Moro.
Olisi tollainen Servicarin orkkis taka akseli mistä puuttuu jarrut (ei jarrukilpiä,rumpuja tai muutakaan).
Oisko hyviä vinkkejä mistä voisi soveltaa rumpu tai levyjarrut? tai Olisiko joku jo ratkaissut saman ongelman
Elikkä noissahan on 5x4,5 in pulttijako, sopivia jarruja jos alkaa ettimään rumpuina niin löytyy moparilta ja foordilta, tai sit jostain uudemmasta autosta levyt. Ite viimekesänä tein Mustangiin takajarrut 09- uudemman tojotan levyillä, halkasija oli jotain 290mm, ehkä isohkot moottoripyörään mutta esimerkkinä.
Ja noita on hyvä kattella jostain motonetin tai skruvat.fi sivuilta, niissä on ilmotettu että mikä on minkäkin kokonen.
Joskus nuoruudessa tein Amazonin takajarruista servicariin jarrut, tiedä vaan kuin hyvin noit Amazoninkaan kilkkeit enää saa. Ei ollut paha rasti niistä tehdä.
Moro.
Rumpuja sekä muita jarru osia löytyy pulttijaolla (5*114,3) mutta jarrukilvet on hakusessa.
Jenkki autojen jarrut vähän liian rajunkokoiset noin pieneen laitteiseen...
Vanhoissa Japsiautoista on kyseinen pulttijako ja osia saisi vielä mutta kilpiä ei.
Voihan kilvet tehdä itsekkin. Ei niiden välttämättä tarvitse pellistä prässättyjä olla, sovitukset saa tehtyä palikoillakin ja tulee taatusti halutun lainen kuin itse tekee.
Ensin rumpu, siihen sopivat sylinteri ja kengät ja sitten vaan pikkuisen mittailua japiirtelyä.
Voisi kuitenkin olla helpompi hommata esim. Mustangin takajarrut kokonaisena.
Ei se koko mitään haittaa, mahtuvat piiloon vanteen sisään ja jarrutehoa säädetään polkimella.
Ja jos ja kun ei kerta oo mikään museopeli tulossa kun tällasta kysellään niin levyjarrutkin on hyvä vaihtoehto, MUN mielestä helpompi tehä, ei tartte jarrukilpiä, varmatoimiset ja yksinkertasemmat kun rummut.
Mut jos esteettisistä syistä haluu käyttää rumpua niin mikäettei...
Kiwi kirjoitti:Ja jos ja kun ei kerta oo mikään museopeli tulossa kun tällasta kysellään niin levyjarrutkin on hyvä vaihtoehto, MUN mielestä helpompi tehä, ei tartte jarrukilpiä, varmatoimiset ja yksinkertasemmat kun rummut.
Komipyörässä vaan pitää olla laite nimeltä seisontajarru, joka taasen noissa autopuolen rumpusissa o natiivina, levyratkaisuun hankalampi toteuttaa(tosin osa katsastusmiehistä hyväksyy kahva/spedaalilukon).
Tossa aiemmin kirjotin noista ite tehyistä jarruista, siinä on volkkarin satulat ja tojotan levyt, noita 2000 luvun volsun satuloita saa suht halvalla uusiakin, vaijerit pitää vetää rummuillekkin.
Kiwi kirjoitti:Ja jos ja kun ei kerta oo mikään museopeli tulossa kun tällasta kysellään niin levyjarrutkin on hyvä vaihtoehto, MUN mielestä helpompi tehä, ei tartte jarrukilpiä, varmatoimiset ja yksinkertasemmat kun rummut.
Komipyörässä vaan pitää olla laite nimeltä seisontajarru, joka taasen noissa autopuolen rumpusissa o natiivina, levyratkaisuun hankalampi toteuttaa(tosin osa katsastusmiehistä hyväksyy kahva/spedaalilukon).
Mä aikanaan visioin sivuvaunuun levyjarruja ja täällä joku mainitsi moottorikelkan puristajan joka toimii kahdella vaijerilla. Seisontajarrulle oma.
Semmosen hommasin, mutta sen jälkeen projekti jäi vaiheeseen...
Aake XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Pertti kirjoitti:Jos auton puristajia käyttää, niissähän on melkein kaikissa mekaaninen käsijarru.
Ai on vai, joissain on muttei todellakaan "melkein kaikissa". Kuitenkin jos rummut tekee niin kun kilpi o sovitettu akselin päähän on jarrut käytännössä tehty. Levyille pitää löytyä sopiva(=vanteen sisään mahtuvat ja mielellään seisontajarrulliset) satulat ja kehittää niille satuloille jokin riittävä ankkurointi mielellään akseliin.
Lähes kaikissa autossa jossa on takana levyt löytyy tuollaiset puristajat jossa on mekaaninen käsijarru.
Vaikka VW Polo 2004 -> jossa 5" leveet 14/15" vanteet eli aika pienet palikat on. Luulis romikselta löytyvän... 74egee biltemasta uusi...kiinnikkeen joutuu kuitenkin tekemään itse
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro