Aistiharha on hyödyksi sudenkorennolle, mutta turmioksi moottoripyöräilijälle
KORJATTU Rikkinäinen linkki, sorry
>>> Click <<<
Tuo linkattu YLE:n juttu oli varmastikin suoraan asiaa tuosta havaitsemisen vaikeudesta. Nyt en ihan osannut lukea näitä HileD:n kommentteja, olivatko ne huumoria vai täyttä totta. Mutta otan ne totena, koksa hymiöitäkään ei ollutHileD kirjoitti: turvaliivit. ... pinta-alaa kypäriin
Kyllä pyrin aina mopot havannoimaan, mutta ne keltaiset liivit päällä tekee jostakin syystä tuolla mielen sopukoissa sellaisen efektin että mikä tietyöntekijä tmsv. tuolla tienlaidassa on töissä ja jääkin pian se liikkuva mopo havaitsematta kun jossakin risteyksessä katselee sinne päätielle...... aikoinaan kun ne on suunniteltu ja niitä on käyttänyt lähinnä teillä töissä olevat henkilöt oman turvallisuutensa parantamiseksi....Joe Cool kirjoitti: Kuinka moni on oikasti nähnyt vastaan tulevalla moottoripyöräilijällä ne liivit ennen muita havaintoja pyörästä? Itse en koskaan.
Jos pyörällä tai muulla ajoneuvolla joutuu pysähtymään tien viereen, siinä niiden turvallisuusvaikutus on parhaimmillaan. Siksi ne ovat pakolliset varusteet esim. Saksassa tien viereen pysähtyneestä ajoneuvosta noustessa.Pave. kirjoitti: niitä on käyttänyt lähinnä teillä töissä olevat henkilöt oman turvallisuutensa parantamiseksi....
Ehkäpä mä en nyt ihan tosissani olluJoe Cool kirjoitti:Tuo linkattu YLE:n juttu oli varmastikin suoraan asiaa tuosta havaitsemisen vaikeudesta. Nyt en ihan osannut lukea näitä HileD:n kommentteja, olivatko ne huumoria vai täyttä totta. Mutta otan ne totena, koksa hymiöitäkään ei ollutHileD kirjoitti: turvaliivit. ... pinta-alaa kypäriin![]()
Kuinka moni on oikasti nähnyt vastaan tulevalla moottoripyöräilijällä ne liivit ennen muita havaintoja pyörästä? Itse en koskaan.
Se mitä pyörästä näkee, ovat valot ja tuon jutun mukaankin 3 valoa näkee paremmin kuin yhden - kirkkaudesta huolimatta. Samoin valkoisen tai huomiovärisen kypärän näkee huomattavasti liivejä paremmin, koska vaalea kypärä on ylhäällä ja valot alhaalla, niin taas tulee sitä pinta-alaa helpottamaan havaitsemista.