Matkalehmän madallus?
Matkalehmän madallus?
Kysytäänpä mielipiteitä ja kokemuksia (tapauksessani 1994 Ultra) Electran madaltamisesta. Teknisesti sitä pystynee madaltamaan pari tuumaa, mutta kysymys kuuluu:
Menetetäänkö samalla koko ajomukavuus ja pehmeys, eli pitääkö ilmanpainetta pitää ylärajoilla, ettei systeemi pohjaile, kun ajaminen on pääosin matka-ajoa 2 päällä ja tavaraa mukana ihan liikaa takaboksi ja laukut täynnä.
Toimiiko tuo madallus käytännössä hyvin vain soolopyörässä ja daycruiserina ja onko oikea matkapyörä parhaimmillaan kuitenkin korkeana?
Onko kenellä kokemusta madalletun matkalehmän matkailukäytöstä ja paljonko sitä oli silloin madallettu? Hyvät ja huonot kokemukset kiinnostavat, kun pyörä on nyt sopivasti purettuna työpöydällä...
Menetetäänkö samalla koko ajomukavuus ja pehmeys, eli pitääkö ilmanpainetta pitää ylärajoilla, ettei systeemi pohjaile, kun ajaminen on pääosin matka-ajoa 2 päällä ja tavaraa mukana ihan liikaa takaboksi ja laukut täynnä.
Toimiiko tuo madallus käytännössä hyvin vain soolopyörässä ja daycruiserina ja onko oikea matkapyörä parhaimmillaan kuitenkin korkeana?
Onko kenellä kokemusta madalletun matkalehmän matkailukäytöstä ja paljonko sitä oli silloin madallettu? Hyvät ja huonot kokemukset kiinnostavat, kun pyörä on nyt sopivasti purettuna työpöydällä...
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Re: Matkalehmän madallus?
Ei kokemuksia, mutta kiinnostaa miten meinasit madaltaa, jos madallat.
Vain perää lyhyemmillä iskareilla?
Vain perää swingiin tulevilla iskarin alakiinnityksen paikkaa muuttavilla paloilla.
Sekä perää (jommalla kummalla tavalla) että keulaa madaltamalla.
Miten meinasit toteuttaa keulan madalluksen? Eikös toinen keulaputki ole cartridge?
Samalla joka tapauksessa kannattaa ne kumikiinnikkeet vähintää tarkistaa ja ehkäpä laittaa "torque plates" tms jäykistimet.
Vain perää lyhyemmillä iskareilla?
Vain perää swingiin tulevilla iskarin alakiinnityksen paikkaa muuttavilla paloilla.
Sekä perää (jommalla kummalla tavalla) että keulaa madaltamalla.
Miten meinasit toteuttaa keulan madalluksen? Eikös toinen keulaputki ole cartridge?
Samalla joka tapauksessa kannattaa ne kumikiinnikkeet vähintää tarkistaa ja ehkäpä laittaa "torque plates" tms jäykistimet.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Mulla oli 05-Electrassa takaiskareiden alapäässä madalluspalikat, mutta taisivat olla vain tuuman madaltavat... Kuitenkaan niitten kanssa ei pohjaamisia tapahtunut, joustovarat siis riittivät. Ne palikat muuttivat niin vähän takaiskareiden kulmaa, ettei perän "löystymistä" pystynyt havaitsemaan.
Kumien tarkastamisesta ja jonkun jäykistimen asentamisesta olen samaa mieltä Smuigen kanssa.
Kumien tarkastamisesta ja jonkun jäykistimen asentamisesta olen samaa mieltä Smuigen kanssa.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
Keulaputkia en ole purkanut, mutta manuaalin kuvan mukaan näyttäisi olevan 1989-1998 ihan normaali rakenne, eli vaimennin ja vieteri ja silloin lisäpalaa sinne vaimentimen laipan alle, jolloin pala pitää keulan alempana. Sitten vieteriä lyhennetään tarvittava määrä. Näin siis teoriassa ...smuige kirjoitti:Ei kokemuksia, mutta kiinnostaa miten meinasit madaltaa, jos madallat.
Takana mielenkiintoinen mahdollisuus, swingi ympäri, jolloin vakioiskarien korvakkeet putoavat pari tuumaa ja perä mukana. Edellyttää holkkia iskarin ja swingin väliin sekä pidempää pulttia, jotta iskari mahtuu siihen swingin viereen, kun se nyt on päällä.
Tällaisia vaihtoehtoja nostopyödällä tähtäilin eilen.
Ainakin siinä kallistusvara hupenisi, mutta vaikka tiukkaa kurvailua välttelisikin, niin kantavuus / mukavuus huolestuttaa.
Tavoitteena olisi painopisteen pudotus ja sitä myötä lisää vakautta ja helpompaa hallittavuutta parkkipaikoilla ja risteyksissä olemattoman hitaissa nopeuksissa.
Joku minua varoitteli madalluspalikoista, syytä en muista, koska asia tuli esille ihan sivulauseessa, mutta jäi korvaan taakse ...Pekka L kirjoitti:Mulla oli 05-Electrassa takaiskareiden alapäässä madalluspalikat, mutta taisivat olla vain tuuman madaltavat...
Itelläni oli aluks takana madalluspalikat, en tykänny.. mm siitä syystä että iskarien alapäät tulee vähän
ulospäin ja iskarien suojat alko hankaamaan sivulaukkuihin. Eiks tää sama ilmiö käy jos svingin kääntää
ympäri??
Lopulta otin koko ilmahässäkät pois ja vaihdoin progsessiiviset jouset tilalle. Olikohan 10,5 vai 11" pitkät.
Nyt on hyvä, ei pohjaa isollakaan kuormalla kun jäykkyyttä voi silti säätää. Ei se ajettavuus parane alkuperäiseen verrattuna mutta kyllä sillä tiellä pysyy.
Nii joo, ja pyörä -92 electra.
ulospäin ja iskarien suojat alko hankaamaan sivulaukkuihin. Eiks tää sama ilmiö käy jos svingin kääntää
ympäri??
Lopulta otin koko ilmahässäkät pois ja vaihdoin progsessiiviset jouset tilalle. Olikohan 10,5 vai 11" pitkät.
Nyt on hyvä, ei pohjaa isollakaan kuormalla kun jäykkyyttä voi silti säätää. Ei se ajettavuus parane alkuperäiseen verrattuna mutta kyllä sillä tiellä pysyy.
Nii joo, ja pyörä -92 electra.
Kyllä siinä juuri samoin käy, en ole vielä mittaillut laukkujen ja iskarin etäisyyttä, mutta tuo oli hyvä tieto, koska tämä huoli oli jo mielessä.Monki kirjoitti: iskarien alapäät tulee vähän ulospäin ja iskarien suojat alko hankaamaan sivulaukkuihin. Eiks tää sama ilmiö käy jos svingin kääntää ympäri?? Ei se ajettavuus parane alkuperäiseen verrattuna
Ja jos ajettavuus ei muutu mainittavasti, niin taitaa olla turhaa puuhaa, sillä jalat yltävät maahan vakionakin.
Eli juuri näitä kokemuksia tässä kaipailenkin, kun omat ajokokemukset tuolla pyörällä rajoittuvat 80 km testiajoon. Kyllä sillä tiellä tuntui pysyvän
Uusilla 2008 ja -11 Electroilla olen ajellut vuorapyörinä 6500 km ja häiritsevä asia on ollut täyteen pakatun pyörän ja kyytiläisen kanssa nuo hitaat käännökset, etenkin ylämäkeen liikkeelle lähtö niin, että samalla pitää kääntyä 90 astetta. Tässä tilanteessa pyörillä on ollut taipumus "haukata" se lähtökurvi liian tiukaksi
Olisiko tuo ominaisuus joka johtuu siitä, että etuputket on emäputken takana.Joe Cool kirjoitti: Uusilla 2008 ja -11 Electroilla olen ajellut vuorapyörinä 6500 km ja häiritsevä asia on ollut täyteen pakatun pyörän ja kyytiläisen kanssa nuo hitaat käännökset, etenkin ylämäkeen liikkeelle lähtö niin, että samalla pitää kääntyä 90 astetta. Tässä tilanteessa pyörillä on ollut taipumus "haukata" se lähtökurvi liian tiukaksi
Eli T-kappaleet on negatiivisella offsetillä.
Mutta muuten sitten vakaa ja helppo käsitellä.
Pohdittuani asiaa olen pannut asian juuri tuon ominaisuuden piikkiin. Mietin, että loiventaisiko painopisteen pudottaminen tätä?smuige kirjoitti:Olisiko tuo ominaisuus joka johtuu siitä, että etuputket on emäputken takana.Joe Cool kirjoitti: Uusilla 2008 ja -11 Electroilla olen ajellut vuorapyörinä 6500 km ja häiritsevä asia on ollut täyteen pakatun pyörän ja kyytiläisen kanssa nuo hitaat käännökset, etenkin ylämäkeen liikkeelle lähtö niin, että samalla pitää kääntyä 90 astetta. Tässä tilanteessa pyörillä on ollut taipumus "haukata" se lähtökurvi liian tiukaksi
Eli T-kappaleet on negatiivisella offsetillä.
Mutta muuten sitten vakaa ja helppo käsitellä.
Asian opin sitten ratkaisemaan niin, että ryhmityin jo mahdollisimman vinoon valmiiksi jos mahdollista tai lähdin suoraan ja koukkasin käännöksen sitten kun pyörä oli edennyt jo muutaman metrin, eikä enää pyrkinyt haukkaamaan. Tuo haukkaus esiintyin tosiaan heti kun pyörä liikahti alle 1/2 metriä ja samalla käänsi reilummin. Kun pyörän sai liikkeelle, ajaminen oli nautinnollista eikä kuorma häirinnyt lainkaan
Mun kokemuksieni mukaan toi uus runko on huomattavasti tukevampi, kuin vanha. Kun sulla on uudesta jo kokemuksia, niin entistä enemmän suosittelen jonkun jäykistys-tsydeemin asentamista. Ainakin täydellä kuormalla ja ripeässä (Suomessa laittomassa...) matkavauhdissa sitä oikeasti kaipaat!Joe Cool kirjoitti: Uusilla 2008 ja -11 Electroilla olen ajellut vuorapyörinä 6500 km ja häiritsevä asia on ollut täyteen pakatun pyörän ja kyytiläisen kanssa nuo hitaat käännökset, etenkin ylämäkeen liikkeelle lähtö niin, että samalla pitää kääntyä 90 astetta. Tässä tilanteessa pyörillä on ollut taipumus "haukata" se lähtökurvi liian tiukaksi
Pekka äL
Mulla oli yhessä Electrassa ( TC88 ) lyhyemmät iskarit takana ja oli ihan tajuttoman
huono ajaa kurveissa, varsinkin alpeilla. Runkoputkien poikittainen tukirauta
raapi maata jo pienissäkin kurveissa ja jopa kiertoliittymissä. Alpeilla kipinävana
seurasi perässä kun veti neulansilmää.
Nyt mulla on -11 mallin Electra Glide Classic ja siinä on tosi hyvä runko.
Olen verrannut edellistä Electraa 06 (normi iskunvaimentimilla) tähän uuteen
ja voisin väittää, että pyörissä ei ole mitään yhteisä vaikka näyttävät
identtisiltä, ainakin maallikon silmään.
Runko ei notku alppiteillä ja jarrut on tosi mahtavat. Puhumattakaan
103 koneesta joka jaksaa mennä ja vääntää. Vauhtiakin tuntui
Alpeilla löytyvän riittävästi.
En suosittelisi matkamöhkön madallusta, näillä kokemuksilla.
huono ajaa kurveissa, varsinkin alpeilla. Runkoputkien poikittainen tukirauta
raapi maata jo pienissäkin kurveissa ja jopa kiertoliittymissä. Alpeilla kipinävana
seurasi perässä kun veti neulansilmää.
Nyt mulla on -11 mallin Electra Glide Classic ja siinä on tosi hyvä runko.
Olen verrannut edellistä Electraa 06 (normi iskunvaimentimilla) tähän uuteen
ja voisin väittää, että pyörissä ei ole mitään yhteisä vaikka näyttävät
identtisiltä, ainakin maallikon silmään.
Runko ei notku alppiteillä ja jarrut on tosi mahtavat. Puhumattakaan
103 koneesta joka jaksaa mennä ja vääntää. Vauhtiakin tuntui
Alpeilla löytyvän riittävästi.
Niin, tietysti sillä on myös merkitystä, että kuinka paljon lyhyemmät noi iskarit sitten oli.Vee2 kirjoitti:Mulla oli yhessä Electrassa ( TC88 ) lyhyemmät iskarit takana ja oli ihan tajuttoman
huono ajaa kurveissa, varsinkin alpeilla. ...
Mun kokemukseni mukaan se maltillinen madallus ei ainakaan heikentänyt ajettavuutta. Ja pyörällä ajettiin myös kaks' päällä ja telttailukammppeittenkin kanssa. Alppienkin yli!
Olis kyllä pitäny päästä vaakalle kattomaan, paljonko sitä painoo Kreikan reissulla oikeen oli. Tourpäkin teline kuitenkin murtui poikki...
Pekka äL
No ne iskarit oli Progressivet ja Heavy Dutyt eli ois pitäny
ja varmaan olivat laatukamaa ja madallus oli tuuman.
Maksimimadallettuna saa 1,5" Proget.
Ja ajanut olen yhden hengen kuormalla kun rouva ajaa omaa RK:ta.
Hyvin maltillisesti siis oltiin liikkeellä mutta ei toiminut minulla.
Olen huomannut, että ihan normi iskaritkin varsinkin Alpeilla
tekee sen, että se välirauta ottaa asfalttiin kiinni, kivan kipinä
suihkun ja äänen kera. Astinlautojen reunathan paukkaa asfalttiin
kiinni yhtenään. Katsokaas muuten joskus matkamöhköjenne ja tai
muidenkin alle, että onko sen välitukiraudan kulmat lytyssä ja
astinlaudat kyljestä kuluneet.
Seksyn näköinenhän se vehje oli kun perse roikotti mutta ei ollut hyvä ajaa.
Enkä kait siksi tule jousitukseen kajoamaan. Kyllä ne tehtaan valkotakkiset
insinöörit on sen vissiin tarkoituksella tollaseksi suunnitelleet, vaikka yhtä vielä
noissa möykyissä parantaisin, koneen, rungon ja jarrujen jälkeen ja se on
jousitus. Se ei ole ikävä kyllä noin raskaalle pyörälle vielä sillä tasolla kuin pitäisi.
ja varmaan olivat laatukamaa ja madallus oli tuuman.
Maksimimadallettuna saa 1,5" Proget.
Ja ajanut olen yhden hengen kuormalla kun rouva ajaa omaa RK:ta.
Hyvin maltillisesti siis oltiin liikkeellä mutta ei toiminut minulla.
Olen huomannut, että ihan normi iskaritkin varsinkin Alpeilla
tekee sen, että se välirauta ottaa asfalttiin kiinni, kivan kipinä
suihkun ja äänen kera. Astinlautojen reunathan paukkaa asfalttiin
kiinni yhtenään. Katsokaas muuten joskus matkamöhköjenne ja tai
muidenkin alle, että onko sen välitukiraudan kulmat lytyssä ja
astinlaudat kyljestä kuluneet.
Seksyn näköinenhän se vehje oli kun perse roikotti mutta ei ollut hyvä ajaa.
