Vielä siitä TIGistä

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

hlyytine
Viesti:

Vielä siitä TIGistä

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

En tiedä onko techboard vai chatboard parempi tähän, mutta mutta...

Homman nimi on sellainen, että tarvitsen vähän hengennostatusta tähän tee-se-itse-TIG-hommaan (sitä en vielä tiedä, tuleeko siitä tuo laturivehje vai invertteri). Elikkä mitä järkeä on tehdä itse, jos tarpeeksi halvalla saa valmiin.

Kertokaas TIG-niekat vähän aparaateistanne. Lähinnä kiinnostaisi, että jos jollakulla on "Biltema-laatua" olevaa, että tekeekö niillä mitään? AC-hitsaus on minulle välttämätöntä kun olen käsittänyt, että aluhitsi on erittäin vaikeaa DC:llä. Onko halvimmissa värkeissä sitä?

En ole mikään luokkahitsari, kaasulla, puikolla ja MIG/MAG:lla jotain kötöstellyt ja räpeltänyt, kertaakaan ei vielä sauma ole revennyt, mutta sauman vierestä väärän lämpökäsittelyn takia kylläkin :oops:. Nyt syyhyttäisi kyllä tuo TIG. Semmoinen pari tonnia maksava pro-luokan kone on turhan tyyris meikän tuloilla jos osoittautuu, etten minä saa hitsattua TIGillä yhtään mitään 8)

PS. ärsyttää kun ei ole aikaa opetella kaikkea vaikka pääkoppaan varmasti mahtuisikin :cry:
jussi s

Viesti Kirjoittaja jussi s »

Suojakaasuna käytettävä argon ei ole kaikista halvinta kaasua... Hommaudu semmoseen työpaikkaan jossa tikkiä voipi käytellä.
Vaihtovirta konetta tarviit alumiini hitsauseen,ei ole vakiona kaikissa koneissa.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Alumiinin hitsaus vaatii vaihtovirran lisäksi myös paljon harjoittelua - kerran olen yrittänyt... Aika ei kerta kaikkiaan ole riittänyt siihen ja loppupelissä tulin siihen tulokseen etten yksinkertaisesti tarvitse alumiininhitsausta niin paljoa että kannattaisi investoida laitteistoon.

Vaihtovirtahärveleitä säädettävällä taajuudella ei taida ihan halvalla saada, en voi tietenkään olla varma koska en tunnusta muita hitsauslaitevalmistajia kuin Kemppi. Itsellä on Kemppi Minarc 140 invertteri TIG-polttimella ja olen sillä tullut hyvin toimeen. Hetken aikaa kesti opetella raapaisusytytyksen tekniikka mutta kyllä se siitä. Kempin Mastertig 1500 olisi haaveena mutta 2000 euron hinta hiukan rajoittaa...
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Nyt viitisen vuotta harrastehommia TIG:llä hitsattua sanoisin että , yllättävän helppoa. Myös alsan hitsaus.
Pätisköhän tähän se Kempin vanha mainos: Huonoja hitsareita ei ole.
Toisilla vaan on paremmat laitteet.
Kaikessa TIG hitsauksessa, mutta varsinkin alumiinin, esivalmistelut on erittäin tärkeitä ja puhtaus ennen kaikkea.
Kun perusasiat on kondiksessa, niin alsan sulatus on kuin leikkis uudenvuodentinalla.
Eli jos vehkeet on hyvät ja ymmärtää mistä hitsauksessa on kyse, niin
alumiinin hitsaus vaihtovirralla on yhtä helppoa kuin muidenkin materiaalien.
Ai niin, yks perusongelma siinä on. Uudessa 2 tuhannen euron vehkeessä ei välttämättä riitä teho kuin muutaman millin paksuiseen ja suht pienen kokoiseen kappaleeseen.
Eli esim lohkon hitsaus vaatii paljon tehoa koneesta. Koska alumiini imee nopeasti lämpöä itseensä ja luovuttaa sitä myös paljon pois (joo, voi esilämmittää ja myös välilämmittää).
Eli, suosittelen. Jos tykkää duunata itse, niin on hauskaa hommaa, mut vehkeet pitää olla hyvät.
hemuli
Viesti:

Ja taitaa olla niin, että jos saa AC/DC vehkeen tuolla parilla tonnilla ei se ainakaan mitään tunnettua merkkiä ole. Tuo edellä mainitsemani Kemppi Mastertig 1500 maksaa sen rahan ja se on pelkkä DC-kone. Mastertig AC/DC 1600 maksaa jo ainakin 3000 euroa riippuen etupanelin toiminnoista.

Viime parin vuoden aikana allekirjoittaneelle suotiin mahdollisuus käyttää molempia em. laitteita rakennusprojekteissa ja täytyy sanoa että Hessu on ehdottomasti oikeassa - kunnon vehkeillä on TIG-hitsaaminenkin helppoa kunhan perehtyy metallin käyttäytymiseen ja malttaa keskittyä hommaan. Sillä sitä TIG-hitsaaminen vaatii, MIGillä rätkiessä voi vaikka poltella tupakkia ja ottaa toisella kädellä bisseä mutta TIGin kanssa joutuu keskittymään valokaareen ihan tosissaan.
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Niinpä, ja amatööriltäkin kohtuullisen harjottelun jälkeen jälki on sitä luokkaa, että voi sanoa. Työ palkitsee tekijänsä.
jussi s

