Tekniikka kehittyy, onko kehitys kuitenkaan edistystä?
Tekniikka kehittyy, onko kehitys kuitenkaan edistystä?
Evoluutiokone, aikanaan haukuttu laatikkopää, Knucklesta alkaneen kansiventtiilievoluution huippu, onko sen jälkeen tapahtunut oikeasti kehitystä? EVO juontuu vielä teknisessä mielessä varsin suoraan sinne rystykoneeseen, onhan vaan hioutunut toimintavarmemmaksi ja öljytiiviimmäksi.
EVO:n syrjäytti TC, jossa oli uutta tekniikkaa. Tönarit saatioin vähemmän hulluun kulmaan ja koko venttulakoneiston kulmat fiksummiksi kun jaettiin nenät kahteen nokka-akselin, yli puoli vuosisataa oli hyvin tultu toimeen hölmöjen kulmien kanssa ja koko 45° V-twini on varsin hölmö konstruktio. Mitä muuta etua toi tuo tuplanokkaisuus, no huomattavasti lisää huolto ja potentiaalisia vikakohteita kun jakopää muuttui rataskontaktista tuplaketjuhässäkäksi kuluvine laahaimineen etc. Sit vimma vähentää tutinaa & tärinää toi vielä B-mallisen TC:n johon on lisätty tasapainoakseli vetoineen, taas turha mahdollinen vikakohde.
Kaasuttimista luovuttiin ruiskujen tieltä, taas saatiin huomattavasti lisää elektroniikkaa ja mahdollisia vikakohteita, kaasutinmoottorina yksikaasuttimellinen V-twin oli kuitenkin älyttömän helppo, se ainoa kaasutin kun ei voi olla epäbalanssissa keskenään ja bensansyötöksi riittää painovoimainen valunta tankista.
Sporty joka on kuitenkin omaa nelinokkaista ja ratasjakopäistä evoluutiotaan ensimmäisistä kansiventtiilisportyistä ja pitkälti K-mallista asti, saa nauttia nykyihanuuksista kumiripustuksen ja ruiskun muodossa.
V-rodhan ei kuulu tähän pohdintaan, koska on oma tuoreehko konstruktionsa ja ei liity perinteisen 45° V-twinin kehitykseen mitenkään.
Tiedän toki että kiristyvät päästösäännöt(niin äänien kuin pakokaasujen osalta) määrittää isosti kehitystä ja lienee iso syy siihen et nyt ollaan TC-koneiden kansiin kaatelemassa nestettä.
Onko tämä kehitystä käyttäjän kannalta? Mun mielestä ei ole ainakaan hyvää kehitystä, mut toisaalta mun 20v vanha fillari on mun mielestä aivan tarpeettoman moterni.
EVO:n syrjäytti TC, jossa oli uutta tekniikkaa. Tönarit saatioin vähemmän hulluun kulmaan ja koko venttulakoneiston kulmat fiksummiksi kun jaettiin nenät kahteen nokka-akselin, yli puoli vuosisataa oli hyvin tultu toimeen hölmöjen kulmien kanssa ja koko 45° V-twini on varsin hölmö konstruktio. Mitä muuta etua toi tuo tuplanokkaisuus, no huomattavasti lisää huolto ja potentiaalisia vikakohteita kun jakopää muuttui rataskontaktista tuplaketjuhässäkäksi kuluvine laahaimineen etc. Sit vimma vähentää tutinaa & tärinää toi vielä B-mallisen TC:n johon on lisätty tasapainoakseli vetoineen, taas turha mahdollinen vikakohde.
Kaasuttimista luovuttiin ruiskujen tieltä, taas saatiin huomattavasti lisää elektroniikkaa ja mahdollisia vikakohteita, kaasutinmoottorina yksikaasuttimellinen V-twin oli kuitenkin älyttömän helppo, se ainoa kaasutin kun ei voi olla epäbalanssissa keskenään ja bensansyötöksi riittää painovoimainen valunta tankista.
Sporty joka on kuitenkin omaa nelinokkaista ja ratasjakopäistä evoluutiotaan ensimmäisistä kansiventtiilisportyistä ja pitkälti K-mallista asti, saa nauttia nykyihanuuksista kumiripustuksen ja ruiskun muodossa.
V-rodhan ei kuulu tähän pohdintaan, koska on oma tuoreehko konstruktionsa ja ei liity perinteisen 45° V-twinin kehitykseen mitenkään.
Tiedän toki että kiristyvät päästösäännöt(niin äänien kuin pakokaasujen osalta) määrittää isosti kehitystä ja lienee iso syy siihen et nyt ollaan TC-koneiden kansiin kaatelemassa nestettä.
