Kypärät

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Mr.Hyde

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

ezmo kirjoitti:...Muuten ihan hieno potta, mutta hyvästi kuulo tuon kanssa. Motarinopeuksissa tuulensuhina menee jo liki 100 DB:n eikä kummoisia matkoja tarvii ajaa, kun että on jo pysyvä kuulovaurio korvissa.
Kuulovaurio :lol: :lol: :lol: ... Oletkos monta kertaa ajanut motarinopeuksia ilman kypärää? Se on nimittäin nimenomaan kypärä joka vahvistaa sitä tuulen suhinaa ja aiheuttaa niitä kuulovaurioita. Ilman kypärää tai tuollaisella munankuorella ei moista ongelmaa ole.

Ja kyllä, olen ajanut motarilla ilman kypärää - jenkeissä osavaltiossa jossa kypäräpakkoa ei ole.

Tää paikka on jo parempi kuin essonpaari :mrgreen: ...
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Kypärät yleensä tosiaan aiheuttavat suhinaa korviin, mutta myös pyörän pleksi tekee samaa. Kokeilin viime kesänä pleksiä Bobissa ja meteli kypärässä lisääntyi melkosesti. Säätämällä pleksin asentoa sain sitä pikkasen paremmaksi, mutta ilman korvatulppia oli helvetin paskamaista silti ajaa. Metakka oli korvia huumaava! Ja kypärä siis Schuberth J1, joka on hiljaisempi kuin esim. X-Liten umpikuuppa, puhumattakaan halvemmista visiirillisistä avokypäristä... Kypärien hiljaisuutta/meluisuutta on testattukin ja satasen vauhdissa hyvienkin kypärien sisältä on mitattu 100db:n möykkää. Ja samoissa testeissä todettiin nakupyörien olevan hiljaisempia kuin katetut. Nakuilla ajellessa kun pää heiluu melko pyörteettömässä ilmassa. Oltiin daamin kanssa kesällä 2008 Ameriikassa ja vuokrattiin viikoks Road King jolla ajeltiin n.2600km vaihtelevissa olosuhteissa. Kypäriksi saatiin semmoset helvetin munankuoret, joissa oli jokin "nahka" lärpäke korvien ja niskan suojana. Pakko oli korvatulppia käyttää, vaikka Kingin pleksi kyllä tuntui toimivan hyvin, eli ohjas tuulen pään yli, eikä suoraan naamaan.
H-D Softail Custom 1998
Romas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Romas »

Mulla on varmaan kuulo jotenkin heikentynyt dramaattisesti kun ei korviin ota oikeastaan mitkään ajosta johtuvat äänet. Eri pottia on tullut pidettyä eri nopeuksilla eikä sen kummempaa vaikutusta. Mopoilla ja kevareillakin aikoinaan ajettiin ilman kypärää eikä noista ajoista ole mitään erityisiä muistoja kovasta äänitasosta.

Ehkäpä olen vaan jotenkin erilainen ja äänet tulevat pään sisältä :twisted:
Aika multaa puistot.
litaniveteran
Viesti:

Viesti Kirjoittaja litaniveteran »

Laitan minäkin oman pottani tiedot tänne.
http://www.superbikers.fi/components/co ... fafa31.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Sopii hyvin päähän ja on kiva pitää päässä kun olet esim.pesemässä pyörää tai muuten vain ihailemassa.Muuta virkaa sillä sitten ei olekkaan.Hitaallakin nopeudella tuuli oikein imeytyy visiirin alta silmille, eli visiiri on täysin turha.Jos nostat sen ylös,silti tuuli ikäänkuin pyörii silmäkulmissa.
Tarvitsee tulpat vaikka ajaisit sitten millä fillarilla.
Tietysti voi olla jollekkin toiselle hyvä, mutta mulla täysin hukkaan heitettyä rahaa.
Ensi kevääksi Airohin joku avattava malli.Koitan saada SGN:ltä koe ejettavaksi muutaman mallin.
ezmo

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Mr.Hyde kirjoitti:
ezmo kirjoitti:...Muuten ihan hieno potta, mutta hyvästi kuulo tuon kanssa. Motarinopeuksissa tuulensuhina menee jo liki 100 DB:n eikä kummoisia matkoja tarvii ajaa, kun että on jo pysyvä kuulovaurio korvissa.
Kuulovaurio :lol: :lol: :lol: ... Oletkos monta kertaa ajanut motarinopeuksia ilman kypärää? Se on nimittäin nimenomaan kypärä joka vahvistaa sitä tuulen suhinaa ja aiheuttaa niitä kuulovaurioita. Ilman kypärää tai tuollaisella munankuorella ei moista ongelmaa ole.

Ja kyllä, olen ajanut motarilla ilman kypärää - jenkeissä osavaltiossa jossa kypäräpakkoa ei ole.

