Mitä öljyä pannun keulaan?
Mitä öljyä pannun keulaan?
Service manual suosittelee Harley Davidson Hydra-Glide iskariöljyä, mutta ei sellaista ole enään olemassakaan. Elikkä mikähän vastaa kyseistä litkua kyselee epätietoinen pannunrakentaja Pohojanmaalta.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Re: Mitä öljyä pannun keulaan?
Keulaöljyä motoliikkeestä, joku sae 20 on wanhaan hydraan ihan ok mun mielestä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
- jan'shovel-70
- Viesti:
Itse olen käyttänyt Bel Ray:n SAE20:stä Shoveliin,Rauttikseen,Evo Sportster ja Evo Big Twiniin 
Jos on orkkis pannun keula ja aika pitkälti myös myöhempien Harrikoitten keula, niin aika hehtaarikeula. Rakenne ja toleranssit ovat sitä luokkaa että mitään kovin kallista ja huippuöjyä ei kannata laittaa. Itse olen käyttänyt Harrikoissani ihan vaan hydrauliöljyä, on halpaa voi vaihtaa usein ja pelittää.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500
Toisille on tärkeää, että on halpaa ja toisille taas että toimii mahdollisimman hyvin. Senverran minäkin tiedän, että hydrauliöljy ei todellakaan ole keulaöljyä. Eipä silti, monet "motoristit" käyttää nykyään moottoriöljynä Mobil Delvac:ia kun se on halpaa. Jos haluaa, että tulee halvaksi, kannattaa pitää kalusto tallin nurkassa ja käydä vain toisinaan äkkiä vilkaisemassa. Sitten voi vaikka merkata vihkoon ylös paljonko taas säästi kun ei ajanut. Se on halpaa.57pannu kirjoitti:Jos on orkkis pannun keula ja aika pitkälti myös myöhempien Harrikoitten keula, niin aika hehtaarikeula. Rakenne ja toleranssit ovat sitä luokkaa että mitään kovin kallista ja huippuöjyä ei kannata laittaa. Itse olen käyttänyt Harrikoissani ihan vaan hydrauliöljyä, on halpaa voi vaihtaa usein ja pelittää.
Kiitos kuitenkin vastauksesta.
Kenen tahansa valmistajan keulaöljyksdi tarkoitettu toimii kyllä wanhassa Hyydrassa, kuten myös uudemmissa. Keulaöljyjä on kuitenkin ainakin välillä 5 - 30 noissa paksuusluokissaan ja raskaan pyörän "low tech" keulaan ei hirmu ohuita kannata laittaa. Paksuusarvo 20 on mun mielestä osoittautunut ihan toimivaksi. Hydrauliöljykin kyllä toimii jos on vaahtoamatonta ja viskositeetti suunnilleen oikea, mutta jos öljyn valmistaja/pakkaaja on sen tuonut keulaöljynä markkinoille on onnistuneen valinnan mahdollisuus huomattavasti suurempi kuin muita öljyjä arpoen.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Keulassa öljy toimii heilahduksen vaimentimena.mcjusa kirjoitti:Senverran minäkin tiedän, että hydrauliöljy ei todellakaan ole keulaöljyä.57pannu kirjoitti: Itse olen käyttänyt Harrikoissani ihan vaan hydrauliöljyä, on halpaa voi vaihtaa usein ja pelittää.
Öljy menee hydrauliosassa (kyllä, nimi on hydrauli) pienehköjen reikien kautta säiliöstä toiseen vaimentaen yleensä palautusheilahdusta voimakkaammin. Jousihan joustaa sisäänmenossa.
Öljyreikien koolla vaikutetaan vaimennusominaisuuksiin.
Vaimennuksen lisäksi tuolla öljyllä on tarkoitus voidella liukuvia pintoja. Normaalikeulassa yläputki liukuu alaputkessa sisään ja ulos. Ja siellä on puslat. Alempi pusla on jatkuvassa öljykylvyssä ja ylempi vähintään roiskevoitelussa.
Miksi siis hydrauliikkaöljy ei sopisi?
Kunhan voiteluominaisuus ja viskositeetti on sopivat.
Hydrauliikkaöljyn paineenkesto taitaa olla parempi kuin normaali moottoriöljyillä.
