H-D ja kilometrit

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Paiska

H-D ja kilometrit

Viesti Kirjoittaja Paiska »

Esimerkkinä kattellu paria vm. 2006 Street Glidee, jossa km lukema 40 000-60 000km, mitä pitäisi tietää jos ja kun on ostamassa tuollaista pyörää? Tietysti kattoo kirjasta ja kysellä onko huollot tehty ajallaan mut onko jotain mitä pitäisi katsoa/tarkastaa/tietää ja mikä on seuraava isohuolto yleensä tc koneissa?
Kuullut sanottavan joskus että km lukemaa ei hoodessa kannata katsoa kunhan huollot tehty ajallaan.
Paljonko tc koneella pääsee ilman pytyn hoonauksia/männän vaihtoja ym "isompia" huoltoja?
Harald73

Re: H-D ja kilometrit

Viesti Kirjoittaja Harald73 »

Ainakin nokkaketjun laahaimet (vaimitkänenytonkaan nimeltään) kannattaa varmistaa, että kunnossa. En tiedä, onko korjattu uudemmissa jo tehtaalla, mutta alkupään tc:ssä oli "kallis tyyppivika".

Edit; löytyi kaveri, jonka mielestä noissa on paljonkin problemaa: Kliks! Mulla ei hajuakaan, onko noissa jutuissa mitään perää? Jokainen päätelkööt itse.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei tuo kilsamäärä vielä pitäisi ongelma olla, jos pyörä on ollut normaalissa ajossa. Tuo 88 on kuitenkin tullut markkinoille jo -99, joten aivan kaikkia lastentauteja nollakutosessa ei enää ole.

Oma ajatukseni on, mitä alkuperäisempi pyörä on sen parempi ensipyörä. Usein rakentelussa pitää tehdä kompromisseja ulkonäön ja ajettavuuden/huollettavuuden ja joskus myös lujuuden kustannuksella. Rakennetun pyörän kanssa saa usein virkeellisen käsityksen ison tehtaan tuotoksista, ellei lähtökohta ole tiedossa.
Harley-Davidsonin tehtaalla ei ole pitkään aikaan valmistettu öljyruiskuja, tai pulttilinkoja, mutta kotipajoissa niitä joskus syntyy.

Mulla on sellainen käsitys, että nuo jakoketjun kiristimet parannettiin juuri tuohon 2006 malliin.
Jokke on askaroinut TC88:n kanssa monella lailla ja jopa ajanutkin sillä, http://www.hdjokke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
moderattori

Romu rauhoittaa!
Ojvpo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ojvpo »

Harald73 kirjoitti:Ainakin nokkaketjun laahaimet (vaimitkänenytonkaan nimeltään) kannattaa varmistaa, että kunnossa. En tiedä, onko korjattu uudemmissa jo tehtaalla, mutta alkupään tc:ssä oli "kallis tyyppivika".

Edit; löytyi kaveri, jonka mielestä noissa on paljonkin problemaa: Kliks! Mulla ei hajuakaan, onko noissa jutuissa mitään perää? Jokainen päätelkööt itse.
No huh huh. Tuo linkki on karmea, eli twim camit vaihtoon ja S&S tilalle!

Vaikea uskoa, että aina 15000 - 30000 km välein olis tuollaiset osat vaihdettava :?

Paljonkohan huolto maksaa?
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ite oon lähes kolmekymmentä ajanu, mittarissa yli 60 ja yhtään mitään tietoo ei oo historiasta (kolaripyörä), vuosimalli on -02. Vielä ei oo ollu ongelmia.
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Ojvpo kirjoitti:
Harald73 kirjoitti:Ainakin nokkaketjun laahaimet (vaimitkänenytonkaan nimeltään) kannattaa varmistaa, että kunnossa. En tiedä, onko korjattu uudemmissa jo tehtaalla, mutta alkupään tc:ssä oli "kallis tyyppivika".

No huh huh. Tuo linkki on karmea, eli twim camit vaihtoon ja S&S tilalle!

Vaikea uskoa, että aina 15000 - 30000 km välein olis tuollaiset osat vaihdettava :?