Tää paikka on jo parempi kuin essonpaari :mrgreen: ...
Pakko tökätä, vaikken tiedä mitä tästä seuraa, kun en voi uskoa väitettäsi ollenkaan. Itse en ole kokeillut enkä halua kokeilla kypärättä ajoa.... kuulossa on muutenkin jo vikaa..... Ote netistä USAlainen tinnitys sivusto: http://t-gone.com/tinnitus-tinnitis/231 ... -tinnitus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Does wind noise from riding a motorcycle cause tinnitus? If it does real harm to the rider, then what are the effective tinnitus relief methods? Health experts agree that when the driver is not wearing a helmet, the projected wind noise during highway speeds is nearly 10 times greater than when the rider wears a full-face or full-coverage helmet.

Riders should know that below 30 miles per hour, he/she is constantly exposed to machine, exhaust and environmental noises. And once the motorcycle reaches speeds of more than 30mph, and then wind noise should serve as the next threat. It would be good if drivers wear a full-coverage helmet to help reduce the negative effects of wind noise, and regularly visit their doctor for a comprehensive audiological examination.
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Vee2
Viesti:

Mitään asiasta tiedä ...

Viesti Kirjoittaja Vee2 »

Vaikken asiasta mitään tiedä niin markkinoiden hiljaisin kypärä tällä hetkellä on
Schuberth C3, jonka äänitaso on 84db, mitattuna 100 vauhdissa nakupyörällä.
Monet muut hiljaisiksi väitetyt kypärät antaa 115 - 125 db:n äänen samalla vauhdilla.
Halpiskypärät, avopotat ja braincapit sitten vielä enemmän.

84 desibelii on jo sellainen meteli, että työpäikoillakin joutuisi käyttämään kuulosuojaimia.
Kuten mainittu pleksi, sen korkeus tai pleksittömyys vaikuttaa oleellisesti siihen helvetinmoiseen suhinaan,
jota ajon aikana joutuu kuuntelemaan.

Olen ollut vasta 27 vuotta pyörän päällä ja lääkäri sanoi viime kuulotutkimuksessa, että;
"sulla on poika puhetaajuuden kuuloalue oleellisesti heikentynyt". En ihmetellyt yhtään.
Kyllä se kaikki johtuu avopotan käytöstä.
Jokainen päättäköön itse haluaako kuulla vanhuksena mitään.
TuomoR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuomoR »

http://www.liikenneturva.fi/tietolehti/ ... jamopo.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämän mukaan DOT on hyväsytty...... 8O
Voihan sitä tehdä muutakin..... ainakin talvella.
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

TuomoR kirjoitti: Tämän mukaan DOT on hyväsytty
Lainaus ko. sivulta, kyllähän tuo aikalailla selvästi siellä on sanottu:
Tyyppihyväksyntä
Kypärän on oltava tyyppihyväksytty, joko
1. ECE-säännön n:o 22 mukaan
ECE-hyväksymismerkintä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä.

2. Tai amerikkalaisen standardin
FMVSS 218 mukaan
Amerikkalaisen standardin merkintä on isot DOT-kirjaimet.

Muut hyväksynnät, esimerkiksi JIS tai Snell, eivät ole Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä
Asia oli ainakin minulle uusi, koska en ollut tällä päätäni vaivanut. Kaikki kypäräni kun olen ostanut tunnetuista suomalaisista liikkeistä enkä ole yhdenkään merkintöjä edes vilkaissut, ole vaan luottanut kauppiaaseen.

Ehkäpä tämä on yksi askel avoimempaan hyväksyntäpolitiikkaan. Itse ostin '91 talvella Jenkeistä silloin puolivuotialle tyttärelleni autoon turvaistuimen. Käytimme sitä vuokra-autossa sielä reissaillessamme. Tykästyin istuimeen, sen kokoon, mukavuuteen ja helppokäyttöisyyteen niin, että ostin ison kassin ja toin penkin Suomeen, vaikka siinä ei taatusti ollut mitään E-hyväksyntää. Otin "riskin" koska päättelin amerikkalisen korvausyhteyskunnan pitäneen huolta siitä, että siellä ei uskalleta välttämättä myydä romua turvatarkoituksiin. Hyvin penkki kesti myöhemmin toisenkin tyttäreni käytön jä vähän tutuillekin lainauksia. Kolareita sen ei onneksi tarvinnut kestää kertaakaan. Moni penkkiä käyttänyt tai sen nähnyt ihmetteli, että miksei näin helppokäyttöisiä istuimia myydä Suomessa ...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Kauppiaisiin minäkin aikoinani luotin eikä tullut mieleenikään epäillä kypärän laillisuutta. Eihän sitä siinä hankintahuumassa tule mieleenkään tarkistaa jotain E ja DOT -merkintöjä. Onneksi ei taida kun yksi laiton kypärä löytyä hyllystä - tosin se ainoa avopotta. No toisaalta E-merkinnän puuttumisella voin vaimolle perustella seuraavan avokypärän hankinnan 8)
Joe Cool kirjoitti:Kolareita sen ei onneksi tarvinnut kestää kertaakaan.
Jos mälli olisi tullut ja sen seurauksena vammautuminen, niin kuinkakohan olisi vakuutusyhtiö suhtautunut korvausvaatimuksiin....
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
82nd

