Toivotaan, ettei mene syömis hommiksi, mutta hyvä kun jätit tuotoksen mainitsematta, niin saa vielä valitanorsunkorva kirjoitti:Motonetista eilen 38mm:n konehylsy, adapteri 3/4>1,2 tuuman pulttipyssyyn, BelRayn enskavetoöljyä.
Kotona cleenerillä ja paineilmalla kierteet puhtaaksi, sitä Permatexin "puolivahvaa" sinistä ja täysillä pyssyllä kiinni.
Jos pyörii vielä irti...syön hatullisen..jotain
Omituista "korskuttavaa" ääntä...?
-
Grasschopper1
Re: Omituista "korskuttavaa" ääntä...?
Loctite
Permatex
Noista sitä voi jokainen vertailla.......
Itse laitoin tuohon omaan maamoottoriin sen mutterin kiinni kohta kuusi vuotta sitten, pulttikoneella ILMAN LUKITETTA, ja eipä tuo ainakaan vielä ole oireillut, että tarttis tehdä jotain......... liekö sitten pysynyt kiinni pelkällä pyhällä hengellä vai millä????? No Mä en vaan vissiin osaa..........
Permatex
Noista sitä voi jokainen vertailla.......
Itse laitoin tuohon omaan maamoottoriin sen mutterin kiinni kohta kuusi vuotta sitten, pulttikoneella ILMAN LUKITETTA, ja eipä tuo ainakaan vielä ole oireillut, että tarttis tehdä jotain......... liekö sitten pysynyt kiinni pelkällä pyhällä hengellä vai millä????? No Mä en vaan vissiin osaa..........
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
-
Grasschopper1
Jokainen valitsee tietysti tapansa kiinnittää ja jos tykkää pienestä lisä jännityksestä, niin mikäs siinä. Saattaa hyvin pysyä ilman lukitettakin tai sitten löystyä. Varmempi tunne ainakin itsellä, kun on vahva lukite kierteessä, kun näissä vehkeissä kaikki tuppaa löystymään ilman lukitetta.
Tietääköhän joku mitä tehdas ilmoittaa lukitteen käytöstä ko. mutteriin? (en jaksa kaivaa kirjaa nyt esille)Grasschopper1 kirjoitti:Jokainen valitsee tietysti tapansa kiinnittää ja jos tykkää pienestä lisä jännityksestä, niin mikäs siinä. Saattaa hyvin pysyä ilman lukitettakin tai sitten löystyä. Varmempi tunne ainakin itsellä, kun on vahva lukite kierteessä, kun näissä vehkeissä kaikki tuppaa löystymään ilman lukitetta.
Toki monesti se kevyt lukkoliima on monessa muussakin asiassa hyvästä, jos ei ole valmista lukitusmutteria tmsv. saatavilla, mutta jos tarkoitat tuolla VAHVALLA lukitteella sellaista joka saadaan vain lämmittämällä auki (itse ainakin vahvan lukitteen ymmärrän siten.... ennen Kemppiliimaa, joskus jopa parempi), niin sitä itse käyttäisin ainoastaan sellaisissa paikoissa joihin tehdas sitä suosittelee, koska monesti kun sitä käytetään väärissä paikoissa voi seuraavalla kerralla tulla purkaessa ongelmia, kun ei seuraava purkaja tiedä että sinne on sellaista laitettu..... on tullut muualla esille, ei oman maamoottorin kohdalla! Eli silloin vahvalla lukitteella saattaa käydä niin, että se vitosen seppä tekee sen satasen vahingon.........
R.I.P Jaska - Motoristi
Pavella on tuossa edellä asiantynkääkin...
Joskus kävi niin, että sovelin kammen päässä oleva pitkä mutteri meni kannan jälkeen poikki, kun oli pikkuisen lujassa. Meinasi olla tekemätön paikka, kun kantiton holkki jäi akselille.
Ei siis mitään laakerilukitteita ainakaan puhtaille pinnoille.
Joskus kävi niin, että sovelin kammen päässä oleva pitkä mutteri meni kannan jälkeen poikki, kun oli pikkuisen lujassa. Meinasi olla tekemätön paikka, kun kantiton holkki jäi akselille.
Ei siis mitään laakerilukitteita ainakaan puhtaille pinnoille.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
Grasschopper1
Jos joku mutteri tai pultti ei lähde normaalisti auki, ei sitä kai hakata ja väännetä hullun raivolla. Joku paikka pettää yleensä. Silloin annetaan lämpöä ja on se ja sama siinä tapauksessa, onko kierteessä väkevää kierrelukitetta.
Toki on paikkoja, mitä ei voi lämmittää. Jos lähellä tai esim. mutterin takana on stefoja/ kumitiivisteitä.
Mutta itse olen laittanut jokaiseen pulttiin mitä pyörästä olen irti ottanut sinistä Loctitea tipan. Kun niissä ei tavallisesti ole edes jousialuslevyä, niin ei tippuile pultit tielle.
Ja esim. starttikehän pultteihin suositeltiin laittamaan vihreää Loctitea. Mutta onhan se toki paikkakohtaista, minkä laatuista lukitetta kannattaa minnekin laittaa.