Paljonkohan huolto maksaa?
Toi linkin takana oleva stoori on kyllä aivan tarpeetonta pelottelua. Käytännössä 00-06 TC-88 koneen nokkaketjun laahaimet kestävät vähintään 50 000 - 60 000 km, jolloin ne kannattaa tarkistaa. Jos ovat kuluneet, niin silloin ne kannattaa vaihtaa. Ei siinä sen kummempaa tarvitse pähkäillä. Lisätietoa löytyy sivuiltani linkin takaa http://www.hdjokke.com/hdjokke/Softailv ... tajat.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Moni on laittanut ketjujen tilalle ratasnokat.

Laahainkenkien vaihto on osana öljypumpun vaihtoprojektijuttua, joka löytyy tämän linkin takaa: http://www.hdjokke.com/hdjokke/Softailv ... Osa_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuinka kallis vaihto huollossa olisi, en osaa sanoa, mutta laahaimet olivat muistaakseni yllättävän kalliit. Olisko olleet peräti n. 80 €/kpl kenuine H-D-osana. Kysymällä varmaan selviää. Voipi löytyä myös tarvikeosana. Silloin ei ollut saatavana, kun itse vaihdoin. Vaihtotyö ei voi olla niin kallis, että kannattaisi tämän takia jättää pyörä ostamatta.

Syyt pumpun vaihtoon löytyvät projektikertomuksesta. Muistaakseni 2007-malleihin tuli paremmat ja kestävemmät laahaimet + tehokkaampi öljypumppu, joka aikaisemmissa TC-vuosimalleissa ei jaksanut palauttaa öljyjä tankkiin, jos vähän viritti konetta. Tämä näkyi lisääntyneenä huohotuksena.

Myös tehtaalla on tähän oma kittinsä, jota myydään myös aikaisempiin vuosimalleihin. Löytyy tämän linkin takaa: http://www.harley-davidson.com/store/se ... mp-upgrade" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos ostat minkä hyvänsä TC-koneella varustetun H-D:n, niin se kyllä kestää maailman tappiin. Ajat 10 000/v. niin 15 v:n jälkeen mittarissa on vasta 150 000. Jälleenmyyjä haluaisi myydä sulle uuden pyörän, mutta ei hyvitä vanhasta enää mitään, kun siinä on niin paljon kilsoja. Joudut ajamaan sillä vielä toiset 150 000.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
ranze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ajettu 53000 km synteettisillä.

Kuva

Sama kone 32000 km
Kuva

Kuva

Tässä -02 mallisessa laahaimet vaihettiin SE konversiokitillä hydrauliksiksi. Samalla vaihdettiin nokka vireämpään malliin. Nälkä kasvoi ja ensi kesänä päästellään konversiosössöllä. Mitähän sitten vaihdellaan? :lol:
Ex. FL -53 Wishbone Panhead bobber, ex. 2002 FLHR
Paiska

Mitä tapahtuu jos laahaimet pääsevät kulumaan liikaa? Ilmeisesti ketju hyppää pois rattailta sit ei liikuta?
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Jos laahaimet kuluu liikaa rupeaa se laahaimessa oleva metalli syömään sitä ketjua, sen äänen luulisi kuulevan kotimekaanikkokin kun on metalli metallia vastaan hankaamassa. Suurempi ongelma on että jos laahaimet murtuu ja palaset jauhautuu mössöksi öljypumppuun jolloin se estää öljyn kiertoa, siitä saattaa tulla isompikin jos pitkään ajelee eikä huomaa.