Viesti Kirjoittaja 82nd »

Kyllä kypärällä on aika iso merkitys äänen vähentäjänä. Itse olen melkein koko n. 20 vuotisen ajo-urani ajellut avokypärällä. Ääntä on, mutta ei liiallisesti. Nyt olen pari vuotta ajanut "kypärällä", joka jättää korvat paljaaksi ja ääni on kyllä kiusallisen kova. Siis nimenomaan ajoviimasta aiheutuva, kone ja putket ovat minulla hiljaiset. Totaalisen kuulovaurion välttämiseksi pitäisi hommata tulpat tai siirtyä takaisin vanhaan korvat peittävään kypärään. Planeetta päässä on vaan niin tylsää ajella :D
Ajan koska se on hauskaa, näyttää hyvältä ja houkuttelee kissoja. Puristeille ja elämäntapapyöräilijöille: "Voi voi." :mrgreen:
wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wille »

Upataas vähän tätä topiccia...ja ohi kypärän hiukan mutta samaan tavallaan kuiteskin asia..tilasin lahden mopeti messuilta sellaset earfoomin kuulosuojaimet, mittojen mukaan tehtiin, oon nykyisn ajellu sellasilla apteekin vaahtokumi tulpilla. Tuota ikää jo sen verran että aattelin uhrata tulppiin ..ja senkin takia,tuo kuulo tuppaa näin iän myötä heikkenemään muutenkin saati et ajaa tuulen ja moottorin metelissä.. mulle ainakin sen verran arvokas asia et kuulon haluan säilyttää edes kohtalaisena :D nuo tehdyt tulpat kirpasee kerran mut kun ajaa tulpilla niin on paremmat ja pysyy paikoillaan sekä vaimennus teho parempi..en tosin tietenkään ajanut vielä ole mut tuntuma mukavampi ja kypärän alla ei tunnu lainkaan..mulla kuten tuolla aikasemmin mainitsin airohin tr1 ruukku.
Että semmoista....
Mopo-Ukko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla oli viime kesän Shark Evoline ja olen siihen tyytyväinen,tulpat korviin pitemmällä matkalla se vaatii,mutta muuten tykkäsin.Iso kooltaan muttei ole ihan pieni toi pääkään.
FXSTI -06
vesitaso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vesitaso »

wille kirjoitti:Upataas vähän tätä topiccia...ja ohi kypärän hiukan mutta samaan tavallaan kuiteskin asia..tilasin lahden mopeti messuilta sellaset earfoomin kuulosuojaimet, mittojen mukaan tehtiin, oon nykyisn ajellu sellasilla apteekin vaahtokumi tulpilla. Tuota ikää jo sen verran että aattelin uhrata tulppiin ..ja senkin takia,tuo kuulo tuppaa näin iän myötä heikkenemään muutenkin saati et ajaa tuulen ja moottorin metelissä.. mulle ainakin sen verran arvokas asia et kuulon haluan säilyttää edes kohtalaisena :D nuo tehdyt tulpat kirpasee kerran mut kun ajaa tulpilla niin on paremmat ja pysyy paikoillaan sekä vaimennus teho parempi..en tosin tietenkään ajanut vielä ole mut tuntuma mukavampi ja kypärän alla ei tunnu lainkaan..mulla kuten tuolla aikasemmin mainitsin airohin tr1 ruukku.
Joo posti toi tullessaan tuollaisen Roofin Boxer V8 -ruukun, joten nyt sitten vaan odotellaan lumien sulamista... 8)

Noista mainituista korvatulpista tuli mieleen... että niistä taitaa paras teho olla menetetty 2-3 vuoden jälkeen??? Siis ei ole todellakaan mitään varmaa tietoa, mutta itselläni vastaavat ja luin jostain, että parhaan vaimennustehon ylläpitämiseksi tulpat suositellaan uusimaan 2-3 vuoden välein. Syynä siihen on tuo tulppien valmistusmateriaalina oleva muovi joka kovettuu ajan myötä... itse ajelen sekä eareilla, että noilla muotoonvaletuilla, ihan kivasti toimii molemmat... kuulo on vielä tallella... MITÄH??? :)
wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wille »

Nii...mulle jotenkin jäi mieleen sieltä messuilta että myyjä nainen sano jotta se sisä putki(mitä sai eri vaimennus arvoina vai miten se sanotaan että vaimentaa enemmän ja vähemmän) kovenee ja se pitäs uusia noissa earfoomin tulpissa, mietin vaan jotta nuohan on jo valmiiksi tosi kovaa muovia..akryyliin verrattavaa ni mites ne vois koveta lisää ja mentettää tehoa... siis vaan ihan maallikon mietintää tämä.. :) mutta aika näyttää kuis toimii nuo...
Että semmoista....
welran
Viesti:

Viesti Kirjoittaja welran »

Tämmösiä sitä taas lueskellaan kännipäissään..
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=3675.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin