Eka HD

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Peeppe
Viesti:

Eka HD

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

Tervehdys, olen ostanut elämäni ensimmäisen HD:een, Heritagen jonka noudan ja rekisteröin ensivuoden puolella.
Jos joku viitsii vastata pariin "tyhmään"kysymykseen...

Koska näissä on eka huolto, ja sen jälkeiset huoltovälit

Pystyykö tekemään huollot itse, (vaihteisto ja moottori öljyt sekä suodatin) eipä siinä taida muuta olla, ja tuleeko myöhemmin jotain isoa huoltoa että kannattaa viedä ammattilaiselle.

Eikös näissä ole kuivasumppuvoitelu, onko siellä koneen pohjassa öljyproppuja enemmän kuin yksi, ja vaihteistossa taitaa myös olla oma proppu.

Kyseinen pyörä on ns. harmaatuotu, miten mahtaa viralliset Harley korjaamot näihin suhtautua.
smuige
Viesti:

Re: Eka HD

Viesti Kirjoittaja smuige »

Peeppe kirjoitti:Tervehdys, olen ostanut elämäni ensimmäisen HD:een, Heritagen jonka noudan ja rekisteröin ensivuoden puolella.
Onneksi olkoon hyvästä valinnasta :lol:
Peeppe kirjoitti:Koska näissä on eka huolto, ja sen jälkeiset huoltovälit

Pystyykö tekemään huollot itse, (vaihteisto ja moottori öljyt sekä suodatin) eipä siinä taida muuta olla, ja tuleeko myöhemmin jotain isoa huoltoa että kannattaa viedä ammattilaiselle.
Selviää Service Manualista, josta selviää paljon muutakin käyttökelpoista. Esimerkiksi se mistä se öljy otetaan pois...
Peeppe kirjoitti:Eikös näissä ole kuivasumppuvoitelu, onko siellä koneen pohjassa öljyproppuja enemmän kuin yksi, ja vaihteistossa taitaa myös olla oma proppu.
Näissä mitään proppuja ole koneen pohjassa.
Laatikon pohjassa kylläkin - laatikkoöljylle.
Koneöljyjen vaihto suoritetaan ... no se selviää sieltä toivottavasti hankintalistalla olevasta Service Manualista. Näissä vehkeissä normaalisti öljy palaa öljytankkiin. Josta se myöskin vaihdetaan.
Jos et ole aikaisemmin näiden kanssa puuhaillut niin kannattaa todellakin hankkia se manuaali.
Peeppe kirjoitti:Kyseinen pyörä on ns. harmaatuotu, miten mahtaa viralliset Harley korjaamot näihin suhtautua.
Tottakai ne ottaa mielellään rahat pois huolto&korjaushommeleista.

Sitten auttaa täsmätiedon saamisessa myöskin se, että kerrotaan vehkeen vuosimalli.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Peeppe
Viesti:

Pyörä on tehdasuusi -09 Heritage. Olen kyllä paljonkin omistanut erilaisia pyöriä, mutta Harley motskari on mulle tekniikaltaan täysin tuntematon kampe, siksi vähän kyselen uteliaisuuttani näin niinkuin etukäteen ajankulukseni :D

Varmaan pitää hommata se korjausopas, taitaapi olla vaan Englannin kielisiä, mikä ei multa suju :oops:
Mitä opusta suosittelette tälläiselle vasta-alkajalle.
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Uuden pyörän mukana tulee myös Owners Manual josta selviää kaikenlaista. Se ei siis ole Service Manual vaan hyvin paljon suppeampi ohjekirjanen.

No onkohan harmaatuonnin mukana?
Saakos Sumekolta niiden tuomiin pyöriin suomenkielisen käyttäjän oppaan uuden pyörän mukana?

Oliko pyörä kuinka paljon edullisempi kuin virallista kautta?

Jos itse meinaa värkkäillä sen pyörän kanssa niin silloin tehtaan omat Service Manual ja Parts Catalog on parhaat. Kielenä tietysti englanti. Jos Saksa taipuu niin silläkin kielellä löytyy kattavia manuaaleja.

TwinCam moottorissa on sitten ihan omat juttunsa verrattuna Evolution moottoriin asti.
Sheritage

Viesti Kirjoittaja Sheritage »

Peeppe kirjoitti:Tervehdys, olen ostanut elämäni ensimmäisen HD:een, Heritagen jonka noudan ja rekisteröin ensivuoden puolella.

Koska näissä on eka huolto, ja sen jälkeiset huoltovälit.
Onneksi olkoon hyvästä valinnasta. Itselläni on Heritage -08.
Eka huolto on 1600 kilsassa.
Sen jälkeen huollot 8000 kilsan välein.
Peeppe kirjoitti:Pystyykö tekemään huollot itse, (vaihteisto ja moottori öljyt sekä suodatin) eipä siinä taida muuta olla, ja tuleeko myöhemmin jotain isoa huoltoa että kannattaa viedä ammattilaiselle.
Jos pyörässä on takuu, niin kannattaa teettää valtuutetulla huoltokorjaamolla. Toki aika helppo tehdä itsekin. Huoltohinta mulla oli 1600 km huollossa n. 300 euroa (SGN) ja 8000 km n. 200 euroa (HD-Center).
Peeppe kirjoitti:Eikös näissä ole kuivasumppuvoitelu, onko siellä koneen pohjassa öljyproppuja enemmän kuin yksi, ja vaihteistossa taitaa myös olla oma proppu.
Kolmet öljyt: moottori,ensiöketju ja vaihdelaatikko. Itse hommasin service manuaalin ja suosittelen lämpimästi sinullekin.
Rubbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rubbo »

Sillä, huoltaako pyöränsä itse vai liikkeessä, ei ole mitään merkitystä takuun kannalta. Ellei sitten ole kyseessä jokin ns. laajennettu takuu, jossa sitoudutaan teettämään huollot tietyssä paikassa. Harmaatuodussa pyörässä on tuskin tällaista kauppaa tehty.
Peeppe
Viesti:

>>>Saakos Sumekolta niiden tuomiin pyöriin suomenkielisen käyttäjän oppaan uuden pyörän mukana?<<<

>>Oliko pyörä kuinka paljon edullisempi kuin virallista kautta?<<

Sumekolta pitääkin kysyä Suomenkielista käyttäjän opasta, onko niitä yleensäkään painettu Suomeksi.

Pyörä oli reilu 4 tonnia vähemmän mitä HD kauppiaat pyytää.
Viimeksi muokannut Peeppe, 18:22 27.10.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peeppe
Viesti:

Kerroppa sheritage mitä olet tykännyt Heritagestasi, hyvät ja huonot puolet, jos niitä huonoja onkaan :D
Sheritage

Mulla on ollut ennen nykyistä pyörää Sportster -95, Dyna -01 ja Fatboy -05. Heritage on aika lailla Fatboyn tyylinen ajoltaan. Pidän kovasti uudesta 6-vaihteisesta laatikosta. Ainakin mun ajotyylille vääntö / kierrokset sopivat paremmin kuin 5-vaihteisessa. Toistaiseksi paras harrikka, jonka olen omistanut 8)

Heritage on muuten toiminut hyvin, mutta ongelmia on tuottanut MAP sensori. Oireet alkoivat jo ennen ensimmäistä huoltoa, jossa sensori putsattiin. 3000 kilsaa sujui ongelmitta, kunnes samat oireet palasivat (ajoittainen pätkiminen). MAP sensori vaihdettiin takuuna. Kuitenkin oireet palasivat taas 4000 kilsan ajon jälkeen. Samainen sensori vaihdettiin jälleen takuuna. Lieneekö ongelmia ollut muillakin, koska maahantuojan mukaan uudet sensorit ovat eri valmistajan tekemiä.

Lukuunottamatta em. sensoriongelmaa olen erittäin tyytyväinen pyörään. Aikaisemmat pyöräni olen huoltanut itse, mutta juurikin tuon takuun vuoksi ajattelin käyttää valtuutettua huoltoliikettä ainakin tuon 2 vuotta. SGN Servicessä sanoivat, että takuun ehtona on, että huollot teetetään H-D:een valtuuttamassa pajassa. Tämä ei siis taida ihan pitää paikkansa. En kuitenkaan viitsi lähteä testaamaan asiaa varsinkin kun noita takuujuttuja näyttää olevan.
Peeppe
Viesti:

Saapas nähdä onko mun pyörässä tuo sama MAP sensori oire :) Vaikka onkin harmaatuotu niin myös siinä on 2 v takuu joten ainakin sen ajan huollatan valtuutetulla H-D huoltajalla.

