Tomtom rider 5 ongelmaa
Re: Tomtom rider 5 ongelmaa
Kuulopuheiden mukaan pitäis olla kyllä kestävämpiä kuin 3 vuotta.
Toivottavasti tuleva navi sitten kestäisi ton 10 vuotta
Toivottavasti tuleva navi sitten kestäisi ton 10 vuotta
Harley Davidson FatBob 2011
-
Grasschopper1
En tiedä onko sitten jotain vaikutusta kestävyyteen, kun laite on näissä vatkaimissa kiinni? Kai nuo periaatteessa pitäisivät olla tehty kestämään jonkinlaista tärinääkin mutta, mutta
Sitten lämpötilatkin voivat ehkä vaikuttaa. Mihis sen laittaa, kun on +35 varjossa ja auringossa parikymmentä astetta enemmän? Pitää ottaa vissiin kylmälaukku tuota varten mukaan
Sitten lämpötilatkin voivat ehkä vaikuttaa. Mihis sen laittaa, kun on +35 varjossa ja auringossa parikymmentä astetta enemmän? Pitää ottaa vissiin kylmälaukku tuota varten mukaan
Jos oli kyse mun Garminista, niin ei se vettä itseensä imenyt, silloin ei edes satanut. Siinä oli softabugi, joka löi pohjoisen kirkkaassa kesäisessä ikipäivässä yövalaistuksen päälle, ja näytti ihan siltä kuin Navi olisi pimennyt. Sain sen virkistettyä vasta tunnelissa, kun tajusin mistä on kyse. Joten hyvä, että oli varanavi kaverilla mukana. Eksymisen vaaraahan ei ollut, mutta seuraava tankkauspaikka olisi voitu ehkä missata. Tankkauksia valvottiin tietenkin myös matkamittarista.-Harikka- kirjoitti:
Kaverin rätkä-Garmini imas Norjassa -14 vuonna vettä itteensä ja pimeni. Sen jälkee taivalta jatkettii normi halvalla auto Tompalla, joka toimi satteesta huolimatta![]()
Eihän Norjan tie numero 6:lla voi kukaan eksyä. Kaikki etapit oli tallennettu pysähdyspaikkoja myöten Naviin Garminin BaseCamp:in Mac-versiolla, joka on todella paska softa käytettävyydeltään, jos on Googlen karttoihin tottunut. Navista on mukava seurailla matkan edistymistä, jos tiestö ei ole tuttu.
Garmin tuskin vetää vettä itseensä. On se niin hyvin suojattu, kuten oli 1. sukupolven Tomppakin. Garmin Zumo 390:ssä toimi myös yövalaistus hienosti, eikä häikäise. Lienee bugi jo korjattu. On siinä muutama turha toiminto. Samat löytyvät nykyään mistä hyvänsä älypuhelimestakin. Ainut syy käyttää prätkänavia on tasainen ja vakaa virransyöttö, ja hyvin suunniteltu vedenpitävyys, jos sade yllättää. Jos navi kastuisi, niin silloin ei tuhoudu puhelin, internet ja some samalla. Kyllähän sitä nyt ilman puhelinta ja internettiä pärjää, mutta ei ilman Facebookia.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
-
Grasschopper1
Ja toinen syy käyttää prätkänavia on se, ettei omista älypuhelinta 
Tämä pienoinen tärinä kyllä kävi mielessä että voisi käyttöikää lyhentää mutta tiedä häntä.Grasschopper1 kirjoitti:En tiedä onko sitten jotain vaikutusta kestävyyteen, kun laite on näissä vatkaimissa kiinni? Kai nuo periaatteessa pitäisivät olla tehty kestämään jonkinlaista tärinääkin mutta, mutta![]()
Onhan tuo Rider malli paljon tukevammin koottu kun tavallinen autonavi. Oli meinaan senverran ruuvia ja tiivistetty välissä kun sen avasin
Maanantai kappale taisi sattua kohdalle.
Harley Davidson FatBob 2011
Tiedä häntä tärinäkestävyydestä, mutta ekan sukupolven Tomppa Rider kesti mulla Softailissa (TC 88 B) 8 ajokautta. TC 88 B:hän ei juurikaan tärise. Nyt Tomppa on lankomiehellä käytössä. Lämmönkestävyyttä tuli kokeiltua Sevillassa 42 asteen helteessä. Ei tosin silloin ollut pyörässä kiinni, eikä itse viitsinyt kävellä suorassa auringonpaisteessa. Eli kestää ne sadetta, hellettä ja jopa putoamista kivilattialle. Syytä onkin noilla hinnoilla.
Ainoa asia, joka lakkasi toimimasta kunnolla oli kosketusnäyttö.
