Mistä osia ?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

affe
Viesti:

Re: Mistä osia ?

Viesti Kirjoittaja affe »

s&s kirjoitti:Nykyään kun tullauskin hoituu netissä niin jäi se ikävin osuus ulkomailta tilaamisesta pois ja tavarat tuodaan kotiovelle.
Tää on varmasti monelle ihan hyvä systeemi, jos tullipiste on jossain huit kuusessa. Itse vaan olen avautunut tuosta "palvelun parannuksesta" sekä postiin että tulliin. Ja avautuminenhan se tästäkin viestistä aluksi tuli mutta siivosin suurimmat pois :) Mulle homma toimi aiemmin paremmin kun tullattavat tavarat meni suoraan Tampereen tulliin josta sitten kävin ne itse hakemassa. Nettitullauksessa on mulle yksi periaatteellin ongelma, (sen lisäksi että sillä siivotaan tullista työpaikkoja) itse pitäisi säilyttää kaikki tullaukseen liittyvät dokumentit muutaman vuoden ajan. Minusta ne dokumentiti saa säilyttää sellainen taho joka niistä on kiinnostunut, minulla loppuu kiinnostus niihin kun olen tavarat maksanut ja saanut.

Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

affe kirjoitti:
s&s kirjoitti:Nykyään kun tullauskin hoituu netissä niin jäi se ikävin osuus ulkomailta tilaamisesta pois ja tavarat tuodaan kotiovelle.
Tää on varmasti monelle ihan hyvä systeemi, jos tullipiste on jossain huit kuusessa. Itse vaan olen avautunut tuosta "palvelun parannuksesta" sekä postiin että tulliin. Ja avautuminenhan se tästäkin viestistä aluksi tuli mutta siivosin suurimmat pois :) Mulle homma toimi aiemmin paremmin kun tullattavat tavarat meni suoraan Tampereen tulliin josta sitten kävin ne itse hakemassa. Nettitullauksessa on mulle yksi periaatteellin ongelma, (sen lisäksi että sillä siivotaan tullista työpaikkoja) itse pitäisi säilyttää kaikki tullaukseen liittyvät dokumentit muutaman vuoden ajan. Minusta ne dokumentiti saa säilyttää sellainen taho joka niistä on kiinnostunut, minulla loppuu kiinnostus niihin kun olen tavarat maksanut ja saanut.

Affe
Ok, ehkä uusi systeemi ei sovi kaikille, mulle se vaan on passannut paremmin kuin hyvin vaikkei täältä Espoosta Helsinki-Vantaalle niin pitkä matka olekaan... Ja kai ne kamat voi edelleen käydä hakemassa tullista jos niin haluaa? Dokumenttien arkistointi saattaa tietty olla ongelmallista, mutta mulla on tällä hetkellä arkistoituna kaikki "asiointisähköpostiosoitteeni" mailit vuodesta 2001, ei se yksittäisen dokumentin etsiminen herkkua ole mutta tarvittaessa onnistuu kyllä.
Viva Knievel!
affe
Viesti:

s&s kirjoitti:Ja kai ne kamat voi edelleen käydä hakemassa tullista jos niin haluaa?
Joo, voi hakea ja haenkin mutta tarvii joka kerta erikseen ilmoittaa että laittavat paketin Vantaalta Tampereelle. Kyselin että eikö esim sen nettitullauksen kautta voisi laittaa täpän pystyyn että tämän kaverin paketit suoraan Tampereelle lähtevään kyytiin mutta ei kuulemma onnistu. No onnistuisihan se jos se sinne haluttaisiin mutta taidan olla vähemmistössä tarpeineni :)

Pystyikös sieltä etukäteen kertomaan että kun tietyllä lähetystunnuksella tulee paketti niin se toimitetaan omaan tullipisteeseen? Sekin kyllä auttaisi niin selviäisi yhdellä saapumisilmoituksella tullista...

