Etuakseli/laakerit
Etuakseli/laakerit
Vaihtelin tuossa etupyörän laakerit kooleineen kun toinen alkoi jo hirttää kiinni, ja jarrutteli menoa.
Etupäätä kasatessa huomasin että etupyörä ei ole keskellä, vaan noin 3,5mm sivussa keskiöstä. Keula on levitetty, ja sisältää mm omavalmistepuslat (entisen omistajan jäljiltä) , joista yksi luultavasti aiheutti tuon laakerivian.Jarrulevy asettuu kumminkin oikeaan kohtaan. Päättelin etupään/laakereiden olleen liian kireällä. Nyt kun kasasin sen, totesin sen että kun vetää akselin mutterin kunnolla kiinni, samalla säätyvät laakerivälykset sen mukaan. Vaikuttaa vahvasti siltä että noita puslia pitää hieman sorvailla että saa akseliin sen 0.05- 0.15mm välyksen kuten Clyymeri kertoo, nyt se menee liian kireälle.
Haluaisinkin vahvistuksen "epäilylleni" että etuakselin puslien ei kuulu pyöriä renkaan mukana, eihän?
Etupäätä kasatessa huomasin että etupyörä ei ole keskellä, vaan noin 3,5mm sivussa keskiöstä. Keula on levitetty, ja sisältää mm omavalmistepuslat (entisen omistajan jäljiltä) , joista yksi luultavasti aiheutti tuon laakerivian.Jarrulevy asettuu kumminkin oikeaan kohtaan. Päättelin etupään/laakereiden olleen liian kireällä. Nyt kun kasasin sen, totesin sen että kun vetää akselin mutterin kunnolla kiinni, samalla säätyvät laakerivälykset sen mukaan. Vaikuttaa vahvasti siltä että noita puslia pitää hieman sorvailla että saa akseliin sen 0.05- 0.15mm välyksen kuten Clyymeri kertoo, nyt se menee liian kireälle.
Haluaisinkin vahvistuksen "epäilylleni" että etuakselin puslien ei kuulu pyöriä renkaan mukana, eihän?
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Re: Etuakseli/laakerit
Ihan oikein päättelit. Holkit ei missään nimessä saa pyöriä mukana. Holkki saa vastata(pitää vastata) vain laakerin sisärenkaaseen. Onhan holkit oikein päin? Vai onko symmetriset? Samalla kun käytät holkkeja sorvilla, niin voi korjata sen 3,5mm, jos se vaivaa. Tietenkin linja takarenkaaseen ratkaisee. 3,5mm ei ole paha. Sitten joudut fyllaamaan jarrusatulaa tai laittaan spaceria, riippuuen mihin suuntaan rengas siirtyy. Varmaan pelkkä holkkien 'kaulaaminen' riittää.WM69 kirjoitti:Vaihtelin tuossa etupyörän laakerit kooleineen kun toinen alkoi jo hirttää kiinni, ja jarrutteli menoa.
Jussi
Joo holkit on ihan suorat, ei niitä väärinpäin saa. Jos haluan siirtää renkaan keskelle, holkit pitää tehdä uudestaan, samoin jarrulevyn kiinnityslaippaa ohentaa tuo 3,5mm, sekin on omatekoinen pinnanlaadusta päätellen...
Kaikki pitäisi itse tehdä prkl...
"Kun itse tekee niin saa semmoisen kun sattuu tulemaan".
Kaikki pitäisi itse tehdä prkl...
"Kun itse tekee niin saa semmoisen kun sattuu tulemaan".
Moro,WM69 kirjoitti:Vaihtelin tuossa etupyörän laakerit kooleineen kun toinen alkoi jo hirttää kiinni, ja jarrutteli menoa.
jos laakeri menee liian tiukalle niin syy on liian lyhyt väliholkki joka on siellä navan sisällä laakereiden välissä. Välystä saa kasvatettua pidemmällä holkilla tai shimmilevyillä, ei sorvaamalla holkkeja lyhyemmiksi.
Jouni
No tuo väliholkki navan sisällä oli mielestäni selvästi lyhyt, kun sitä katselin ja mittailin. Luultavasti alkuperäisen mitoilla, heitetty sitten vaan sinne navan sisään pois silmistä. Se onkin vaikeampi sitten mitata että kuinka pitkä sen pitäisi nyt olla, mikäli se pitää satasen päälle mitata. Laakerihäkki menee kumminkin pikkuisen yli koolista. Tai ei kai tuo nyt rakettitiedettä kumminkaan ole. Taidan jättää sen hamaan tulevaisuuteen, pidän vaan huolta ettei laakerit mene liian tiukalle.
