Verojumppaa tiedossa,kokemuksia?
-
timppaprkl
Verojumppaa tiedossa,kokemuksia?
Eli ruotsikopterin kilpiinsaattamisessa on pieni (Suomen valtio) ongelma.
Leimaaminen meni kuten pitikin,muutokset merkattiin mutta prossia ei mennyt.
Tullissa nousi lupaavan alun jälkeen seinä vastaan(yli 50% vaihdettu),ja homma eteni akeen.
Akesta kävi kolme asiantuntijaa silmittelemässä mopoa antaakseen lausunnon tullille veropäätöstä varten.
Tänään soitti tullin tyttö,pyörä verotetaan UUTENA.Heh,mun eka uus pyörä..
-Kusenko nuotioon vai valitsenko veropäätöksen?
-Uutena verotus vissiin vaatii jousia ja vilkkuja ym. kilkettä?
-Olen kuullut päätöksestä jossa identiteetin muuttuessa pyörä on muuttunut identiteettivuosimallin omavalmisteeksi,onko perää??
-Mistä sais asiantuntevaa lakiapua?
-timppa-
Leimaaminen meni kuten pitikin,muutokset merkattiin mutta prossia ei mennyt.
Tullissa nousi lupaavan alun jälkeen seinä vastaan(yli 50% vaihdettu),ja homma eteni akeen.
Akesta kävi kolme asiantuntijaa silmittelemässä mopoa antaakseen lausunnon tullille veropäätöstä varten.
-Kusenko nuotioon vai valitsenko veropäätöksen?
-Olen kuullut päätöksestä jossa identiteetin muuttuessa pyörä on muuttunut identiteettivuosimallin omavalmisteeksi,onko perää??
-Mistä sais asiantuntevaa lakiapua?
-timppa-
Jos pyörä ainoastaan VEROTETAAN uutena, eihän siihen pitäisi tulla uuden pyörän teknistä vaatimustasoa. Jos sen sijaan se vaaditaan rekisteröitäväksi uutena niin homma on kokonaan toinen.
Mielenkiintoista sinänsä että katsastuskonttori on katsastanut ruåtsikopterin ilman prosenttien menetystä, sillä Suomessa on kuitenkin edelleen voimassa sääntö jonka mukaan ensirekisteröitävässä ajoneuvossa on oltava yli 50% identiteetin mukaisia alkuperäisosia että se voidaan katsastaa identiteetin mukaisen vuosimallin teknistä vaatimustasoa noudattaen.
Kyllähän tähän muutosta toivotaan ja määrätyt henkilöt/järjestöt tekevät jatkuvasti töitä sen eteen että naurettavasta prosenttipelleilystä päästäisiin eroon. Tällä hetkellä voimassa on kuitenkin edelleen vanha prosenttisäännöstö.
Lähetäpä mulle sähköpostia tuohon alla olevaan osoitteeseen niin voidaan keskustella enemmän aiheesta...
Santtu varmaan sekoittaa tätä soppaa vähän lisää, vai kuinka?
Mielenkiintoista sinänsä että katsastuskonttori on katsastanut ruåtsikopterin ilman prosenttien menetystä, sillä Suomessa on kuitenkin edelleen voimassa sääntö jonka mukaan ensirekisteröitävässä ajoneuvossa on oltava yli 50% identiteetin mukaisia alkuperäisosia että se voidaan katsastaa identiteetin mukaisen vuosimallin teknistä vaatimustasoa noudattaen.
Kyllähän tähän muutosta toivotaan ja määrätyt henkilöt/järjestöt tekevät jatkuvasti töitä sen eteen että naurettavasta prosenttipelleilystä päästäisiin eroon. Tällä hetkellä voimassa on kuitenkin edelleen vanha prosenttisäännöstö.
Lähetäpä mulle sähköpostia tuohon alla olevaan osoitteeseen niin voidaan keskustella enemmän aiheesta...
Santtu varmaan sekoittaa tätä soppaa vähän lisää, vai kuinka?
-
Lawless
EU-laissa sanotaan kutakuinkin niin että toisessa EU-maassa rekisterissä ollut ajoneuvo tulee hyväksyä sellaisenaan toisen EU-maan kilpiin. Piste.
Jos nyt kerran suomi on EU:n mallivaltio, niin eikö olisi korkea aika alkaa noudattamaan yhteisön lakia myös tältäosin
On se kumma ettei EU pysty kumoamaan syrjivänä tuota %-"lakia"(??), eihän missään muussa maassa tällaista simputusta sallita...
Sinuna en rekisteröisi ruotsikopteria - jos siitä menee uuden verot, vaan hae siirtokilvet konttorilta kun haluut baanalle.
Toinen, vittumaisempi vaihtoehto on, että myyt pyörän takaisin ulkomaille väljempien lakien vesille, esim. Viroon
Vedät kännit ja unohdat koko jutun...
Lakiasioissa ota yhteys Kopteri-lehden Malaan, hänellä on asiaan perehtyneiden laki-ihmisten yhteystiedot.
Varaudu kuitenkin kalliiseen, piinavaan ja aikaavievään lakiprosessiin jos riitautat katsastusinssin ja Tullin ristiriitaiset lausunnot...
Jos nyt kerran suomi on EU:n mallivaltio, niin eikö olisi korkea aika alkaa noudattamaan yhteisön lakia myös tältäosin
On se kumma ettei EU pysty kumoamaan syrjivänä tuota %-"lakia"(??), eihän missään muussa maassa tällaista simputusta sallita...
Sinuna en rekisteröisi ruotsikopteria - jos siitä menee uuden verot, vaan hae siirtokilvet konttorilta kun haluut baanalle.
Toinen, vittumaisempi vaihtoehto on, että myyt pyörän takaisin ulkomaille väljempien lakien vesille, esim. Viroon
Vedät kännit ja unohdat koko jutun...
Lakiasioissa ota yhteys Kopteri-lehden Malaan, hänellä on asiaan perehtyneiden laki-ihmisten yhteystiedot.
Varaudu kuitenkin kalliiseen, piinavaan ja aikaavievään lakiprosessiin jos riitautat katsastusinssin ja Tullin ristiriitaiset lausunnot...
- Choppers_forever
Lippu korkeella!!
Aihe oon suunnattoman kiinnostava. Olen haikaillut jo pitkään ruåttin suuntaa ja niitä svedu koptereita. Mutta uskallus juuri tuon takia on puuttunut. Aion kyllä jonkun proggiksen sieltä hakea, olkoon se sitten vaika britti tai tuutti kopteri. Niitä saa aivan sairaan halvalla, jolloin valtiovallan virkamiesuhkakaan ei niin haittaa.
Kerro tännepäin miten etenee...
CF
Kerro tännepäin miten etenee...
CF
-
heritage04
Saako ajaa ruotsalaisrekisteryllä ja ruotsalaisen omistuksessa olevalla pyörällä Suomen tiellä yksin, eli ilman että omistaja on kyydissä niinkuin laki sanoo autosista? Jos pyörässä ei ole paikkaa matkustajalle niin tämä voi olla aika vaikeaa toteuttaa.
Voisin hyvin ajaa ruotsalaiskaverin nimissä olevalla omavalmisteisellä pyörällä. 3kk on se maksimi aika kun ruotsalainen saa käyttää ruotsin rekisterissä olevaa pyörää Suomessa ja olen kuullut että pitäisi tämän jälkeen mennä Ruotsiin hakemaan jotain leimma joka todistaa että ei ole ollut kauemmin ulkomailla mutta onkohan se sen jälkeen taas vapaata lähteä ulkomaille? Silloinhan se tarkoittaisi että kerran kesällä risteykselle ruotsiin ja pyörä talvisäilytyksessä Rutosissa.
-Mikke
Voisin hyvin ajaa ruotsalaiskaverin nimissä olevalla omavalmisteisellä pyörällä. 3kk on se maksimi aika kun ruotsalainen saa käyttää ruotsin rekisterissä olevaa pyörää Suomessa ja olen kuullut että pitäisi tämän jälkeen mennä Ruotsiin hakemaan jotain leimma joka todistaa että ei ole ollut kauemmin ulkomailla mutta onkohan se sen jälkeen taas vapaata lähteä ulkomaille? Silloinhan se tarkoittaisi että kerran kesällä risteykselle ruotsiin ja pyörä talvisäilytyksessä Rutosissa.
-Mikke
-
timppaprkl
Joo ennakkotapaushan tässä on kyseessä,aiemmin tuodut ovat amatörbygdt tapauksia.Aken mukaan niiden tuonti sujuu helpommin.No jonkunhan tämäkin souvi on kokeiltava,soitellen sotaan vaan...
Pulmana tässä on näkemysero katsastusviranomaisen ja aken pillipiiparien välillä,leimalla pinnat vielä löytyi.Eli kats.todistuksella voi aken mielestä pyyhkiä hanuria.
Voishan tosta veropäätöksestä valittaa,aika kohtuuttomalta tuntuu uutena verotus,kun uutta on vain etujarru.Loput osat on luokkaa 10-53v.
Riski on kuitenkin ziljoonan euron luokkaa ja maalaisjärki vieras käsite viranomaisille.
Veron määrää kun ei kukaan tiedä,laskentaperusteenakin voidaan käyttää vastaavaa (varmaan roadking 04??) pyörää tai hankintahintaa.
Tullista sanotaan vain että veromäärän näkee kun päätös tulee..
aika ammattimaista??
Perkele kun ei vielä viittis nöyrtyä siirto tai "omavalmiste"kilpiin.
-timppa-
Pulmana tässä on näkemysero katsastusviranomaisen ja aken pillipiiparien välillä,leimalla pinnat vielä löytyi.Eli kats.todistuksella voi aken mielestä pyyhkiä hanuria.
Voishan tosta veropäätöksestä valittaa,aika kohtuuttomalta tuntuu uutena verotus,kun uutta on vain etujarru.Loput osat on luokkaa 10-53v.
Riski on kuitenkin ziljoonan euron luokkaa ja maalaisjärki vieras käsite viranomaisille.
Veron määrää kun ei kukaan tiedä,laskentaperusteenakin voidaan käyttää vastaavaa (varmaan roadking 04??) pyörää tai hankintahintaa.
Tullista sanotaan vain että veromäärän näkee kun päätös tulee..
aika ammattimaista??
Perkele kun ei vielä viittis nöyrtyä siirto tai "omavalmiste"kilpiin.
-timppa-
-
heritage04
Re: Verojumppaa tiedossa,kokemuksia?
Tästä tulkitsen siis että ajoneuvo tulkittiin omavalmisteeksi koska asetetut asiantuntijat eivät löytäneet siitä vähintään 50% minkään tietyn tehtaalta lähtenen yksilön (lue = vuosimallin) osia.timppaprkl kirjoitti:Eli ruotsikopterin kilpiinsaattamisessa on pieni (Suomen valtio) ongelma. Leimaaminen meni kuten pitikin,muutokset merkattiin mutta prossia ei mennyt. Tullissa nousi lupaavan alun jälkeen seinä vastaan(yli 50% vaihdettu),ja homma eteni akeen. Akesta kävi kolme asiantuntijaa silmittelemässä mopoa antaakseen lausunnon tullille veropäätöstä varten.
Jep. Tekninen vaatimustaso määräytyy valmistusvuoden tai oikeammin ensirekisteröintipäivän mukaan. Mikä on Ruotsalaisissa papereissa ensirekisteröintipäivämäärä ja onko laite ollut ko. kuosissa tuolloin? Minä päivänä on se maaginen 50% mennyt rikki? Tästä voi olla paljon muitakin seurauksia kuin jouset ja vilkut; äänet, päästöt ja sähkötsydeemien vaatimukset voi vaatia jo kohtuuttoman laajaa remonttia...timppaprkl kirjoitti:-Kusenko nuotioon vai valitsenko veropäätöksen?
Jos ymmärsin lauseen niin kyllä, identiteetti määrää teknisen vaatimustason. Lueppa MMAF:n sivuilta asiaa:timppaprkl kirjoitti:-Olen kuullut päätöksestä jossa identiteetin muuttuessa pyörä on muuttunut identiteettivuosimallin omavalmisteeksi,onko perää??
- Omavalmisteen arvonmääritys http://www.mmaf.fi/arkisto2003.html#omavalmarvo
- KHO:n päätös vaatimustasosta ja identiteetistä: http://www.mmaf.fi/arkisto2000.html#kho ... eroinnista
Ota yhteyttä SMOTOn veroryhmään, vaikka minun tai Hannu Virran http://www.smoto.fi/hallitus.html kautta. Ryhmän toimenkuvaan kuuluu motoristien oikeudenkäyntiavustus ja lakitekninen neuvonta sellaisissa asioissa, joilla on laajempaa merkitystä moottoripyörien verotuskäytännön kannalta. Tässä tapauksessa en osaa vielä sanoa miten on mutta tämänkaltaista tapausta olemme etsineet.timppaprkl kirjoitti:-Mistä sais asiantuntevaa lakiapua?
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Et saa. Autoverolaki 2 §: http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19941482heritage04 kirjoitti:Saako ajaa ruotsalaisrekisteryllä ja ruotsalaisen omistuksessa olevalla pyörällä Suomen tiellä yksin, eli ilman että omistaja on kyydissä niinkuin laki sanoo autosista?
Istuinpaikkojen määrä ei ole relevanttia lain kannalta. Persus saattaa yllä kipeytyä mutta ruattalaisillehan tämä ei ole ongelma?heritage04 kirjoitti:Jos pyörässä ei ole paikkaa matkustajalle niin tämä voi olla aika vaikeaa toteuttaa.
Taitaa olla Ruotsin lain mukaan, Suomen pykälien mukaan tämä on 6kk yhden vuoden mittaisen ajanjakson aikana. Autoverolaki 2 §, linkki yllä.heritage04 kirjoitti:Voisin hyvin ajaa ruotsalaiskaverin nimissä olevalla omavalmisteisellä pyörällä. 3kk on se maksimi aika kun ruotsalainen saa käyttää ruotsin rekisterissä olevaa pyörää Suomessa
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
-
Vieras
Ehdottaisin seuraavaa:
1) Riitauta tapaus> Tällä pyrimme tekemään tästä ennakkotapauksen jolla saadaan Suomen valtio osaltaan noudattamaan EU:n lainsäädäntöä yhteisön sisältä tuotujen ajoneuvojen rekisteröinti/verotus periaatteisiin.
2) HDCF ottaa osaa mahdollisiin päätöksestä/prosessista koituviin kustannuksiin ja varautuu tähän tarkastamalla oman taloudelliset resurssinsa ja tarvittaessa tekemään lisätoimenpiteitä varainhankinnassa. Näitä toimenpiteitä voisi olla esimerkiksi keräyskamppanja HDCF:n jäseniltä, yhdessä samanhenkisten intressiryhmien kanssa.
Perustelut:
Lakimuutos saatavissa vain ennakkotapaus periaatteen kautta.
Muutos palvelisi kollektiivisesti kaikkia jotka ajoneuvoja tuovat ulkomailta.
Toimenpiteitä:
Ennen riitauttamista> Konsultointi lakiasiaintoimiston kanssa joka tekee arvion tämän tapauksen kannattavuudesta viedä eteenpäin >
Lähtötilanne tarkkoine tietoineen saatetaan HDCF:n organisaatiolle>
arvio tilanteesta ja päätös Kyllä tai Ei
Jos Kyllä > HDCF tekee tarvittavat arviot mahdollisista kustannuksista ja varautuu tarvittavin toimenpitein niihin. (ns. worst case scenario)
Tällä toimenpide-ehdotuksella peräänkuulutan meitä kaikkia palvelevien organisaatioitten/yhdistysten mahdollisuuksiin vaikuttaa maassamme tapahtuviin epäkohtiin ja sitä kautta saada aikaan muutoksia jotka tulevaisuudessa palvelevat yksilöiden vapautta toimia niitten lakien ja säädösten puitteissa jotka me itse olemme äänestämällä valinneet.
Tuetaan siis kollektiivisesti yksilöä tässä tapauksessa jotta voisimme saada aikaan jo pitkään kansalaisten oikeuksia loukkaavan epäkohdan.
Miettikää/kommentoikaa/ehdottakaa...
1) Riitauta tapaus> Tällä pyrimme tekemään tästä ennakkotapauksen jolla saadaan Suomen valtio osaltaan noudattamaan EU:n lainsäädäntöä yhteisön sisältä tuotujen ajoneuvojen rekisteröinti/verotus periaatteisiin.
2) HDCF ottaa osaa mahdollisiin päätöksestä/prosessista koituviin kustannuksiin ja varautuu tähän tarkastamalla oman taloudelliset resurssinsa ja tarvittaessa tekemään lisätoimenpiteitä varainhankinnassa. Näitä toimenpiteitä voisi olla esimerkiksi keräyskamppanja HDCF:n jäseniltä, yhdessä samanhenkisten intressiryhmien kanssa.
Perustelut:
Lakimuutos saatavissa vain ennakkotapaus periaatteen kautta.
Muutos palvelisi kollektiivisesti kaikkia jotka ajoneuvoja tuovat ulkomailta.
Toimenpiteitä:
Ennen riitauttamista> Konsultointi lakiasiaintoimiston kanssa joka tekee arvion tämän tapauksen kannattavuudesta viedä eteenpäin >
Lähtötilanne tarkkoine tietoineen saatetaan HDCF:n organisaatiolle>
arvio tilanteesta ja päätös Kyllä tai Ei
Jos Kyllä > HDCF tekee tarvittavat arviot mahdollisista kustannuksista ja varautuu tarvittavin toimenpitein niihin. (ns. worst case scenario)
Tällä toimenpide-ehdotuksella peräänkuulutan meitä kaikkia palvelevien organisaatioitten/yhdistysten mahdollisuuksiin vaikuttaa maassamme tapahtuviin epäkohtiin ja sitä kautta saada aikaan muutoksia jotka tulevaisuudessa palvelevat yksilöiden vapautta toimia niitten lakien ja säädösten puitteissa jotka me itse olemme äänestämällä valinneet.
Tuetaan siis kollektiivisesti yksilöä tässä tapauksessa jotta voisimme saada aikaan jo pitkään kansalaisten oikeuksia loukkaavan epäkohdan.
Miettikää/kommentoikaa/ehdottakaa...
- Choppers_forever
Ja lisätään tähän soppaan vielä hieman:
Mä olin aikeissa viedä motoni kantakatsastukseen ja soitinkin ystävälliselle hyväksi todetulle sekä oikeasti asiantuntevalle katsastusmiehelle varatakseni ajan. Pyörä on tuotu...joskus 2000 luvun alussa. Vaihdettujen osien summaksi laskin 21 - 23,5 tulkinnan mukaan. Eli menee alle 25:n näppärästi. Ja jos lainaa vielä alkuperäisen stongan katsastukseen ( 4% ) ei ongelmaa.... MUTTA. Seuraavasta lauseesta rekisteriotteessa menikin sitten katsastusmiehellä sormi suuhun, ken tietää totuuden se mulle kertokoon.
" Moottorin nro. 3********, alkuperäinen rungon nro. 4********* ylimeistetty saksassa jossa viranomainen numeroinut ajoneuvon uudelleen. Vastaa Harley davidson mallia XLCH - 1000"
nyt ei sitten enään osatakaan kertoa minkä mukaan katsotaan ja lasketaan. Pahimman skenaarion mukaan numeron vaihdoksen mukana on vaihtunut myös kone / runko, jolloin napsahtaa 24% lisää ja verot. Hyvän skenaarion mukaan homma etenee niinkuin sanottu. Kuka tietää, jos eivät edes viranomaiset? Kaikkonenko?
CF
...ja juuri olin tilannut uuden keulan joka pitää lunastaa ensi viikolla
onnesta allikkoon...painunpa huomenna kännäämään...
