97 Road Kingin muutoskokemuksia

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

drago

97 Road Kingin muutoskokemuksia

Viesti Kirjoittaja drago »

En tiedä kuinka moni täällä olevista harrastaa matkalehmien muuntelua, kerron kuitenkin omista kokemuksistani. Lähtökohtana 97 kaasutin Kingi, HDn omalla Stage 1 satsilla. Omasta mielestä pelasi juuri niin kuin pitääkin.
Viime talvena kun vetohihnan vaihto tuli ajankohtaiseksi ajattelin, että olisi mukava jos kone kävisi matkanopeuksilla vähän rauhallisemmin, en ole niin suorituskyvyn perään, rauhallinen lotkottelu sopii minun ajotyyliin. Niinpä 32 hampainen eturatas vaihtui 34 hampaiseen, hihnan pituuden kanssa ei ollut ongelmia. Kierrokset laskivat ja pyörän luonne muuttui täysin, vaiheet "venyvät" pitemmälle. mutta tuntui kuitenkin ettei voima riitä matkanopeuksilla ylämäissä. Itse asiassa vähän kaduttikin koko hammaspyörän muutos, ovat ne HDn suunnittelijat tienneet mikä sopii ja mikä ei.
Ajattelin kuitenkin olisikohan kaasutinpuolella saatavissa asiaan muutosta. Tilasin CV Performancelta CVP Deluxe Carb Tuners Kitin.
http://cv-performance.com/index.php?act ... roductId=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Sisältää emulsioputken, luistijousen ja suutin valikoiman ym. pikkusälää. Paketti tuli kahden viikon kuluttua tilauksesta ja torstai-iltana ruuvaamaan uusia osia paikoilleen. CVP:n suosituksesta Big Twiniin vapaavirtaus ilmansuodattimella ja Performance putkilla tyhjäkäyntisuuttimeksi 46 42sen tilalle, uusi emulsioputki, suutinneula, luistijousi ja pääsuuttimeksi 185 180n sijaan. Siltä illalta oli kokeilut kokeiltu kun rikoin ryyppyvaijerin kasatessa pakettia. Perjantaina lelut saatiin paikoilleen ja kokeilemaan. Kone reagoi tosi terävästi kaasuun pienikin kaasukahvan kierto tuntuu heti ja matka-ajossa potku riittää taas ylämäissä ikään kuin välitysmuutosta ei olisi tehtykään. Ihan aluksi mietin että kuinkahan mahtaa soppa maistua kun näin hyvin vetää. Ajellessa katselin polttoainemittaria epäuskoisena, ei kulu samaan tahtiin kuin normaalisti. Tankatessa totesin kulutuksen pudonneen noin 0,5l/100km.
Minun tapauksessa kaasutinpeukalointi oli onnistunut, miten mahtaa sitten toimia vakiovälitteisessä pyörässä, en tiedä.
Romutettu tiekuningas
drago

Re: 97 Road Kingin muutoskokemuksia

Jatketaan kertomusta. Tänään tuli käytyä Bredassa (NL) Harlikkakokoontumisessa, kaupungin keskusta suljettu autoilta, paikalla noin 10 000 pyörää. Matkakulutus mikä ennen oli noin 6 litraa putosi litralla, tämänpäiväisen reissun kulutus oli 4,9 mihin en ole ikinä päässyt, niinkauan kuin mopo on mulla ollut. Eli muutos oli onnistuneempi kuin olisin voinut kuvitella.
Romutettu tiekuningas
manniju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manniju »

Hienoa, että olet tyytyväinen muutoksiin.

Olen miettinyt omaani (Softail Deluxe-05, TC ruisku, stage 1) myös pitempiä välityksiä, koska kone kiertää jo 100-120 vauhdissa omaan makuun turhankin railakkaasti.

Mitenkäs olette asiaa hoitaneet? Jos vaihtaa tuon eturattaan isompaan, tuleeko tuollaisia dragon kuvaamia hyytymisfiiliksiä ruiskupelillä? Mulle ehdotettiin lääkkeeksi uutta 6-vaihteista lootaa, mutta ehkä homma hoituisi muutoinkin...ja halvemmalla. Kovin isosta kierrosten laskutarpeesta ei kuitenkaan ole kyse.
Keep on rockin'
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

manniju kirjoitti:Hienoa, että olet tyytyväinen muutoksiin.