Affe
Rautis -74, Shovel -80
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Enpä osaa sanoa miten tuo IRL-tullaus toimii nykyään, ei ole tullut käytettyä sen jälkeen kun tämä nettimahdollisuus tuli... Netistäkään tuttua ei ole kuin juuri tuo varsinainen tullaustapahtuma. Yleensähän prosessissa haetaan sitä tiettyyn malliin ohjaavaa vaikutusta kun tehdään poikkeamat hankaliksi :)
Viva Knievel!
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Voihan se lyhyellä tähtäimellä jokaisen kohdalla olla "kannattavaa" tilata niitä osia sieltä ulkomaisista putiikeista netin kautta, mutta entäs sitten kun osa kotimaisista putiikeista laittaa lapun luukulle kun ei kannata myydä suomessa kun kaikki tilaa netin kautta? Tuleekin se äkillinen osantarve ja reissu alkaisi ylihuomenna..... ei taida se nettifirma keritä sitä kamaa toimittamaan noin nopeasti ja lähin kotimainenkin pulju on muutamien satojen kilsojen päässä? Voi siinä vaiheessa alkaa v*tuttamaan että onkin tullut aikaisemmin tilattua ne osat netistä eikä siitä kotimaisesta liikkeestä, jolla oli jopa kohtuullisen iso varasto josta sai tuotteet suoraan hyllystä ilman odottelua........
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
drago

Viesti Kirjoittaja drago »

Olen periaatteessa sillä kannalla että tuetaan paikallisia yrittäjiä, mutta... Jos toimitusaika paikallisella on nettikauppoja pidempi ja preemio siitä että tukee paikallista osakauppaa on nettihinta + XX% alkaa monella olemaan sponsorointikyky kovilla.
Just my 2 cents...
Romutettu tiekuningas
affe
Viesti:

Pave. kirjoitti:, jolla oli jopa kohtuullisen iso varasto josta sai tuotteet suoraan hyllystä ilman odottelua........
Silloin kun tavara mitä tarvitsee löytyy hyllystä ei hintaa kannata edes kysyä, maksaa vaan :) Näin olen itse toiminut ja toimin jatkossakin. Jos kauppias on valmis seisottamaan omia rahojaan varastossaan niin kyllä asiakkaana arvostan sitä sen verran että maksan tarvimastani käikäleestä sen mitä siitä pyydetään.
Mutta sitten kun joudutaan tilaamaan, ja mahdollisesti jotain arvokkaampaa vielä niin se hinta alkaa jo sen verran kiinnostamaan että ihan älyttömiä kuluja paketin siirtymisestä kauppiaan kautta itselle ei viitisi maksaa. Mutta eipä tuo tunnu nykään olevan ollenkaan niin tavallista kun mitä näitä nettitilauskeskusteluita lukiessa kuvittelisi, ei kaikki tavara itse tilaamalla tule halvemmaksi, eli kannattaa kyllä kysyä sen oman kauppiaan hinta ennen kuin alkaa visaa vinguttamaan nettikaupassa :wink:
Kyllähän se tosi on että jos se paikallinen kauppias lyö lapun luukulle niin moni vasta siinä vaiheessa tajuaa että mitä siitä seuraa... Kävin juuri vierailulla tämän oman paikallisen kauppiaan luona enkä edes ostanut mitään, päinvastoin yritin myydä :? Mutta siitä huolimatta tuli hyvää tietoa Shovelin laatikkoremontin tueksi, ihan ilmatteeks... kai... :wink: :lol:
Joten käyttäkää kotimaisia, ja mieluusti niitä lähikauppiaita niissä hankinnoissa muutenkin kun vaatteiden sovituksessa, kyllä se pitkällä juoksulla kannattaa kaikille.

Affe

PS. omat tilailut on aika pitkälti olleet käytettyä tavaraa eBaysta joten se että joku tullin/postin menettely ottaa pähän ei siis ole tullut esille kahvoja tai H-D rotseja tilatessa...
Rautis -74, Shovel -80
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

affe kirjoitti: ei kaikki tavara itse tilaamalla tule halvemmaksi, eli kannattaa kyllä kysyä sen oman kauppiaan hinta ennen kuin alkaa visaa vinguttamaan nettikaupassa :wink:

Kävin juuri vierailulla tämän oman paikallisen kauppiaan luona enkä edes ostanut mitään, päinvastoin yritin myydä :? Mutta siitä huolimatta tuli hyvää tietoa Shovelin laatikkoremontin tueksi, ihan ilmatteeks... kai... :wink: :lol:
Joten käyttäkää kotimaisia, ja mieluusti niitä lähikauppiaita niissä hankinnoissa muutenkin kun vaatteiden sovituksessa, kyllä se pitkällä juoksulla kannattaa kaikille.