Mä olin aikeissa viedä motoni kantakatsastukseen ja soitinkin ystävälliselle hyväksi todetulle sekä oikeasti asiantuntevalle katsastusmiehelle varatakseni ajan. Pyörä on tuotu...joskus 2000 luvun alussa. Vaihdettujen osien summaksi laskin 21 - 23,5 tulkinnan mukaan. Eli menee alle 25:n näppärästi. Ja jos lainaa vielä alkuperäisen stongan katsastukseen ( 4% ) ei ongelmaa.... MUTTA. Seuraavasta lauseesta rekisteriotteessa menikin sitten katsastusmiehellä sormi suuhun, ken tietää totuuden se mulle kertokoon.
" Moottorin nro. 3********, alkuperäinen rungon nro. 4********* ylimeistetty saksassa jossa viranomainen numeroinut ajoneuvon uudelleen. Vastaa Harley davidson mallia XLCH - 1000"
nyt ei sitten enään osatakaan kertoa minkä mukaan katsotaan ja lasketaan. Pahimman skenaarion mukaan numeron vaihdoksen mukana on vaihtunut myös kone / runko, jolloin napsahtaa 24% lisää ja verot. Hyvän skenaarion mukaan homma etenee niinkuin sanottu. Kuka tietää, jos eivät edes viranomaiset? Kaikkonenko?
CF
...ja juuri olin tilannut uuden keulan joka pitää lunastaa ensi viikolla
- Choppers_forever
-
Lawless
- Raimo-Raato
- Viesti:
Kuis tää hyvä keskustelu nyt näin kuoli...
Mutta laitakseni:
PS. On se Timpan kopteri niin komia että kyllä se kilpiin pitäis saada.
Mutta laitakseni:
Niin mitä seuraa siitä jos käytettynä maahantuodusta mopedissa on vaihdettu osia yli 25% edestä ja se huomataan vasta kanta-ajoneuvotarkastuksessa? Mitä tapahtuu varsinkin silloin jos muutokset on tehty jo ennen maahantuontia ja niitä ei ole ammattitaidoton katsastusukkeli huomannut ensirekisteröinnin yhteydessä? Kenen vastuu?Choppers_forever kirjoitti:Pyörä on tuotu...joskus 2000 luvun alussa. Vaihdettujen osien summaksi laskin 21 - 23,5 tulkinnan mukaan. Eli menee alle 25:n näppärästi. Ja jos lainaa vielä alkuperäisen stongan katsastukseen ( 4% ) ei ongelmaa.... MUTTA. Seuraavasta lauseesta rekisteriotteessa menikin sitten katsastusmiehellä sormi suuhun, ken tietää totuuden se mulle kertokoon.
nyt ei sitten enään osatakaan kertoa minkä mukaan katsotaan ja lasketaan. Pahimman skenaarion mukaan numeron vaihdoksen mukana on vaihtunut myös kone / runko, jolloin napsahtaa 24% lisää ja verot. Hyvän skenaarion mukaan homma etenee niinkuin sanottu. Kuka tietää, jos eivät edes viranomaiset?
PS. On se Timpan kopteri niin komia että kyllä se kilpiin pitäis saada.
Korjattakoon sen verran, että kunhan muutokset on tehty ennen ensirekisteröintiä. Mikä laki sanoo että pyöriä saa muuttaa vain ulkomailla? Tästä väännettiin kättä insinöörin kanssa mutta kun asiaa oikein maalaisjärjellä pyöriteltiin niin päästiin yhteisymmärrykseen. Meinas ruveta nääs rykimään kun pyörästä on muutettu yli 25% mutta ei ole kantatarkastuksessa käytetty. Jos näin olisi niin miten ikinä saataisiin enemmän muutettu ulkomaan kilvissä oleva pyörä rekisteröityä Suomeen? Tätä ajatuskulkua kun vie eteenpäin niin tulee mieleen että mitä ihmeen järkeä koko kantapyörätarkistuksessa oikein on? Muutokset vaan otteeseen ja pidetään huoli ettei 49% ylity - niin kauan kuin prosentteja ylipäätään laskeskellaan...Raimo-Raato kirjoitti:Mitä tapahtuu varsinkin silloin jos muutokset on tehty jo ennen maahantuontia ja niitä ei ole ammattitaidoton katsastusukkeli huomannut ensirekisteröinnin yhteydessä?