Shovelin huohotus
Re: Shovelin huohotus
Jep. Eiköhän näillä vinkeillä taas pääse hieman eteenpäin.
On perhana edellinen omistaja laittanut öp-anturin väärään reikään.
Tulossa hihna-enska ja billetti öljysäiliö + erillinen suodatin. Eli miten kannattaa toteuttaa huohotus?
On perhana edellinen omistaja laittanut öp-anturin väärään reikään.
Tulossa hihna-enska ja billetti öljysäiliö + erillinen suodatin. Eli miten kannattaa toteuttaa huohotus?
-
Rautahauli
Ykkösestä letku vaihdelaatikon alle ja huohotin letkunpäähän. Niin kuin aikaisemmin mainitsin niin minunkin mopossa oli tuo pelkkä putki josta sitten lensi roiskeita laatikon päälle, oli vähän hankala paikallistaa mistä se öljy tulee.
Suunnilleen noin se oli mainittu sovelivoorumillakin, monet ei vaan laita siihen letkun päähän edes suodatinta.
Niin ja tuosta missä kuvassasi on öp-anturi, siitä letku öljytankkiin. luonnollisesti pinnan yläpuolelle. eikös niitä letkulähtöjä ole tankissa 3. Tarviketankeissakin.
Suunnilleen noin se oli mainittu sovelivoorumillakin, monet ei vaan laita siihen letkun päähän edes suodatinta.
Niin ja tuosta missä kuvassasi on öp-anturi, siitä letku öljytankkiin. luonnollisesti pinnan yläpuolelle. eikös niitä letkulähtöjä ole tankissa 3. Tarviketankeissakin.
-
Don Quijote
Voi vetää myös ne molemmat huohotukset yhteen vaikka t-liittimellä ja siitä öljytankkiin. Näin kaikki mahdollinen kampikammioon valunut öljy palaa takaisin tankkiin eikä lennä ympäriinsä. Jos näin tekee, täytyy kuitenkin muistaa laittaa itse öljytankille huohotus, muuten alkaa paineet nousta ja öljy puskee ulos mistä pääsee. Näin on omassani tehty ja hyvin toimii.
-
Rautahauli
^Eli neljäs letkulähtö tankkiin? Mistäs se öljy tietää nousta sinne tankkiin kun se "vent"-lähtö pumpun yläpuolella on öljytankkia alempana ja lähempänä, eikö se kampikammiosta roiskuva öljy mene sinne? Sitä en tiedä onko siitä mitään haittaa mutta...
-
Don Quijote
Neste liikkuu aina sinne missä on pienempi paine. Koneessa on ylipainetta ja tankissa ei (jos se huohottaa oikein) Siispä paine työntää öljyn ja öljysumun tankkiin. Tietysti huohotus toimii molempiin suuntiin, mutta koneeseen huohotuksen kautta mahdollisesti menevä minimaalinen öljymäärä tuskin haitaksi on. Ja voihan sen t-liitoksen tehdä lähemmäs öljytankkia jos epäilyttää toimintaRautahauli kirjoitti:^Eli neljäs letkulähtö tankkiin? Mistäs se öljy tietää nousta sinne tankkiin kun se "vent"-lähtö pumpun yläpuolella on öljytankkia alempana ja lähempänä, eikö se kampikammiosta roiskuva öljy mene sinne? Sitä en tiedä onko siitä mitään haittaa mutta...
Tee toki miten haluat, tämä systeemi on itselläni ollut käytössä kahdessa pyörässä ja hyvin toimii. Pysyy pyörä ja ympäristö siistinä
Pikaisesti näin. (korjatkaa jos korjattavaa)
1. Paluuöljy ensiövedolta.
2. Paluuöljy pumpulta tankille.
3. Öljytankilta meno pumpulle.
4. Ensiöketjun meno öljylinja. Voi tulpata.
5. Toisiketjun öljylähtö. Saa suljettua öljypumpun rungossa (siinä vieressä) olevalla ruuvilla.
Kummaan paikkaan laitettu tuo öljynpaineanturi. Eihän tossa ole edes painetta.