Olen miettinyt omaani (Softail Deluxe-05, TC ruisku, stage 1) myös pitempiä välityksiä, koska kone kiertää jo 100-120 vauhdissa omaan makuun turhankin railakkaasti.

Mitenkäs olette asiaa hoitaneet? Jos vaihtaa tuon eturattaan isompaan, tuleeko tuollaisia dragon kuvaamia hyytymisfiiliksiä ruiskupelillä? Mulle ehdotettiin lääkkeeksi uutta 6-vaihteista lootaa, mutta ehkä homma hoituisi muutoinkin...ja halvemmalla. Kovin isosta kierrosten laskutarpeesta ei kuitenkaan ole kyse.
Mitä luulet Softiksen kierrosten olevan esim. sadan kilometrin tuntivauhdissa, vai onko sulla kiekkakello?
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Onko uudessa 6-vaihteissa lodjussa 6.vaihde ns. ylivaihde vai 1:1 eli suora veto?

Jos ei ole niin vaan 6-vaihteen välitys on sama kuin vanhan 5-lovisen 5. vaihteen 1:1 niin eipä kannata.
Tarkista ensin, ennenkuin laitat rahat tuohon.

Tuon CV-tuning kitin mukana tuleva poranterä on yksi tärkeä osa viritystä. Kaasu saadaan reagoimaan nopeammin.
Myös tyhjäkäynti suuttimen säätö (alunperin plommattu) realistiselle tasolla parantaa kaasuttimen yleistä toimintaa kylmänä ja tyhjäkäynnillä.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

hdjokke kirjoitti:
manniju kirjoitti:Hienoa, että olet tyytyväinen muutoksiin.

Mitä luulet Softiksen kierrosten olevan esim. sadan kilometrin tuntivauhdissa, vai onko sulla kiekkakello?
Vastaan omaan arvuutteluuni, niin ei tartte olla jännityksessä. Alunperinhän tää oli Road King-keskustelu. 80 km/h, 2000 rpm. 100 km/h, 2500 rpm, 120 km/h vähän yli 3000 rpm. Kiekat noin-arvoja. Nyt kun vaihdat välityksiä isommiksi, niin juuri tavallisessa maantieajossa 80 km/h jäät tehokkaan väännön alapuolelle esim. ylämäissä. Tämä vielä korostuu esim. mamman ollessa kyydissä. Silloin joutuu ylämäissä vaihtamaan pienemmälle tai pistämään mamman dieetille. Itsellämmehän meillä ei ole paino-ongelmia. H-D:tä kun ei ole tehty Euroopan moottoritienopeuksille, vaikka maksimikierrokset pyyhkii yli viiden tonnin lukemissa vakiomoottorilla ja esim. Stage II:lla 6200 rpm:ssä.

Eli jos ei ole sitä kiekkakelloa aennettu vielä, niin laita se ensin, ja ylläty kuinka pienillä kierroksilla ajelet.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
manniju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manniju »

Jep, ei ole kiekkakelloa ja juuri noita samoja asioita pohdiskelin, kun eilen töistä paukutin motarilla kotia kohti ja näitä välittyksiä/kierroksia oikein asiakseni tunnustelin. Välityksien pidentämisellä tosiaan on laajat seuraukset liikkeelle lähdössä, kaupungissa ja muutoinkin alle 90 km/h alueella. Nykyisin mulla ne oikein värinättömät kiekat osuu pyörässä aika kivasti tuonne 90:n ja taas 110-115 tuntumaan... Taidan tyytyä toistaiseksi nykyisiin välityksiin.
Keep on rockin'
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:05 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
drago

Mulla välitysmuutoksen jälkeen huiput otetaan 4. vaihteella, kiertää ketterästi 165-170km/h, siihen perään vitonen mutta kun alkaa jo itseä hirvittää vanhoilla kumeilla noissa vauhdeissa...
Poranterää en käyttänyt luistin reikää suurentaakseni, Stage 1 yhreydessä oli jo tyhjäkäyntisuutin avattu. Lasketut kierrokset 5. vaihteella 80 2000rpm ja 120 3000rpm. 5nen vetää hyvin jo 60 lähtien, 50 alueella 4nen on "vetävämpi".
Hymy ei ole vieläkään kadonnut naamalta, kiertää oman maun mukaan rauhallisesti 120-130 vauhdissa ja veto riittää mukavasti, kilpuria en ollut hakemassakaan.
Romutettu tiekuningas
Vastaa Viestiin