Tuo ekaviestissä mainittu 2006 street glide, onko se 88 vai 96 koneella? 96 koneessa on paremmat hydrauliset laahaajat.
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

mikira kirjoitti:Jos laahaimet kuluu liikaa rupeaa se laahaimessa oleva metalli syömään sitä ketjua, sen äänen luulisi kuulevan kotimekaanikkokin kun on metalli metallia vastaan hankaamassa.
Näin on eräälle tutulleni käynytkin. Koneesta kuului kuulemma rahinaa. Ei tullut tällä kertaa sen suurempaa vauriota. Jos tällaisessa tapauksessa jättää koko asian huomiotta, niin ketjun katketessa tulee kallis korjaus. Se ei kuitenkaan katkea kovin helposti. Aika tukevaa tekoa, sanoisin
mikira kirjoitti:Suurempi ongelma on että jos laahaimet murtuu ja palaset jauhautuu mössöksi öljypumppuun jolloin se estää öljyn kiertoa, siitä saattaa tulla isompikin jos pitkään ajelee eikä huomaa.
Tämähän on ehkä teoriassa mahdollistakin. Suuremmalla todenäköisyydellä tällainen pala jää jo nokkalevyssä olevaan verkkofiltteriin. Tämänkin takia moottoreille tehdään tarkistus- ja huoltotoimenpiteitä. Parannuskittilinkki laahaimille ed. viestissä.
mikira kirjoitti:Tuo ekaviestissä mainittu 2006 street glide, onko se 88 vai 96 koneella? 96 koneessa on paremmat hydrauliset laahaajat.
2006 Street Glide on vielä TC-88 koneella. TC-96 tuli 2007 mallivuodelle.

Ongelmahan tässä on, että kun ostaa käytettyä TC-88:a esim. ulkomailta halvalla, ei voi olla varma huoltohistoriasta. Tämän takia ei kannata ostaa hirveän paljon ajettua. Sanoisin että 40 000 - 50 000 km on maksimi. Jos saa loistodiilin vaikka 100 000 km ajetusta, niin ehdottomasti kannattaa kuulostella konetta ja koeajaa. Heti kun mopo on kotitallissa, niin kannattaa tarkistaa nimenomaan laahaimet ja niiden kunto.

2008 ja uudemmissa kannattaa tarkistaa/vaihtaa pyörän laakerit. Ne kun muuttuivat 1 tuuman akseleille, niin niissä on ollut laatuongelmia. Laakereita on mennyt jo reilussa 20 000 km:ssa.

Eli H-D:ssä on ominaisuuksia. Silti kaikki tuntemani omistajat ovat tyytyväistä ja merkkiuskollista porukkaa. :D
Viimeksi muokannut hdjokke, 23:46 06.03.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Paiska

Jos sattuisi käymään niin että ajon aikana ketju katkeaisi tai hypähtäisi pois rattailta niin menisikö venttiilit silmänräpäyksessä paskaksi? Eikös moottori käy kuitenkin pienen pienen hetken ja venttiilit lopettaisivat liikkumasta ajossa jos tapahtuisi
Paiska

"Fuel control: DOHC". Mitä tarkoittaa?
ranze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ranze »

Niinkuin kuvasta näkyy, mulla toisesta laaharista puuttui pala. Varmaan poistunut öljynvaihdon yhteydessä, kun ei löytynyt purkaessa. Laahainten tarkistus on pieni juttu, vaihtokin vielä kohtalainen.. samalla voi vaihtaa nokka-akselin laakerit Torringtoneiksi. Tai jos haluaa viritellä konetta niin vaihtaa ratasnokat tai tekee konversion hydraulikiristeiseksi niinkuin minä tein.

Liekö kellään katkennut jakopäänketjua twincamista, en muista lukeneeni. Vaikka kaikki pelotteluketjut varmasti oon lukenutkin. :lol: Ainakin itse oon ollut tyytyväinen twincamiin ja onhan se hyvä alusta virittelylle.
Ex. FL -53 Wishbone Panhead bobber, ex. 2002 FLHR
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On sen tyyppinen ketju, ettei aivan ensimmäiseksi katkea.
Ääntelee kyllä, jos laaharit on loppu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

hdjokke kirjoitti: 2008 ja uudemmissa kannattaa tarkistaa/vaihtaa pyörän laakerit. Ne kun muuttuivat 1 tuuman akseleille, niin niissä on ollut laatuongelmia. Laakereita on mennyt jo reilussa 20 000 km:ssa.
Mulla meni etupyöran laakerit vaihtoon alle 10 000 kilometrin, kaksi kesää kerkesin ajella.
Vastaa Viestiin