Tein tuossa pyörän oikeanpuolen kahvan hallintalaitteiden sähkötyöt ja liitin kuorittuja johtoja toisiinsa tällaisilla jatkopaloilla (päät painettiin kasaan jotta johto pysyy sisällä.)
Tuli mieleeni, olisiko näissä kuorituissa johdoissa pitänyt, ennen sisään survomista, käyttää vielä nk. johdonpäätehylsyjä, eli tämmöisiä, jotta kestää kenties paremmin tärinää vuodesta toiseen (vai olisiko pitänyt jopa kolvata?)
Ei mitään ylimäärästä vaan abikopihdeillä puristetaan kiinni. noi abikot on suunniteltu niin että ne kestää paremmin kuin huonosti tehty juotos (jonka juuresta voi langat tärinässä katketa). Laadukaat abikopihdit syytä olla.
Ite pistäisin vielä tavallista kutistesukkaa tai sähkömiehenteippiä päälle ettei pääse kosteus sisään.
jty kirjoitti:Ei mitään ylimäärästä vaan abikopihdeillä puristetaan kiinni. noi abikot on suunniteltu niin että ne kestää paremmin kuin huonosti tehty juotos (jonka juuresta voi langat tärinässä katketa). Laadukaat abikopihdit syytä olla.
Ite pistäisin vielä tavallista kutistesukkaa tai sähkömiehenteippiä päälle ettei pääse kosteus sisään.
Joo siis tottakai, laitan jokaisen liitokset päälle kutistesukan ja sitten koko kaapelin ylle ison kutistesukan lopuksi ja sen päälle vielä nylonsukan. Tulee kyllä siistin näköistä kun vanhaan risukasaan vertaa, nyt tulee menemään yksi alle 8mm veto tankinalla per puoli. Ja valkonen nippari on vain väliaikainen , tulee olemaan musta.
Eikös tuo alkupweräisaen kysyjän näyttämä liitinkin ole ensiksi abikopihdeillä puristettava ja sitten lämmitettävä, jotta kutistuu kutistesukan tavoin? Näyttäis ainakin kuvassa kovasti sen näköiseltä tuo muovi siinä päällä. Kaikki eivät toki ole sitä mallia.........
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Pave. kirjoitti:Eikös tuo alkupweräisaen kysyjän näyttämä liitinkin ole ensiksi abikopihdeillä puristettava ja sitten lämmitettävä, jotta kutistuu kutistesukan tavoin? Näyttäis ainakin kuvassa kovasti sen näköiseltä tuo muovi siinä päällä. Kaikki eivät toki ole sitä mallia.........
Ai niitä on sellasiakin? SEhän olis kätevä.
Tuo punainen liitin oli vaan esimerkki, mulla on hyvin samantyylisiä mutta ei täysin samanlaisia mitä kuvassa. Pitääkin puhallella niitä kuumailmapuhaltimella ja kattoa miten käy!
Pave. kirjoitti:Eikös tuo alkupweräisaen kysyjän näyttämä liitinkin ole ensiksi abikopihdeillä puristettava ja sitten lämmitettävä, jotta kutistuu kutistesukan tavoin? Näyttäis ainakin kuvassa kovasti sen näköiseltä tuo muovi siinä päällä. Kaikki eivät toki ole sitä mallia.........
Ai niitä on sellasiakin? SEhän olis kätevä.
Tuo punainen liitin oli vaan esimerkki, mulla on hyvin samantyylisiä mutta ei täysin samanlaisia mitä kuvassa. Pitääkin puhallella niitä kuumailmapuhaltimella ja kattoa miten käy!
Jos ne on läpinäkymättömiä niin silloin ei ainkaan onnistu.... ostaessa se olis selvinnyt....
Tässä Bilteman malli
Ja tässä samanlainen kuin kuvassa kutistesukalla
R.I.P Jaska - Motoristi
jty kirjoitti:Ei mitään ylimäärästä vaan abikopihdeillä puristetaan kiinni. noi abikot on suunniteltu niin että ne kestää paremmin kuin huonosti tehty juotos (jonka juuresta voi langat tärinässä katketa). Laadukaat abikopihdit syytä olla.
Joo, johtojen juottamiseen on syytä olla tehokas kolvi, muuten voi tulla kylmäjuotoksia ja ongelmia. Itse olen tottunut käyttämään Wellerin pikakolvia, jossa riittää potku mainiosti ja johtojen säikeet imaisevat tinan sisään vaivattomasti. Päälle liimaava kutistesukka niin sitä johtoa saa repiä mielin määrin, ainakaan tinauksesta tai juuresta ei katkea. Abikot vie ahtaassa välissä liikaa tilaa verrattuna hyvään juotokseen joka ei ole johtoa paksumpi.
Eli älkää pelätkö juottamista peloitteluista huolimatta, se pitää vaan osata ja tehdä hyvillä kaluilla niin lopputulos on pomminvarma.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Peacemaker76 kirjoitti:
Eli älkää pelätkö juottamista peloitteluista huolimatta, se pitää vaan osata ja tehdä hyvillä kaluilla niin lopputulos on pomminvarma.
Juottaminen on ok, mutta jos juotoskohta tulee sellaiseen kohtaan mistä johtoa taivutellaan usein, saattaa mennä tinauksen juuresta poikki.
Itse kyllä käytän tinausta, tulee siisti kuten edellä kerrottiin...
Peacemaker76 kirjoitti:
Juottaminen on ok, mutta jos juotoskohta tulee sellaiseen kohtaan mistä johtoa taivutellaan usein, saattaa mennä tinauksen juuresta poikki.
Minä myös tinaan johdon päät yhteen. Olisinko johtoja kuorinut noin 5 - 10 mm, kiertänyt lomittain ja tinat joukkoon. Sen jälkeen laitan lyhyen kutistesukan sen tinatun johon päälle (tämä ei mene kuorimattoman johon päälle) ja päällimmäisiimäseksi vähän pidemmän kutistesukan joka tulee myös kuorimattoman johdon päälle. Ei ole ongelmia ollut...
Aake XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Pertti kirjoitti:
Taivuttelu tai pitkäaikainen (monien vuosien) tärinä voi sen murtaa siitä tinauksen juuresta, mutta mikäänhän ei ole koskaan ikuista, teki sen niin tai näin! mutta tinaus on silti varmin homma, kunhan vaan tekee sen puhtaaseen johtoon ja hyvällä juoksutteella varustetulla tinalla! Niin ja kun ostaa sitä tinaa kaupasta niin älä osta sitä kaikkein paksuinta tuollaiseen hommaan!
R.I.P Jaska - Motoristi