H-D keuloissa SAE15, SAE20 ja SAE30 ajotuntuman mukaan.
* Normaali käyttö SAE20
* Keulan joustoa löysemmäksi tai kylmät olosuhteet SAE15
* Keulan joustoa jäykemmäksi tai kuumat olosuhteet SAE30
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Ei kelpaa hydrauliikkaöljy keuloihin ei, kun ei lue purkissa mitää mopoista. Tuhlaustahan se olisikin kaataa niin vaativiin käyttökohteisiin kuin osa hydrauliikkakäytöistä on tarkoitettua öljyä yksinkertaiseen iskunvaimentimeen. Toki paljon halvempaa kuin "oikeat" harrasteöljyt. Entä automaattivaihteistoöljyt, voitelee ja kestää painetta. Ja hintakin tarpeeksi kallista.
jd
lisään: enskat talviajossa, kannattaa hetki paneutua asiaan. Mutta hd ja kesäkelit niin pannaan sitä mistä maksaja tulee autuaaksi. Se toimii "parhaiten".
jd
lisään: enskat talviajossa, kannattaa hetki paneutua asiaan. Mutta hd ja kesäkelit niin pannaan sitä mistä maksaja tulee autuaaksi. Se toimii "parhaiten".
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Iskareihin menee niin vähän öljyä, että ei mitään merkitystä, maksaako se 5 vai 10 euroa. Pääasia, että toimii. Kokeilut maksaa äkkiä paljon enemmän, siksi kysyin neuvoa. Näkyy vaan noita vastauksia olevan aika monenlaisia. Jotenkin vaan tuntuu, että se 20W iskariöljy saattaisi toimia parhaiten.John Doe kirjoitti:Ei kelpaa hydrauliikkaöljy keuloihin ei, kun ei lue purkissa mitää mopoista. Tuhlaustahan se olisikin kaataa niin vaativiin käyttökohteisiin kuin osa hydrauliikkakäytöistä on tarkoitettua öljyä yksinkertaiseen iskunvaimentimeen. Toki paljon halvempaa kuin "oikeat" harrasteöljyt. Entä automaattivaihteistoöljyt, voitelee ja kestää painetta. Ja hintakin tarpeeksi kallista.
jd
Joo harrastajalle kustannukset ovat merkityksettömät, ölppä firmalle ei varmaankaan kate-ero harraste/ammattiöljyt ole aivan merkkityksetön asia. Ainakin niin monta eri rasvaa on eri harrastevälineiden eri käyttökohteisiin "kehitetty". Jos sinusta tuntuu että 20 iskariöljy on se joka sinulla toimii uskallan sydämmestäni sinulle sitä suositella ja kantaa suosituksestani täyden poliittisen vastuun.mcjusa kirjoitti: Iskareihin menee niin vähän öljyä, että ei mitään merkitystä, maksaako se 5 vai 10 euroa. Pääasia, että toimii. Kokeilut maksaa äkkiä paljon enemmän, siksi kysyin neuvoa. Näkyy vaan noita vastauksia olevan aika monenlaisia. Jotenkin vaan tuntuu, että se 20W iskariöljy saattaisi toimia parhaiten.
jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Ihan rauhallisesti vaan, kun ilmoitin käyttäväni hyrauliöljyä pannun keulassa, ei kysessä tosiaankaan ole "delvacefekti", yritin kertoa että pannun keula on aika karkeatekoinen. Ei etuputkiöljyyn eikä moottoriöljyyn varmaan kaadu kenekään talous. Se on kuitenkin kustannuksista pienin.
Jokainenhan saa laittaa mitä öljyä haluaa, esimerkiksi Öhlinsin huippuöljyä, pääseekö huippuöljyt oikeuksiinsa pannun keulassa, voi päästäkin vaikea sanoa. Onpahan ainakin kunnon öljyt.
-h
Jokainenhan saa laittaa mitä öljyä haluaa, esimerkiksi Öhlinsin huippuöljyä, pääseekö huippuöljyt oikeuksiinsa pannun keulassa, voi päästäkin vaikea sanoa. Onpahan ainakin kunnon öljyt.
-h
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500