Ei se alumiinin hitsaus ole paljoakaan vaikeampaa kuin muukaan tigillä hitsaus.Hitsaus lämpöalue on paljon suppeampi kuin mustalla/kirkkaalla raudalla.Eli jää helposti kylmäksi tai hölähtää lattialle.
Epäpuhtauksien suhteen alumiini on paljon tarkempi,eli hapettumat ym.hangattava pois.
Jos alumiinia hitsata tarviin valitsen ehdottomasti tigin.
Harley Potter

Viesti Kirjoittaja Harley Potter »

onkos kellään kokemusta alumiinin hitsauksesta kaasulla?muuan jesse james hitsaili tv:ssä kerrattain alutankkia kasaan pilleillä.
hemuli
Viesti:

jussi s kirjoitti:Ei se alumiinin hitsaus ole paljoakaan vaikeampaa kuin muukaan tigillä hitsaus...
Sittenhän sen huomaa kun ensi kertaa kokeilee... :twisted: :twisted: :twisted:

Kyllä rosteri ja musta rauta menee kuin vettä vaan mutta varsinkin ohutlevytöitä tehtäessä ei ihan samalla harjoituspohjalla pärjää. Paksumpaa kamaa sitten lienee helpompi hitsata kun ei tarvitse olla niin varuillaan, se lämpöalue tuntuu tosiaan olevan kapea. Samoin langan syöttäminen saumaan vaatinee vähän enemmän taitoa kuin teräksissä.

Se pitää TIG-hitsauksen kohdalla kyllä paikkansa, että puhtaus on homman ehdoton edellytys - myös terästavaraa hitsatessa. Pinnassa ei saa olla ruostetta, maalia, rasvaa - ei käytännössä mitään muuta kuin puhdas metalli. Alumiini on jopa herkkä lievällekin oksidoitumiselle, pinta kannattaa aina ennen hitsausta harjata puhtaalla rosteriharjalla "rikki".

Teräksissä epäpuhtaudet huomaa kun sauma poreilee, sama ilmiö tulee jos sauma menee liian kuumaksi. Ainakin mustassa raudassa ongelmasta selviää, kun seostaa poreutunutta kohtaa hiukan haponkestävällä hitsauslangalla. Näin saa esim. tankkeja hitsatessa saumasta tiiviin.
jussi s

Mie kyllä poistan ne kohdat jossa poreilee eli nostaa huokosia.Niitä kai tarkoitat?Ja uutta hitsiä pälle
Esimerkiksi migilla hitsattaessa on hyvin vaikea päästä huokosista eroon muuten kui poistamalle ne.Eli paksuissa moni palkoisissa hitsauksissa ei kärsi jättää huokosia edelliseen palkoon,tahtoo pirut nousta aina pintaan.
Toisin sanoen varmin tapa päästä huokosista eroon on poistaa ne.Varsinkin ehdotonta tiiviyttä vaativissa saumoissa.Edellisen tankin jonka levitin, hitsasin tigillä ja lisäaineena käytin haponkestävää.Jostain syystä happari lisäaine kestää paremmin epäpuhtauksia,eli ei nosta huokosia niin paljoa.
Aihe on mielen kiintoinen vaikka työkseni hitsailenkin :wink:
keskustelua ois mukava jatkaa joskus vaikka oluen merkeissä :lol:
hemuli
Viesti:

Olutta? Tottakai!

Näissä hommissa kun ei noita monipalkohitsejä juurikaan tarvitse tehdä vaan suurin osa on ihan ohutlevyhommaa. Ja tosiaan sen porekohdan saa nätisti tiiviiksi kun sulattaa kohdan ja seostaa siihen vähän happoista.

Olishan se mukava käyttää happoista lankaa mutta on aika kallista...
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Kiitti kommenteista 8)

Pitänee ihan suosiolla rakentaa itse se invertteri.

Ja mitä tuohon olueen tuleen, niin vasta nyt yöllä alkaa helpottaa eilen hankittu jälkitauti :evil: Aamulla pelotti, että kuolema tulee, mutta illalla pelotti ettei se tulekaan :mrgreen:
jussi s

Näissä hommissa kun ei noita monipalkohitsejä juurikaan tarvitse tehdä vaan suurin osa on ihan ohutlevyhommaa.

Lähinnä esimerkkinä tarkoitin houkosten käyttäytymisestä.
Welder

Viesti Kirjoittaja Welder »

"AC-hitsaus on minulle välttämätöntä kun olen käsittänyt, että aluhitsi on erittäin vaikeaa DC:llä."

Joo eli alumiinin hitsaus DC:llä mahdotonta, koska oksidikalvon poistamisesta huolimatta tasavirta ei kykene läpäisemään/puhdistamaan alumiinin pintaa. AC:llä sitten taas löytyy tämä puhdistava/läpäisevä vaikutus/ominaisuus. Korjatkaa jos olen väärässä. Itellä tallissa Kemppi Mastertig 2200 DC ja hinta oli käytettynä 1600?.
113 cid

Tasavirtaa

Viesti Kirjoittaja 113 cid »

Kyllä sitä pystytään alumiiniä hitsaamaan DC-laitteella. Mutta suojakaasu on hieman erilaista kuin argon, muistaakseni jotain helium pohjaista seoskaasua. Natsit MTU:n tehtaalla korjaushitsaavat kaikki suuret laivamoottoreiden alumiinilohkot tasavirralla sen paremman tunkeutumisen vuoksi. Itse en ole päässyt näkemään livenä kyseistä tointa. Yritin etsiä pikaisesti netistä artikkelin aiheeesta mutta en löytänyt. Kun törmään siihen pistän linkin tulemaan.
Vastaa Viestiin