Toki on paikkoja, mitä ei voi lämmittää. Jos lähellä tai esim. mutterin takana on stefoja/ kumitiivisteitä.
Mutta itse olen laittanut jokaiseen pulttiin mitä pyörästä olen irti ottanut sinistä Loctitea tipan. Kun niissä ei tavallisesti ole edes jousialuslevyä, niin ei tippuile pultit tielle.
Ja esim. starttikehän pultteihin suositeltiin laittamaan vihreää Loctitea. Mutta onhan se toki paikkakohtaista, minkä laatuista lukitetta kannattaa minnekin laittaa.
tarvii myös lämmittää että saa irti.........
Oon eräitä kertoja nyt liimaillut sillä vihreällä Loctitella (aiemmin joku toinen mutta punainen). Anyway molemmissa "vahva". Mutterimyllynä on toiminut Bilteman "kolmenkympin" halvin p*ska. Ja on pysynyt kiinni sekä ei ole tarvinut lämmitellä. Kiinni väännän pitkällä 3/4" varrella; Bilteman pyöränmutterimylly ei väännä kiinnipäin kaksisen lujalle. Ihme värkki kun avaa nekin, mitkä jää muka ammattilaisten ilmavehkeillä aukomatta.Ei siis mitään laakerilukitteita ainakaan puhtaille pinnoille.
Ja se strokeri on sellainen kone, missä tilavuutta on lisätty jatkamalla iskunpituutta.
Ex. FL -53 Wishbone Panhead bobber, ex. 2002 FLHR
- norsunkorva
- Viesti:
Kiitokset "ranze":lle suomennoksestaranze kirjoitti:
Ja se strokeri on sellainen kone, missä tilavuutta on lisätty jatkamalla iskunpituutta.
Jotenkin aavistelinkin että jotain
virittelyhommia?
Mullakin oli vuosia sellanen "halpis"m-väännin.
Sillä kyllä leipoi autonrenkaan pultit kiinni..
MUTTEI IKINÄ SAANU AUKI
Niimpä ostin ton uuden ku piti saada tuo mopon pultti viime syksynä auki.
Vähän jo hirvitti tuolla kyllä viikolla se kiinni paukuttaa; ei kai lie mahdollista kuitenkaan pyöräyttää kierteitä pas#aksi ...moisella
Tietäneekö kukaan mitä se hiukka yli 600 nwm tarkoittaa "kansankielellä"?
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
-
Grasschopper1
No kyllä 600 Nm on jo todella raju momentti, että tuskin ainakaan liian löyhästä kiristyksestä johtuen mutteri aukeaa
Eikös näihin löydy manuaaleista kiristysmomentit...niitä kannattaisi varmaan jotakuinkin noudattaa.
Eihän mulla koskaan......Pertti kirjoitti:Pavella on tuossa edellä asiantynkääkin...
.
No totta puhuen... kaikilla Meillöä on aina opittavaa, joka asiasta........ kenestäkään ei tule täydellistä, mutta yritetään Kaikki jakaa niitä hyviä tietoja jota Meillä on!
En minäkään kaikkea (en edes lähellekään) näistä maamoottoreista tiedä, mutta moni tekniikan asia pätee näihin kuten myös muihin koneisiin ja laitteisiin! Ja kun tulee netissä "roikuttua" niin samalla sitä mielellään auttaa jos oma ymmärrys riittää............(hintaan 0€ +alv)
R.I.P Jaska - Motoristi
Joo, se on kansankielellä jokseenkin 60 kg paino metrin varren päässä. Taitaa olla paljon pienempi momentti manuaalissa...???Grasschopper1 kirjoitti:No kyllä 600 Nm on jo todella raju momentti
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
- norsunkorva
- Viesti:
Tutkailin tänään manuskasta ja mikäli rallienklannilla kääntelin savoksi oikein, oikia momentti olis pulska 200Joe Cool kirjoitti:Joo, se on kansankielellä jokseenkin 60 kg paino metrin varren päässä. Taitaa olla paljon pienempi momentti manuaalissa...???Grasschopper1 kirjoitti:No kyllä 600 Nm on jo todella raju momentti
Elikkäs jos nostorakseillakin on "varmuuskerroin""..muutama kertainen..samaa kaavaa käyttäen ei tonkaan pultin pitäis nyt ihan "lehmännuolemalla" pois tippua
( kun on vielä teelusikallinen sitä "tyttöjen sinistä jengaliimaakin kiertehissä)
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Joo ei sen irti pitäs lähteä, mutta en kyllä hakkaavalla pulttipyssyllä koskis 88" twincamin kampiakseliin... 
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 20:03 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- norsunkorva
- Viesti:
-Harikka- kirjoitti: Yhtäkaikki kone kolis yhä, öljyn seassa metallimurskaa![]()
Ja ny Emilia on Loimaalla, oottamassa remppavuoroaa.
Tän kauen ajelut ajettu, onneks ei menny särki Epsanjan retkellä...
Ikävä homma kun on vielä ajokauttakin jäljellä
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63