-91 evon tulpat
-91 evon tulpat
Millaiset arvot pitää kyseisen koneen tulpista löytää? Orginaalit lakkas yhtä-äkkiä antamasta kipunaa ja oli kiire saada uudet. Hain paikallisesta auto varaosa liikkeestä NGK:t (52 se luokka), ne sano että sopii kyllä. Tais ne viikon kestää. Oli ihan karstassa ja mustat. Sit laitoin omasta hyllystä unohtamani uudet ranskalaiset tulpat ( arvot myös 52) ja nyt on hyvin toiminut. Mitä niissä tulpissa pitää oikeasti olla arvot? R = resistanssi, heikentää kipinää vastusta tuee lisää.
-
Grasschopper1
Re: -91 evon tulpat
Heitän nyt ulkomuistista,että ainakin -99 Evossa on NGK tulppa numeroilla BPR5ES.Muuntotaulukosta voi sitten katsoa,jos toisen merkkistä halajaa.
NKG:n tulppa saattaa hojoilla, vaikka arvot oliski kohdallaan. Varsinki, jos pääsee kerranki kastuun, niin tulppa on valmis.
-
Grasschopper1
Joo,niin olen myös kuullut.Mulla on kyllä kestänyt ongelmitta aina koko kesän ajot NGK.Kaasarin säädöt on kohdillaan ja öljyä ei pääse palotilaan.Champion kuulemma kestää paremmin rikasta seosta,mihin sitten perustuu,siihen en osaa vastata.Jos tykkää ajella ryyppy päällä,sillä saa ainakin hyvin tulpat pimeeksiteemu k kirjoitti:NKG:n tulppa saattaa hojoilla, vaikka arvot oliski kohdallaan. Varsinki, jos pääsee kerranki kastuun, niin tulppa on valmis.
Tätä väitettä viljellään paljon, mutta mihinköhän se perustuu? Onko miten luotettavasti testattu? Miksei rauta ja eristekeraami kuivu jos kuivataan?teemu k kirjoitti: jos pääsee kerranki kastuun, niin tulppa on valmis.
Itse olen rautiksessa puhdistanut tulpat (tosin nyt Champion) muutamaan kertaan, viimeksi sunnuntaina ja taas lähti kohtuullisesti polkemalla käyntiin ja hyvin pelasi 160 km lenkin. Kerran vähän paukautteli ja hyytyili hetkellisesti, mutta sitten taas heräili ihan kun polkaisin pienempää sisään ja taas mentiin. Tankkasin pian tämän hyytymisen jälkeen ja tankkauksen jälkeen lähti ekalla polkaisulla. Pyörä nokeaa ja öljystääkin tulppia (yläkerran remonttia odotellessa), mutta ajamalla ja putsailemalla tulpat ovat kestäneet kyllä hyvin. Eli ei mitään havaintoa kerran likaantuneen tulpan käyttökelvottomuudesta
Jos ei tästä nyt ole aivan Karpolle asiaa, niin Myytinmurtajillepa hyvinkin olisi testattavaa
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Ihmettelin kans, mikä tulpat tappaa.
Pyörässä toimi ihan hyvin. Tosin vaihdoin ne aina öljyn vaihdon yhteydessä.
Autossa ei kestäny kastumista...
Sähköt on vähä henkimaailman juttuja.
Pyörässä toimi ihan hyvin. Tosin vaihdoin ne aina öljyn vaihdon yhteydessä.
Autossa ei kestäny kastumista...
Sähköt on vähä henkimaailman juttuja.
-
etelahelsinki
HI!
Uuden oikeaarvoisen tulpan yleisin vika on väärä kärkiväli.
Tarkista!
Tulpat eivät ole kiinnitä ja unohda tarvikkeita.
Jokainen tulppa vaatii kärkivälin tarkistuksen/säädön tai molemmat.
Siis:tarkista,kiinnitä,unohda.
Kupari tahna kierteeseen ok.Vanhemmat kierteet/holkit/helicoilit tykkää.
Kärkiväli 1.1mm tai jotain.Jokainen katsoo välinsä service manuaalista.
Pieni kärkiväli ja rikkaalla käyvä moottori on tulpan surma.
Jos tästä apua..
t.Ile
Uuden oikeaarvoisen tulpan yleisin vika on väärä kärkiväli.
Tarkista!
Tulpat eivät ole kiinnitä ja unohda tarvikkeita.
Jokainen tulppa vaatii kärkivälin tarkistuksen/säädön tai molemmat.
Siis:tarkista,kiinnitä,unohda.