Enkä kait siksi tule jousitukseen kajoamaan. Kyllä ne tehtaan valkotakkiset
insinöörit on sen vissiin tarkoituksella tollaseksi suunnitelleet, vaikka yhtä vielä
noissa möykyissä parantaisin, koneen, rungon ja jarrujen jälkeen ja se on
jousitus. Se ei ole ikävä kyllä noin raskaalle pyörälle vielä sillä tasolla kuin pitäisi.
Tervehdys!
Omaani en ole madaltanut, koska ajan paljon pitkää matkaa joten kaikki joustovara on hyvä olla. Madalletussa pyörässä ei voi olle vaikuttamatta joustomatkan lyhentyminen mukavuuteen kun jousia joudutaan kiristämään. Jenkkifoorumeilta olen lukenut ja itsekin todennut että alkuperäisiin 13" iskareihin kannattaa vaihtaa hyvät oljyt, esim 7,5W (alunperin 5W) ja 280 ml per puoli. Oikean täytön voi myös kokeilla täytön jälkeen puristalla iskarin kasaan ja antaen ylimääräisen öljyn tulla ulos, silloin ei putkiin pääse öljyä iskarin pohjaamistilanteessa. Edessä olen kokeillut viimeksi 17W oljyä, oli turhan jäykähkö, nyt laitoin 13,5W, kokeilemaan en ole vielä päässyt...
Toinen mitä suosittelen on "missing link"in asentaminen, vaikutus on yllättävä, tukevoittaa menoa kummasti, oma juttuni http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=2&t=30751" onclick="window.open(this.href);return false;, on myös muitakin valmistajia.
Jos pyörä on palasina kannattaa takahaarukan puslat tarkastaa, omassani jouduttiin vaihtamaan hihnanvaihdon yhteydessä reilu kuukausi sitten, sekin rauhoittaa käytöstä kummasti, johon en viime kesänä ollut tyytyväinen.
Omaani en ole madaltanut, koska ajan paljon pitkää matkaa joten kaikki joustovara on hyvä olla. Madalletussa pyörässä ei voi olle vaikuttamatta joustomatkan lyhentyminen mukavuuteen kun jousia joudutaan kiristämään. Jenkkifoorumeilta olen lukenut ja itsekin todennut että alkuperäisiin 13" iskareihin kannattaa vaihtaa hyvät oljyt, esim 7,5W (alunperin 5W) ja 280 ml per puoli. Oikean täytön voi myös kokeilla täytön jälkeen puristalla iskarin kasaan ja antaen ylimääräisen öljyn tulla ulos, silloin ei putkiin pääse öljyä iskarin pohjaamistilanteessa. Edessä olen kokeillut viimeksi 17W oljyä, oli turhan jäykähkö, nyt laitoin 13,5W, kokeilemaan en ole vielä päässyt...
Toinen mitä suosittelen on "missing link"in asentaminen, vaikutus on yllättävä, tukevoittaa menoa kummasti, oma juttuni http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=2&t=30751" onclick="window.open(this.href);return false;, on myös muitakin valmistajia.
Jos pyörä on palasina kannattaa takahaarukan puslat tarkastaa, omassani jouduttiin vaihtamaan hihnanvaihdon yhteydessä reilu kuukausi sitten, sekin rauhoittaa käytöstä kummasti, johon en viime kesänä ollut tyytyväinen.
Romutettu tiekuningas
http://www.arnottairsuspension.com/prod ... roupId=136" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitoin tuolta noi 599 taalan bilsteinit. Toimii hyvin ja voi säätää korkeuden mihin milloinki on tarvetta. Nyt pitäis saada eteen sama systeemi mut ei ole vielä kovin paljoa tekijöitä. Yksi löytynyt mut hintaa pari tonnia.
Laitoin tuolta noi 599 taalan bilsteinit. Toimii hyvin ja voi säätää korkeuden mihin milloinki on tarvetta. Nyt pitäis saada eteen sama systeemi mut ei ole vielä kovin paljoa tekijöitä. Yksi löytynyt mut hintaa pari tonnia.