Sportster nykäisee/tukahtuu hetkeksi ykkösellä kiihdytettäessä
Sportster nykäisee/tukahtuu hetkeksi ykkösellä kiihdytettäessä
Tällasen probleemin kanssa olen kärvistellyt pari kesää eikä syytä ole edes ammattilaisten toimesta osattu paikantaa...
Eli kyseessä Sportster XLH 1200 vm -91 (orkkis). Kaasari CV pikku neulan säädöillä. Jotain vaihdelaatikon-/kytkinremppaa on tehty, valitettavasti en muista tarkasti mitä (ainakin kytkimen kevennin ja uuden painelaakerin asennus, mutta tää toimintaongelma oli jo ennen sitä).
Pyörä ärrrrsyttävästi "nykäisee" (ikään kuin tukehtuisi sekunnin kymmenykseks) liikkeelle lähdettäessä, muilla vaihteilla kuin ykkösellä ajettaessa ongelmaa ei ole. Häiriön pystyy jotenkin välttämään vaihtamalla kakkoselle kierrosten ollessa vielä alhaiset. Aina nykäystä ei tule, joskus olen luullut, että kun antaa reippaasti kierroksia tai vastaavasti varovaisesti kiihdyttää niin sitten ei nykäystä tekisi, mutta ilmeisesti on ihan sattumasta kiinni milloin nykäisee milloin ei. Joka tapauksessa tekee tuota lähes aina. Lisäksi olin huomaavinani, että ylämäkeen kiihdytettäessä teki pari tuollaista nykäystä peräkanaa (tapahtunut vain kerran tosin).
Toinen asia, mikä saattaa liittyä tai olla liittymättä asiaan (?) on, että vapaalta ykköselle vaihdettaessa vaihde melko usein ikään kuin kolahtaa lopullisesti paikoilleen vasta hetken kuluttua liikkeelle lähdöstä. Mielestäni kuitenkaan nykäisy, joka tuntuu enemmän tukahtumiselta, ja tämä mekaaninen (kytkimen) kolahdus eivät ilmene samanaikaisesti.
Pyörää on katsottu parillakin pajalla, eikä nykäisyyn mitään järjellistä selitystä ole löytynyt. Kuitenkin viimeksi juhannuksen tienoilla, kun pyörä oli aukaistu ja sitä sun tätä kiristelty + kytkintä säädetty, nykäys katosi hetkeksi, eikä muistaakseni tuota ykkösen paikoilleen kolahdustakaan vielä ollut. Nyt kuitenkin nykäisy ja kolahdus taas aktivoituneet ja vihdoin ois kiva saada joku järkevä selitys mistä oire johtuu. Ja mielelläänhän tuolle itse jotain yrittäis tehdä, kun tuntuu ongelma olevan palailevaa laatua. Pyörä noin muilta osin toimii suht ok, mitä nyt nihkeästi kulkee eikä oikein silleen kiihdy, kun olen kuullut Sportstereiden yleensä kuuluvan. Mutta mihinkäs tässä kiire, kunhan perustoiminnot pelittäis...
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan tai oisko jakaa jotain ideoita, mistä vois olla kyse/ mitä asialle vois tehdä?
Eli kyseessä Sportster XLH 1200 vm -91 (orkkis). Kaasari CV pikku neulan säädöillä. Jotain vaihdelaatikon-/kytkinremppaa on tehty, valitettavasti en muista tarkasti mitä (ainakin kytkimen kevennin ja uuden painelaakerin asennus, mutta tää toimintaongelma oli jo ennen sitä).
Pyörä ärrrrsyttävästi "nykäisee" (ikään kuin tukehtuisi sekunnin kymmenykseks) liikkeelle lähdettäessä, muilla vaihteilla kuin ykkösellä ajettaessa ongelmaa ei ole. Häiriön pystyy jotenkin välttämään vaihtamalla kakkoselle kierrosten ollessa vielä alhaiset. Aina nykäystä ei tule, joskus olen luullut, että kun antaa reippaasti kierroksia tai vastaavasti varovaisesti kiihdyttää niin sitten ei nykäystä tekisi, mutta ilmeisesti on ihan sattumasta kiinni milloin nykäisee milloin ei. Joka tapauksessa tekee tuota lähes aina. Lisäksi olin huomaavinani, että ylämäkeen kiihdytettäessä teki pari tuollaista nykäystä peräkanaa (tapahtunut vain kerran tosin).