Affe
Joskus jopa paikalliselta saattaa saada halvemmalla kuin netistä tilaamalla, ja jos ilmenee osalle vaihtotarvetta syystä tai toisesta, niin helpompi on sel suomalaisen diilerin kanssa suorittaa sitä vaihtokauppaa kuin joskun joka on toisella puolen valtamerta!
Tuo on totta että voi saada siitä paikallisesta putiikista vielä kaupan päälle hyviä ja arvokkaita neuvoja - suomeksi! Siinä säästyy monesti aikaa verrattuna siihen että saman tiedon yrittää onkia netistä, varsinkin jos on kiire!
Eikä se aina tarvi ihan fyysisesti olla se kaikista lähin mistä osia ostaa, sillä itselle on ainakin sama tilaanko tavarat 120 tai 200 kilometrin päästä, sillä linja-autorahtina se joutuu kuitenkin ottamaan (toimii paremmin ja nopeammin kuin posti)
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Joo, periaatteessa mäkin kyllä kannatan paikallisen kauppiaan suosimista, lähikauppias on ihan hyvä olla olemassa. Käytännön tasolla henkilökohtaisen palikkabudjetin koko on sitä luokkaa, että on pakko kysyä hintaa ja vastaus sitten suuntaa hankinnat minne suuntaa... Kun tavaran hinnassa on eroa vaikkapa 200 euroa niin mulla ei vaan anna luonto periksi ostaa kalliimmalla kun tiedän että saan viikossa saman osan ulkomailta.

Jos pyörä hajoaa ja osaa ei ole saatavilla just sillä sekunnilla niin mennään autolla tai otetaan vaikka kaljaa :wink: Harrastus tää vaan on.
Viva Knievel!
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Kovin on tämä osakauppa muuttunut viime vuosina. OEM osien ameriikan myynnin loppuminen oli jo melkoinen mullistus. Sen vaikutukset ovat varmasti heijastuneet suomalaisiin diilereihin. Edelleen tämä uusi logistiikka eli osien tilaaminen Euroopan keskusvarastolta on jo melko nopeata, kolme päivää parhaimmillaan. Toki tämän luonnollisena seurauksena on myymälöiden hyllyjen tyhjentyminen. Vain kulutusosaa kannattaa enää pitää hyllyssä.
Muiden kilkkeiden ja osien osalta tilanne on selkeästi menossa kohti nettikauppaa. Myös kotimaiset yritykset ovat tämän huomanneet ja panostavat siihen entistä enemmän. Ostot EU:n ulkopuolelta alkavat pikkuhiljaa olla kyseenalaisia tullien ja alvien jälkeen. Isot eurooppalaiset nettitalot myyvät rompetta jo edullisemmin.
Oma lukunsa on tietysti speciaaliosien hankkiminen. Ne kannattaa ottaa ilman muuta myös lähikauppiaalta kalliinpaankin hintaan, jos niitä sieltä löytyy.
Osamyynnissä tuskin enää voidaan palata niihin palveluihin joita edesmennyt Matti Lankinen (V-Twin City) aikanaan harrasti. Ostit minkä varaosan tai tarvikkeen, niin aina tuli ohje mukaan: " siellä takareunassa on sitten kanssa yksi pultti mitä ei huomaa..."
Nettitullauksesta sen verran, että homma on sinänsä varsin kätevää, mutta kokemusteni mukaan tieto tullin maksusta ei aina välity postiin. Kannattaa tsekata Itellan sivulta, että tavara liikahtaa eteenpäin.
Kuva LIFEMEMBER
affe
Viesti:

Vallu kirjoitti:Nettitullauksesta sen verran, että homma on sinänsä varsin kätevää, mutta kokemusteni mukaan tieto tullin maksusta ei aina välity postiin. Kannattaa tsekata Itellan sivulta, että tavara liikahtaa eteenpäin.
Niin, sieltä näkeen mikä on ollut tilanne viimeksi kun sitä on joku saanut päivitettyä... Tästä myös olen heille avutunut, viimeksi paketti makasi Vantaalla 2 päivää ennen kun Itellan tracking ilmoitti sen tulleeksi Suomeen. Ilmoitti kyllä ihan oikean saapumispäivänkin mutta vaan 2 päivää myöhässä. Sama paketti lähti Tamperetta kohti ja pollasin trackingia että milloin lähden sen tullista hakemaan... No, koko päivänä ei tapahtunut tracking statuksessa mitään ennen kuin sitten illalla ilmestyi tieto että paketti oli kyllä saapunut tulliin päivän aikana :evil:
Mutta nehän on lisäarvopalveluita, ei niiden tarvikaan toimia :twisted:

Affe
Rautis -74, Shovel -80
Vastaa Viestiin