Onko tämä kehitystä käyttäjän kannalta? Mun mielestä ei ole ainakaan hyvää kehitystä, mut toisaalta mun 20v vanha fillari on mun mielestä aivan tarpeettoman moterni.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Tekniikka kehittyy, onko kehitys kuitenkaan edistystä?
Hyvää pohdintaa. Jatkan omista mieltymyksistäni:
Itse en ole omistanut tai ajanut koskaan rautista ja shovelia vanhemmilla konstruktioilla. Uusilla 2008 ja 2011 TC Electroilla vuokrapyörinä olen ajanut kahdella reissulla yht. 6500 km ja ihastunut niiden mukavuuteen ja tykästynyt ABS-jarruihin.
Mutta sitten tuli EVO talliin. Alkoi '94 Ultrasta, sen kaveriksi Etelä-Eurooppaan sijoittunut '89 Ultra. Sitten tuli '88 Electra, jolla ajoin vain pätkän ja myin pois ja nyt on yhä kolmantena EVO:na kesällä tullut '87 softail.
Ei voi mitään, olen ihastunut evolaiseen. On valtava harppaus hypätä '75 shovelin pukilta '87 softailin puikkoihin. Siinä on oikeasti se evoluutio tapahtunut
Shovelilla ja rautiksellakin ajaessa tuntee jo ajavansa jonkinasteisella historic-mallilla. Evolaisella ajaessaan tuntee ajavansa oikealla moottoripyöräfiiliksellä varustetulla modernilla pyörällä, vaikka ikää on jo 25 vuotta. Ja mikä huiminta, evolaisen puikoista ei tunne kaipaavansa enää TC:n perään.
Eli omakohtainen vastaus Ma^kon otsikon kysymykseen. Minulle kehitys ei ole enää evolaisen jälkeen tuonut edistystä enkä kaipaa sen uudempaa kalustoa tällä hetkellä.
Tosin niin luulin myös ennen evolaisia

Itse en ole omistanut tai ajanut koskaan rautista ja shovelia vanhemmilla konstruktioilla. Uusilla 2008 ja 2011 TC Electroilla vuokrapyörinä olen ajanut kahdella reissulla yht. 6500 km ja ihastunut niiden mukavuuteen ja tykästynyt ABS-jarruihin.
Mutta sitten tuli EVO talliin. Alkoi '94 Ultrasta, sen kaveriksi Etelä-Eurooppaan sijoittunut '89 Ultra. Sitten tuli '88 Electra, jolla ajoin vain pätkän ja myin pois ja nyt on yhä kolmantena EVO:na kesällä tullut '87 softail.
Ei voi mitään, olen ihastunut evolaiseen. On valtava harppaus hypätä '75 shovelin pukilta '87 softailin puikkoihin. Siinä on oikeasti se evoluutio tapahtunut
Eli omakohtainen vastaus Ma^kon otsikon kysymykseen. Minulle kehitys ei ole enää evolaisen jälkeen tuonut edistystä enkä kaipaa sen uudempaa kalustoa tällä hetkellä.
Tosin niin luulin myös ennen evolaisia
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Siinäpä Norsunkorvalle painavaa tekstiä, näin ne "museo-evot" jyllää. Olen aikaisemmin omistanut kaksi evolaista, sitten tuli taloon TC ja osoittautui pettymykseksi. Keväällä tuli taloon evo-fättäri ja TC jäi nurkan koristeeksi. Evossa on vielä sitä jotain, mikä tekee Harrikasta Harrikan. TC ei siihen valitettavasti pysty.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
-
Bronson Eye
- Viesti:
Hd-miäs sano aika hyvin, ajellaan tän vuoden malleilla tai veteraaneilla, kyllä siihen kiteytyy koko homma, jos on varaa ihan oikeesti silmää räpäyttämättä käteisellä ostaa uusi pyörä uudella tekniikalla (sopii laiskalle, tai joka ei pysty tai halua tehdä mitään pyörälle) ihmettelen kuka ei sitå osta, (ite ei kyl siihen koskaan pääse), muu on höpinää, tiätty jos haluaa yrittää manipuloida mahd. ostajia palopuheilla, sitten ymmärrän.
