyhdystä, kysymys myös. Kun parkeista jo joristiin, ne keltaiset luultavasti on Suomessa kielletty/laittomat/poistettava/pimennettävä, sen arvaan. OK, valkoinen parkki, ajovalon sisään sitten, piece of cake. Mutta... mikä on parkin funktio sitten, koska tuossapa menee aina ajovalo päälle, kun virta on päällä. Ainakin kun kerran sen kanssa peuhasin, ja valokytkintä koettelin joka asennissaan, aina paloi ajovalo?
Onkohan moinen sallittua ? Sekään... eikös parkin idea ole, että voit pitää ne päällä ilman ajovaloja ? Kun tossa menee päämajakka heti päälle, ei sitä parin watin parkkia edes huomaa saatikka näe, ikinä.
Onkohan moinen "ajovaloautomatiikka" sekään sallittu... :oops:

Tosin, tiedän toki sen, että kaikki sitten selviää kyllä, kun katsuri setä sitä vilkaisee ja lyö kouraani muutosvaatimuslistansa !

Lähinnä keräilen jo ennakkoon hiukan tietoja, mitä saattaa olla edessä. Tai varmuudella tullaan vaatimaan. Ehdin ja pystyn sitten täältä ehkä osan tarvittavista hepsukoista haalimaan mukaani.

Edit 2: Ajelinpa tuossa sunnuntaina melkoisen pätkän, ja kulkinetta tutkailin enemmänkin. No eipä tuossa näemmä ole kilven valojakaan...mutta ne on onneksi helppo pykätä siihen niillä LED-kilpivaloruuveilla.
Ja on täällä raitit kuoppaisia, kahdesti highwaylla irtosi ahteri penkistä kun sillan saumassa hienoinen töyssy oli... ja muutenkin tuollainen liekö se betonista väsätty tie on outo ajella, kun koko ajan on saumaa, mennä jumputtaa kuin juna eteenpäin TuTum tuTum TuTum. Ja melkoisia reikiä, hahloja ja uria MP kuskien harmiksi kaikkialla. Mutta , kyllä se tästä.
Eki / -12 Sportster Iron
mclaine

Viesti Kirjoittaja mclaine »

V-rod muscle. Tuontipyörä myös ja peileissä olevat LED -vilkut (oranssit) palavat koko ajan ja kirkastuvat sitten vilkun päälle laitettaessa. Vilkulle menee vain kaksi piuhaa ja ledejä on vain yksi rivi / vilkku eli samat ledit ovat "parkkivaloasennossa" himmeät ja vilkuttaessa kirkkaamat. Johtimen katkaisu ei siis auta eikä vilkun teippaaminen ;)

Onko tietoa, miten saan disabloitua nuo vilkkut palamasta jatkuvasti? Luulisi olevan ohjelmallinen muutos?

Kiitos.
eki912

Nyt alkaa konttiin pakkaus lähestymään uhkaavasti, näillä näkymin kesällä romut konttiin ja Atlantin yli menemään vaan.
Piipahdin Suomessa hiukan asioita järjestelemässä kuntoon.

Juttelin parinkin eri tahon kanssa tuon Ironin tuonnista ja katsastuksesta.
Selvää on näköjään ainakin se, ettei edessä saa ne keltaiset parkit palaa lainkaan. Ne pitää olla valkoiset.
Mutta saako niitä olla ne 2 kpl? Silloinhan helpointa on todellakin mun ostaa ne täälläkin linkatut LED versiot eteen, niitä kun saa niin että on keskellä valkoiset parkit ja ulkokehä on oranssi vilkku.
Mutta kuinka käy, kun mulla valot palaa aina, siis ajovalot. Ja parkit.
Kun käännän virran päälle, valot syttyy, eikä niitä voi vaientaa, vaihdella tai säädellä, paitsi lyhyet/pitkät.

Takaosasto onkin sitten enemmän mysteerio, kun siellä on ne punaiset vilkut. Joku taho sanoo että punaiset käy, muuttopyörässä ja sehän omani on. Tai tulee olemaan. Toinen intti että ei mee läpi, ei millään. Ja vaikka menisi, vahingossa, on tien päällä mulla tai seuraavalla omistajalla ongelmia ja selittelyä tiedossa jos ne punaisina pidän.
Itse olen siinä uskossa että kyllä ne punaisena muuttopyörässä on OK, koska olen ainakin aikoinani nimenomaan nähnyt autojakin joissa punaiset vilkut takana. Selviä jenkkituonteja.

