Kuolonkolari...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
falante

Kuolonkolari...

Viesti Kirjoittaja falante »

Tänä kaudella pari vaaratilannetta, yksi varsinainen läheltä piti, mutta nyt tuli ensimmäinen
osuma.

Eilen ajelin Lauttasaaressa ja olin kiihdyttämässä juuri Isokaarella. Vauhti nousi ja näin 6 - 8 harmaalokin
parven edessä nurmikolla ja tien laidassa. Lähestyessäni nehän pölähti lentoon ja kaikki lähtee mun
kulkureitin yli. Ehdin tehdä kunnon jarrutuksen. Takapyörä lukossa ja hieman kylki edellä luisuin
parven läpi. Muut ehti ohitse, yksi lintu teki viime hetken pelastavan käännöksen, mutta yksi
onneton tuli suoraan päin kavereiden perässä... Kuului kirkaisu ja rusahdus kun lintu
napsahti oikeaan peiliin ja käteen, sen jälkeen siivet osui mua rintaan ja lintu pomppasi oikean
olkapääni yli.

Käännyin katsomaan mitä tapahtui ja ensi en paikalta löytänyt mitään. Mutta sitten silmiini sattui pysäköidyn auton alle selälleen paiskautunut lintu. Ilmeisesti tälli peilin kanssa oli ollut sen verran kova,
että se oli kerrasta poikki. Hyvä tietenkin niin.

Harmittava juttu. Vaikka lokki onkin sellainen 'roskalintu' niin en jotenkin se vaikuttikin yhtäkkiä kovin inhimilliseltä kun sen kanssa kohtaa tällä tavalla.
Vallu
Viesti:

Re: Kuolonkolari...

Viesti Kirjoittaja Vallu »

No! Autoilijat tappaa vuosittain tuhansia lintuja...
Tossa vaan kiinnitti huomiota luonnollinen reaktiosi, että jarrutit takapyörän lukkoon asti. Yleisin tapa kaataa pyörä on takapyörän lukitseminen. Niin pahalta kun se tuntuukin, niin ei noin pienen esteen vuoksi pitäisi vetää paniikkeja. "Päälle vaan" ja kevyt väistö jos mahdollista.

Niin ja "roskalintuja" ei ole olemassakaan.
Kuva LIFEMEMBER
THOR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THOR »

Ainakin mun pyörän (ja useamman jonka oon ajanut) takajarru on todella pikainen kapistus. Lukkiutuu tosi helposti, varsinkin jos takajarrua on enemmän pelissä kun etuhillitintä. Viimeks oli tianne päällänsä kun meinasin ajaa vahingossa raitiovaunuväylälle Kalliossa no silloin takajarru melkeimpä auttoi kun poistuin oikealle väylälle hienoisessa sliipissä :lol:
falante

Viesti Kirjoittaja falante »

Hmm, en ajatellut että siihen pyörän lukkiutumiseen joku tarraa kiinni.

Joo, eihän se paras mahdollinen tapa ole pysähtyä/väistää että takapyörä on lukossa. Mutta
en nyt sitä niin pahana pidä tuossa. Vauhtia oli sen verran vähän, että se oli ihan hallussa.
Viime kesänä tein yhden aika hätäisen jarrutuksen noin 90 km/h vauhdista enkä silloin
painanutkaan lukkoon asti. (Tietty noi tilanteet on kuitenkin niin nopeita, että vasta jälkeenpäin
voi hämmästellä että mitä oikein tulikaan tehtyä. Tällä kertaa olin kuitenkin sinänsä tyytyväinen
että ehdin tehdä väistön ja homma pysyi hallussa. Vaikkei se pelastanutkaan yhteentörmäykseltä.)

Muistaakseni jarrutus on tehokkainta juuri ennen kuin pyörä lukkiutuu, mutta seuraavaksi paras
vaihtoehto on lukossa oleva pyörä. Siis nopean pysähtymisen kannalta.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Sulla kävi tuuri, että osui lintu peiliin, eikä esim. kypärään. Et tosin kertonut vauhtiasi tilanteessa, mutta vois lokin kokonen rääkyjä napsahtaa aika nasevasti ja jopa niin, että taju lähtee ja sen jälkeen seuraukset voivat olla jo vakavat. Täällä päin kerrotaan juttua, jossa vuosia sitten paikallinen motoristi osui lintuun ja ukolta lähti henki törmäyksessä. Saattoi kyllä lähteä myös ulosajon seurauksena... En tosin tiedä pitääkö tää paikkansa, mutta voisi hyvinkin olla totta.

Kaverini törmäsi kyykyllään noin 120 kyydissä varikseen. Lintu osui onneksi pyörän pleksiin ja siitä kimmahti kuskin pään yli. Pleksi tietysti paskaksi ja kaverille ylimääräistä sydämentykytystä... Mulle itselleni ei ole kuin kerran osunut joku pikkutirppa kaasukäteen ja joku vähän isompi kottarainen saappaalla suojattuun nilkkaan satasen vauhdissa. Tuo jalkaan osunut jo pikkasen tuntuikin...
H-D Softail Custom 1998
jakoketju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jakoketju »

Vastaava tapaus sattui mulle pari viikkoa takaperin, kyseessä ilmeisesti jonkin sortin "koppakuoriainen".
Ajelin n.80km nopeudella ja sivusta lensi "jokin" ohimoon... kypärään ei osunut :( .
Pakko ajaa tien sivuun ja ottaa kypärä pois, sattui niin S...t..nasti, oli kuin olisi kivi heitetty tai Ammuttu 8O .
Seuraus 6 cm poikittainen paise ohimoon , ja pystyssä verisuoni pari päivää "koholla".
Myös päänsärky pari päivää melkoinen :evil: .Joten ostanko koko Naaman peittävän kypärän :lol: .
Mitäs jos se olikin lintu???? :mrgreen: .Oletan että toinen osapuoli säilyi hengissä ....semmosia ovat.

