Jenkkireissu. Vuokrapyörä vai oma mukaan?
-
Ultra Classic Bra
Jenkkireissu. Vuokrapyörä vai oma mukaan?
Moi!
Kiinnostaisi, onko kenelläkään tietoa tai jopa kokemusta, mitä kustantaa ja maksaako vaivan, jos rahtaisi kotimaisen ajokauden ulkopuolella oman pyörän jenkkeihin? Olen pähkäillyt, että Harrikan kokoinen murikka voisi mennä edullisestikin kontin täytteenä tms. Harrikan vuokrahinnat ovat kuitenkin USA:ssakin päivässä sitä luokkaa, että auton saa melkein viikoksi. Vuonna 2012 vuokrasin Orlandon Eagle Riderilta, niin Elektra oli luokkaa 160 usd/vrk. Parissa viikossa se tekee kuitenkin jo paperirahaa.
Kaikenlainen info kiinnostaa koskien niin vuokrausta kuin omankin rahtaamista. Yhteystietoja, hintoja, kokemuksia ja myös firmat joista kannattaa pysytellä erossa.
Vaivattominhan toki on vuokrata ja vielä sellaisesta paikasta, että pyörän voi halutessaan palauttaa myös toiseen pisteeseen ja vian tullessa löytyy uusi pyörä alle.
Kiinnostaisi, onko kenelläkään tietoa tai jopa kokemusta, mitä kustantaa ja maksaako vaivan, jos rahtaisi kotimaisen ajokauden ulkopuolella oman pyörän jenkkeihin? Olen pähkäillyt, että Harrikan kokoinen murikka voisi mennä edullisestikin kontin täytteenä tms. Harrikan vuokrahinnat ovat kuitenkin USA:ssakin päivässä sitä luokkaa, että auton saa melkein viikoksi. Vuonna 2012 vuokrasin Orlandon Eagle Riderilta, niin Elektra oli luokkaa 160 usd/vrk. Parissa viikossa se tekee kuitenkin jo paperirahaa.
Kaikenlainen info kiinnostaa koskien niin vuokrausta kuin omankin rahtaamista. Yhteystietoja, hintoja, kokemuksia ja myös firmat joista kannattaa pysytellä erossa.
Vaivattominhan toki on vuokrata ja vielä sellaisesta paikasta, että pyörän voi halutessaan palauttaa myös toiseen pisteeseen ja vian tullessa löytyy uusi pyörä alle.
Re: Jenkkireissu. Vuokrapyörä vai oma mukaan?
Sisältyikö tuohon vuokrasummaan vakuutus?
Jos sisältyi, ei paketti taida ollakkaan enää niin kallis.
Ainakin autoissa ulkomaalaisen vakuutus on aivan toisissa lukemissa kuin kansalaisen.
Sama pitää varmaan ottaa omaankin pyörään...
Rahdin voisi puolittaa ostamalla pyörän usasta ja tuomalla sen lopuksi Suomeen, mutta voittoa ei taida hirveitä enää nykyisellä dollarin kurssilla kaikkien pakollisten kulujen jälkeen saada.
Jos sisältyi, ei paketti taida ollakkaan enää niin kallis.
Ainakin autoissa ulkomaalaisen vakuutus on aivan toisissa lukemissa kuin kansalaisen.
Sama pitää varmaan ottaa omaankin pyörään...
Rahdin voisi puolittaa ostamalla pyörän usasta ja tuomalla sen lopuksi Suomeen, mutta voittoa ei taida hirveitä enää nykyisellä dollarin kurssilla kaikkien pakollisten kulujen jälkeen saada.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
Ultra Classic Bra
Sisältyi toki vakuutus. Tuota mietin itsekin, että kelpaako oma vakuutus Jenkeissä. Auton vuokrauksessa on hirveitä alueellisia eroja. Katselin juuri joltain vertailusivustoilta esim. Mustangin hintaa. Samaan aikaan kun Floridasta sai pariksi viikoksi alle 700 e, niin New Yorkissa hinta oli jotain 1500 ja 2000 väliltä. Nyt en ihan tarkkoja summia muista, niin en laita tuon tarkemmin, ettei tule väärää tietoa.