Yksi tuttuni toi viime syksynä BMWn jenkeistä. Vaihdatti katsurin kehoituksesta takavalot Euromallisiksi ja parkit edestä valkoisiksi ja asennutti takasumarin.... hintaa n 2500€! Katsuri pelotteli että voi tulla myöhemmissä katsastuksissa ongelmia jos ei takavilkkuja vaihdata ! hoh hoijaa.
Mulla (tai Rouvalla) tulee konttiin myös autokin, ja siinä(kin) on punaiset takavilkut !
Eki / -12 Sportster Iron
Veijo Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

eki912 kirjoitti: Selvää on näköjään ainakin se, ettei edessä saa ne keltaiset parkit palaa lainkaan. Ne pitää olla valkoiset.
Mutta saako niitä olla ne 2 kpl? Silloinhan helpointa on todellakin mun ostaa ne täälläkin linkatut LED versiot eteen, niitä kun saa niin että on keskellä valkoiset parkit ja ulkokehä on oranssi vilkku.
Saa olla keltaiset ja molemmin puolin. Jos on molemmin puolin niin pitää olla symmetrisesti. MUTTA: kyseisen valon pitää olla hyväksytty sekä seisontavaloksi että vilkuksi. Käykö tuossa DOT-hyväksytyt valot saattaa riippua ihan katsastusmiehestä. Periaatteessa kai pitäisi käydä. Jos menee läpi niin kannattaa ehkä pyytää rekisteriotteeseen merkintä asiasta, niin ei tule tien päällä sanomista.

Eikö takavilkkuihin riitä kun vaihtaa oranssit lasit?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Uskoisin että symmetrisesti asennettuna saa olla tuplana parkkivalokin, takavaloista ei pysty sanomaan kuinka katsastaja lakia tulkitsee.
Veijo Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Parkkivalo saa olla tuplana symmetrisesti, mutta silloin ei saa olla keskellä parkkia. Tuontipyörässä ei tuota huolta ole kun jenkkimallin umpiossa ei moista edes ole. Jos jälkikäteen virittelee pyöräänsä vilkku/parkki-yhdistelmää, niin keskeltä pitää ottaa pois.
XL 883C -07 | FLSTF -98
eki912

Veijo Esso kirjoitti:Eikö takavilkkuihin riitä kun vaihtaa oranssit lasit?
Multa asianepäselvä esitys, sorry, siksi tarkennus : US mallissa ei ole persiissä kuin nuo kaksi "vilkkujen" päässä törröttävää valoa. Punaiset ja toimii siis ajovalona, vilkkuna ja jarruvalona. Keskellä ei siis ole omaa ajovaloa lainkaan. Siksi oranssi linssi ei yksinään ole ratkaisu. Muuten sekä ajo- että jarruvalokin on oransseja.
Eki / -12 Sportster Iron
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kannattaa varmaan alkaa suunnittelemaan eurooppamallin yhdistelmävilkkuja takapäähän. Tarvikkeenakin niitä saa nykyään, alkuperäiset ovat melko kalliita.
Ajovaloautomatiikka on suomalaisissakin pyörissä, eikä ainakaan kaikissa parkkia taida saada erikseen päälle.
Veikkaan, että katsastajalle riittää kun polttimo on ja palaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
eki912

Kiitos muuten kaikille kommenteista ja vinkeistä ja linkeistä.

Mietin tässä aamukaffen äärellä vain sitä, että kuinka ihmeessä se voi edes olla mahdollista Suomessa tänä päivänä, että katsastus voi olla ihan kiinni paikasta ja henkilöstä ? Eikös sen kuuluisi olla niin että säännöt on selvät, selkeät ja aukottomat, sekä kaikille aina samat ?
Tuntuu hiukan kummalta että voisin siis omani ( molemmat, MPn ja auton ) ajaa firmaan X ja saada vaikka noista ajovaloista edessä tai takana muutos/korjaus käskyn ennen hyväksyntää. Kiroilen itsekseni ja ajan mutisten pois...
Jos sitten tästä suivaantuneena ajankin kehuttuihin firmoihin Y tai Z , jossa katsastaja Kauko ei olekaan niin tiukkapipoinen, ja hän hyväksyy molemmat ilman muutoksia ? Eihän tämä näin saisi olla, eihän ?

Jos säännöt olisi aina 100 % samat kaikille, tavallaan voisin ehkä tarvittavat muutostyöt jo tehdä itse tai osat niihin tarvittaviin muutoksiin hankkia jo valmiiksi. Nyt mun lienee järkevintä ( vai onko ? ) ajella ensin konttorille ja sitten katsella mihin päädytään ja vasta sitten tehdä mitä vaaditaan. Jos vaaditaan yhtään mitään.
Mistähän netin syövereistä nykyään nuo lakivaatimukset parahiten löytäisin ?
Olisi aika messevää olla printattuna valmiiksi katsurille paperi, jossa näkyisi esim että ne punaiset vilkut takana on OK jos kyseessä muuttoajoneuvo.