Ainoa asia, joka lakkasi toimimasta kunnolla oli kosketusnäyttö.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Anna hyvän kiertää
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:35 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

-
Grasschopper1
No joo, sen verran vähä-vaka-varainen minäkin olen, ettei olisi ollut varaa ostaa kaupasta tuota navia millään ovh hinnalla. Suunnittelin itsekin aluksi autonavia monine virityksineen, mutta ainakin huonoa on kuulunut näytön näkyvyydestä auringonpaisteella. Ja olisihan siinä ollut paljon muutakin ylimääräistä väkästelyä, ennenkuin se olisi ollut valmis testattavaksi...ja pahimmassa tapauksessa pitkässä reissussa olisi huomannut, ettei asennuksesta tullut ihan toimiva.
Ja eniten tuossa autonavissa arvelutti juuri tuo tärinän kesto, näyttö ja vesitiiviys olisi pitänyt itse rakentaa, sekä jonkinlainen teline viritys tietysti.
Ja eniten tuossa autonavissa arvelutti juuri tuo tärinän kesto, näyttö ja vesitiiviys olisi pitänyt itse rakentaa, sekä jonkinlainen teline viritys tietysti.
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:36 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.

Toinen Garmin menossa ja samat ongelmat tuntuu jatkuvan. Mp navi kun on sika kallis luulis että softabugeja ei paljoo olis.
Tuorein Garmin LM390 kaatuu tämän tästä niin että ei saa kun ison resetin kautta päälle. Kyllä meinaan jurppi tienpäällä kun joutu dataa käyttämään ja youtube video kattellen ja opiskellen että miten ton vehkeen saa resetoitua. Saas nähä nyt kun on päivitetty.
Molemmissa kesti tuskasen kauan että löytää signaalin. Isoissa kaupungeissa sijain on mitä on ja sekoilee ihan karusti. Vähän nyppii maksaa satoja euroja prätkä navista jossa on lapsuksia ja puutteita. Navin pitää olla tarkka ja signaali ei saa kadota ja se pitää löytyä nopeasti vaikka minuutissa. Ei kymmenessä.
Sitten kun laite toimii niin meno on kyllä juhlavaa. Voi käyttää hanskoilla ja opastus on garminissa tosi hyvä ja selkeä. Toimii hyvin autossa ja mp:ssä.
Garminin autonavitkin on muuten mulla kadottanu signaalia ja sekoillu ihan urakalla kun oon noita vuokraillu ennen.
Jännä juttu kun laitan iluurin google kartan se toimii aina ja on tarkka ja sijainti tiedossa nopeasti, paitsi kiinassa jossa ollaan häirinnän takia muutama kortteli sivussa. Sitäkin oppii lukemaan ja tulkitsemaan. No ei sen nii väliä ku kiina on muutenkin ihan hirvee paikka.
Tuorein Garmin LM390 kaatuu tämän tästä niin että ei saa kun ison resetin kautta päälle. Kyllä meinaan jurppi tienpäällä kun joutu dataa käyttämään ja youtube video kattellen ja opiskellen että miten ton vehkeen saa resetoitua. Saas nähä nyt kun on päivitetty.
Molemmissa kesti tuskasen kauan että löytää signaalin. Isoissa kaupungeissa sijain on mitä on ja sekoilee ihan karusti. Vähän nyppii maksaa satoja euroja prätkä navista jossa on lapsuksia ja puutteita. Navin pitää olla tarkka ja signaali ei saa kadota ja se pitää löytyä nopeasti vaikka minuutissa. Ei kymmenessä.
Sitten kun laite toimii niin meno on kyllä juhlavaa. Voi käyttää hanskoilla ja opastus on garminissa tosi hyvä ja selkeä. Toimii hyvin autossa ja mp:ssä.
Garminin autonavitkin on muuten mulla kadottanu signaalia ja sekoillu ihan urakalla kun oon noita vuokraillu ennen.
Jännä juttu kun laitan iluurin google kartan se toimii aina ja on tarkka ja sijainti tiedossa nopeasti, paitsi kiinassa jossa ollaan häirinnän takia muutama kortteli sivussa. Sitäkin oppii lukemaan ja tulkitsemaan. No ei sen nii väliä ku kiina on muutenkin ihan hirvee paikka.
-Know your enemy-
Mielenkiintoista. Itselläni on ollut just tämä LM390 ja sitä ennen LM350, jonka vaihdoin tähän 390:in pelkästään rengaspaineanturikytkennän kanssa. Kumpikin on ollut täysin ongelmaton. Toimivat juuri kuten kerroit, että niiden pitäisi toimia. Signaali löytyy tosi nopeasti, vaikka lähtee Suomesta ja avaa navin ihan toisessa maassa. Tosin Ahvenanmaa sekoitti yhden kerran, kun sinne erehtyi ja sieltä tullessa kuvitteli yhä olevansa Ahvenanmaalla ja yritti ajattaa minua Tukholmassa takaisin lauttarantaan. Normibuuttauksella sekin selvisi.HileD kirjoitti:luulis että softabugeja ei paljoo olis.
Tuorein Garmin LM390 kaatuu tämän tästä niin että ei saa kun ison resetin kautta päälle.
Saas nähä nyt kun on päivitetty.
kesti tuskasen kauan että löytää signaalin. Isoissa kaupungeissa sijain on mitä on ja sekoilee ihan karusti.