Toinen asia, mikä saattaa liittyä tai olla liittymättä asiaan (?) on, että vapaalta ykköselle vaihdettaessa vaihde melko usein ikään kuin kolahtaa lopullisesti paikoilleen vasta hetken kuluttua liikkeelle lähdöstä. Mielestäni kuitenkaan nykäisy, joka tuntuu enemmän tukahtumiselta, ja tämä mekaaninen (kytkimen) kolahdus eivät ilmene samanaikaisesti.
Pyörää on katsottu parillakin pajalla, eikä nykäisyyn mitään järjellistä selitystä ole löytynyt. Kuitenkin viimeksi juhannuksen tienoilla, kun pyörä oli aukaistu ja sitä sun tätä kiristelty + kytkintä säädetty, nykäys katosi hetkeksi, eikä muistaakseni tuota ykkösen paikoilleen kolahdustakaan vielä ollut. Nyt kuitenkin nykäisy ja kolahdus taas aktivoituneet ja vihdoin ois kiva saada joku järkevä selitys mistä oire johtuu. Ja mielelläänhän tuolle itse jotain yrittäis tehdä, kun tuntuu ongelma olevan palailevaa laatua. Pyörä noin muilta osin toimii suht ok, mitä nyt nihkeästi kulkee eikä oikein silleen kiihdy, kun olen kuullut Sportstereiden yleensä kuuluvan. Mutta mihinkäs tässä kiire, kunhan perustoiminnot pelittäis...
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan tai oisko jakaa jotain ideoita, mistä vois olla kyse/ mitä asialle vois tehdä?
Re: Sportster nykäisee/tukahtuu hetkeksi ykkösellä kiihdytettäessä
No voi jösses...kuulostaapa tutulta. Mulla on vastaava vika,mutta ei tukehdu vaan parkaisee sekunnin kymmenyksen ja vain ykkösellä...ihan kuin kytkinkahva käytettäisiin äkkiä pohjassa. Sullako loppuu kierrokset vai parkaiseeko se? Mä vaihdoin keväällä kitkalevyt muttei auttanut. Ja joskus harvoin mulla tapahtuu tuo ykkösen kolaus liikkeelle lähdön jälkeen. Tuo parkaisu on erittäin ärsyttävä vaiva,tapahtuu melkein aina ykkösellä kiihdyttäessä. Oikein tosi nätisti kun kiihdyttää niin ei parkaise. Mitään mekaanista kolausta tuohon parkaisuun ei liity. Onkohan meillä samat viat?
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Juu, tutulta kuulostaa. Sama ominaisuus ilmeni ainakin jossain vaiheessa mun vanhassa Sportissa (-94), taisi käyttäytyä noin etenkin kylmillä keleillä. Muistaakseni helpotti kytkimen säädöllä ja eri enskaöljyillä, mutta en tosiaankaan enää muista tarkemmin poistuko se kokonaan. Mainitsemaasi paikoilleen kolahtelua eikä WM:n mainitsemaa parkumista kylläkään ilmennyt missään vaiheessa.
Nykysessä vm. -06 Sportissa ei mitään yllämainittuja ominaisuuksia ole.
Eipä tästä teille mitään apua ollu, mutta jos noin niinkuin vertaistueksi
Nykysessä vm. -06 Sportissa ei mitään yllämainittuja ominaisuuksia ole.
Eipä tästä teille mitään apua ollu, mutta jos noin niinkuin vertaistueksi
Ride to freedom with the King of Kings!
