marko
Evolution koneremontti
1340 Evolaisesta tuasen....
kone pukissa ja kannet sekä sylkyt irti...kun takimmaisesta kiertokangasta ottaa kiinni ja heiluttaa sivusuunnassa löytyy pienen pieni välys mutta etummaisesta heiluttaessa tuntuu jo melkoinen välys/klappi eli onko sillä yhteyttä kesäiseen lakutukseen koneen lämmetessä ja millaiset välyksen saa olla yleensäkkään?
marko
marko
Re: 1340 Evolaisesta tuasen....
Joskus sain edesmenneeltä M Lankiselta ohjeen koneistamoa varte, että uusilla palikoilla (tappi, helat, rullat) tehdään alapää kolmen satkun (0.03mm) välykselle. Tuolla välyksellä veivit eivät juurikaan sivuttain keiku.
Kovin suuri työ ei siinä enää ole, jos purat lopunkin moottorin ja katsot alapään kunnon.
Kovin suuri työ ei siinä enää ole, jos purat lopunkin moottorin ja katsot alapään kunnon.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Tuo on totta, samalla sen kyllä purkaa kun on aloitettu.Pertti kirjoitti:Joskus sain edesmenneeltä M Lankiselta ohjeen koneistamoa varte, että uusilla palikoilla (tappi, helat, rullat) tehdään alapää kolmen satkun (0.03mm) välykselle. Tuolla välyksellä veivit eivät juurikaan sivuttain keiku.
Marko
Pertin kanssa eri mieltä. Kyllä niissä aina klappia on sivu suunnassa. Varsinkin etummaisessa urosveivissä.
Mulla on pöydällä kasaan menossa motti missä keskitapin laakerivälys on 1,5 sadasosaa. Mun mielestä 3 satasta on ihan liikaa (100% enemmän) ja siinäkin on etummaisessa sivuttain vähän klappia. Takimmaisessa ei oikeastaan ollenkaan. Muistelisin joskus nähneeni jossain kirjassa jopa taulukon, että kuinka paljon sivuttaisliikettä saa olla.
Ei se muuten ihan pikkujuttu oo purkaa tosta eteenpäin. Meinaa eihän se vielä jeesaa mitään, että kampura on irti lohkoista. Se kampuran purku, että saa veivit välistä veks vaatii jo muutaman erikoistyökalun ja prässin.
Tohon asti on pärjänny kolmella lenkkiavaimella joista isoin on 9/16.
Saatikka sit paketoida kamat uudestaan.
Mulla on pöydällä kasaan menossa motti missä keskitapin laakerivälys on 1,5 sadasosaa. Mun mielestä 3 satasta on ihan liikaa (100% enemmän) ja siinäkin on etummaisessa sivuttain vähän klappia. Takimmaisessa ei oikeastaan ollenkaan. Muistelisin joskus nähneeni jossain kirjassa jopa taulukon, että kuinka paljon sivuttaisliikettä saa olla.
Ei se muuten ihan pikkujuttu oo purkaa tosta eteenpäin. Meinaa eihän se vielä jeesaa mitään, että kampura on irti lohkoista. Se kampuran purku, että saa veivit välistä veks vaatii jo muutaman erikoistyökalun ja prässin.
Tohon asti on pärjänny kolmella lenkkiavaimella joista isoin on 9/16.
Saatikka sit paketoida kamat uudestaan.
paljonko se veivi saisi siis keikkua sivuttain eli kun taivutetaan vinoon ja alapäästä kääntyy ?
Mittasin etummaisesta ( kun veivi yläkuolokohdassa ) about 1,6 mm sivuttaisen liikkeen ja takimmaisesta 0,5 mm. Koneella pitäis olla ajettu reipas 30 tonnia ja pyttyjen perusteella pitää hyvinkin paikkansa. Vakioporaus ja orggis männät, ylimmäisen männänrenkaan end gap oli vielä 0,30 mm ja pytyissäkään ei mitään kraaria, just hoonijäljet silittyneet. Yläpään puslat tuntuu pikkasen löysiltä kuivana mutta öljyttynä tappi on jähmeä
krhm..
pitäiskö noilla kilsoilla olla muka laakerit kaput kun kone kävi nätisti ilman kolinoita ?
p.
Mittasin etummaisesta ( kun veivi yläkuolokohdassa ) about 1,6 mm sivuttaisen liikkeen ja takimmaisesta 0,5 mm. Koneella pitäis olla ajettu reipas 30 tonnia ja pyttyjen perusteella pitää hyvinkin paikkansa. Vakioporaus ja orggis männät, ylimmäisen männänrenkaan end gap oli vielä 0,30 mm ja pytyissäkään ei mitään kraaria, just hoonijäljet silittyneet. Yläpään puslat tuntuu pikkasen löysiltä kuivana mutta öljyttynä tappi on jähmeä
pitäiskö noilla kilsoilla olla muka laakerit kaput kun kone kävi nätisti ilman kolinoita ?
p.
1996 FXSTS, Springer with Apes, Style before function
1986 FXRD, FXR -or- DIE!
1986 FXRD, FXR -or- DIE!
Ei pitäis, eikä ookaan. Jos noin vähän heiluu, on laakeri uutta vastaavassa kunnossa.
Komppaan tätä.Hessu kirjoitti:Pertin kanssa eri mieltä. Kyllä niissä aina klappia on sivu suunnassa. Varsinkin etummaisessa urosveivissä.
Mulla on pöydällä kasaan menossa motti missä keskitapin laakerivälys on 1,5 sadasosaa. Mun mielestä 3 satasta on ihan liikaa
Pertillä saattais olla dementikon muistissaan akselin suoraan rihtaus tms. numero
Sivuttaisvälykselle olen itse antanut piutpaut; Veivipaketti heiluu minkä heiluu.
Takaveivin voi toki shimmata limppuihin mutta etu-/takaveivi -välykselle ei
tietenkään ole mitään tehtävissä valmistajalta poistuttua.
Mielenkiintoisia tuloksia on tullut ajetun purkamattoman akselin suoraan rihtausta mitatessa.
Joku vanha&väsynyt yhdistelmä saattanut olla kymppitolkulla kierossa ilman mitään oireita.
=Turhat korjaukset teettää ylimääräistä työtä...
Poikittaissuuntainen, oisko hienolla termillä säteittäivälys on tässä merkitsevä.
-->Tapille Cleaneria ja ilmaa jotta kaikki öljy poistuu.
Salatiedettä: Saat nippanappa tuntea että jotain välystä on mutta ei sitten enempää.
Arvostelukysymys; Tästä voi kehittää vaikka tallivaalit...=)
Termit ei ole oikein merkonomilla hallussa mutta ymmärtänette mitä tarkoitan...
T: Dementikko.2.01
It ain't sport if it can't kill ya
Evolution koneremontti
JOS....alan itse purkamaan Evokoneen alakertaa (ihmisen tekemiähän ne on) niin mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, tietty osat siistiin järjestykseen että osaa koota mutta mitä muuta?
Ja mitkä yleensä sieltä menee rikki, kuten laakereja yms...kun hivenen ohkaisesti kokemuksia mutta kiinnostusta jonkin verran alkaa itse sitä duunailemaan, jos vaikkas sais hiukan edullisemmin tehtyä...
Työkaveri hiukan tänään lupaili että voisi jeesiä kun on enemmän kokemusta tekniikasta muista pyöristä ja töissä löytyy laitteita joilla voi mittailla heittoja ja välyksiä yms...
Marko
Ja mitkä yleensä sieltä menee rikki, kuten laakereja yms...kun hivenen ohkaisesti kokemuksia mutta kiinnostusta jonkin verran alkaa itse sitä duunailemaan, jos vaikkas sais hiukan edullisemmin tehtyä...
Työkaveri hiukan tänään lupaili että voisi jeesiä kun on enemmän kokemusta tekniikasta muista pyöristä ja töissä löytyy laitteita joilla voi mittailla heittoja ja välyksiä yms...
Marko
Re: Uusi moottori & laatikko vuotaa?
Ensimmäiseksi oikean vuosimallin SERVICE MANUAL.marko69 kirjoitti:JOS....alan itse purkamaan Evokoneen alakertaa (ihmisen tekemiähän ne on) niin mitä kaikkea pitää ottaa huomioon,
Miksi oikean vuosimallin?
Koska koneessa rakenne muuttunut jonkin verran matkan varrella, mm. muuttunut lohkohengittävästä kansihengittäväksi. Siellä on pinionakselilla vasenkätinen jenga lohkohengittävässä.
Tehtaan Service Manualissa näytetään kaikki mitattavat paikat ja toleranssit, momentit ja muut.
Re: Uusi moottori & laatikko vuotaa?
Jep Jep... on tuo Clymerin opus joka kertoo mm. tuon mun 1988 FLSTC version aika mukavasti, pitää vaan olla hyvin tarkkana kun tuo "lontoo" ei ole paras mahdollinen että ymmärtää kaiken oikein ja saisi kerralla toimivan ettei tuu mitään pahempaa mokaa joka vaatii sitten taas purkua/uusimista.
Marko
Marko