Terve,
Tuli tuosta Pertin 2015 onnetomuustilannejutusta mieleen että ne jotka ovat suistuneet tieltä niin josko kertosivat mistä syystä, varmaan auttaa tämmöset tiedot muita pyöräkuskeja liikenteessä.
Tai oikeastaan ei sillä ole väliä ,suistunut vai kaatunut, kai ne kaatumiseen johtavat jututkin voi tänne kirjoittaa.
Kaaduitko/suistuitko? Jos niin miksi?
Kaaduitko/suistuitko? Jos niin miksi?
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
Re: Kaaduitko/suistuitko? Jos niin miksi?
Moi,
Molemmissa tapauksissa alla hiekkatie ja suht kevyt matkaenska.
1. Kaatosateessa, jyrkässä oikealle kaartuvassa mutkassa hartialukko (pelko että eturengas luistaa alta) ja ajautuminen vasempaan reunaan. Eturengas tyhjän päälle ja kuski tangon yli ojan pohjalle.
Syy: liian suuri tilannenopeus
2. Suora tie jossa 'nyppylä' ja sen takaa auto pihatieltä eteen. Auto blokkasi ~75% tien leveydestä. Lukkojarrutuksella pyörä sivuttain, jarruista irti ja väistöyritys. No sain väistettyä auton mutta en saanut oikaistua enää tielle vaan taas mentiin ojaan.
Molemmissa tapauksissa alla hiekkatie ja suht kevyt matkaenska.
1. Kaatosateessa, jyrkässä oikealle kaartuvassa mutkassa hartialukko (pelko että eturengas luistaa alta) ja ajautuminen vasempaan reunaan. Eturengas tyhjän päälle ja kuski tangon yli ojan pohjalle.
2. Suora tie jossa 'nyppylä' ja sen takaa auto pihatieltä eteen. Auto blokkasi ~75% tien leveydestä. Lukkojarrutuksella pyörä sivuttain, jarruista irti ja väistöyritys. No sain väistettyä auton mutta en saanut oikaistua enää tielle vaan taas mentiin ojaan.
None
Moi,
Reipas kaksi vkoa sitten kehä ykköseltä pohjoiseen Tuusulanväylän (lähes motari) rampin betonikaiteeseen.
Alla XJ600, jonka sivutuki alhaalla, ja piti vajaassa 80:ssä kantata vasemmalle.
Jatkettiinkin tangentin mukaisesti. Auts.
Keli kesäinen ja kiva.
Syy: puuttunut tieto sivutuen asennosta. Mahd. jokin aiempi velho poistanut käytöstä, tai sitten ei edes ole ollut.
Aiemmassa mallissa kyllä on, eli tästä toivuttuani asia setvitään/korjataan.
Jumpe
Ps. Oli ns. kioskikeikka, mutta oikea ajotakki&potta näköjään oli tarpeen. Vammoista ajan kanssa ok, luulen.
Reipas kaksi vkoa sitten kehä ykköseltä pohjoiseen Tuusulanväylän (lähes motari) rampin betonikaiteeseen.
Alla XJ600, jonka sivutuki alhaalla, ja piti vajaassa 80:ssä kantata vasemmalle.
Jatkettiinkin tangentin mukaisesti. Auts.
Keli kesäinen ja kiva.
Syy: puuttunut tieto sivutuen asennosta. Mahd. jokin aiempi velho poistanut käytöstä, tai sitten ei edes ole ollut.
Aiemmassa mallissa kyllä on, eli tästä toivuttuani asia setvitään/korjataan.
Jumpe
Ps. Oli ns. kioskikeikka, mutta oikea ajotakki&potta näköjään oli tarpeen. Vammoista ajan kanssa ok, luulen.
Tapahtui joskus "kultaisella" -80- luvulla... eli silloisella "naulalaatikolla eli 250 Kawalla olin liikenteessä ja eräässä kurvissa joka vietti vasemmalle ei mopo kääntynytkään vaan joku otti vastaan ja ennen kuin kerkisi pyörää suoristaan ja potkaiemaan sivuseisontatukea pois, oltiinkin jo ojan pientareella ja hyvin olis päässyt seuraavasta mutkasta ylös, mutta siinä välissä olikin siltarumpu............
Sivuseisontatuki oli nostettu lähtiessä ylös, mutta jostain syystä matkan varrella oli jousi pettänyt ja tuki valahtanut alas.....
Sivuseisontatuki oli nostettu lähtiessä ylös, mutta jostain syystä matkan varrella oli jousi pettänyt ja tuki valahtanut alas.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Minä olen kokenut vain pari mopohaavereita koko ikäni, ja kerron nyt viimeisimmistä haaveristani viime vuoden syksynä. Kokoontumisajo oli juuri päättynyt ja oli aika ruveta kotimatkaan... vesisade oli juuri alkanut ja saavuin yhdelle liikenneympyrälle, joka on niin raskaasti liikennöity, että se on alkanut kulunut/painunut ja nyt tienkulma viettää alaspäin, pois ja ulospäin keskusympyrästä. Tiepölyä riitti ja ne olivat kuin pallolaakereita... renkaiden urapinnat näyttivät näennäisen runsailta, mutta edelliset kuskit olivat ajaneet niin vähän, että renkaiden kulumismerkit eivät näkyneet vielä... paistoleimojen perusteella renkaat olivat olleet yli 5-10 vuotta vanhoja onnettomuushetkellä, niin että ne olivat ehtineet koventua. Vesisateessa minä ajattelin vääntää kaasuhanaa vähän enemmin saavuttakseni edellä ajaneita tovereitani kiinni... hups, takapyörä petti ensin ja sekunnin murto-osaa myöhemmin etupyöräkin petti... minä kaaduin ja loukkasin vasenta olkapäätäni niin, että vasen solisluuni murtui.
Muutamaa viikkoa myöhemmin minä kannoin yhä vasenta kättäni sideliinalla ja läksin kuitenkin autollani HDCF:n päättäjäisbileisiin Sappeelle. Juuri siellä joku vaaleaverinen mimmi on osoittautunut fysioterautiksi ammatiltaan ja osasi, kuinka vetää käsivarsi kuntoon olkapäätä myöten (juhlameininkien vuoksi en vielä tiedä, kuka parantajamimmi oli ollut)... Sen jälkeen vasen käsivarteni ei enää vihoitellut, vaan parani luonnollisesti ilman poppakonsteja. Jo kuukauden kuluttua minä ja harrikkani olimme taas ajokunnossa.
Muutamaa viikkoa myöhemmin minä kannoin yhä vasenta kättäni sideliinalla ja läksin kuitenkin autollani HDCF:n päättäjäisbileisiin Sappeelle. Juuri siellä joku vaaleaverinen mimmi on osoittautunut fysioterautiksi ammatiltaan ja osasi, kuinka vetää käsivarsi kuntoon olkapäätä myöten (juhlameininkien vuoksi en vielä tiedä, kuka parantajamimmi oli ollut)... Sen jälkeen vasen käsivarteni ei enää vihoitellut, vaan parani luonnollisesti ilman poppakonsteja. Jo kuukauden kuluttua minä ja harrikkani olimme taas ajokunnossa.
2009 Softail Heritage FLSTC
Pyörä oli pysäköity keula seinään päin ja ohjauslukossa. Lähdin u-käännöksellä siihen suuntaan mihin stonga valmiiksi osoitti. Sitten kun piti stonga suoristaa, niin komeasti nurin ja peukalo murtui.
Loud valves save lives