Vuosi sitten meillä oli Floridassa 2004-mallinen Lincoln, niin se oli kaikkine vakuutuksineen jotain 500 luokkaa joulusta loppiaiseen. Se oli tosin pienestä suomalaisvuokraamosta eikä mistään ketjusta.
Tuotakin olen miettinyt, että ostaisi pyörän ja toisi tänne myyntiin, mutta sellaisella pyörällä, jolla uskaltaa lähteä reissuun, voi tosiaan olla vaikea tehdä tiliä tänä päivänä edes että saisi omat pois. Pitää muistaa, että uudemmalle pyörälle tulee ihan kohtalaiset verot. Vuonna 2013 maksoin autoverot 2001 mallin tuonti- ultrasta. Yli 3000 e.
Vuosi sitten meillä oli Floridassa 2004-mallinen Lincoln, niin se oli kaikkine vakuutuksineen jotain 500 luokkaa joulusta loppiaiseen. Se oli tosin pienestä suomalaisvuokraamosta eikä mistään ketjusta.
Tuotakin olen miettinyt, että ostaisi pyörän ja toisi tänne myyntiin, mutta sellaisella pyörällä, jolla uskaltaa lähteä reissuun, voi tosiaan olla vaikea tehdä tiliä tänä päivänä edes että saisi omat pois. Pitää muistaa, että uudemmalle pyörälle tulee ihan kohtalaiset verot. Vuonna 2013 maksoin autoverot 2001 mallin tuonti- ultrasta. Yli 3000 e.
Itse olen miettinyt samaa asiaa. Itseasissa jopa kysynyt jo jopa normaalisti käyttämältäni laivausfirmalta, mutta vastausta ei ole vielä tullut. En ole vielä hoppuillut ja kysellyt lisää, kun oma suunnitelmani menee kuitenkin vasta ensi vuoden puolelle.
Vakuutusta en ole myöskään vielä selvitellyt, mutta se selvinnee omasta vakuutusyhtiöstä. Periaatteessa suomalainen vakuutus on voimassa myös EU:n ulkopuolella, kunhan pyörä on Suomen rekisterissä ja vakuutukset voimassa. USA:ssa vakuutusten sisältö on toki erilainen, mutta olemassa olevan suomalaisen vakuutuksen kattavuus ja mahdolliset lisäjutut tai ylipäänsä voimassaolo selviää kysymällä.
Jos ostaa sieltä pyörän tänne tuotavaksi, vakuutus on (ehkä) suurempi ongelma. Se ei kyllä rahallisesti kannata nykykursseilla muutenkaan. Ensin panee vaikka 12000 pyörään kiinni, maksaa sinne kalliin vakuutuksen. Sitten rahti Suomeen ja täällä n. 30% tulli+alv (4000) ja toiset 4000 autoveroa. Sitten on 20000 pyörä käsissä ja jos sitä ei itse tarvitse, nin siitä myydessä ei käteisellä saa sitä 20000 todennäköiseti millään.
Itse olen halvimmalla vuokrannut Electran USA:ssa 100 USD/pv vakuutuksineen vajaaksi kahdeksi viikoksi. Mutta se vaati jo vähän selvitystyötä ja palautuksen samalle H-D diilerille takaisin. Pohdiskelin karkeasti, että pitäisi olla aikaa ja rahaa ajella siellä vähintään kuukausi, ennen kuin oman pyörän laivauksesta olisi käytännön hyötyä. Mutta silti näitä hullujakin suunnitelmia pitää välillä pyöritellä päässään.
Ajelihan se Jorekin 2003 sinne laivaamllaan "uudenkarhealla" 50-luvun pannulla kuukauden jenkeissä, mikäli olen kuulopuheen oiken ymmärtänyt. Ja yksi kaverini myös 50-luvun Caddyllä samoin. Eli ei suinkaan ennenkuulumatonta... En ole näiltäkään vielä laivauksia enkä vakuutuksia kysellyt, mutta villi veikkaus on, että ajelivat vaan suomalaisilla vakuutuksilla.
Vakuutusta en ole myöskään vielä selvitellyt, mutta se selvinnee omasta vakuutusyhtiöstä. Periaatteessa suomalainen vakuutus on voimassa myös EU:n ulkopuolella, kunhan pyörä on Suomen rekisterissä ja vakuutukset voimassa. USA:ssa vakuutusten sisältö on toki erilainen, mutta olemassa olevan suomalaisen vakuutuksen kattavuus ja mahdolliset lisäjutut tai ylipäänsä voimassaolo selviää kysymällä.
Jos ostaa sieltä pyörän tänne tuotavaksi, vakuutus on (ehkä) suurempi ongelma. Se ei kyllä rahallisesti kannata nykykursseilla muutenkaan. Ensin panee vaikka 12000 pyörään kiinni, maksaa sinne kalliin vakuutuksen. Sitten rahti Suomeen ja täällä n. 30% tulli+alv (4000) ja toiset 4000 autoveroa. Sitten on 20000 pyörä käsissä ja jos sitä ei itse tarvitse, nin siitä myydessä ei käteisellä saa sitä 20000 todennäköiseti millään.
Itse olen halvimmalla vuokrannut Electran USA:ssa 100 USD/pv vakuutuksineen vajaaksi kahdeksi viikoksi. Mutta se vaati jo vähän selvitystyötä ja palautuksen samalle H-D diilerille takaisin. Pohdiskelin karkeasti, että pitäisi olla aikaa ja rahaa ajella siellä vähintään kuukausi, ennen kuin oman pyörän laivauksesta olisi käytännön hyötyä. Mutta silti näitä hullujakin suunnitelmia pitää välillä pyöritellä päässään.
Ajelihan se Jorekin 2003 sinne laivaamllaan "uudenkarhealla" 50-luvun pannulla kuukauden jenkeissä, mikäli olen kuulopuheen oiken ymmärtänyt. Ja yksi kaverini myös 50-luvun Caddyllä samoin. Eli ei suinkaan ennenkuulumatonta... En ole näiltäkään vielä laivauksia enkä vakuutuksia kysellyt, mutta villi veikkaus on, että ajelivat vaan suomalaisilla vakuutuksilla.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
-
Bronson Eye
- Viesti:
pojat oli olleet Vegasissa katsomassa painiturnausta ja vuokranneet auton viikoks, COROLLAN, vinoilin, et mitä ...tiä, sano, et oli kolme kertaa halvempi kuin Mustang??,,
-
Ultra Classic Bra
Kyllä itse olisin jättänyt painiliput ostamatta ja vuokrannut sen Mustangin...Bronson Eye kirjoitti:pojat oli olleet Vegasissa katsomassa painiturnausta ja vuokranneet auton viikoks, COROLLAN, vinoilin, et mitä ...tiä, sano, et oli kolme kertaa halvempi kuin Mustang??,,
Ultra Classic Bra kirjoitti:Kyllä itse olisin jättänyt painiliput ostamatta ja vuokrannut sen Mustangin...Bronson Eye kirjoitti:pojat oli olleet Vegasissa katsomassa painiturnausta ja vuokranneet auton viikoks, COROLLAN, vinoilin, et mitä ...tiä, sano, et oli kolme kertaa halvempi kuin Mustang??,,
Onhan siellä muitakin vuokraajia kuin Eagle Rider. Oli ainakin 2005 selkeästi kallein luukku, olin silloin Texasissa. Päädyin vuokraamaan ihan paikalliselta HD dealerilta; myös vuokrausehdot olivat paremmat. Ja pyörä oli aivan uudenkarhea.
Auton vuokraaminen oli halvempi netin kautta (2012, olikohan SuperSaver tms.) ja päädyin Hertziin. Jeep kun luovutettiin Memphisissä (tulivat bussilla hakemaan lentokentältä) ja palautus New Orleansiin. Suurin "ongelma" oli löytää vuokraamon pihalta ulos yöllä pimeässä.
Auton vuokraaminen oli halvempi netin kautta (2012, olikohan SuperSaver tms.) ja päädyin Hertziin. Jeep kun luovutettiin Memphisissä (tulivat bussilla hakemaan lentokentältä) ja palautus New Orleansiin. Suurin "ongelma" oli löytää vuokraamon pihalta ulos yöllä pimeässä.
Ex. FL -53 Wishbone Panhead bobber, ex. 2002 FLHR
On jotkut lennättäneetkin pyöriänsä pohjoisamerikan mantereelle, Saksassa taitaa olla lähin firma joka oita hoitelee. Oli joku bemariporukka (linkkki hävinnyt johonkin). Helpommalla pääsee byrokratiassa kun lennättää tai laivaa Kanadan puolelle, jenkit on vielä pahempia byrokraatteja kuin suomalaiset. Kaveri tais lennättää myös kotarinsa Pariisista. Lennätys on myös siinä mielessä mukavampi että pyörä on käytössä kotimaassa pidempään, laivaukseen menee helposti hyvää ajeluaikaa hukkaan 1-3 kuukautta.
HD Ultra Limited -21
Vuokrauksista saa diilereiltä jonkin alennuksen, tätä olen kuullut usealtakin taholta. Ja kuten tuolla jo mainittiinkin, Eagle Rider taitaa olla se kallein paikka vuokrata. Etuna on tietysti jättömahdollisuus toiseen vuokrauspisteeseen, tosin ei sekään ilmaista ole.Kari 99 kirjoitti:Jos liittyy tuohon "kilpailevaan" organisaatioon H.O.G, niin saattaa saada luontaisetuja vuokrauksista ja rahtauksista ?
http://www.harley-davidson.com/content/ ... -bike.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.harley-davidson.com/content/ ... efits.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Diilerien vuokrahinnat eivät sitten ole myöskään samasta apteekin hinnastosta, joten kun alueen tietää, kannattaa kysellä useammasta paikasta. Samnalla selviää, saako HOG-kortilla vielä lisäalen jo tingitystä hinnasta. Itse sain ilman HOG-korttia esim. Baton Rougen diileriltä noin 25 % halvemman hinnan, kuin 100 km päästä vierestä New Orleansin diileriltä 2011. Ja jos pariksi viikoksi lähtee ajelemaan, vuokraus lienee se järkevin vaihtoehto. Jos taas on mahdollisuus kierrellä 1-2 kuukautta, oma pyörä voi tulla jo houkuttelevaksikin.
Lennätys on varmaan järkevää myös kysyä, koska laivaukseen pitää purkuineen ja lastauksineen varata tosiaan se 1-3 kk. Ja tähän kun huomioi, että ajokausi Pohjois-Amerikassa ei ole niin olennaisesti Suomea pidempi etelää lukuunottamatta, niin silloin pyörä tosiaan seilaa merellä parhaalla ajokaudsella ainakin toiseen suuntaan. Lento taas maksanee helposti 1000-2000 / suunta ihan hihasta vetäen, joten ei se äkkiä halvemmaksi tule. Veikkaan ettei HOG pysty rahtihintoihin omatoimista kyselijää parempaa etua tarjoamaan, koska rahdit eivät ole diilerien hoitamia.
Kanada on luultavasti kyllä hyvä idea byrokratian takia. Mutta talvi pukkaa sielläkin päälle, joten ei se juuri ajokautta jatka. Ajoukauden jatkamiseen soveltuvat parhaiten eteläinen Kalifornia ja Florida. Joskus katsoin netistä keskilämpötiloja Jenkeissä eri osavaltioissa ja kylmää sielläkin piisaa ja palella saa Suomessakin ihan riittävästi pyörän selässä.
Lisäksi vielä se, että pyörremyrskyt ja hurrikaanitkin kannattaa huomioida matkasuunnitelmissa ja aikatauluissa. Jos ei ihan pyörremyrskyn silmään joudukaan, niin vettä saa helposti uima-altaallisen niskaan ja katkaistuja ajoreittejä tielle. Ja oikeasti Jenkeissä myrskyt tappavat vuosittain käsittääkseni satoja ihmisiä, eivätkä kaikki kuole omaa tyhmyyttään. Vaikka meillä on ankara talvi just nyt, niin ei se luonto pelkkää lempeyttä tarjoa "amerikan ihmemaassakaan", vaan huomattavasti rajumpia myrskyjä on tarjolla.
