Moottoripyörän peseminen painepesurilla (-09 Ultra)

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Jacka

Moottoripyörän peseminen painepesurilla (-09 Ultra)

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Mitä arvon raati on mieltä, onko noinkin uutta Harrikkaa enää järkevää pestä painepesurilla? Tuleeko mahdollisesti jotain sähköhäiriöitä tai laakerivikoja? Vai onko ihan ok käyttää painepesuria kunhan vaan käyttää järkeä mihin sitä vettää päästää (ja kuinka läheltä)...

Kokemuksen tuomia neuvoja kaivataan...
Ajossa -09 FLHTCUI. Kaikki Usan romurauta kiinnostaa (exät: -92 FLSTF, -99 FLSTC)...
rocktrailer

Re: Moottoripyörän peseminen painepesurilla (-09 Ultra)

Viesti Kirjoittaja rocktrailer »

Jacka kirjoitti:Mitä arvon raati on mieltä, onko noinkin uutta Harrikkaa enää järkevää pestä painepesurilla? Tuleeko mahdollisesti jotain sähköhäiriöitä tai laakerivikoja? Vai onko ihan ok käyttää painepesuria kunhan vaan käyttää järkeä mihin sitä vettää päästää (ja kuinka läheltä)...

Kokemuksen tuomia neuvoja kaivataan...
Varovasti olen pessyt painepesurilla. Ja varon sähkölaitteita, mutta liitos tai rele korjataan, jos vuosien kuluessa kosteus tekee häikkää. Olen painepesurin kannalla, koska vielä on pelannut pesuista huolimatta.

Siitä on kolmen vuoden takaista juttua tässä:

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... ri#p203599" onclick="window.open(this.href);return false;
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Kun aikoinaan oman Softailini ostin, niin tehdas ohjekirjavideossa (California-malli) varoitti käyttämästä painepesuria. Itse en käyttäisi, koska H-D ei ole auto, ja jotkut vedelle herkät osat ovat aika helpohkosti esillä veden mennä sisään. Kyllä kai Ultran muovikopat ja peltipinnat voi pestä turvallisin mielin. Varoisin kaikkia sähköosia, pyörän laakereita, öljytankin sisäänmeno- ja ulostuloputkia, jos esillä. Samoin vaihteiston hengitysputkea. H-D:t on suunniteltu ja suojattu niin, että vesi ei mene sisään ajoviimasta. Painepesurilla veden saa menemään sisään yllättäviinkin paikkoihin, ja sitten se jää sinne muhimaan. Moottorin onkaloistahan vesi höyrystyy kätevästi pois.

Paljonko luulet säästäväsi aikaa ja vaivaa painepesurin kanssa? Ei se taikasana kaikkeen pesemiseen ole.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
SG-Rider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SG-Rider »

Mä olen kyllä pessyt pyöräni pesurilla eikä se ole mitään ongelmia aiheuttanut. Riittävän kaukaa kun suhauttaa niin ei ole vettä arkoihin paikkoihin mennyt. Ja nopeudesta, mä käytän samaa ainetta autohin ja pyöriin, taxicleaner+vaha paineruiskulla päälle ja samantien huuhtelu pois, hyvin pesee ja kiiltää, aikaa kuluu about 10min, kuivaus päälle. Toki pesen kalustoni noin kerran viikossa keskimäärin jolloin ei mitään ikipaskaa ehdi mihinkään tulemaankaan.
Täytyy kyllä myöntää että autoni pesen kyllä useammin kuin pyörän, mut näillä keleillä niillä tulee kyllä enemmän liikuttuakin..
FXD -01
jty
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jty »

Ei
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Lassi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Kyllä
HD Ultra Limited -21
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Mites ne jotka on ehdottomasti sitä mieltä että ei saa pestä painepesurilla...edes varovasti!
Mites tuo sateessa ajaminen satasen vauhdissa????? Ei ole kenellekään tullut mieleen että kyllä se vesi menee siinäkin vähän joka paikkaan kun sitä pisempään tulee?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
jty
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jty »

Satasen tai kahdenkaan sadan vauhdissa vesi ei mee satulan syrjästä ECUn ja johtonippujen päälle ja jos siellä sattuu olemaan vielä lisähilppeitä ryöstäjillä kiinni niin hapettuu kyllä. Ultran katteen takana on jokseenkin paksut johtoniput mut vesi ei tuu satasta kuskin puolelta.
Pinnavanteet ja valkosivurenkaat ei lähde puhtaaks pesurilla kuitenkaan.
On kohtuullisen helppoa roiskia pesurilla vahingossa hiukan sivuun.
Jos ny pakko pestä pesurilla nii varoo sivuposkua ja tankin ja satulan tienoota eli kaikkea missä piuhoja.
Oikosulkua tuskin tulee heti, mut kosteus jää hapettamaan
Vanha konsti mun kokemuksen mukaan parempi kun pussillinen uusia, mut kukin tavallaan
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
rocktrailer

Viesti Kirjoittaja rocktrailer »

jty kirjoitti:Satasen tai kahdenkaan sadan vauhdissa vesi ei mee satulan syrjästä ECUn ja johtonippujen päälle ja jos siellä sattuu olemaan vielä lisähilppeitä ryöstäjillä kiinni niin hapettuu kyllä. Ultran katteen takana on jokseenkin paksut johtoniput mut vesi ei tuu satasta kuskin puolelta.
Pinnavanteet ja valkosivurenkaat ei lähde puhtaaks pesurilla kuitenkaan.
On kohtuullisen helppoa roiskia pesurilla vahingossa hiukan sivuun.
Jos ny pakko pestä pesurilla nii varoo sivuposkua ja tankin ja satulan tienoota eli kaikkea missä piuhoja.
Oikosulkua tuskin tulee heti, mut kosteus jää hapettamaan
Vanha konsti mun kokemuksen mukaan parempi kun pussillinen uusia, mut kukin tavallaan
Hyvähän se on Ultran katteilla ajella. Sportsteriin menee vesi joka tapauksessa sateella. Täytyy suihkutella välillä vaseliinia, ja välillä pestä taas pesurilla.

Näyttävät pesevän huollossakin!

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... on#p230237" onclick="window.open(this.href);return false;
Harald73

Viesti Kirjoittaja Harald73 »

Tästä saa loputtoman väännön aikaiseksi tyyliin öljyt, mutta eiköhän jokainen tee lopulta niin kuin itse parhaaksi näkee. Minä en pese painepesurilla prätkää, koska en ole koskaan nähnyt siihen mitään tarvetta. Normiletku, ämpäri ja pesukinnas hoitaa homman nopeasti ja suht. varmana siitä, ettei tule painettua vettä paineella vääriin paikkoihin, onhan kyseessä jo iäkkäämpi pyörä.

Jos mulla olisi niin kiire, olisin varmaan hankkinut vähän ripeämmän pyöränkin. Vielä nykyisin kerkiää näinkin. :D
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Kun ei pese koskaan niin ei tule ongelmia... :lol: :lol:
Ja onhan noita painepesureitakin laidasta laitaan... sellainen halpismalli tuottaa liki samanlaisen paineen kuin hyvä suutin pelkän vesiletkunpäässä....
Ja noissa isommissa ja lämmintä vettä tekevissä painepoesureissa taas on yleensä kahvassa säätö, jolla voi sitä painetta alentaa..........eli jopa vähemmän painetta kuin vesiletkusta............
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Mä suhautin kerran painepesurilla varovasti hälyttimen paskaksi yhdestä pyörästä... Sen jälkeen letkupaine ja sieni on riittänyt, ei tarvitse arvioida varovaisuuden määrää.

EDIT: Lisätään sen verran, että en suhauttanut hälytintä paineella rusinaksi, vaan mielestäni "joku järki päässä". Vesi vaan löysi tiensä boksin sisään ja parin päivän päästä alkoivat ongelmat. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mun näkökanta muuttui tuon tapauksen myötä.
Viimeksi muokannut s&s, 17:38 27.06.2014.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Viva Knievel!
SG-Rider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SG-Rider »

Jos ei metriä lähempää pyöräänsä suhuttele pesurilla ni tuskinpa saa mitään ihmeellistä vahinkoa aikaiseksi. Joku järki pitää olla päässä kun pesuria käyttää.
FXD -01
ss454
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ss454 »

Ainakin Loimaalla huollossa pesivät painepesurilla pyöriä ja niin lähellä suutin kuin vain voi olla. Mutta vaikutti siinä se enskan seutu kyllä putsaantuvan öljystä. Ja kuten jo aiemmin tässä todettiin eihän siinä vesisateessakaan voi ajaa jos tuota painetta pelkää. Heavybreather on kyllä muutamankin kerran sateessa alkanut tukehtua veteen, mutta mopoa pestessä ei kertaakaan.
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

ss454 kirjoitti:Ainakin Loimaalla huollossa pesivät painepesurilla pyöriä ja niin lähellä suutin kuin vain voi olla. Mutta vaikutti siinä se enskan seutu kyllä putsaantuvan öljystä. Ja kuten jo aiemmin tässä todettiin eihän siinä vesisateessakaan voi ajaa jos tuota painetta pelkää. Heavybreather on kyllä muutamankin kerran sateessa alkanut tukehtua veteen, mutta mopoa pestessä ei kertaakaan.
Ne Loimaalla ehkä tietävät mihin painepesurin suutinta ei kannata suunnata. Painepesurin suuttimen paine ja vesisateen paine on kaksi aivan eri dekaadilla olevaa asiaa. Vesipisara sattuu, jos satasessa naamaan osuu. Painepesurin suuttimesta tulee pisaroita vähän eri tahtiin, vettä ehkä säästäen, mutta kuitenkin.

Kas tässä tehtaan suositus: https://www.harley-davidson.com/en_US/C ... ile-8.comp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli olisko yleisvaroitus niille, jotka eivät tiedä, mihin suutinta suunnataan.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Vastaa Viestiin