Vakaa aikomus on noiden takavalojen/vilkkujen antaa olla punaisina, ne todennäköisesti meneekin läpi.
Ne keltaiset etuparkit sen sijaan tuskin menee läpi, olen yhden auton kohdalla tuon muutoksen jo joutunut tekemään aikoinaan. Se onneksi oli ihan tavattoman helppoa, vaihdoin ajovalot ( pyöreä 7") suosiolla US-mallin kiinteistä umpioista H4:siin joissa oli parkkipolttimot sisällä jo valmiina. Tunnin työ, alle 100€ osiin ja se oli siinä. Valotehokin parani roimasti kun ne us umpiot vaihtui H4:siin.
Eki / -12 Sportster Iron
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kokeile vaan, mutta lakia katsastusasemalla ei ehkä kannata alkaa lukemaan.
Nuo asiat on aika selvästi sanottu esim. tuolla http://84.234.73.214/wiki/index.php/Tie ... o20-1-.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse tekisin sääntöjen mukaiseksi, vaikka sitten lainapalikoilla. Laittaisin sitten omat takaisin, kun kilpi on perässä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
eki912

:lol:

Joo, tarkoitukseni ei ole alkaa katsastajaa liikaa neuvomaan, siinä jää kyllä helposti itse toiseksi.... :oops:

Enemmänkin juuri haen sitä pointtia, että tartteeko takavilkut olla oranssit vai ei, ja siitä mielellään mustaa valkoisella.
Tuon Ironin kanssa homma on piece of cake, eikä liene maksakaan juuri mitään jos uusiksi menisi.
Auton kanssa se onkin sitten jo eri juttu kokonaan. Tuohon saksalaiseen kärryyn nuo takalyhdyt maksaa takuulla useita satasia / kpl.
Eki / -12 Sportster Iron
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Itse kun en tykkää väänkäämisestä, niin hoitasin ajoneuvot ihan pykälien mukaisiksi. En luottaisi siihen että jollain tietyllä katsastusasemalla katsastusmies tekee virheen eli menee läpi jotain jonka ei pitäisi. Toki tiedän asemia, joille kannattaa muutoskatsastusta mennä tekemään, mutta niissä yleensä siis tiedetään aiheesta enemmän kuin keskimäärin. Tietämättömyydestä voi olla enemmänkin haittaa.

Toinen ja varmastikin makuasia on se, kannattaako Suomessa ajella punaisilla takavilkuilla. Itse en moottoripyörllä näin tekisi, täällä kun on vaan totuttu oransseihin vilkkuihin. Näkyvyys ja huomioon otetuksi tuleminen on muutenkin huonoa. Jenkkiharrastajafoorumeilla on aiheesta jonkin verran keskustelua. Toiset sanovat, että läheltäpititilanteita on heidän mielestään tullut punaisten vilkkujen vuoksi, toiset pitivät näitä tarinoita tietysti ihan puppuna. Moottoripyörässä vilkut ovat kuitenkin niin lähellä takavaloa (siis keskellä) että pitäisin oransseja vilkkuja vielä hyödyllisempinä kuin autoissa.

En tiedä noista punaisista yhdistelmäjenkkivaloista, mutta ainakin pari vuotta vanhan Sportsterin yhdistetyn vilkku- ja takavalon oranssi vilkkutoiminto oli perässä ajaessa auringossa yllättävän huomaamarton, tästä oikein tovereiden kanssa puhuttiinkin.
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

UrpoTJ kirjoitti:
Toinen ja varmastikin makuasia on se, kannattaako Suomessa ajella punaisilla takavilkuilla. Itse en moottoripyörllä näin tekisi, täällä kun on vaan totuttu oransseihin vilkkuihin. Näkyvyys ja huomioon otetuksi tuleminen on muutenkin huonoa. Jenkkiharrastajafoorumeilla on aiheesta jonkin verran keskustelua. Toiset sanovat, että läheltäpititilanteita on heidän mielestään tullut punaisten vilkkujen vuoksi, toiset pitivät näitä tarinoita tietysti ihan puppuna.
Ei nuo läheltätilanteet puppua ole! Olen monesti seurannut takaa (siis yksi auto välissä) kun se mun edessä menevä auto ei ole reagoinut riittävän ajoissa sen edessä ajavan jenkin punaisiin vilkkuihin!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Pekka L

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

eki912 kirjoitti::lol:

Joo, tarkoitukseni ei ole alkaa katsastajaa liikaa neuvomaan, siinä jää kyllä helposti itse toiseksi.... :oops:

Enemmänkin juuri haen sitä pointtia, että tartteeko takavilkut olla oranssit vai ei, ja siitä mielellään mustaa valkoisella.
Tuon Ironin kanssa homma on piece of cake, eikä liene maksakaan juuri mitään jos uusiksi menisi.
Auton kanssa se onkin sitten jo eri juttu kokonaan. Tuohon saksalaiseen kärryyn nuo takalyhdyt maksaa takuulla useita satasia / kpl.
Vai vain satasia? Katopa tuolta: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/06 ... vuttomasti" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:14 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin