Itseasiassa ei saa, mutta ko. asia ei vaan taida skoudeja isommin kiinnostaa. Noita fillarinkuljetustelineitäkin on ihan laillisia, jossa on valot ja kilpi siellä telineessä. Itse olen ihan kokonaista yhden tuollaisen laillisen telineen nähnyt käytössä ja senkin vasta tänä kesänä.jussibee kirjoitti:Mutta akan ja anopin pyörää saa kuskata peräkoukkuhässäkässä, eikä näy valo ja kilvet ja vilkut
MITÄ VITT…? KATSASTUS!!!
Re: MITÄ VITT…? KATSASTUS!!!
HD Dyna Street Bob -10
- EvilKaiser
- Viesti:
[quote]Toinen tapa olisi vain jättää katsastus väliin. [/quote]
Olen samaa mieltä, kansa barrikaadeille. Joukossa on voimaa (ainakin Aholan Joukossa
). Jätetään yhtenä rintamana katsastukset tekemättä, niin eiköhän se saa päättäjät miettimään.
Olen samaa mieltä, kansa barrikaadeille. Joukossa on voimaa (ainakin Aholan Joukossa
Dyna Street Bob -07
Niin kauan väitän vastaan kunnes joku tekstit laista toiseksi näyttää. Tuota koukkutelinettä saa käyttää Suomessa ja vain Suomessa kun käyttää väliaikaisesti. Esim. sitä telinettä tyhjänä ei saa kulettaa koukun nupissa. Mutta tämä on poikkeus joka koskee vain Suomea. Vastaavaa telinettä ei saa käyttää missään muualla. Muualla pitää käyttää juuri tuota missä on erillinen kilpi, valot jne. Mutta kuten sanoin, olen niin kauan eri mieltä ennen kuin joku lakiteksteillä toisin todistaa. Ja tämän jälkeen olen samaa mieltä niin notta palttoo päällä toisin päin sujahtaa.ShoGun kirjoitti:Itseasiassa ei saa, mutta ko. asia ei vaan taida skoudeja isommin kiinnostaa. Noita fillarinkuljetustelineitäkin on ihan laillisia, jossa on valot ja kilpi siellä telineessä. Itse olen ihan kokonaista yhden tuollaisen laillisen telineen nähnyt käytössä ja senkin vasta tänä kesänä.jussibee kirjoitti:Mutta akan ja anopin pyörää saa kuskata peräkoukkuhässäkässä, eikä näy valo ja kilvet ja vilkut
-
kasikasi
JUURI NÄIN. Laskeskelin tossa et tonnii asti on varaa ottaa sakkoja vastaan. Kun nuo lampaakkin jokka on valmiina maksaan katsastamisesta siirtäis varatonsa sakkoihin saataisiin jotain aikaan. Kipurajan jälkeen saa olla monttu käytössä, niinkuin nuo muutkin kilvettömät pyöräni. Katsastusasemalle en pyörääni vie.EvilKaiser kirjoitti:Olen samaa mieltä, kansa barrikaadeille. Joukossa on voimaa (ainakin Aholan JoukossaToinen tapa olisi vain jättää katsastus väliin.). Jätetään yhtenä rintamana katsastukset tekemättä, niin eiköhän se saa päättäjät miettimään.
-
Rautahauli
Mäkin laskeskelin eikä o varaa ottaa ensimmäistäkään sakkoo. Bääää
Koko ketjua en jaksanu lukea mutta siittä, että inssit alkaisi koeajaa prätkiä... eihän ne nytkään niin tee, rekisteröintikatsareissa, ainakaan meilläpäin. Miksi vuosikatsastuksissa ajaisi, jollei pistokoeluonteisesti jotain uutta ja helponnäköistä skooteria jolla itsensä mokaamisen riski kohtalaisen pieni. Noin muuten jo ajatuksena koko katsastus vastenmielinen, meidän perheessä tarkoittanee sitä että v:sta 2016 ajellaan itsepiirretyillä kilvillä 
Onko jossain virallisesti määritelty, että sitä saa käyttää Suomessa ja vain Suomessa ja ainoastaan väliaikaisesti ? En usko ja olen eri mieltä, kunnes todisteet on näytillä.jaa kirjoitti:Niin kauan väitän vastaan kunnes joku tekstit laista toiseksi näyttää. Tuota koukkutelinettä saa käyttää Suomessa ja vain Suomessa kun käyttää väliaikaisesti. Esim. sitä telinettä tyhjänä ei saa kulettaa koukun nupissa. Mutta tämä on poikkeus joka koskee vain Suomea. Vastaavaa telinettä ei saa käyttää missään muualla. Muualla pitää käyttää juuri tuota missä on erillinen kilpi, valot jne. Mutta kuten sanoin, olen niin kauan eri mieltä ennen kuin joku lakiteksteillä toisin todistaa. Ja tämän jälkeen olen samaa mieltä niin notta palttoo päällä toisin päin sujahtaa.ShoGun kirjoitti:Itseasiassa ei saa, mutta ko. asia ei vaan taida skoudeja isommin kiinnostaa. Noita fillarinkuljetustelineitäkin on ihan laillisia, jossa on valot ja kilpi siellä telineessä. Itse olen ihan kokonaista yhden tuollaisen laillisen telineen nähnyt käytössä ja senkin vasta tänä kesänä.jussibee kirjoitti:Mutta akan ja anopin pyörää saa kuskata peräkoukkuhässäkässä, eikä näy valo ja kilvet ja vilkut
Ajoneuvon rekisteritunnuksesta ja -kilvistä, kansallisuustunnuksesta sekä siirtomerkistä samoin kuin rekisterikilpien ja kansallisuustunnuksen käytöstä, kiinnittämisestä ja kunnossapidosta sekä rekisteröintitodistuksesta ja sen käytöstä säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Lähde: Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
Siinä lainaukset laista ja asetuksesta, jonka mukaan ainakaan rekisterikilpeä ei saa peittää, eikä missään anneta erivapautta tilapäisyyden johdosta. Odottelen siis, että joku sellaisen erivapausmäärityksen kaivaa esiin.22 §
Rekisterikilpien kiinnitys
Ajoneuvoa varten annettuja rekisterikilpiä ei saa kiinnittää ajoneuvoon ennen kuin ajoneuvo on ensirekisteröity ja otetaan liikennekäyttöön Suomessa.
Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.
Lähde: Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 893/2007
HD Dyna Street Bob -10
Raflaavasta otsikosta huolimatta asiallinen pääkirjoitus Etelä-Suomen Sanomissa 8.7.2013
http://www.ess.fi/?article=420755Easy Rider katsastuksessa
Euroopan parlamentin äänestys moottoripyörien katsastuspakon ulottamisesta kaikkiin EU-maihin kiehui heinäkuulle epätyypilliseksi uutissopaksi.
Päältä katsottuna asia on yksinkertainen. Moottoripyörien on syytä olla liikenteessä turvallisia niin kuljettajille kuin muillekin.
Euroopan unionissa lainsäädäntöaloitteet antaa Euroopan komissio. EU-parlamentin liikennevaliokunnassa kiinnitettiin huomiota siihen, että komission esitys perustui yhteen ainoaan tilastolliseen tutkimukseen teknisten vikojen osuudesta moottoripyöräonnettomuuksiin.
Valiokunnan mielestä tutkimus poikkesi niin vahvasti muusta tutkimusaineistosta, että asiaa pitäisi tarkastella uudestaan. Parlamentti ei ottanut evästystä huomioon.
Seuraava askel on parlamentin, komission ja kansallisista ministereistä koostuvan neuvoston kolmenkeskinen neuvottelu, jossa hanke voi vielä kaatua.
Moottoripyöräilijät ovat vastustaneet pakollisia katsastuksia tiukasti. Jotkut perustelut ovat hiukan ontuvia: Moottoripyörän kunto on varmasti harrastajille tärkeää, mutta yhä useampi motoristi on tietämätön pyöränsä tekniikasta. Muutoskatsastukset ovat tällä hetkellä pakollisia, mutta arvailujen varaan jää, kuinka moni muutos todellisuudessa katsastetaan.
Vahva peruste katsastuksia vastaan kuitenkin on, ettei moottoripyörien teknisistä vioista voida välttämättä osoittaa johtuvan sellaista määrää vaaratilanteita, joka puoltaisi katsastuspakkoa.
Katsastusten puolesta voidaan esittää kuitenkin myös muita syitä. Tällaisia ovat esimerkiksi melu ja päästöt. Katsastusten ulottaminen myös mopoautoihin ja mönkijöihin on helppo hyväksyä käyttäjäkokemusten perusteella.
Kaikkien etu olisi, että asiaan palattaisiin vielä puhtaalta pöydältä ja tarvittaessa vain kansallisten lainsäädäntöelinten voimin. Pohjoiset olot ovat motoristille kovin erilaiset kuin eteläeurooppalaiset.
HD FLHRCI - 2002, 900 Z1 - 1974, CB 500 - 1974, RD 125 - 1974, Ögland - 1964
Katsatuksen ulottamisesta mönkkäreihin ja mopoautohin puhuu ESS, no niitähän katsastusvelvollisuus jo koskeekin.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Oikeassa olet. Olen Tekniikan Maailman jutuista jäänyt toiseen käsitykseen. Lueskelin noita tarkemmin ja kyse tosiaan on siitä, että poliisilla ei riitä voimavarat tähän. Eli käännetään palttoota ja ollaan samaa mieltä.ShoGun kirjoitti:...Siinä lainaukset laista ja asetuksesta, jonka mukaan ainakaan rekisterikilpeä ei saa peittää, eikä missään anneta erivapautta tilapäisyyden johdosta. Odottelen siis, että joku sellaisen erivapausmäärityksen kaivaa esiin.
Mutta tuo jo kuvastaa sitä, että kuinka paljon poliisilla olisi oikeasti voimavaroja lähteä isommasti ratsaamaan pyöriä, onko ne katsastettu vai ei. Tähän tosin poliisi jo hakee automatiikkaa: http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/no ... 13-016755/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Noista kilvistä ja takavaloista, muutama neodymium "maamagneetti" lokariin ja siihen hilut kiinni katsastuksen ajaksi, jos nyt joku menettää yöunensa jonkun vuosien päässä olevan asian vuoksi.
- BHS -
Muistaako kukaan, missä tääläl meidän foorumilla on tästä asiasta väännetty enemmänkin? Muistan lukeneeni oiken lakitekstiä asian tiimoilta ja kovaa kädenvääntöä asiasta, mielestäni juuri tällä foorumilla?jussi kirjoitti:Muistaakseni taka-/jarruvalon pitää olla vilkkujen puolivälissä, eli sellainen ratkaisu jossa takavalo on sivukilven päällä on periaatteessa laiton,jos pyörässä on vilkut, mutta niitäkin on katsottu läpi sormien. Kilven valo ja takavalo voivat olla erikseen. En muista minäkään varmasti.
Asia huolestuttaa koska omassa pyörässäni on takana pelkästään yksi valo - jarruvalo sivurekisterikilven yläpuolella.
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
Mä olen ainakin linkittänyt tänne yhden taulukon missä kerrottiin tarkasti vaatimukset. En osaa näin mobiilisti sitä hakea tähän mutta etsi kirjoituksistani. Aihe taisi liittyä vilkkuihin, mihin toin sen linkin taulukkoon.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Olikse tämä keskusteluketju : http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=35&t=45926" onclick="window.open(this.href);return false; ?WM69 kirjoitti:Mä olen ainakin linkittänyt tänne yhden taulukon missä kerrottiin tarkasti vaatimukset. En osaa näin mobiilisti sitä hakea tähän mutta etsi kirjoituksistani. Aihe taisi liittyä vilkkuihin, mihin toin sen linkin taulukkoon.
Linkki ei taida toimia enää
Kirjoitit siellä
"Mä löysin tuommoisen sivun:
http://bigfoot.fi/j/index.php?option=co" onclick="window.open(this.href);return false; ... 65&lang=fi
Rullaa alaspäin niin tulee taulukko.
Eli kaikki mahdolliset valot pitäisi löytyä tuon mukaan..."
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
Kävin katsastuskonttorilla muutama viikko sitten sportsterin konversion katsastamassa. Konversio meni läpi, mutta silmäili pyörää, ja sanoi että takavalon suhde vilkkuihin on väärä...
Mulla sivukilpiteline jossa, takavalo kiinni kilven yläosassa, ja sportsterin orggisvilkut, jolloin takavalo ei ole vilkkuihin nähden oikeassa linjassa, vaan on jopa ulompana kuin vasemman puoleinen vilkku, ja näin ei kuulemma saa olla. Sanoi että takavalon pitäisi olla vilkkujen sisäpuolella, ja suhteessa keskellä. Sivukilpisellä rekisterillä saa olla oma rekisterinvalo, jonka ei tarvitse olla E -hyväksytty.
Katsastus meni kyllä konversion osalta läpi, ja sanoi noista valojutuista , koska ne eivät ole lain mukaan oikein. Eli halusi mun tietävän, jos jostain syystä joutuu koko pyörän katsastamaan.
Katsastus oli hyvin asiallinen, ja tosi hyvä maku jäi.
Kauhun sekaisin tuntein , seuraan muuten tuota katsastus pakkoa, koska se tietää meikälle ainakin pientä pakoputkirumpaa, ja kenties muutakin ylimääräistä pyörän hipelöintiä vuosittain..
Mulla sivukilpiteline jossa, takavalo kiinni kilven yläosassa, ja sportsterin orggisvilkut, jolloin takavalo ei ole vilkkuihin nähden oikeassa linjassa, vaan on jopa ulompana kuin vasemman puoleinen vilkku, ja näin ei kuulemma saa olla. Sanoi että takavalon pitäisi olla vilkkujen sisäpuolella, ja suhteessa keskellä. Sivukilpisellä rekisterillä saa olla oma rekisterinvalo, jonka ei tarvitse olla E -hyväksytty.
Katsastus meni kyllä konversion osalta läpi, ja sanoi noista valojutuista , koska ne eivät ole lain mukaan oikein. Eli halusi mun tietävän, jos jostain syystä joutuu koko pyörän katsastamaan.
Katsastus oli hyvin asiallinen, ja tosi hyvä maku jäi.
Kauhun sekaisin tuntein , seuraan muuten tuota katsastus pakkoa, koska se tietää meikälle ainakin pientä pakoputkirumpaa, ja kenties muutakin ylimääräistä pyörän hipelöintiä vuosittain..
Mitä eroa on lyhtypylväällä ja blondilla?
- Lyhtypylvään yläpäässä on valoa.
- Lyhtypylvään yläpäässä on valoa.