Mulla oli noita ykkösellä (ja lopuksi myös kolmosella) nykäisyjä 91 mallisessa 883:ssa siihen asti kunnes vaihdoin vaihteiston sisäkalut kokonaan uusiksi (Andrews). Vaihteiden kytkeytyminen oli mitä oli ja tuommoisessa nykäisyssä taisivat kytkentähampaat lipsahtaa seuraavaan loveen tms. Aiheesta löytyy topikki tai toinenkin. Ysiykkönen on ensimmäisen vuosikerran 5-vaihteinen ja vielä parissa seuraavassakin vuosimallissa on samat rattaat. Sen jälkeen tehdas pisti jonkun päivityksen askiin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Kun laitat ykkösen päälle , niin painatko vaihdetsebaa vain kerran? Sportsteri vaatii useamman polkaisun, eli painelet sitä poljinta muutaman kerran aina kun laitat ykköselle. Mulla nimittäin teki kans aikoinaan Sportster juurikin tuota.WM69 kirjoitti:No voi jösses...kuulostaapa tutulta. Mulla on vastaava vika,mutta ei tukehdu vaan parkaisee sekunnin kymmenyksen ja vain ykkösellä...ihan kuin kytkinkahva käytettäisiin äkkiä pohjassa. Sullako loppuu kierrokset vai parkaiseeko se? Mä vaihdoin keväällä kitkalevyt muttei auttanut. Ja joskus harvoin mulla tapahtuu tuo ykkösen kolaus liikkeelle lähdön jälkeen. Tuo parkaisu on erittäin ärsyttävä vaiva,tapahtuu melkein aina ykkösellä kiihdyttäessä. Oikein tosi nätisti kun kiihdyttää niin ei parkaise. Mitään mekaanista kolausta tuohon parkaisuun ei liity. Onkohan meillä samat viat?
-90 FXR Super Glide
Aijaa. Kerran vain olen painanut vaihdepoljinta. Täytyykin kokeilla tuo konstisi. Tämän päivän lenkki on jo tehty, huomenna taas ajelulle. Kerron tuottaako tuo konstisi tulosta. Aloin ajattelemaan jo vaihteistovikaakin kun se on vain ykkösvaihteella, mutta olen pitkiäkin ja jyrkkiä mäkiä vedättänyt ylös ykkösellä tasakaasulla, eikä ole parkunut tyhjää. Eli on siellä varmaan kaikki ykkösen hampaat tallessa.
Parkaisu ei kyllä ole sana mikä oireesta tulis mieleen. Mutta onhan se moottorin soundi vähän sellainen "äää...Ä,ääÄÄ! Eli kierrokset ikään kuin loppuu loppuu kokonaan sekunnin murto-osaks ennen kuin "nappaa kiinni" ja siten sen nykäisy. Itse koen sen sellaisena tukahtumisena, niinpä olen ajatellut, että voisko vika kuitenkin olla bensansyöttöpuolella (ei kuulema ole, sanoivat ammatti-immeiset). KUITENKIN mielestäni nykäisy tulee silloin harvemmin, kun ryyppy on päällä. Oletteko tällaista huomanneet? Saakeli, harmillisen monitahoinen juttu ja kaikenlisäks ku toi kolaus ei ilmene samanaikaisesti nykäyksen/tukahtumisen/kierrosten hyytymisen kanssa.WM69 kirjoitti: Mulla on vastaava vika,mutta ei tukehdu vaan parkaisee sekunnin kymmenyksen ja vain ykkösellä...ihan kuin kytkinkahva käytettäisiin äkkiä pohjassa. Sullako loppuu kierrokset vai parkaiseeko se?
Juu, niin munkin mielestä tekee, mutta "kylmäksi keliksi" käy esim tän päiväiset < + 20 astetta... Mitähän enskaöljyä sitten kokeilit menestyksekkäästi?j4nn3 kirjoitti:taisi käyttäytyä noin etenkin kylmillä keleillä. Muistaakseni helpotti kytkimen säädöllä ja eri enskaöljyillä,
Heh (tai nyyh), onnistuin aikaansaamaan nykäisyn 3-vaihteella tänään myös. Mutta saattoi olla kierrokset liian alhaiset sillä vaihteella kiihdyttäessä, hope so...JKKo kirjoitti:Mulla oli noita ykkösellä (ja lopuksi myös kolmosella) nykäisyjä 91 mallisessa 883:ssa siihen asti kunnes vaihdoin vaihteiston sisäkalut kokonaan uusiksi (Andrews).
