UrpoTJ kirjoitti:Kerron kyllä jos kun Micheliniltä saan lopullisen tuomion.
Onko kuulunut mitään? Mielenkiintoinen tapaus.
Mulla on nyt ollut Comm2 takana alla jonkin aikaa. Oli (tietysti) heti allevaihdon jälkeen liukkaan oloinen ja tuli himmailtua, mutta sittemmin olen oppinut renkaaseen luottamaan ja tykkään hyväksi.
Onko parempi kuin edellinen Metzeler, paha sanoa, mutta on parempi kuin loppuunajettu Metzeler.
Pahoittelen, että vastaus Ruotsista on kestänyt näin kauan. Ohessa lausunto renkaastasi.
Renkaassa ei todettu valmiste- eikä raaka-ainevikaa, vaan poikkeava kuluminen johtuu monista eri syistä, joita on myös mainitsemani liian alhainen paine suhteessa kuormaan. Renkaan "kantikas" kuluminen on seurausta myös paljon suoraa tietä ajettaessa. Toisin sanoen renkaan kulumismuodon kannalta olisi hyvä "kurvailla" mutkaisilla teillä, jolloin myös olka-alue pääsisi maantiekosketukseen. Tämä on hyvin yleinen vaiva mp -renkaissa. Michelin on ratkaissut sport ja touring renkaissa tämän laittamalla eri kumiseosta keskelle ja kulutuspinnan reunoille. Näin saadaan tasaisempi lopputulos ja myöskin parempi pito kaarteissa. Valitettavasti custom renkaisiin tätä innovaatiota ei ole saatavana.
Toivottavasti syy - seuraussuhde on Sinulle selvä ja voit tulevaisuudessakin harkita Michelin -renkaiden hankintaa.
Hyvää syksyn jatkoa.
Ystävällisin Terveisin/ Med vänlig hälsning / Best regards
H. H."
Liittenä oli tämmöinen:
"Following a detailed inspection we find that:
the tread of the tyre has worn in an uneven, wavy, lumpy fashion. This
type of abnormal, rapid wear can normally be attributed to one of the
following causes; worn, broken or distorted suspension parts or
bearings, ineffective shock absorbers, weak or broken springs, buckled
wheels, an imbalance in the tyre, wheel, brake and hub assembly,
eccentric fitment of the tyre to the wheel, conditions of use (too less conrenring)
or too low pressure compared to the load
The worn is not effect by material or production"
Olen mielestäni pitänyt vähintäin ohjekirjan rengaspainearvot, mittailinkin (joskin pikku hiljaa rupeaa epäilyttämään itseänikin...). Sain suullisen ohjeen rengaspaineista. Ohjekirja sanoo 2,6 ... 2,9 bar. Suullinen ohje oli että kaksi päällä 3,5 bar. Aika paljon.
Muuten pyörästä ei ole löytynyt vikaa, jousituksesta tai swingin laakereista yms. Nyt kuitenkin muistui mieleen, että renkaanvaihdon yhteydessä vaihdettiin takapyörän laakerit (30.000 km ajetut). En niiden kuntoa itse nähnyt, asentaja asian hoksasi ja kaikki tapahtui Motormanin takahuoneessa. Pahoittelen tämän asian myöhäistä muistamista ja esille tuontia, johtui varmaan siitä että samalla muistin asentajan sanoneen, että hänen mielestään ei moinen kuluminen voi laakerin kuluneisuudesta johtua.
En ajossa huomannut mitään, tarkkailin tietysti rengasta ja pistin kaikki sen piikkiin. Pitäisiköhän pistää niiden piikkiin homma, muillahan renkaat ovat kestäneet hyvin ja kokemukset muutenkin rohkaisevia.
Renkaan kyljestä löytyy merkintä millä paineella se omaa täyden kantavuuden. Se koskee siis juuri kyseistä rengasta, kyseisessä koossa. Kannattaa keskimäärin uskoa, toisin kuin ohjekirjoja tässä tapaukessa.
