Kopterin runkoista mielipiteitä kaipailen.
Kopterin runkoista mielipiteitä kaipailen.
Pitkäaikainen haave rakentaa jonkinmoinen chopperi on nyt realisoitumassa. Kun kummempaa kokemusta ei ole, eikä kykyä laskea useita eri variaatioita, kysynkin nöyränä apuanne tässä asiassa.
Mahdollisuus tähän rakentamiseen tuli aika yllättäen ja tilanne on nyt sellainen että ensi viikolla pitäis tehdä tilaus jenkkeihin ja sieltä tulee tulevaan pyörään osia mm. Dna:n upsidedown keula, eikä enää puutu kuin suunnitelmat ja kyky osata päättää oikea keulan pituus.
Kuvia pyöristä katsellwssa olwn päätynyt seuraavanlaisiin ratkaisuihin: Rungossa tullaan nostamaan downtubea n. 6", backbonea stretsataan max 2-3" ja keulakulma on n.40ast..
Ollaanko yhtään järkevillä linjoilla? Ja jos joku pystyisi vielä opettamaan miten saan tuosta laskettua oikean keulan pituuden. Ja kannattaako keula ottaa vielä esim 6ast t-paloilla?
Oon tykästynyt esimerkiksi moniin partmasterin rakentamien pyörien stuukkiin, mutta noi pajathan ei salojaan paljasta, siksi pyydänki teidän apua. Ja rohkeasti saa ottaa kantaa. Toivoisin tietysti että avullanne saisin rakennettua ajoltaan hyvän rungon.
Rungon aihioina toimii fxstc softail ja perää ei jäykistetä.
Mahdollisuus tähän rakentamiseen tuli aika yllättäen ja tilanne on nyt sellainen että ensi viikolla pitäis tehdä tilaus jenkkeihin ja sieltä tulee tulevaan pyörään osia mm. Dna:n upsidedown keula, eikä enää puutu kuin suunnitelmat ja kyky osata päättää oikea keulan pituus.
Kuvia pyöristä katsellwssa olwn päätynyt seuraavanlaisiin ratkaisuihin: Rungossa tullaan nostamaan downtubea n. 6", backbonea stretsataan max 2-3" ja keulakulma on n.40ast..
Ollaanko yhtään järkevillä linjoilla? Ja jos joku pystyisi vielä opettamaan miten saan tuosta laskettua oikean keulan pituuden. Ja kannattaako keula ottaa vielä esim 6ast t-paloilla?
Oon tykästynyt esimerkiksi moniin partmasterin rakentamien pyörien stuukkiin, mutta noi pajathan ei salojaan paljasta, siksi pyydänki teidän apua. Ja rohkeasti saa ottaa kantaa. Toivoisin tietysti että avullanne saisin rakennettua ajoltaan hyvän rungon.
Rungon aihioina toimii fxstc softail ja perää ei jäykistetä.
Re: Kopterin runkoista mielipiteitä kaipailen.
Näistä on ollu juttua; tuolta ainakin löytyy keulakulmalaskurin linkki. http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... ri#p245636
Jokusen raamin vääntäneenä jokunen vihje; kannattaa edetä hankkimalla mieleinen keula ja T-palat. Tämän jälkeen oikeastaan määräytyy emäputken kulma sekä korkeus, vaikkapa keulakulmalaskurin avulla. Eteenpäin stretchiä sit maun mukaan. Ja mieti vielä, haluatko oikeasti toimivan keulan, kuten esim. Tolle vai ainoastaan nätin. Tuo Softailin perse ei sitten vähänkään pidemmässä pyörässä paranna ajo-ominaisuuksia.
Mikä muuten on downtube?
Tuossa on eräälle neidolle valmistuva -91 Softis

-Spöke
Mikä muuten on downtube?