Mutta hyvä tietää tuo, olen itsekin miettinyt, että voisko kyseessä olla ihan synnynnäinen vamma. Kun jos kerran kaikki noin ulkoisesti näyttää olevan ok, ja pikku kytkimensäädöillä (varmaan pitää olla hyvin tarkkaa tehdyt) saa nykäystä pois... Toi vaihteiston remppa ei kyllä yhtään houkuta, haisee rasvaisesti Euroilta
Tätä pitää kokeilla heti ensitilassa! Kiitos vinkistä!hdlate kirjoitti:Kun laitat ykkösen päälle , niin painatko vaihdetsebaa vain kerran? Sportsteri vaatii useamman polkaisun,
Heh, mun ykkösvaihteella kyllä tasan ja ainoastaan saadaan mopo liikkumaan sen verran, että voin vaihtaa kakkoselle ja pikaisesti siitäkin kolmoselle.WM69 kirjoitti:olen pitkiäkin ja jyrkkiä mäkiä vedättänyt ylös ykkösellä tasakaasulla, eikä ole parkunut tyhjää.
Tänään heitin tuollaisen pitkähkön päivälenkin, tosin pääasiassa maantieajossa ja kyllähän tuo muuten ihan pelittää ja ohittaakin tarvittaessa. Nykäisy/tukahtuminen kuitenkin on sen verran ärrrrrsyttävä ilmiö, että välttelen kaikenlaista kaupunkiajoa niin paljon kuin pystyn. Eikä se muutenkaan ole mikään nautinto jurnuttaa pikkuvaihteilla valoista toiseen, ei varsinkaan, jos sattuu mukulakiveä alle. On se yhtä ryttyyttämistä, kilinää, kolinaa ja natinaa. Pitäis lailla kieltää mokoma katumateriaali
Niin joo, sellaisen pikku ilmiö vielä tähän soppaan, että joskus vasemmalle eli vaihdeboxin puolelle tiukasti kaartaessa jostai sieltä alhaalta kuuluu pientä kolinaa. Mielestäni tulee 2-vaihteella useimmiten. Oiskohan tässä nyt kyse siitä, ettei vaihde ole ihan asettunut paikoilleen? Vai voisko se olle se kytkimen painelaakeri...?
Ja kiitos vertaistuesta myös! Ikävä sanoa, mutta mukava kuulla, etten ole tekemisissä minkään ainutlaatuisen ilmiön kanssa
Mä olen säätänyt kytkimen viimeisen päälle ohjeen mukaan, kahvan pään välyksen (1,6mm) laittanut työntömitan kanssa ja kokeillut "omiakin säätöjä", muttei se ole "vikaa" poistanut. Bel-Rayn Sportit on alakerrassa voiteluna. Mutta täytyy stepata polkimen päällä kun seuraavan kerran tekee lähtöä. Muuten laatikko ja kytkin pelaa kyllä hienosti, vain asiaankuuluvat paukkeet kuuluu.
On joo mukava huomata että muutkin kärsii.
Ja ryyppyä en käytä muutoin kuin käynnistyksessä, yhtään en se päällä ajele. Eipä ole tulppiakaan mennyt vielä yhtään.
On joo mukava huomata että muutkin kärsii.
Ja ryyppyä en käytä muutoin kuin käynnistyksessä, yhtään en se päällä ajele. Eipä ole tulppiakaan mennyt vielä yhtään.
Maaza tuossa kommentissaan jossain sanoi, et vasemmalle tiukasti kaartaessa kuuluu joskus pientä kolinaa. Niin, joskus jalustin saattaa osua maahan. Eli onko takapäätä madallettu kuin paljo? Mullakin joskus sportissa tuota kolinaa, ja jalustinhan se
. 11tuumaset progressivet muistaakseni oli takana.
-90 FXR Super Glide
Mulla samat iskarit ja samat kilinät. Keväällä vaihdettu tarvikejousi seisontatukeen on jo antautunut, roikottaa roikottaa...Kerran se jo kilisi reilumminkin kun jousi pakeni pyörästä täydessä laulussa. Tuuria oli kun jousi löytyi keskeltä tietä. Matka jatkui.
Pyörän mallihan on XLH, joten se on käsittääkseni jo tehdasasetuksilla ollut matala. Sen verran huonosti näitä asioita tunnen, etten osaa sanoa onks noi orkkis jouset, mutta luulisin et on ja aikeissa oon muutenkin vaihtaa ne parempiin. Nitiseekin mokomat ku joku ruosteinen hetekka 
Mutta en usko, että jalustimesta on kyse. Se kolina on sellaista... no, ei maata raapivan kuuloista vaan mekaanista. Mutta kiitos vinkistä, täytyy seuraavassa kaarteessa tarkkailla mistä se ääni oikeasti tulee. Toi jalustin homma muuten voi olla tosi vaarallinen ajossa...