Kupari tahna kierteeseen ok.Vanhemmat kierteet/holkit/helicoilit tykkää.
Kärkiväli 1.1mm tai jotain.Jokainen katsoo välinsä service manuaalista.
Pieni kärkiväli ja rikkaalla käyvä moottori on tulpan surma.
Jos tästä apua..
t.Ile
- Mopopoika -65
- Viesti:
Kaivelin muilta foorumeiltä hieman valaistusta:teemu k kirjoitti:Ihmettelin kans, mikä tulpat tappaa.
Syy pimenemiseen:
Yleisin syy tulpan "pimenemiseen" on yksinkertaisesti sisäpuolen keramiikkaeristeeseen kertynyt noki, se ei suinkaan eristä, vaan johtaa virran runkoon helpompaa tietä, siis ohi kipinävälin, homman pirullisuuksiin kuuluu vielä se että pimennyt tulppa usein lyö kipinää vapaasti kokeiltaessa, mutta sylinterin puristuspaine aiheuttaakin sen että kipinä ei enää hyppää ( ylipaineessa kipinän muodostumiseen vaaditaan korkeampi jännite kuin normaalipaineessa) silloin virta kulkee mieluummin helpompaa tietä, eli nokeentunutta eristettä myöten, sen noen poisto ei kyllä onnistu ( kunnolla) oikein mitenkään, lasikuulapuhalluksella (ehkä) saa hetkellisen avun , mutta se taas tekee muuten selvää tulpasta ja etenkin eristeestä, joten ainoa järkevä konsti on ostaa uusi tilalle. Nokeentuminen johtuu yleensä joko väärästä lämpöarvosta tai liian rikkaasta seoksesta, tai molemmista, tai väljästä moottorista / venttiilinohjareista, muitakin syitä varmasti on.
Toki se tulppa voi muutenkin särkyä, mutta jos ei kulumista tai tai jotain ulkopuolista iskua ota lukuun niin harvinaista se on.
Sekä toisesta keskustelusta hieman lohtua jota Joe Coolinkin näkemys puolustaa:
Jos kone käy rikkaalla seoksella, niin tulppaan saattaa tulla elektriodin ja maan väliin hiilisilta, josta suurjännite oikaisee jättäen tulpan järjet väliin. Lyhyet ajot jouduttaa ilmiötä, koska kone eikä tulpat pääse normaaliin käytiläpöönsä ja siten puhdistumaan. Öljyvuodot palotilaan karstoittavat myös tulppaa ja ajanoloon eristekerros kasvaa sellaiseksi ettei kipinää tule tai muodotuu mainittu oikopolku.
Ajan kanssa tulpan elektrodit kuluvat ja kärkiväli suurenee -> vaatii enemmän voltteja. Myös kärjen särmät pyöristyvät, joka taas vaikuttaa heikentävästi kipinän muodostukseen. Nämä yhdessä tai erikseen saattaavat rajoille tullessaan aiheutaa käyntihäiriöitä.
Omana mielipiteenä epäilen, että tuskin monikaan tulppa "kuolee" siihen jos se nokittuu tai öljyyntyy. Asiallisesti puhdistamalla olen itse saanut kaikki omat tumpanneet tulpat vielä pelaamaan. Teräsharjaa ei alan kirjallisuudessa sen enempää kuin liuottimiakaan aina suositella, koska on vaarana, että liuennutta tatinaa saattaa jäädä tulppaan, josta se sitten aikanaan tippuu palotilaan. Paineilma kai tuon ongelman poistaisi.
Mulla ei ole hiekkapuhalluslaitteita, joten olen monasti kuitenkin puhdistanut tulpat vastoin suosituksia messinki- ja teräsharjallakin. Hammastikku on ollu myös kova sana sekä sytkäri märkään tulppaan.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Shovelissa kyllä vaihtelin tulppia aluksi (monesti varmaan turhaankin), kun kone poltti öljyä ja bensan saanti temppuili roskista johtuen. Yläkerran rempan jälkeen loppui tulppien vaihtelukin.
Se kyllä käy sinänsä järkeen, että kunnolla täyteeen nokeentunut tulppa on vaikea puhdistaa. Mutta toisaalta kyllä noissa mopoissakin 70-luvulla tulppa vaan rassattiin rautalangalla puhtaaksi ja piikki pois kärkien välistä ja taas menoksi.
