rengaspaineet
rengaspaineet
Kauhian hämmästynyt, paljon painetta ?
edellinen 17" 160/70 takakuni, alle laittanut sanoi että 3,4, HD of Hki sanoi huollossa että 2,5. Nyt vaihdoin 170/60, ilmaa oli 2,0 ? mistä voi luotetettavasti tarkistaa mitä pitää laittaa, valmistajalta ? Pinna/sisäkumi kyseessä.
edellinen 17" 160/70 takakuni, alle laittanut sanoi että 3,4, HD of Hki sanoi huollossa että 2,5. Nyt vaihdoin 170/60, ilmaa oli 2,0 ? mistä voi luotetettavasti tarkistaa mitä pitää laittaa, valmistajalta ? Pinna/sisäkumi kyseessä.
- BHS -
Re: rengaspaineet
2,5 bar vähintään pitää olla Harrikassa, jos on vähänkään normipeli. Sopperilla sitten ajetaan tapauskohtaisesti perstuntumalla.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Jos käyttää hiukan kovempia (2,8-2,9 bar) paineita, niin rengas kestää pitempään (uskomus, ei fakta
) Tosin ajamisestakin tulee silloin "kovempaa".
Tehtaan suositus lienee se kaikista oikein kompromissi kulumisen ja ajomukavuuden välillä. (HD Hki)
Ja paineen mittaamisessa kannattaa huomata, että kaikki letkun päässä olevat mittarit näyttävät mitä sattuu. Hanki erillinen asiallinen painemittari. Niitä saa autotarvikeliikkeistä muutamalla eurolla.
Tehtaan suositus lienee se kaikista oikein kompromissi kulumisen ja ajomukavuuden välillä. (HD Hki)
Ja paineen mittaamisessa kannattaa huomata, että kaikki letkun päässä olevat mittarit näyttävät mitä sattuu. Hanki erillinen asiallinen painemittari. Niitä saa autotarvikeliikkeistä muutamalla eurolla.
LIFEMEMBER- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:22 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Esimerkiksi tällainen: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut ... inemittari" onclick="window.open(this.href);return false;-Harikka- kirjoitti:Vallu kirjoitti:Hanki erillinen asiallinen painemittari. Niitä saa autotarvikeliikkeistä muutamalla eurolla.![]()
malli 49-2190 ei maksa kuin muutaman (kahdeksan on muutama) euron.
LIFEMEMBER- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:24 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.

Eipä kait ne fysiikan lait ole mihkään muuttuneet.-Harikka- kirjoitti:Renksupainesii liittyen, mie oon oppinu, jotta renganpaineet mittaillaa/lisäillää mahollisimman viileille renksuille. Ajon aikana renkaitten lämpiämine vaikuttaa paineisii, onkos tämmösellä nykyää merkitystä![]()
LIFEMEMBERRe: rengaspaineet
Ei tunnu nuo muutamankaa euron laitteen kovin tarkkoja olla, ja vuoden käytön jälkeen näyttävät jo mitä sattuu. Seuraavaksi täytyy investoida tuohon misukan mittariin mikä jo maksaa yli kakskymppii 
Heritage -96
Joo löytyy kyllä joku rimpula mutta noi on hankalia pinnavanteen kanssa, pitäis olla letkunpätkä jotta sais mallattua helpommin. Suosin shelliä, siellä ei ole kauko-ohjattua ilmaa vaan perinteinen ledku, mittareista en tiedä ovatko parempia kuin esim nesteen "kannettavassa" mallissa mutta uskoisin. Kaikki varmaan näyttää mitä sattuu, kunhan olisi edes samalla hehtaarilla noiden asentajasuosittelijoiden arvot. Joten suunnittelin pimeässä oikean paineen 2,8. Ehkä.
- BHS -
Ajattelin lisätä hieman painetta takarenkaaseen, kun lähdössä aamulla mamman kans reissuun.
Näytti olevan rengasliikkeen jäljiltä 3,2 bar!?, eli enpä enää viittiny lisätä. (888 Ultra Marathon)
Ite aattelin jotain 2,8 kun kaksi päällä. Kysyessäni asentajalta, ilmoitti, että vähintään 2,5
Pumppasin ainoastaan takajousiin 35PSI.
Ei muuten perä enää vetele mihinkään, kun laitoin uuden takarenkaan.
Tosin yhtäaikaa sain pumpun takajousille, olikin ollu paineet nollassa.
Näytti olevan rengasliikkeen jäljiltä 3,2 bar!?, eli enpä enää viittiny lisätä. (888 Ultra Marathon)
Ite aattelin jotain 2,8 kun kaksi päällä. Kysyessäni asentajalta, ilmoitti, että vähintään 2,5
FLHTCI Electra Glide Classic -05
Uusi rengas => uusi pyörä.Jarra kirjoitti: Ei muuten perä enää vetele mihinkään, kun laitoin uuden takarenkaan.
Ainakin itsellä joka kerta sama tunne
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Noista pienistä & halvoista rengaspainemittareista keskimäärin luotettavin on vanha ja klassinen "paine nostaa tappia" malli joka maksaa jopa reilu 2€... http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=45-1320" onclick="window.open(this.href);return false;
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Ootko kattonut mitä omistajan käsikirja sanoo? Mielestäni siellä on kaks päällä just tuo mitä kirjoitit, 2,8 bar.Jarra kirjoitti:Ajattelin lisätä hieman painetta takarenkaaseen, kun lähdössä aamulla mamman kans reissuun.
Tuli tuossa "Mitä motoristit kaipaa huoltoasemalle?" ketjun tiimoilta vaihdettua yksityisviestejä rengaspaineen mittaamisesta. Kokosin viestiini muutamia kokemuksiani, tässä ne julkaistuna.
En kyllä tässä(kään) asiassa ole asiantuntija, mutta useampaakin mittarimallia olen kokeillut. Nuo kolme on jäljellä, tosin käytän käytännössä vaan tuota isointa:

Olen ruvennut vähän kuin pakkomielteisesti seuraamaan rengaspaineita sen jälkeen minulla meni se Michelin Commander II niin omituisesti äkkiä piloille.
Tuo isoin on se jota pidän mukana. Siinä on pitkä letku ja letkun saa kulmapään ansiosta suoraan jopa Night Trainin takapyörään sovitettua. On vähän iso. Hyvä kumipehmustus ja asteikko on sopiva, max 3 bar. Monessa mittarissahan on asteikko niin suuri että tarkkuus senkin vuoksi on pienillä lukemilla huono. Tämän kävin rengasliikkeessä vertaamassa ja totesin että näytti 0,1 bar alle. Eli aika tarkka, tussasin erotuksen tauluun näkyville. Olisin halunnut Biltemassa kokeilla useampaa kappaletta ja katsoa näyttävätkö samaa, olisin sitten ottanut parhaan (tai en ainakaan huonointa) mutta ei se onnistunut. Hyvin on pari vuotta toiminut, testasin V-Twin Cityssä viime kesänä ja samaa luokkaa oli edelleen tarkkuus:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000032256/
Tuo Motonetin malli oli kanssa tarkka (Vallu tätä aiemmin tässä ketjussa kehui) mutta eipä mennyt tämäkään takapyörään ilman väliosaa niin en ole viitsinyt kuljettaa mukana pienestä koosta huolimatta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/492190/M ... emittari-2
Tuo pienin, on monissakin kaupoissa mielestäni ihan sama peli. Mutta ei käy tämäkään mun pyörään:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016409/
Paljon on kehuttu naviin liitettävää systeemiä. En ole vieläkään innostunut pyörähommiin hankkimaan navia, mutta rengaspaineiden vahti tuntuisi merkittävältä turvallisuusasialta. Jos navin hankin niin osin tuosta syystä.
Jotkut tykkäävät että paras on se yksinkertaisin mekaaninen puikkomittari, mutta minä en ole tähän tykästynyt:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016411/
Tuo on minulla aina mukana taskussa kun ei siis ne täyttölaitteet yleensä sovi takapyörään. Maksoi muutaman euron, Louisilta tilasin. Tätähän ei missään nimessä saa jättää paikoilleen ajon ajaksi, voi mennä venttiili poikki!

Olen tehnyt vanhasta käsipumpun letkusta (jossa on venttiiliin kiristettävä kulmaliitin) ja vanhasta venttiilistä myös jatkoletkun jonka saa välipalaksi ilmanpaineita tarkistaessa ja ilmaa lisätessä, tämäkin on usein sivulaukussa:

Mutta osaako joku neuvoa: Kotona on kompura. Mistä saa sellaisen täyttölaitteen jossa on kulmalla varustettu metallinen putki mittarin ja letkun päässä? Eli menisi suoraan NightTrainin takapyöräänkin. Biltemasta, Motonetistä, IKH:sta löytyy vaan niitä joissa on kumiletku ja suora liitin sen päässä, näiden kanssa aina pitää olla joku sovitepala.
En kyllä tässä(kään) asiassa ole asiantuntija, mutta useampaakin mittarimallia olen kokeillut. Nuo kolme on jäljellä, tosin käytän käytännössä vaan tuota isointa:

Olen ruvennut vähän kuin pakkomielteisesti seuraamaan rengaspaineita sen jälkeen minulla meni se Michelin Commander II niin omituisesti äkkiä piloille.
Tuo isoin on se jota pidän mukana. Siinä on pitkä letku ja letkun saa kulmapään ansiosta suoraan jopa Night Trainin takapyörään sovitettua. On vähän iso. Hyvä kumipehmustus ja asteikko on sopiva, max 3 bar. Monessa mittarissahan on asteikko niin suuri että tarkkuus senkin vuoksi on pienillä lukemilla huono. Tämän kävin rengasliikkeessä vertaamassa ja totesin että näytti 0,1 bar alle. Eli aika tarkka, tussasin erotuksen tauluun näkyville. Olisin halunnut Biltemassa kokeilla useampaa kappaletta ja katsoa näyttävätkö samaa, olisin sitten ottanut parhaan (tai en ainakaan huonointa) mutta ei se onnistunut. Hyvin on pari vuotta toiminut, testasin V-Twin Cityssä viime kesänä ja samaa luokkaa oli edelleen tarkkuus:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000032256/
Tuo Motonetin malli oli kanssa tarkka (Vallu tätä aiemmin tässä ketjussa kehui) mutta eipä mennyt tämäkään takapyörään ilman väliosaa niin en ole viitsinyt kuljettaa mukana pienestä koosta huolimatta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/492190/M ... emittari-2
Tuo pienin, on monissakin kaupoissa mielestäni ihan sama peli. Mutta ei käy tämäkään mun pyörään:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016409/
Paljon on kehuttu naviin liitettävää systeemiä. En ole vieläkään innostunut pyörähommiin hankkimaan navia, mutta rengaspaineiden vahti tuntuisi merkittävältä turvallisuusasialta. Jos navin hankin niin osin tuosta syystä.
Jotkut tykkäävät että paras on se yksinkertaisin mekaaninen puikkomittari, mutta minä en ole tähän tykästynyt:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000016411/
Tuo on minulla aina mukana taskussa kun ei siis ne täyttölaitteet yleensä sovi takapyörään. Maksoi muutaman euron, Louisilta tilasin. Tätähän ei missään nimessä saa jättää paikoilleen ajon ajaksi, voi mennä venttiili poikki!

Olen tehnyt vanhasta käsipumpun letkusta (jossa on venttiiliin kiristettävä kulmaliitin) ja vanhasta venttiilistä myös jatkoletkun jonka saa välipalaksi ilmanpaineita tarkistaessa ja ilmaa lisätessä, tämäkin on usein sivulaukussa:

Mutta osaako joku neuvoa: Kotona on kompura. Mistä saa sellaisen täyttölaitteen jossa on kulmalla varustettu metallinen putki mittarin ja letkun päässä? Eli menisi suoraan NightTrainin takapyöräänkin. Biltemasta, Motonetistä, IKH:sta löytyy vaan niitä joissa on kumiletku ja suora liitin sen päässä, näiden kanssa aina pitää olla joku sovitepala.