Anturi on alempana pumpussa.
Itse laittanut Shovelissa niin, että ensiövedolle meno ja tulo kierrätetty ja T-kappaleella tankkiin.
Tuolla aikaisemmassa jutussa kuva asiasta.
Shovelin huohotus
1. Paluuöljy ensiövedolta.
2. Paluuöljy pumpulta tankille.
3. Öljytankilta meno pumpulle.
4. Ensiöketjun meno öljylinja. Voi tulpata.
5. Toisiketjun öljylähtö. Saa suljettua öljypumpun rungossa (siinä vieressä) olevalla ruuvilla.
Kummaan paikkaan laitettu tuo öljynpaineanturi. Eihän tossa ole edes painetta.
Anturi on alempana pumpussa.
Itse laittanut Shovelissa niin, että ensiövedolle meno ja tulo kierrätetty ja T-kappaleella tankkiin.
Tuolla aikaisemmassa jutussa kuva asiasta.
Shovelin huohotus
smuige kirjoitti:Pannussa ja Shovelissa on erilainen huohotus lohkosta.
Tämä koskee Shovel moottoreita.
Tuossa selostuksessa on letkujen lähtöjä tukittu.
Itse olen kuitenkin liittänyt tuon lohkosta ensiökopalle menevän huohotinletkun (pinkki teksti) T-liittimellä öljytankille menevään huohotinletkuun (punainen teksti).
Ja hyvin pelannut niinkin. Eli jätin vain sen ensiovedon kautta kierron pois ja liitin letkun suoraan. (-73 Shovel + ensioveto remmillä)
Tuossa kuvassa selvitetty kuinka ensiökopasta tukitaan letkulähdöt JOS laittaa öljyt koppaan. Pikkuletku toimii enskavedon huohottimena - tasaa paineita.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
-
Rautahauli
Olen tehnyt niin kuin se yleensä tehdään.Don Quijote kirjoitti:Neste liikkuu aina sinne missä on pienempi paine. Koneessa on ylipainetta ja tankissa ei (jos se huohottaa oikein) Siispä paine työntää öljyn ja öljysumun tankkiin. Tietysti huohotus toimii molempiin suuntiin, mutta koneeseen huohotuksen kautta mahdollisesti menevä minimaalinen öljymäärä tuskin haitaksi on. Ja voihan sen t-liitoksen tehdä lähemmäs öljytankkia jos epäilyttää toimintaRautahauli kirjoitti:^Eli neljäs letkulähtö tankkiin? Mistäs se öljy tietää nousta sinne tankkiin kun se "vent"-lähtö pumpun yläpuolella on öljytankkia alempana ja lähempänä, eikö se kampikammiosta roiskuva öljy mene sinne? Sitä en tiedä onko siitä mitään haittaa mutta...
Tee toki miten haluat, tämä systeemi on itselläni ollut käytössä kahdessa pyörässä ja hyvin toimii. Pysyy pyörä ja ympäristö siistinä
Jos koneessa on ylipaine ja tankissa ei, niin sittenhän sinne öljytankkiin tulee sitä painetta jos sen huohottimen liittää sinne? Mistä se paine ulos pääsee? Pieni eppäilys että sotkee sitä öljynkiertoa.
Tee toki miten haluat.
-
Rautahauli
Ekomiehille on sitten huohottimia jotka kerää sen öljyn talteen:

Ja maailma pelastuu.

Ja maailma pelastuu.
-
Don Quijote
Olet jo vastannut itse itsellesi tuossa aiempana kommenttina mulle,Rautahauli kirjoitti:Jos koneessa on ylipaine ja tankissa ei, niin sittenhän sinne öljytankkiin tulee sitä painetta jos sen huohottimen liittää sinne? Mistä se paine ulos pääsee? Pieni eppäilys että sotkee sitä öljynkiertoa.
siis tankille pitää tietysti järjestää huohotus, kuten ekassa postauksessani totesin:Rautahauli kirjoitti:^Eli neljäs letkulähtö tankkiin?
Don Quijote kirjoitti: täytyy kuitenkin muistaa laittaa itse öljytankille huohotus, muuten alkaa paineet nousta ja öljy puskee ulos mistä pääsee.
Teemme molemmat kuten haluamme, pääasia että tehdään ja keskustellaan
-
Rautahauli
joo sori, jummarsin vähän toisin.
Jep, asioista on hyvä keskustella.
Jep, asioista on hyvä keskustella.
-
Rautahauli
Sattui silmiin toisella voorumilla juttu Breather Filter:stä: Klik
Vanhan kertausta. En oo ikinä huohotusfilttereitä käyttäny, enkä kokenu, että olis tarvetta.
Kelpo esimerkki kun tuotanto luo tarpeen. 15 vuotta sitten tollasista ollu kukaan kuullukaan ja hyvin on laitteet pelannu. Kunnes yhtäkkiä jengin mielestä on moottorin turma jos vetää ilman.
Kelpo esimerkki kun tuotanto luo tarpeen. 15 vuotta sitten tollasista ollu kukaan kuullukaan ja hyvin on laitteet pelannu. Kunnes yhtäkkiä jengin mielestä on moottorin turma jos vetää ilman.
mä joskus aikoinaan mietin tollasen laittamista kun niitä alko tulemaan markkinoille. Yksi erittäin hyvä ystävä ja moottoriguru käski unohtaa. kun sen oli tarkotus roikkua koneen ja laatikon välissä, mihin letku luonnollisesti meni. Öljytahmanen filsu, kohta umpeenmuurautunut paskasta, ja hengitys kärsii. Enpä sitten laittanu, ja hyvin pelasi pannu edelleen.Hessu kirjoitti:Vanhan kertausta. En oo ikinä huohotusfilttereitä käyttäny, enkä kokenu, että olis tarvetta.
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Kyllä mulla on Shovelissa ollut mokoma filsu moottorin huohottimessa jo yli 15 vuotta.
Muutaman olen vaihtanut, lähinnä sen takia kun yksi meni ihan ruttuun (liian alas asennettu) ja yksi hajosi osiksi.
Eihän se filtteri siellä mitään haittaa KUN SE TOIMII.
Tukkiutuessaan onkin sitten eri juttu.
Eli jos sellainen on, niin se on yksi tärkeä huollettava kohde.
Tuossa Shovelhead.usa foorumin kuvassa näyttää öljy sekoittuneen veteen.
Painepesurilla pestessä saa tuosta filsustakin painettua vettä läpi...

Muutaman olen vaihtanut, lähinnä sen takia kun yksi meni ihan ruttuun (liian alas asennettu) ja yksi hajosi osiksi.
Eihän se filtteri siellä mitään haittaa KUN SE TOIMII.
Tukkiutuessaan onkin sitten eri juttu.
Eli jos sellainen on, niin se on yksi tärkeä huollettava kohde.
Tuossa Shovelhead.usa foorumin kuvassa näyttää öljy sekoittuneen veteen.
Painepesurilla pestessä saa tuosta filsustakin painettua vettä läpi...

Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Ei haittaakaan, mutta ei jeesaakaan. Jos sulla on viistoista vuotta ollu, mutta oot kolkyt vuotta kikkaillu näitten paukkurautojen kanssa, niin kuinkas ennen sitä?
Oliko moottori täys hiekkaa, kun huohotinletkusta voi kuulemma mennä skeidaa sisään päin.
Mul ei kyl voi, kun mun moteissa on käydessä huohotinputkessa on melkonen paine. Ulospäin.
Mutta aika turha aihe kinaa.
Oliko moottori täys hiekkaa, kun huohotinletkusta voi kuulemma mennä skeidaa sisään päin.
Mul ei kyl voi, kun mun moteissa on käydessä huohotinputkessa on melkonen paine. Ulospäin.
Mutta aika turha aihe kinaa.