Mutta pelkästä bensasta kastumut tulppa vaihdettavaksi heti uuteen - sitä en oikein ymmärrä, että miksi se ei kuivuisi ja puhdistuisi
Ja kun se kerran käynnistyy kuivauksen jälkeen, niin mahdollisesti tulpan uumeniin jäänyt bensahöyry kyllä palaa aika iloisesti pois hetkessä, luulisi näin
Itse olen noita huolettomasti teräs- tai messinkiharjalla ja rätillä sekä paineilmalla putsannut, eikä ole mitään selkeää havaintoa puhdistuksen epäonnistumisesta.
Onko niin, että myytti kastuneesta tulpasta on toistettu jo niin monta kertaa, että se on muuttunut toistojen myötä faktaksi

Se kyllä käy sinänsä järkeen, että kunnolla täyteeen nokeentunut tulppa on vaikea puhdistaa. Mutta toisaalta kyllä noissa mopoissakin 70-luvulla tulppa vaan rassattiin rautalangalla puhtaaksi ja piikki pois kärkien välistä ja taas menoksi.
Mutta pelkästä bensasta kastumut tulppa vaihdettavaksi heti uuteen - sitä en oikein ymmärrä, että miksi se ei kuivuisi ja puhdistuisi
Itse olen noita huolettomasti teräs- tai messinkiharjalla ja rätillä sekä paineilmalla putsannut, eikä ole mitään selkeää havaintoa puhdistuksen epäonnistumisesta.
Onko niin, että myytti kastuneesta tulpasta on toistettu jo niin monta kertaa, että se on muuttunut toistojen myötä faktaksi
Viimeksi muokannut Joe Cool, 12:09 11.08.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
-
Bronson Eye
- Viesti:
mulla -99 Sportster evossa, edessä ngk ja takana champion nyt on alkanu kestämään,
Myös tuolla MOTOPEDIASSA on tietoa (ja lisää tulee koko ajan...)
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Sytytys#Sytytystulpat" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Sytytys#Sytytystulpat" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
"Mutta pelkästä bensasta kastumut tulppa vaihdettavaksi heti uuteen - sitä en oikein ymmärrä, että miksi se ei kuivuisi ja puhdistuisi Ja kun se kerran käynnistyy kuivauksen jälkeen, niin mahdollisesti tulpan uumeniin jäänyt bensahöyry kyllä palaa aika iloisesti pois hetkessä, luulisi näin "
Niin luulis, mutta 12 kpl (6 kerralla) sain uusia tulppia bensalla pimeeks. Sitte uskoin.
Noi hallilla pyörivät jokkis kuskit oli todennu sen jo aikasemmin,ja luopunu NGK:n tulpista.
Niin luulis, mutta 12 kpl (6 kerralla) sain uusia tulppia bensalla pimeeks. Sitte uskoin.
Noi hallilla pyörivät jokkis kuskit oli todennu sen jo aikasemmin,ja luopunu NGK:n tulpista.
piikkiä tulpassa en ole havainnut sitten Tuna aikojen, olisiko 2t pensa syynä?
tuo kärkien pyöristyminen kannattaa varmaan huomioida, nyt vaihdoin HD tulppien tilalle uudet HDt ja 9000 km (oliko Serviisi Manuaalissa että vaihdetaan joka 16000?) oli ajettu ja hieman pyöristyneet nuo oli joka sivulta, nyt ei enää uusilla nikotellut ollenkaan, eikä vanhoillakaan kun harvoin ja aivan viimeaikoina.
itse en jaksa enää muita merkkejä kokeilla, HDt vaan tai SEt!
tuo kärkien pyöristyminen kannattaa varmaan huomioida, nyt vaihdoin HD tulppien tilalle uudet HDt ja 9000 km (oliko Serviisi Manuaalissa että vaihdetaan joka 16000?) oli ajettu ja hieman pyöristyneet nuo oli joka sivulta, nyt ei enää uusilla nikotellut ollenkaan, eikä vanhoillakaan kun harvoin ja aivan viimeaikoina.
itse en jaksa enää muita merkkejä kokeilla, HDt vaan tai SEt!
"HASTA LA PISTA"!
-
Grasschopper1
Mutta onhan siinä pyörässä oltava jotain vikaa,kaasarin säädöissä tai tulpat saa öljyä tai sitten ryypyn käytössä,kuin myös viallinen tulpanjohto/hattu voi aiheuttaa.Kun en ole saanut yhtään NGK:n tulppaa himmenemään viiteen kesään,sen jälkeen kun kaasarin seokset sain aikoinaan kohdilleen.Kilometrejä tulee n.6000 tähän pyörään kaudessa.