muutenkin kattonu noita myynnissä olevia varsin uusia pyöriä "Halavalla menee" saati sitten vanhat rautis/evo Sportster ja sitten viellä jotkut luopiot (rahanahneudessaan),
roudaa rapakon takaa "myyntipyöriä" lisää hämmentämään,
kolmella en tee kauppaa ku äärimmäisestä pakosta, pakettiautolla, kodilla enkä harikalla, (MUU roina on ihmiselle tarpeetonta),
Ainoo mikä näissä uudemmissa (evot/tceet)...uttaa ku niille ei tarvi tehdä muuta ku ajaa,
VIELÄ ON HARRAS UNELMA OSTAA JOKU VANHA PANNU/SOHVELI ET PÄÄSIS OIKEESTI TUTUSTUMAAN KONEEN SALOIHIN)
terv. roadrunner,,,
muutenkin kattonu noita myynnissä olevia varsin uusia pyöriä "Halavalla menee" saati sitten vanhat rautis/evo Sportster ja sitten viellä jotkut luopiot (rahanahneudessaan),
kolmella en tee kauppaa ku äärimmäisestä pakosta, pakettiautolla, kodilla enkä harikalla, (MUU roina on ihmiselle tarpeetonta),
Ainoo mikä näissä uudemmissa (evot/tceet)...uttaa ku niille ei tarvi tehdä muuta ku ajaa,
VIELÄ ON HARRAS UNELMA OSTAA JOKU VANHA PANNU/SOHVELI ET PÄÄSIS OIKEESTI TUTUSTUMAAN KONEEN SALOIHIN)
Mä en ihmettele lainkaan, kaikki ei halua ajaa tehdaspyörällä ja vaikka haluaisi, niin uutenahan uus on luotettava, jollei käy paska flaxi väyläsähköjen kanssa. Kuitenkin jos meinaa pidenpää suhdetta saman fillarin kanssa, niin oletuksena pidenpi huoleton suhde on sen EVO:n kanssa kuin uuden ruisku/can-väylä/onboard-diagnostic härpäkkeen kanssa. Uudessa on lisäksi se, että jo hengitysmuutos(laillisena) on huomattavan haastava, kun joka halavatun kilkkeessä pitää olla E-sympooleita(ja monissa jopa kyseisen pyörämallin E-sympoolei).otsir3 kirjoitti:jos on varaa ihan oikeesti silmää räpäyttämättä käteisellä ostaa uusi pyörä uudella tekniikalla (sopii laiskalle, tai joka ei pysty tai halua tehdä mitään pyörälle) ihmettelen kuka ei sitå osta, (ite ei kyl siihen koskaan pääse), muu on höpinää,
Jokainen toki ajaa millä tykkää, monihan ajaa Suzukillakin, enkä sitä mitenkään dumaamassa, kunhan nyt vaan ihmettelen kehityksen ihanuutta.
(Siisti/hyvä/hieno/rakennettu/laillinen FXRS Springer-EVO 1993 voidaan vaihtaa vanhempaan, late-shovel tai early-evo pyörään/projektiin)
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
-
rokkipoliisi
- Viesti:
Itse on ainakin tullut ajeltua BT-EVOlaisella tuon perustekniikan takia. Ruiskuvehkeisiin en uskaltanut lähteä, koska aina olis pelko persiissä mahdollisen anturi/johtovian takia. Autopuolella on ollut pari v***umaista ongelmaa 10sentin osan kusahtamisen takia.
Vanhanaikainen tekniikka on aina tuonut kotiin asti (tosin kerran pelkästään ykkösellä ajaen:-). Toisaalta, jos pussissa on pätäkkää riesaksi asti, voi ajella ihan millä vaan ja taksilla loput.
Vanhanaikainen tekniikka on aina tuonut kotiin asti (tosin kerran pelkästään ykkösellä ajaen:-). Toisaalta, jos pussissa on pätäkkää riesaksi asti, voi ajella ihan millä vaan ja taksilla loput.
Taasko tää vääntö alkaa...vanhassa vara parempi, on ne nykyiset vanhatkin olleet joskus uusia, ja uusia pitää ostaa jotta tää maapallo toimii, vai pitäisikö jämähtää johonkin -60 -70 luvuille.
Mulla on parivuotta sitten uutena ostama pyörä jonka ostin osamaksulla, ja hyvin on kaikenmailman väyläsähköt ym toiminu, sitä en tiedä toimiiko ne muutamanvuoden päästä mutta mietitään sitä sitten.
Mullakin olisi toisena pyöränä vaikka vanha EVO mutta kun ei ole sitä pätäkkää riesaksi asti, niin on tyydyttävä vaan yhteen.
Mulla on parivuotta sitten uutena ostama pyörä jonka ostin osamaksulla, ja hyvin on kaikenmailman väyläsähköt ym toiminu, sitä en tiedä toimiiko ne muutamanvuoden päästä mutta mietitään sitä sitten.
Mullakin olisi toisena pyöränä vaikka vanha EVO mutta kun ei ole sitä pätäkkää riesaksi asti, niin on tyydyttävä vaan yhteen.
Ei se ala jos sinä et ala vääntämään. Anna evosta tykkäävien kertoa mielipiteensä äläkä rupea vänkäämään vastaan. Näin homma toimii ja mielipiteet pysyy, ne on monta kertaa hyvinkin kokemusperäisiä.
