takarengas ja mittari

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

No5

takarengas ja mittari

Viesti Kirjoittaja No5 »

Ajattelin laittaa leveämpää rengasta taakse talven aikana. Ongelma on, että pyörä on niin uus (2000-jälkeen tehty softail), että kaikesta mitä laittaa kiinni pyörään, pitäis löytyä E-leima, sanoi katsastussetä. Hyllyssä on valmiina vanhemmalle navalle pinnattu 15 tuumainen vanne. Sais esmes 200/70 15 renkaan paikalleen. Ainakin 180 kuulemma mahtuu alkuperäiseen svingiin ilman suuria muutoksia. www.chopperkit.com sivuilla myydään bolt-on kittinä 200 sarjan rengasta vanteineen ja väittävät, et menee heittämällä. Olis tietysti helppo hommata tuo bolt-on setti. Hinta vaan jarruttaa(1300 euroa).
Jossain kaukana mielen syövereissä on ajatus, että vois pyörän muutoskatsastaakin muutosten jälkeen.
Kumpi on pienemmän riesan tie? Purkaa molemmat vanteet ja laittaa orkkisnavalle tuo 15 tuumainen vanne. Vai alkaa sovittaa vanhempaa napaa paikalleen ja koittaa saada remmipyörä ja jarrulevy tukevasti kiinni? Missä vois teettää tuon vanteen vaihdon, ku ite ei varmaan taivu.
Sitte mittarista. Ajattelin siivota tankin päältä mittaripaneelin pois. Sportin mittari risereihin kiinni, merkkivalot ledeillä(en vielä tiedä minne) ja virtakytkin tankin alle töötin viereen. Nopeusmittarin anturihan on kiinni vaihteistossa? Ja sportissa ja tc:ssä on eri välitykset laatikon jälkeen, joten mittari näyttänee väärin. Saako kalibroitua mittarin vai onko välitysten vaihto edessä?
Oletteko muuten kuulleen AKE:n suosituksesta, että jos akseliväli muuttuu yli 10%, pitää jarrut tyypittää uudelleen? Kuulin vasta kun oli jo muutos otteessa, joten ei haittaa vasta ku seuraavassa muutoskatsastuksessa.
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Mittarista:
Laita Sigman polkupyörän mittari, sen kun saa asennettua huomaamattomaan paikkaan. Magneettianturin voi asentaa takavanteeseen ja johdon saa vedettyä hyvin piiloon. On edullinen ja näyttää tarkasti.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
rami

GPS

Viesti Kirjoittaja rami »

WWW.marinea-shop.com

Laite on Garmin Foretrex 201

Tällaisen voi laitta mihin vaan ja ei kaipaa johtoja, näyttää osamatkan, keskinopeuden, nopeuden, huiput, ....yms, jopa reitin. ja voi käyttää ulkoilussa, metsällä tai missä vaan sairas mieli tekee.
baabomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baabomo »

Mulla oli sama onkelma ton EU tyyppihyväksynnän kanssa katsastuksessa viikko sitten(pyörä '00).Sano jotta Sigma ei kelpaa ei oo E hyväksutty mopo käyttöön...en tiedä miten pollari siihen suhtautuu,tietääkö ne noista EU hyväksynnistä mitään??

Mulla ois myynnissä sulle sportin mittari ja riserit+kilkkeet..
soita 0503694720 klo 17.00 jälkeen jos kiinnostaa.

Jantsa
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Itse käytin muutoskatsastuksessa tarvikemittarilla ja vaijerilla. Näytti aika paljon väärin. Sen jälkeen vaan mittari pois ja Sigma tilalle, on hyvä mittari, tarkka ja pieni. Anturiksi laitoin sellasen autoon tarkoitetun kännykänpitimen magneetin takarattaaseen. Pysyy ihan omalla voimallaan siinä, on niin kova vetovoima ja suuren magneettikentän takia sen anturin ei tarvi olla hirveen lähellä. Anturi takahaarukan alle.
No5

Viesti Kirjoittaja No5 »

Tuli taas hätäiltyä turhia. Kummasti auttaa aina eteenpäin kun istuu hetkeks ja ottaa oluen. Takarengas lähti asentumaan paikalleen, strutsien kiinnitysraudat laikalla pois ja leveemmälle. Hiukan jarrusatulaan modifikaatiota, remmipyörälle ja jarrulevylle sorvissa sovitusholkit. Kyllä tää tästä.
Mittarille löytyi aikaisemmista jutuista sovituspalikka. Asioilla on tapana järjestyä. Kiitos.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nii muuten miks muutos katsastelet jos levennät rengasta ei siinä prossat katsatus kuntoon mene saati maksua, mulla 03 muutettu(keula jarruineen kaikkineen, pakoputket, takana 180, tankki kaikki lokarit ja tanko) ja pollarit katteli onpa siisti pyörä, eikä ole vielä maksun puolella.
ja se 200 kitti tarkottaa ketjulla veto jos vanha svingi jää paikoilleen,
erikseen ostettuna (lokari, rengas kumeineen, ketju ratas eteen ja taakse) ei maksa 1300?. luulen mä.
No5

Viesti Kirjoittaja No5 »

Ei mulla prossat ole murheena. Käsittääkseni muutoskatsastus vaaditaan, mikäli muuttaa valoja, vilkkuja, jousitusta ja iskunvaimennusta, pakoputkistoa, renkaita ja vanteita tai mittareita. Ja niinkuin maiintsin ni kaikki osat, joita E-hyväksyttyyn pyörään laittaa, pitäis olla E-hyväksytty moottoripyöräkäyttöön.
Eri asia on tietysti, kuinka tarkkaan virkavalta näitä pykäliä tuntee ja valvoo missäkin päin maata. :)
Hivenen olen joutunut etsimään noita direktiivejä rakenteluun liittyen, koska konsulttiapu katsastusviranomaisen suunnalta pääsääntöisesti on, että mitään ei saa muuttaa, koska pyörä on E-hyväksytty kokonaisuutena.
Vastaa Viestiin