Tuli ajamiseen viikon katko...... 8)
aatee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aatee »

Tulipa ajettua varis kolari aamutuimaan töihin mennessä. Lintu teki niin kohdalla ja äkkiä täyskäännöksen, etten kerrennyt tekemään mitään muuta kuin jo ekan osuman jälkeen kroppaa vähän sivuun ettei olisi tullut suoraan syliin. Lintu osui ekana kaasuvaijereihin, jotka toimivat giljotiinina ( vauhtia aavistus alle sata )siitä sitten polveen, kylkeen ja kainaloon.
Vaijerit meni ylämutkista poikki ( siis ei irti poikki ) --> seuraava risteys oli aika mielenkiintoinen, kun kaasu aavistus alle puolessa... ja umpikypärän visiiri meni pesuun. Oli ikkuna veressä, eli taisi lintu kuolla. En jäänyt etsimään. Onneksi oli visiiri kiinni!
Pörre

Viesti Kirjoittaja Pörre »

fasaani on kans yks perkele ku tulee tielle poukkoileen. yks meni tänä kesänä nii läheltä tien yli notten tiä menikö sopperis eturenkaan edestä vai takaa. vauhtia ei kyllä ollu ku alle 60km/h. sit pari kertaa tänä kesänä suuremmas nopeudes juossu melkein alle ja kääntyny viime hetkellä takas.
-PANHEADS MC-
mosse

Viesti Kirjoittaja mosse »

nostan vanhaa ketjua. sori siitä mutta on pakko kertoo aamuisesta työmatkasta.
matkaa kertyy n.90km ja tämmösillä kelillä en autolla aja.
eli,aamulla joskus klo 5.15-5.30,vauhtia 100-120km/h päätti peura hypätä mopon eteen ja ennenkuin ehdin reagoida poksahti bambin pää stongaan.
vilkku paskaks ja peili vääntyi mut pystyssä pysyin. väänsin peilin suoraks ja vilkaisin siihen mut peuraa ei näkynyt. ei sit jääny tielle ainakaan. jatkoin matkaa pysähtymättä. edessä ajanut auto varmaan näki tilanteen kun hiljensi vauhtia huomattavasti. mä en silloin vielä oikein tajunut mitä oli tapahtunut ja ohitin auton hiljentämättä vauhtia. töihin tullessa katsastin vauriot ja kytkinkahvassa/vaijerissa oli jääny karvoja ja mun otsassa peurasta tullut veriläiskä. tupakkia meni enemmän kuin normaalisti kun pikkuhiljaa rupesin tajumaan mitä oli tapahtunut. ranne on kyl vähän kipee ja kävin näyttämäs lekurillekin mutta ei siin kuulemma ole mitään vikaa. joten huomen sit töihin taas. tää on jo toinen kerta tänä keväänä kun törmään elukkaan. joku lintu osui kaasukahvaan pari viikkoa sitten. eikä se mikään pikkulintu ollut,joku varis se taisi olla. mikä seuraavaks,karhu varmaan...
FXSTI Softail 2005
cobra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cobra »

Onnea oli bambin kanssa kun et lipannut. On ne sen verran kokoisia otuksia etten itse haluaisi kaksipyöräisellä kohdata.

Itsellä juoksi lauantaina kissa suoraan syyläriin. Ajoin kahden auton välissä perus-kahdeksaakymppiä pikkutietä pitkin ja kattiparka tuli suoraan pihalta kylkeen. Ei pystynyt reagoimaan mitenkään.

Peileistä näin että kattiparka pyöri kuin märkä rätti ojan pohjalle mutta autojen välissä ajaessa ei pystynyt pysähtymään ja viemään edes surunvalitteluita. Suojaritilöihin tulleen iskemän perusteella kissalta lähti kaikki yhdeksän niin nopeasti ettei tiennyt mihin iskeytyi. Ehkä jotain hyvää tapahtuneessa...

cobra
Ride it like you stole it
2008 VRSCDX Night Rod Special
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mä olin pari kesää sitten pikakeikalla Hankoon pulla-autolla, siis sellainen lasikuiturötteröllä oleva Sprintteri, osuin Tammisaaren koheilla muutamaankin joltain raadolta ylös pölähtäneeseen lokkiin ja kun pysähdyin Hangossa niin yksi oli pää läpi kaapin etuseinästä, tosin kulman muovirakenteisen ilmanvaihtoventtulan kohdalta mutta kuitenkin. Jos se menee nokka edellä läpi kuormakaapin venttiilist, ni en tahtois sitä päähäni tai syliini maantiellä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
John Doe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja John Doe »

ma^ko kirjoitti:Mä olin pari kesää sitten pikakeikalla Hankoon pulla-autolla, siis sellainen lasikuiturötteröllä oleva Sprintteri, osuin Tammisaaren koheilla muutamaankin joltain raadolta ylös pölähtäneeseen lokkiin
Tämä on se syy miksi olen pitänyt tapanani viedä jälkeeni jättämäni vainajat vähän sivummalle. Joku ne kuitenkin syö, ja parempi mitä kauenpana tiestä.

jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Niin ja "roskalintuja" ei ole olemassakaan.[/quote]

Olen täysin samaa mieltä
Vastaa Viestiin