Joo, ei tässä vääntää tarvitse. Eiköhän sitä vääntöä lie taksitolpilla ollut kyllin aina kun uusi mersu on tullut myyntiin - vanha malli on aina ollut parempi maailman sivumcjusa kirjoitti: mielipiteet ... monta kertaa hyvinkin kokemusperäisiä.
Kannattaahan näitä pohtia ja jakaa kokemuksia eikä tässä kai kukaan ole uusia pyöriä mollannut eikä hankintatapojakaan. Pääasia että on Harrikka ja sillä ajetaan
Itse otin lähinnä kantaa tuohon evon hyvyyteen. Olin kuullut evoja kehuttavan, mutta kokemusta niistä ei ollut.
Sitten ajoin shovelin jälkeen vuokrapyöräreissuilla jenkeisssä uutta 2008 Ultraa ja 3 vuotta myöhemmin 2011 Electra Classicia ja oli täysin vakuuttunut niiden erinomaisuudesta ja tottakai niissä oli hyvää fiilistä, eivät harmita yhtään ne reissut, vaan vahvasti olivat positiivisia sekä pyörien että maisemien kannalta.
MUTTA - tilanne muuttui, tarkoitus oli ostaa uusirunkoinen 2009 -> Ultra ajonautiskeluun. Rahat eivät vaan antaneet periksi ja jouduin tyytymään evolaiseen. Etukäteen varoiteltiin, että ei se evo-lehmä oikein jaksa kulkea, pieni moottori ja iso pyörä jne. Kun sellainen sitten kuitenkin tuli hankittua, yllätys oli erittäin positiivinen. Kyllä se evo on jaksanut minut, kyytiläisen ja kaikki laukut täynnä matkatavaroitakin (bruttopaino liki 600 kg) hyvin kuljettaa jopa vuoristossa ylämäkeen.
Uusista lehmistä kaipaan vain uutta jäykempää runkoa ja ABS-jarruja, joten ehkä joskus vielä ajan sellaisella, mutta nyt hyvin tyytyväisenä evolaisella.
Ja evo softail se vasta peli onkin - sillä kun pamauttaa menemään, niin ei tosiaan osaa uudempaa kaivata. Sillä Rootsiin 1,5 vko päästä. Ja se olisi jopa myynnissä
Mihin tää maailma on menossa? Kohta ne varmaan keksii valaa sylinteritkin jostain alumiinistä ja tiedä vaikka asentaisivat sähköisen käynnistimenkin moottoripyöriin...
-Spöke-
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Evoon kun vaihtaa EV27 nokan ja Dyna 2000i sytkän, niin jaksaa viedä matkalehmääkin ihan riittävästi. Se alakierrosvääntö nääs. Vauvamoottoriset (88 cu in) TC-lehmät on huomattavasti laiskempia, sitkeys puuttuu.
Heti ostaisin Evon jos niitä saisi uusii, on kokonaisuutena paras paketti mitä mulla on ollu.
Hieman asiaa sivuten: Mitenkä tämä uusi tekniikka on niin vastenmielistä moottoripyörissä, mutta muuten niiiiiiiin ihailtavaa? Kysyy nimimerkki puhelin on soittamista varten.
Hieman asiaa sivuten: Mitenkä tämä uusi tekniikka on niin vastenmielistä moottoripyörissä, mutta muuten niiiiiiiin ihailtavaa? Kysyy nimimerkki puhelin on soittamista varten.
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
MT-350
sportster/sivari
Täysin samoilla linjoilla ma^kon kanssa. Osaa sit ittekki tehdä niille jotain, ei tartte aina olla mikrotukihenkilölle soittelemas ku jotain hajoo
.
-90 FXR Super Glide
- norsunkorva
- Viesti:
Niin ol paatoksellista kyllä puhe ku Lestadiolais-kokkouksissa jotta uskonha minä! Mutta ku mulla ei vielä sitä EVOa oo ollu, en tiije mistä jiän paitsimcjusa kirjoitti:Siinäpä Norsunkorvalle painavaa tekstiä, näin ne "museo-evot" jyllää. Olen aikaisemmin omistanut kaksi evolaista, sitten tuli taloon TC ja osoittautui pettymykseksi. Keväällä tuli taloon evo-fättäri ja TC jäi nurkan koristeeksi. Evossa on vielä sitä jotain, mikä tekee Harrikasta Harrikan. TC ei siihen valitettavasti pysty.
vaikka hommoon jonkun EVO-pataisen...
Tuossa kuitenniin illan kevennys..ettei mäne liian vakavaksi

Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Onneksi on Savossa vielä huumori tallella, vaikkei pyörän valinnassa toisten mielestä ja renkaan valinnassa omasta mielestä ole mennyt putkeennorsunkorva kirjoitti:Tuossa kuitenniin illan kevennys..ettei mäne liian vakavaksi![]()
=