Tuossa on eräälle neidolle valmistuva -91 Softis

-Spöke
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
SCRAP MC
Edellisen kanssa samaa mieltä, että jos sopperi tehdään, jäykkä on tukevampi ajaa kuin joustava.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Kiitos mielipiteistä ja vinkeistä, näitä saa antaa lisää, oppipoikiahan tässä kuitenki vielä ollaan tässää suhteessa eikä missään järjestetä kursseja mihin voisi osallistua ja oppia..
Nyt haenki nimenomaan näitä kokemuksiin perustuvia mielipiteitä mikä olisi se optimaalisin ratkaisu vaikka taitaa sekin olla jokaisen oman maun mukaan eriävä. kyllä mä keulan pituuden pidän jossain max +8 ettei aiva överiksi mennä ja takapuolta ei jäykistetä, levitetään kylläkin ja siitähä taas kunnon chopperistit ottaa lämpöä, mutta tässä menen oman maun mukaan..
Nyt haenki nimenomaan näitä kokemuksiin perustuvia mielipiteitä mikä olisi se optimaalisin ratkaisu vaikka taitaa sekin olla jokaisen oman maun mukaan eriävä. kyllä mä keulan pituuden pidän jossain max +8 ettei aiva överiksi mennä ja takapuolta ei jäykistetä, levitetään kylläkin ja siitähä taas kunnon chopperistit ottaa lämpöä, mutta tässä menen oman maun mukaan..
Moro,
koska asia kiinnostaa minuakin...
Tuo laskuri on siitä hyvä, että siinä on annettu valmiiksi referenssimittoja alkuperäisistä spekseistä.
https://www.rbracing-rsr.com/advchoppercalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vesa
koska asia kiinnostaa minuakin...
Tuo laskuri on siitä hyvä, että siinä on annettu valmiiksi referenssimittoja alkuperäisistä spekseistä.
https://www.rbracing-rsr.com/advchoppercalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vesa
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
+8" keula ei nyt kovasti kummoista runkomuutosta kylläkään kaipaa, ihan kohtuullinen vaikka tekis kulmaa vain T-paloilla...
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Mun silmään taas ei sovi jos keulan pituutta lisätään, mutta runkoa ei nosteta yhtään. Mutta makuasioita..
Niinno, +8" vaan ei ole kovin paljoa, tossa mulla on vakio whisbone, 3° T-palat ja +6"... kolmeasteisilla ja lyhemmillä putkilla menis jo nenälleen...

Makon kans asmoilla linjoilla, plus kasi on aika vaatimaton eikä aiheuta isoakaan nitkautusta, korkeintaan kaks ylös. Tuossa mun softisrakennelmassa on +24" ja kuus ylös, puoltoista eteen. Mutta nämä tosiaankin ovat makuasioita, paitsi että tollanen pluskasi ei oikein vielä ole kopteri. Ehkä Custom.
Laita se pluskasi keula keulakulmalaskuriin, jätöks semmonen 10cm ja kolme astetta T-paloihin, niin näet vähän tulevaa stuukkia. Niinhän se taitaa olla, että lyhyttä voi jatkaa, pitkä on valmiiks pilalla.
-Spöke
Laita se pluskasi keula keulakulmalaskuriin, jätöks semmonen 10cm ja kolme astetta T-paloihin, niin näet vähän tulevaa stuukkia. Niinhän se taitaa olla, että lyhyttä voi jatkaa, pitkä on valmiiks pilalla.
-Spöke
LIVINGSTONE CHOPPERS
SCRAP MC
SCRAP MC
Ja rungonhan pitää vähän keulia, siitä noi laskurit ei sano mitään. Makon kuvassa hämää se että pyörässä on korkee takarengas, mutta silti samoilla linjoilla.