-
Ultra Classic Bra
Ei ole tarkka aikataulu selvillä, eikä myöskään kohde. Tietysti se klassinen Route 66 on yksi vaihtoehto, mutta ei ainut. Esim. Californian vanha ranta-Highway 1 kiinnostaa ja siihen liitettynä sukkulointi eri kohteisiin, kun itse Highway 1 Frisco - L.A. ei ota niin paljoa aikaa.Joe Cool kirjoitti:Ultra Classic Bra kirjoitti:Kyllä itse olisin jättänyt painiliput ostamatta ja vuokrannut sen Mustangin...Bronson Eye kirjoitti:pojat oli olleet Vegasissa katsomassa painiturnausta ja vuokranneet auton viikoks, COROLLAN, vinoilin, et mitä ...tiä, sano, et oli kolme kertaa halvempi kuin Mustang??,,Samoilla linjoilla
Mutta ettei ihan offtopiciksi menisi, niin koska ja mihin suunnalle ja miten pitkäksi aikaa sinulla on tarkoitus mennä ajelemaan?
Kyllä jenkkireissulla kaksi viikkoa on minimi, vaikkei menisi kuin beachille.
Kahellaa.
Chicagon nurkilla järkeväksi vuokrauspaikaksi on osoittautunut Woodstock H-D muutaman kymmentä mailia kaupungin ulkopuolella. Nimim. Pekka tietää siitä enemmän. Mutta tosiaan kannattaa kysellä useammasta paikasta sielläkin. Mutta siitä harvempi LA:hin ajava ajaa enää takaisin, joten jättö tulee kyseeseen taas.Ultra Classic Bra kirjoitti:Tietysti se klassinen Route 66 on yksi vaihtoehto, mutta ei ainut. Esim. Californian vanha ranta-Highway 1 kiinnostaa ja siihen liitettynä sukkulointi eri kohteisiin, kun itse Highway 1 Frisco - L.A. ei ota niin paljoa aikaa.
Kaliforniasta olen vuokrannut vain autoja, joten siitä ei ole omakohtaista pyöränvuokrauksen kokemusta. Mutta jos siellä pyörii, niin luultavasti joku H-D diileri on sielläkin edullisin. Ja omaa pyörää sinne tuskin kannattaa reiluksi pariksi viikoksi ainakaan säästön takia roudata.
Oma idea oli/on lähteä omalla pyörällä Meksikonlahden rannalta ja ajaa Kanadan puolelle maan läpi ja siinä siksakkia sinne tänne pitkin matkaa. Ja palautus ehkä Michiganista kontissa Suomeen, kun kylmä alkaa kangistaa. Tai sitten ehkä sään takia järkevämmin toisin päin. Ja lähteä voisi vaikka New Yorkista ja päätyä piiiitkön mutkan kautta Texasiin. Tuolla reitillä löytyy noin 15 osavaltiota, jossa ei ole tullut vielä käytyä. Tuohon kun vaan olisi aikaa ja rahaa, mutta jotainhan se pitää suunnitella ja ideoida ja joskus haaveet voivat toteutuakin
Peter Pan; moni on käynyt ja tietää mitä saa...klassinen Route 66
http://www.peterpanbike.fi/route-66-usa
Ex. FL -53 Wishbone Panhead bobber, ex. 2002 FLHR
Varma valinta, pelkkää hyväähän tuosta on yleensä kuultu.ranze kirjoitti:Peter Pan; moni on käynyt ja tietää mitä saa...klassinen Route 66
http://www.peterpanbike.fi/route-66-usa
Etenkin jos tykkää valmiiksi ohjelmoidusta paketista ja ryhmässä ajamisesta. Itse ajan mieluiten yksin, siksi se ei ole minulle ainakaan edes vakavasti harkittava vaihtoehto. Mutta jokainen tavallaan ja tapoja on onneksi monia