Sitten kun laite toimii niin meno on kyllä juhlavaa.
Mutta muuten tosiaan on pelannut niin maanteillä kuin suurissa kaupungeissakin Euroopassa moitteetta.
Olen kyllä päivittänyt laitetta netin kautta ensimmäisen kerran heti uutena ja sitten 1-2 kertaa vuodessa ennen ulkomaanreissuja. Ilmeisesti noissa sitten on yksilöllisiä eroja, mutta silti on aika vaikea takuuseen mennä perustelemaan, luulisin.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
No siinäpä se Joe. Vähän on selittämistä takuu asioissa tiskillä.
Toivottavasti päivitys auttoi. Siitä olen viisaampi ensiviikolla. Voisin vaikka informoida sitten miten pelittää.
Toivottavasti päivitys auttoi. Siitä olen viisaampi ensiviikolla. Voisin vaikka informoida sitten miten pelittää.
-Know your enemy-
Tavallinen auto- tai prätkänavi hukkaa signaalin, jos on korkeita taloja edessä. Tällaisissa tapauksissa älypuhelin on parempi, koska se paikantaa myös puhelinverkon perusteella. Mutta puhelinnavin käyttö saattaa ulkomailla tulla kalliiksi operaattorien ryöstämien roaming-kulujen takia. EU-alueella tähän on tulossa parannus. Tai on jo tullut.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Anna hyvän kiertää
- Veijo Esso
- Viesti:
Ei se signaalia mihinkään hukkaa, vaan pikemminkin sitä saa vähän liikaa. Ilmiö on nimeltään monitieheijastus ja sitä ei noista pikkupurkeista oikein pysty poistamaan mitenkään. Sitä koitetaan kompensoida laskemalla sijaintia viimeisen tunnetun sijainnin, suunnan ja nopeuden mukaan niissä tapauksissa (eli itsenäisissä navigaattoreissa) kun mitään muuta ei ole käytössä. Tekniikan toimivuus perustuu aika paljon siihen, että oletetaan liikkumisen tapahtuvan tieverkolla jolloin eteminen lasketaan sitä pitkin. Tämän huomaa helposti silloin kun on vanhentunut kartta-aineisto käytössä ja navi iloisesti näyttää, että jatketaan tiellä vaikka todellinen sijainti on reilusti jo sivussa. Jossakin kohtaa toleranssi ylittyy ja navi alkaa näyttää oikean havaintun sijainnin tieverkolle peilatun sijaan.hdjokke kirjoitti:Tavallinen auto- tai prätkänavi hukkaa signaalin, jos on korkeita taloja edessä. Tällaisissa tapauksissa älypuhelin on parempi, koska se paikantaa myös puhelinverkon perusteella.
Meni jo vähän aiheesta sivuun, mutta kun pääsee kerrankin kirjoittamaan aiheesta josta jotain tietää.
Jos vertaa noita varsinaisia prätkänaveja kännykän TomTom versioon niin onko niistä jotain erityistä etua? Autolla matkaillessa on tuota kännyversiota on tullut käytettyä hyvällä menestyksellä. Mopokäyttöön pitäisi ostaa jotain suojakoteloa ja kiinnikettä yms. joten vähän mietityttää kannattaako tuossa säästäminen. Kotimaassa kun en navia käytä oikeastaa ikinä niin käyttö jäisi pelkästään ulkomaanreissuille.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Kiitos hienosta selvityksestä ja tarkennuksesta, Veijo Esso.Veijo Esso kirjoitti:
Ei se signaalia mihinkään hukkaa, vaan pikemminkin sitä saa vähän liikaa...
Itse käytän Prätkä-Garmin-navia lähes aina. Nopeusmittari näkyy paremmin näkökenttään ja minulla, kuten Joe Cool:illakin, on rengaspaineanturit. Autossa ja mahdollisilla ulkomaanmatkoilla käyttäisin varmaankin Here:ä, koska siihen saa ladattua kohdemaan kartan, jolloin se toimii ilman verkkoyhteyttä. Jos tarvitsee ladata reitti automatkaa varten puhelimeen, niin Google:n kartat toimivat kivasti. Googlessakin voi ladata kohdealueen, kuten kaupungin kartat puhelimeen, mutta ei koko maata tai maita, kuten Here:ssä.
Hankkiako prätkänavi, suojakuori puhelinta tai autonavia varten on kunkin päätettävä itse oman tilanteensa ja mielihalujensa mukaan. Onhan täällä kerrottu hienoista viritelmistä aiheesta. Itsellänikin oli ennen Garmin:ia puhelinviritys, joka toimi langattomalla latauksella. Kun 2014 lähdettiin Saariselälle ja Norjaan, päätin hankkia nykyisen navin lähinnä vesisuojauksen takia. Myöskin puhelin oli vaihtunut, eikä uusi enää sopinut telineeseen.
Se kyllä täytyy sanoa, että kymmenisen vuotta navia käyttäneenä suuntavaisto on ikäänkuin huonontunut. Vai onko sitä tullut ns. vanhaksi.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Anna hyvän kiertää