Makon pyörän stuukki ei vaan ole yhtään sitä mitä mä haen. Spöken projekti taas muuten upea, mutta haen mielessäni pyörältäni jyrkempää keulakulmaa ja sitä kautta lyhyemmällä etupäällä. Chopperin määrite on monissa alan julkaisuissa keulakulmaltaan 38ast tai enemmän. ymmärrän että tässä nyt keskustelee "vanhan liiton" miehet ja nuori polvi. Tuossa pistin liitteeksi myynnussä olevan jalluchopperin missä on 6"nousu ja rake 40 ja keula on +10. Kyllä mä tuon lasken chopperiksi niinkuin moni muukin kun on kerta palkittu pyörä ja jotain vastaavaa tyyliä haen myös omalta tekeleeltä. Huomenna lyön lukkoon linjavedot ja pistän keulan tilaukseen. Mielipiteitä saa sanoa vieläkin ja mielelläni niitä lueskelenkin..
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:28 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Huomioi keulaa tilatessasi että on kaksi tapaa laskea keulan pituutta, eli ko pyörän vakikeulasta tai wanhan hydran vakipituudesta ja näille tulee esmes softailin tapauksessa se 4" eroa... ku softiksen vakikeula on +4"... Enkä hetkeäkään olettanut että mun fillarin stuuki miellyttäisi, mun mopo ei ole chopperi, olipahan esimerkkinä vaan siitä että ei nuo keulapituudet joita pohdit ole kovin pitkiä. Tuollainen esimerkkipyöräsi upsidedown keula on mun silmään yksi maailman rumimmista sätöksistä ja olettaisin sen olevan +14" ei +10" ... kun verrataan vakiintuneeseen lähtömittaan, eikä softail-vakioon.NLMikko kirjoitti:Makon pyörän stuukki ei vaan ole yhtään sitä mitä mä haen. Spöken projekti taas muuten upea, mutta haen mielessäni pyörältäni jyrkempää keulakulmaa ja sitä kautta lyhyemmällä etupäällä. Chopperin määrite on monissa alan julkaisuissa keulakulmaltaan 38ast tai enemmän. ymmärrän että tässä nyt keskustelee "vanhan liiton" miehet ja nuori polvi. Tuossa pistin liitteeksi myynnussä olevan jalluchopperin missä on 6"nousu ja rake 40 ja keula on +10. Kyllä mä tuon lasken chopperiksi niinkuin moni muukin kun on kerta palkittu pyörä ja jotain vastaavaa tyyliä haen myös omalta tekeleeltä. Huomenna lyön lukkoon linjavedot ja pistän keulan tilaukseen. Mielipiteitä saa sanoa vieläkin ja mielelläni niitä lueskelenkin..
Mikä korkee, sehän on vaan 15" pikkupyörä, vähän ehkä muhku. Etufillari muuttuu kyllä korkeammaksi, koska tuo ei keuli tarpeeksi ja en pidemmäksi keulaa vaihda. Muutoin tuo stuukki muuttuu kyllä, koska tuo ulkoasu miellytti muo springerin kanssa ja nyt on kuosiuudistus meneillään.Kiwi kirjoitti:Ja rungonhan pitää vähän keulia, siitä noi laskurit ei sano mitään. Makon kuvassa hämää se että pyörässä on korkee takarengas, mutta silti samoilla linjoilla.
Mennyt kuosi:

Tuon keulien pituus eron kyllä tiesin, mutta sitä en, että hydran keulaa käytetään oletusarvona. Jalluchopperista kertovasta lehti-justusta bingasin noi muutokset ja sielä oli keulaksi ilmoitettu +10 ja oletan sen olevan softailin vakikeulasta, täytyy olla. Dna:lla pisin upsdown keula muistaakseni +12. Täytyy vielä varmistaa, mutta oletin koko ajan pituuksien olevan laskettu softailin keulasta. Ja nimenomaan ilmoittamani +8 joka taitaa vielä muuttua +10 on pituuksia softailin keulasta. Ja muuten pistän sen 6" ylös ja 1-3"eteen ja rake tulee olemaan sen n. 40.