Kyllä se rakenne on tarkoituksella sellainen että siellä on se oikean mittainen väliholkki, se laakeri menee varmasti mikäli se holkki on liian lyhyt. Ei sitä akselin kiristystä voi jättää niin löysälle etteikö laakeriin ei kohdistuisi jo melkoista painetta. Niin kuin sanoit, ei se rakettitiedettä ole joten teetä sinne sopiva holkki ja saat sen kestämään (ja ei tarvi myöhemmin lukea täältä jokun toisen kertovan miten joku entinen omistaja on kasannut sen päin persettäWM69 kirjoitti:No tuo väliholkki navan sisällä oli mielestäni selvästi lyhyt, kun sitä katselin ja mittailin. Luultavasti alkuperäisen mitoilla, heitetty sitten vaan sinne navan sisään pois silmistä. Se onkin vaikeampi sitten mitata että kuinka pitkä sen pitäisi nyt olla, mikäli se pitää satasen päälle mitata. Laakerihäkki menee kumminkin pikkuisen yli koolista. Tai ei kai tuo nyt rakettitiedettä kumminkaan ole. Taidan jättää sen hamaan tulevaisuuteen, pidän vaan huolta ettei laakerit mene liian tiukalle.
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
Joo. ehdottamasti pitää sisä holkki olla oikean mittainen. Tai ainakin virittää lagrujen sisäpuolelle shimmiprikkoja. Mikä ei kyllä ole suositeltavaa. Niitten ulkopuolisten holkkien pituus ei vaikuta mitään laakerivälykseen. Hommaan ei ole mitään muuta keinoa. Jos jätät laakerit löysälle, teet sen joka tapauksessa lähiaikoina. Toivottavasti ennen totaalista hajoamista.
Ei se satasen päälle pidä olla. Kympin päälle kyllä. Eikä sitä ole vaikea mitata. Ihan tavallisella työntömitalla.
Laitat renkaan pöydälle, laakerit paikalleen ilman sisäholkkia ja toista laakeria vasten joku prikka.
Mittaat tönärin syvyyspuikolla mitan reiän kautta otsapinnasta prikan pintaan. Tuloksesta vähennät kaksi kertaan lagrun paksuuden ja lisäät n. kymmenesosan. Siinä holkin oikea pituus.
Ei se satasen päälle pidä olla. Kympin päälle kyllä. Eikä sitä ole vaikea mitata. Ihan tavallisella työntömitalla.
Laitat renkaan pöydälle, laakerit paikalleen ilman sisäholkkia ja toista laakeria vasten joku prikka.
Mittaat tönärin syvyyspuikolla mitan reiän kautta otsapinnasta prikan pintaan. Tuloksesta vähennät kaksi kertaan lagrun paksuuden ja lisäät n. kymmenesosan. Siinä holkin oikea pituus.
Eli toisin sanoen laakerin pitää ottaa siihen navan sisäholkkiin kiinni silloin kun välys on oikea? Taidan itse sorvailla sen holkin, satun olemaan alan töissä. Kunnon patarautaa ei tosin ole saatavilla, pitää tehdä haponkestävästä.
Kaveri muuten kertoi että sen -93 Softailissakin on eturengas selvästi sivussa, lieneekö tuo sitten ihan asiaankuuluvaa? Softin keula on kuulemma alkuperäinen.
Kaveri muuten kertoi että sen -93 Softailissakin on eturengas selvästi sivussa, lieneekö tuo sitten ihan asiaankuuluvaa? Softin keula on kuulemma alkuperäinen.
En mä tarkoittanut uusia holkkeja sorvata laakerivälysten takia vaan silloin niitä tarvii jos haluaa eturenkaan siirtää keskelle.
-
Kari L
Useissa malleissa etupyörä ei ole "keskellä", keulaputkiin verrattuna ???WM69 kirjoitti:Kaveri muuten kertoi että sen -93 Softailissakin on eturengas selvästi sivussa, lieneekö tuo sitten ihan asiaankuuluvaa? Softin keula on kuulemma alkuperäinen.
Itse kävin laakerit läpi talvella ja annoin kertoa itselleni:WM69 kirjoitti:Eli toisin sanoen laakerin pitää ottaa siihen navan sisäholkkiin kiinni silloin kun välys on oikea?