Mutta en usko, että jalustimesta on kyse. Se kolina on sellaista... no, ei maata raapivan kuuloista vaan mekaanista. Mutta kiitos vinkistä, täytyy seuraavassa kaarteessa tarkkailla mistä se ääni oikeasti tulee. Toi jalustin homma muuten voi olla tosi vaarallinen ajossa...
- Mopopoika -65
- Viesti:
Ei XLH ole matala, sillä kaikki sportsterit ovat olleet XLH -mallia vuodesta -86 lähtien. XLH "Hugger" ja uudemmissa "Low" ovat niitä matalampia. Tuota Hugger nimitystä tunnutaan käytettävän usein vakiosta soolosatulalla varustetusta evosportista, mutta todellisuudessa se on noin kaksi tuumaa vakiosta matalampi ja ei niin kovin yleinen.Maaza kirjoitti:Pyörän mallihan on XLH, joten se on käsittääkseni jo tehdasasetuksilla ollut matala...
Lisätietoa mallihistoriasta: http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/H-D_E ... 986_alkaen
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Näytti olevan joku korjannut vaihtamalla vain reistaavan vaihteen hammasparin. Mitä tuolta vanhoista topiceista löysin, niin 91-93 rattaita ei enää uusina saa, mutta uudempia voi sekoittaa vanhojen kanssa, kunhan vaihtaa ne pareittain. On eri hammaslukua yms.Maaza kirjoitti:Ja kiitos vertaistuesta myös! Ikävä sanoa, mutta mukava kuulla, etten ole tekemisissä minkään ainutlaatuisen ilmiön kanssa
Kun aski on pöydällä, niin aikas todennäköisesti ykkösen kytkentähampaiden nurkat on vaan kuluneet pyöreiksi. Ja kun ekan kehitysversion laatikossa ainakin mun silmillä näytti siltä, että ykkösen siirtäjä ei vie kytkentää ihan yhtä syvälle kuin esim seuraavaan (2) vaihteen, niin noi kaksi yhdessä on se kertanykäisy, jonka jälkeen vaihde on sit "pohjassa". Siksi nää kollegat kai on oppineet polkemaan sitä poljinta useasti. Saattaa muuten toimia eri tavalla, jos vaihtaa liikkeellä ollessaan kakkoselta ykköselle ja odottaa liikennevaloissa kytkin pohjassa vs se että vaihtaa paikallaan ykköselle. Samasta syystä - se vaan liikkuessaan vie sen vaihteen paremmin perille.
Kun mulla oli aski pöydällä pariinkin otteeseen nyt käsitellyn vaivan takia, olisin shimmannut reistaavan kytkennän, lähinnä n:o 1 ja n:o 3 rattaat hieman lähemmäksi kytkevää osaa, mutta en "löytänyt" sopivia shimmejä. Eli ilmeisesti viisvaihteiseen ei ole eri paksuuksia saatavilla, mutta jos on metallimiehen vikaa itsessä tai tuttavissa, niin tommonenkin pikafixi vois olla mahdollinen. Tämä korjaus menee sit omalle vastuulle, sillä väärin tehtynä voi tulla mitä tahansa tahattomia vaihteen kytkeytymisiä. Wanhemmissa 4-vaihteisissahan laatikon shimmaus on ns normaali operaatio. Viisvaihteisen vaan piti olla sen verran tiukoilla toleransseilla, ettei tarvitse...
Mä maksoin Andrewsin ratas ja akselisatsista muutaman satasen onnistuneen Ebayhuudon lopputuloksena. Näyttää olevan normihinnalla liki $1000, joka on aika paljon kun BT:hen saa koko askin kuorineen siihen rahaan. Masennuksen lisäys: Yleensä sieltä avatessa löytyy sit muutakin uusittavaa, pääaxelin laakerit oli mulla ainakin ihan moro.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Kyllä tuosta polkimen päällä steppaamisesta jotain apua oli, ei enää joka kerta parkaissut tyhjää ykkösellä kiihdyttäessä. Kiitos vinkistä!