Minulla näyttää käyvän Commander II:n kanssa samoin, kuin ketjun aloittajalla. Noin 7000 ajetuissa renkaissa, sekä etusessa että takasessa, tulee kulumisvarotin vastaan. Kaikki kilometrit on ajettu yksin eikä painoa ole laukuissa ollut sen enempää. Viime syyskesänä laitettu alle ja ehkä pari tuhatta silloin ajettu, tänä kesänä viitisen tuhatta ja luulen, että kun heitän lenkin Porvooseen, noin 1600 km, joutuu hommaamaan uudet kumit. Paineet HD:n ohjeiden mukaan ja pyörä Electra. Mitään epätasaista kulumista ei ole nähtävissä, mutta muutaman viikon takaisella pikamatkalla Norjaan alkoi tuntumaan taas mutkiin meno siltä, kuin kuluneella renkaalla tuntuu.
Nyt melko hyvän tovin Misukalla Metzelerin jälkeen ajaneena, mun mielestä Comm2 on suhteessa hemmetin liukas sateella. Alkuunsa ajattelin että uusi rengas vaan on liukas, ja pito kuivalla hetken perästä paranikin, mutta sadekeleillä - en tykkää.
Nyt toista kesää commander takana ja seuraavaksi paluu takaisin mezeleriin. Kylmänä ja sateella täysin ennakoimaton rengas. Ei sitä hyvää kulumiskestävyyttä näytä ilman kovuutta saavutettavan. Voi toki olla että mun rengas on maanantai kappale, mutta niitä näyttää olevan luvattoman paljon.
Toinen Commander 2 takana ja eka edessä menossa ja on ajettu kylmässä ja kaatosateessa ja molemmissa yhtä aikaa.En kyllä pidä mitenkään erikoisen liukkaana,kyllä näillä kokemuksilla seuraavatkin renkaat on näitä.Arvostan sitä ettei tarvitse joka toinen kuukausi olla renkaan vaihdolla.Mutta onneksi jokaisella on vapaus valita millä kumilla lykkii menemään.
Kymppitonni nyt kommanderi kakkosella takana. Ei vielä edes paljoa kulumisen merkkejä. Ei reagoi ihmekyllä huonokuntoisilla pohjois-Suomen teilläkään "pikipaikkauksiin" eikä muihin juostenkustuna tehtyihin "näennäis"korjauksiin juuri millään lailla. Kolmen baarin painetta oon yksin ajellessa pitäny ja eukon kanssa ajellessa lisänny 0,2 bar. Kyseessä siis takarengas kooltaan 140/90-16 RF(vahvistettu runko,enemmän kantavuutta) neljän tuuman levyisellä vanteella. Edessä metseleeri toiminut hyvin.
oikari1 kirjoitti:Minulla näyttää käyvän Commander II:n kanssa samoin, kuin ketjun aloittajalla. Noin 7000 ajetuissa renkaissa, sekä etusessa että takasessa, tulee kulumisvarotin vastaan. Kaikki kilometrit on ajettu yksin eikä painoa ole laukuissa ollut sen enempää. Viime syyskesänä laitettu alle ja ehkä pari tuhatta silloin ajettu, tänä kesänä viitisen tuhatta ja luulen, että kun heitän lenkin Porvooseen, noin 1600 km, joutuu hommaamaan uudet kumit. Paineet HD:n ohjeiden mukaan ja pyörä Electra. Mitään epätasaista kulumista ei ole nähtävissä, mutta muutaman viikon takaisella pikamatkalla Norjaan alkoi tuntumaan taas mutkiin meno siltä, kuin kuluneella renkaalla tuntuu.
Aika tarkkaan kymppi meni takarenkaalla ja korjauksena edelliseen vajaa kaksi etusella. Pintaa oli vielä ehkä tonnin parin ajeluun, mutta katsoin varmemmaksi näin sadekauden alkaessa laittaa uudet alle . Jospa tässä vielä ennen talvea muutaman tonnin ajelisi.
EEmeli1 kirjoitti:Ei sitä hyvää kulumiskestävyyttä näytä ilman kovuutta saavutettavan.
Manasin yhdelle radalla ahkerasti kyykkypyörällään käyvälle kaverille, että ei meinaa olla renkaassa pitoa kuivallakaan tiellä riittävästi. Oltiin tämän tallilla ja hän osoitti takarenkaansa sivua, joka ei todellakaan näyttänyt samalta kuin hänen renkaansa yleensä ratapäivän jälkeen - oli "melkein kuin uusi".
Totesimme että meillä on molemmilla alla Misukat. Eri malli toki, mutta sama merkki. Tiedä sitten, mutta kumpikaan emme olleet tyytyväisiä valintaamme.
Pitäisiköhän laittaa myyntiin "uudenveroiset Misukat" (mitä nyt muutamia tuhansia ajetut)..?