- välys tarkastetaan ennen laakerien rasvausta
- holkin pituus on oikea, kun
* laakeri ja akseli kasataan pöydällä/lattialla ja lisäholkeilla kiristetään akselin mutterit kiinni
* välys tuntuu ja tarkastetaan kuivalla laakerilla (tämä tarkoittaa, että laakerit kiristyvät sisäholkkia vasten - jos holkki on liian kyhyt, välys häviää jo tässä vaiheessa)
Sitten kun tämä testi on läpäisty, rasvataan laakerit ja kasataan pyörä.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Milläs tämä selittyy:
Mittasin vanhasta Timkenin laakerihäkistä pituuden 16,65mm. Skf:n taulukko netissä kertoi Lm 11949- laakerin pituudeksi 15,49mm...?
Tuossahan tulee 2mm virhe sisäholkin pituuteen heti kättelyvaiheessa, eli sutta ja darrelia tulee teit mitenpäin vaan...
Mittasin vanhasta Timkenin laakerihäkistä pituuden 16,65mm. Skf:n taulukko netissä kertoi Lm 11949- laakerin pituudeksi 15,49mm...?
Tuossahan tulee 2mm virhe sisäholkin pituuteen heti kättelyvaiheessa, eli sutta ja darrelia tulee teit mitenpäin vaan...
Sutta tulee aina, jos sisäholkki ei ole oikean pituinen. Laakerin sisäkehän pitää aina kiristyä sisäholkkia vasten, muuten laakeri kiristyy rullia vasten ja turmio tulee nopeastikin. Taulukoilla ei tässä tee mitään, vain käytännön mittauksella ja minusta tuo minulle neuvottu testaus on idiottivarma. Sillä kun kokeilee kuivilla laakereilla irrallaan kiristettynä, niin ei voi epäonnistua.WM69 kirjoitti: sutta ja darrelia tulee teit mitenpäin vaan...
Jutun minulle neuvonut kaveri sanoi tekevänsä itse niin, että vie pyörän sorvin äärelle,
sorvaa sisäholkin hieman liian pitkäksi ja sitten alkaa sovittelemaan. Lyhentää sitten holkkia, kunnes välys on sopiva. Hänellä on jo tullut hyvä näppituntuma asiaan ja tuntee hyvän välyksen ihan käsin kiristämällä, mutta neuvoi minua aloittelijana kokeilemaan mutterilla kiristystä. Näin tein ja kyllä sen sitten käsillä kiristämälläkin tunsi, kun oli ensin sisäistänyt asian.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Tuo on varmasti kyllä pomminvarma tapa saada oikean mittainen holkki
Mä tein kyllä eilen tuon mittauksen laakerit paikoillaan ja tönärin piikillä paketin pituus navan läpi.
Aloin nyt vaan ihmettelemään Timkenin todellisuuden ja Skf:n taulukkotiedon eroa...
Mä tein kyllä eilen tuon mittauksen laakerit paikoillaan ja tönärin piikillä paketin pituus navan läpi.
Aloin nyt vaan ihmettelemään Timkenin todellisuuden ja Skf:n taulukkotiedon eroa...
Pikkuisen vielä hämmennän tätä...tuo mitta 15,49mm on tuon koko paketin (häkki + kooli) pituus, sen sijaan pelkkä laakerihäkki on pituudeltaan 16,637mm, kuten linkki osoittaa:
Vihreää "Technical"- ruutua painamalla saa mittoja näkyviin.
http://simplybearings.co.uk/shop/produc ... s_id=15067" onclick="window.open(this.href);return false;
No 0.02mm mulle tuli mittavirhettä analogitönärillä pituuteen, sen saa varmaan anteeksi.
Menipä tuossa yhdet yo-juhlat tätä asiaa hiljaa mielessä pohtien
Laakerin tyyppihän on LM 11949, jos sitä joskus vaikka haulla yrittää.
Vihreää "Technical"- ruutua painamalla saa mittoja näkyviin.
http://simplybearings.co.uk/shop/produc ... s_id=15067" onclick="window.open(this.href);return false;
No 0.02mm mulle tuli mittavirhettä analogitönärillä pituuteen, sen saa varmaan anteeksi.
Menipä tuossa yhdet yo-juhlat tätä asiaa hiljaa mielessä pohtien
Laakerin tyyppihän on LM 11949, jos sitä joskus vaikka haulla yrittää.