Taas tullut joitain satoja kilsoja ajeltua motarilla, maantiellä ja radallakin, ja ihemeteltyä pyörän sielunmaisemaa. Oon hiljalleen päätymässä siihen lopputulemaan, että ykkösen nykäsy ikään kuin kuuluu asiaan, mutta sen voi usein välttää oikeanlaisella kaasun antamisella/vaihtamisella. Eli kun hanaa antaa kunnolla + käyttelee välikaasua ja kytkintä luistattaa tietyllä tavalla (sitä en osaa tässä selittää miten, jotenkin silleen sopivasti), niin nykäys tulee huomattavasti harvemmin. Sattuipa tuossa eräskin päivä, kun suureksi riemukseni onnistuin ajelemaan ilman nykäyksen nykäystä! Jotenkin vaikuttais, että mitä railakammin tuolla päästelee, sitä paremmin pyörä toimii, he hee...
Osaltaan tuohon nykäisyilmiöön mun pyörässä vaikuttanee (?) se, että takahihnapyörä on normia pienempi. Mun maalaisjärjen mukaan pienempään takahihnapyörään kohdistuu enemmän vääntöä (en muuta sanaa keksinyt) liikkeelle lähdettäessä, joten voisko sekin vaikuttaa nykäisyyn? Toisaalta taas, kun liikkeelle on päästy, niin kyllähän sitä vauhtiakin sitten tarvittaessa löytyy
Osaltaan tuohon nykäisyilmiöön mun pyörässä vaikuttanee (?) se, että takahihnapyörä on normia pienempi. Mun maalaisjärjen mukaan pienempään takahihnapyörään kohdistuu enemmän vääntöä (en muuta sanaa keksinyt) liikkeelle lähdettäessä, joten voisko sekin vaikuttaa nykäisyyn? Toisaalta taas, kun liikkeelle on päästy, niin kyllähän sitä vauhtiakin sitten tarvittaessa löytyy
Kiitos oikaisusta, mun "tietoni" perustuikin huhupuheeseen.Mopopoika -65 kirjoitti:Ei XLH ole matala, sillä kaikki sportsterit ovat olleet XLH -mallia vuodesta -86 lähtien. XLH "Hugger" ja uudemmissa "Low" ovat niitä matalampia.
Mulle tehtiin heti pyörän hankinnan jälkeen vaihderemppaa, kun kolmosvaihde ei silloin pysynyt lainkaan päällä. Oiskohan silloin vaihdettu noita uudempia rattaitakin. Silloin boxissa ois ikään kuin sekalainen sarja... Hitto ku en muista että oliko tuo nykäys ennen vaihderemppaa. Silloin koko huomion vei 3-vaihteen temppuilu.JKKo kirjoitti:Mitä tuolta vanhoista topiceista löysin, niin 91-93 rattaita ei enää uusina saa, mutta uudempia voi sekoittaa vanhojen kanssa, kunhan vaihtaa ne pareittain.
Kuulostaa loogiselta selitykseltä. Mutta sitä en veilä ainakaan huomannut, että tuplapolkaisulla ois ollu vaikutusta nykäisyn esiintymiseen. Mulla tuo nykäisy tulee ainoastaan liikkeelle lähdettäessä, 2:lta 1:lle vaihdettaessa homma toimii ongelmitta. Täytyypä testata tuota kuvailemaas liikkeelle lähtöä. Ite olen tykännyt lyödä vaihteen vapailla heti kun mahdollista, tuli viime vuonna hankittua jäykällä kytkinkahvalla ajelusta rasitusvamma kyynervarteen, niin opin tyylin sitä kautta. Nyt kun on kevennin kytkimessä niin ei pitäis olla ongelma.JKKo kirjoitti: että ykkösen siirtäjä ei vie kytkentää ihan yhtä syvälle kuin esim seuraavaan (2) vaihteen, niin noi kaksi yhdessä on se kertanykäisy, jonka jälkeen vaihde on sit "pohjassa". Siksi nää kollegat kai on oppineet polkemaan sitä poljinta useasti. Saattaa muuten toimia eri tavalla, jos vaihtaa liikkeellä ollessaan kakkoselta ykköselle ja odottaa liikennevaloissa kytkin pohjassa vs se että vaihtaa paikallaan ykköselle. Samasta syystä - se vaan liikkuessaan vie sen vaihteen paremmin perille.