Aivan, jos Jeppi olisi pannut ko. pyörän myyntiin 11 999, se olisi siellä vieläkin. Kauppa syntyy vasta, kun ostaja ja myyjä ovat yhtä mieltä hinnasta. Ja tosi hyvä kauppa silloin, kun kumpikin tuntee vähän huiputtaneensa toistaPertti kirjoitti:Näinhän sen pisneksen pitääkin mennä, kauppias pystyi vieläkin myymään sovelin alle yleisen hintatason. Ostaessa tili tehdään. Siis jos tavaran saa ylihalvalla, voi sen halvalla myydäkkin.Joe Cool kirjoitti: myynnissä 8 999 eur ja su-iltana se oli kadonnut
Ei se amerikan poikakaan niitä palikoita ilman katetta sieltä lähettele, se on vaan saanut ne vieläkin halvemmalla.
Mutta otsikon aiheeseen. Kyllä aloittaja oli osin jäljillä tässä aiheessa, paljon täällä yritetään myös pelkästään rahastaa tavaralla, kierrätys, harrastaminen ja kaverin tarve on sivuseikka. Monasti on paras mieli jäänyt kaupoista, joissa on vain vaihdettu käytettyä tavaraa.
Sama pätee toki jenkeissä ja kaikkialla, aina on (ahneita) trokareita ostajina ja myyjinä, joilla itse tavaralla ei ole arvoa, on vain osto- ja myyntihinta.
Itse olen ostellut osia kahteen pyörään kuluneena vuonna, ehkä reilun parin tonnin arvosta. Osia olen saanut Suomesta, Saksasta, Englannista ja USA:sta käytettynä sekä uutena. Ja joka paikassa törmännyt voiton maksimoijiin, halvalla myyjiin ja sidettävällä hinnalla myyjiin.
Ei se tinkiminenkään aina auta, on myös myyjiä, jotka melkein loukkaantuvat, jos tekee tarjouksen. Yksiä rupisia iskareita esim. katselin, hp oli 150 ja tarjosin 80 ja myyjä alkoi heitellä hyväntekeväisyysjuttujaan. Ostin sitten uudet vajaalla kolmella sadalla, en tarvinnut hyväntekijää
Toinen esimerkki oli tavarasta, josta pyydettiin 500, tarjosin 300 ja myyjä suhtautui kyllä tarjoukseen täysin asiallisesti, mutta harkittuaan sitä ei halunnut sillä myydä. Keskustelu kävi silti erittäin tahdikkaasti puolin ja toisin. No hän sai tavaran myytyä jollekin toiselle pyytämäänsä hintaan ja minä ostin vastaavan tavaran maailmalta 280 eur - eli kumpikin olimme omissa hinta-arvioissamme oikeassa.
Eli romut vaan kiertoon ja asiallista keskustelua hinnoista - kyllä tavara aina liikkuu, kun on hinta ja tarve kohdallaan