VRSCA -03 USA:sta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

JammuFZ1

VRSCA -03 USA:sta

Viesti Kirjoittaja JammuFZ1 »

Tarkoitus olisi tuottaa Vrod South Carolinasta. Pyörä on käyttöönotettu marraskuussa 2003. Käsittääkseni kesäkuussa 2003 tuli voimaan joitain säännöksiä, jotka edellyttävät suht oleellisia muutoksia sen jälkeen käyttöönotetuissa jenkkipyörissä, ennenkuin ne saa Suomessa rekisteriin. Osaako joku kertoa kuinka mittavista muutostöistä olisi kysymys?
poromarko
Viesti:

Re: VRSCA -03 USA:sta

Viesti Kirjoittaja poromarko »

Käsitykseni mukaan mitään oleellista muutosta ei ole. Itse katsastin 2004 hoodeen ja normaali vaatimuksenmukaisuus todistus E-hyväksytyt valot ,putket jne. näillä kilvitettiin.
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
RodNRam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RodNRam »

Jos on ensirekisteröity 17.6.2003 jälkeen, niin pitää valojen ja heijastimien lisäksi olla mm. e-hyväksytyt peilit sekä matkustajan kädensijojen, seisonta-tuen, äänimerkinantolaitteen ja luvattoman käytön estävien laitteiden tulee olla eurooppalaisten normien mukaan hyväksyttyjä.

Vastaavuustodistus pitää olla mm. päästöistä, sähkömagneettisista häiriöistä, moottoripyörien virityksen estämisestä, melutasosta/pakojärjestelmästä jne. mutta nämä kohdat on lueteltu automaagisesti ainakin siinä sumekolta saamassani vastaavuustodistuksessa.

Mun mopo (joka tuli Georgiasta) oli ensirekisteröity 10 pv. "liian myöhään", eli 27.6.2003, mutta en kyllä keksi mitä oikeasti olisi pitänyt muuttaa erilailla (peilejä lukuunottamatta) verrattuna siihen että se olisi ollut 11 päivää vanhempi. Eli ei muuta kun vastaavuustodistuus tilaukseen ja etulamppu+vilkut+peilit vaihtoon (orig. takalampussa tais olla mulla e-merkki) ja pieni kytkentämuutos takavaloille, jotta saa parkit palamaan siinä asennossa että avaimen saa virtalukosta ulos, niin eiköhän se siinä. Ainakin mun yksilössä oli orggis putkissa myös e-merkki.

Kysele jos tarvit apua.
JammuFZ1

No niin, pieni update koskien vrodin tuontia USA:sta.. Sain vihdoinkin pyörän maahan ja hain sen tänään Kotkasta huolitsijan tiloista. Pyörä vaikutti juuri sellaiselta, jonka sen oletinkin olevan.. Lähes uutta vastaava noin ulkoisesti ja toiminnaltaan, vaikka onkin jo melkein 8v ikäinen.. Tänään vein pyörän täyshuoltoon ja renkaiden vaihtoon. Samalla tulee varusteltua pyörä Suomi-valoin, vilkuin jne.. Pyörässä näyttikin olevan vakiona E-hyväksytty putki, joten se helpottaa katsastusta mukavasti..

Nyt kun K-Euroopassa on tietty suurin osa TUV:n duunareistakin lomilla ja vastaavuustodistuksen saapuminen saattaa sen johdosta kestää vielä normaalia pidempään, niin onko nyt se tilanne edessäni, etten voi mennä tulliin ja aloittaa pyörän verokäsittelyä. Siis tullit ja ALV pyörästä on toki jo maksettu ennenkuin huolitsija minulle pyörän luovutti, mutta puhun nyt autoveroasian käsittelyn aloittamisesta. Kaavakkeissa nimittäin lukee, että CO2 -päästöistä pitäisi olla todistus... USA:laisessa rekisteriotteessahan tällaista tietoa ei ole.. se löytyy kaiketi vain vastaavuustodistuksesta... tosin mulla on tossa käsilläni toisen, vastaavanlaisen vrodin vastaavuustodistus, eikä siinä kyllä näy mitään merkintää CO2 -päästöistä... Outoa.. Tullin papereissa nimenomaan luki, että USA:laisessa "titlessä" ei CO2 -merkintää ole, joten pitäisi olla kopio vastaavuustodistuksesta tai muu vastaava selvitys... PRKL!!
RodNRam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RodNRam »

Aikanaan Sumekolta ostamassani/tilaamassani vaatimustenmukaisuustodistuksessa lukee että:
"... Ajoneuvo on muutettu täyttämään tai täyttää mm. seuraavat hyväksynnät ja vaatimustasot:
...
* pakokaasupäästöt 2002/51/EY
..."
ja tämän pitäisi riittää, eli ei tarvita mitään co2 lukemaa.
JammuFZ1

Okei, toisaalta tuo siis tarkoittanee sitä, että joudun nyt kuukauden verran odottelemaan sen vastaavuustodistuksen saapumista ennenkuin voin autoveroasian käsittelyn pistää tulille... Huoh...
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 07:50 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
JammuFZ1

Niin muuten joo.. pitääpä painua konttorille ja kysellä 3kk kilven perään.. Ottaa vaan jostain vakuutukset ensin fillariin jne..

Osaako joku muuten kertoa jotain järkevää äänenvaimenninta tohon vrodiin? Toi alkuperäinen pilli on aika nolo.. :)
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Harikka kirjoitti:Eikös nuihi omatuonti mopoihi saa ennää 3kk tarrakilpee? Ajelet loppusuven ja katastat, ku kaikki tarvittavat paprut oot saanu ?! :roll:
Pyörä pitää olla hyväksytysti katsastettu, ennen kuin 3kk veropäätöksenodotusteipin saa. Katsastettua taas ei saa ilman vastaavuustodistusta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiiminki »

Minä olen ymmärtänyt että menee näin - ja näin minä tein: Tullaus, sitten tulliin panemaan verokäsittely alulle ja siitä konttorille hakemaan 3 kk tarrakilvet. Katsastin sitten juuri ennen kuin 3 kk meni umpeen. Tai meni se sitten vähän ylikin, kun ei heti mennyt läpi. Minä en tosin tarvinnut vastaavuustodistusta, kun pyörä vm 98 eli saatoin käynnistää veroprosessin heti pyörän saavuttua ja hoidettuani tullauksen. Muistaakseni näin.
Terveisin!
-Harikka-
Viesti:

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 07:51 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emilia ChromeTrain
-Harikka-
Viesti:

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 07:51 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emilia ChromeTrain
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Olen ollut sitten väärässä käsityksessä. Näin olen toiminut parin pyörän ja yhden auton kanssa.
Tulliin on silloin tarvittu ainoastaan paperit. Olisikohan siitä jäänyt tuo "katsasta ensin", ettei tarvitse enään laitetta käyttää tullissa.
Vastaavuustodistus tarvitaan 4.4.1999 jälkeen käyttöönotetuissa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vielä jokunen vuosi sitten se meni niin, että katsastus piti aloittaa (eli ei tarvinnut mennä läpi) 10pv sisällä veroilmoituksen jätöstä ja 3kk tarrakilvet sai suoraan Helsingissä Tullista viereiseltä luukulta.

No katsotaan kuinka ne nyt ovat, huomernna olisi tarkoitus käydä Tullissa "uuden" torstaina saapuneen '81 rautiksen papereiden kanssa :roll: Kaipa se tieto löytyy tullin sivuilta päivitettynä, jos jaksaisi vaikka illalla kaivaa esille - tuntuvat näköjään muuttuvan koko ajan...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
JammuFZ1

No niin, tullissa tuli käytyä aamulla ja autoveroasia on vireillä. Eipä niitä vastaavuustodistuksen uupuminen kiinnostanut pätkääkään. Tein autoveroilmoituksen ja käyttöönottoilmoituksen, jonka leimasivat. Sen kanssa sitten konttorille ja 3kk kilvet on nyt pyörässä. Ei muuta ku loppukesä varustellaan pyörää suomi-kuntoon ja odotellaan vastaavuustodistusta ja verotuspäätöstä. Sitten pyörä rekisteröintikatsastukseen ja se oli siinä... :)
Vastaa Viestiin