Kannattaako heti samantien tehdä hengitysmuutos, vai pärjääkö vakiolla, mamman kanssa ajetaan matkaa kaksipäällä aika paljon joten tehojakin pitää olla sopivasti, putket varmaankin menee vaihtoon, mutta kohtuuääniset ettei heti aiheuta pahennusta :twisted: kulmakunnalla :lol:
Sheritage

Tehoa ja vääntöä kyllä on riittävästi vakionakin vaikka ajaisi isommallakin kuormalla. Itse ajelen vakiolla ainakin takuuajan. Sen verran maahantuoja on pelotellut, että jos haluaa säilyttää takuun, niin kaikenlaiset muutokset pitää teettää heillä (tai valtuutetulla liikkeellä). Lisäksi osat pitää olla tehtaan hyväksymiä (esim SE SuperTuner). Tämä siis SGN:n kanta. Olen kuullut, että muut dealerit kyllä asentavat muitakin osia esim. Power commanderia.

Pelkkä sliparien vaihto ei tehtaan mukaan vaadi muutoksia ruiskun ohjaukseen, mutta henkittävämpi putsari saattaa aiheuttaa ongelmia -> liian laiha seos. Helpoimmalla pääsee jos asennuttaa valtuutetulla liikkeellä stage 1/2 paketin. Näillä 'hyväksytyillä' kikkareilla ei kuitenkaan pysty vaikuttamaan keskialueen seoksiin. Alle 4000 kierroksessa ruisku toimii ns. closed loop tilassa ja seos säätyy lamdojen (kapeakaista, NB) antaman arvon mukaan. Ohjausyksikkö pyrkii pitämään seoksen arvossa 14.7, joka ainakin kuumilla keleillä tuntuu liian laihalta ja kone käy kuumana. Lisäksi saattaa aiheuttaa pientä nykimistä. Jos tähän haluaa parannusta, niin silloin ratkaisuna on käyttää jotain 'huijausboksia' (Power commander, TFI, tms.). Näitten kanssa lambdat poistetaan käytöstä ja ruisku toimii valmiiden karttojen avulla. Vaikka karttoja löytyykin eri kokoonpanoille valmiina, niin usein kannattaa säädöt tehdä penkittämällä.

Yksi vaihtoehto penkittämiselle on ns. itsesäätyvät ruiskun ohjausyksiköt ja laajakaista lambdat (WB). Tunnetuin poksi lienee tällä hetkellä ThunderMax EFI. Siinä closed loop alueelle voidaan määritellä seoksen tavoitearvoksi mikä tahansa 10 - 20 välillä. Ohjausyksikkö osaa säätää itse itsensä riippumatta mitä kikkareita pyörään on asennettu. Lisätietoa H-D:n ruiskunohjauksesta suomenkielellä löytyy esim. Hyvinkääläisen firman Bigfoot sivuilta http://bigfoot.fi/j/index.php?option=co ... 64&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Lippajärven kreivi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Suosittelen TMaxia vaivattomuuden takia, saa leikittyä oman tietokoneen kanssa jos haluaa tai sitten antaa boxin hoitaa automaattisesti.
Toki perusarvoja voi muutella ja antaa sen jälkeen boxin tehdä työnsä.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
pete67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete67 »

Ite tilasin Arlen Nessin Big Shot säätöboxin jenkeistä, jäi kaikkineen maksamaan 200 euroa...Ei mun mielestä paha, kun vertaa vastaaviin boxeihin ja niiden hintoihin suomesta ostettuna..Ei tarvii tietokonetta, eikä dynotusta..Kovasti väittivät ainakin :wink:
Mun ja niiden muiden mielestä,jotka testasivat ennen ja jälkeen putkien ja putsarien vaihdon, ero todella positiivinen+boxi ei vielä ollut kiinni silloin..Mulla ainakin siis auttoi pirusti noi hengitysmuutokset, suosittelen..Pyörä 2007 Fat Boy.
Peeppe
Viesti:

Onko Twin Cam 88 B ja 96 B sama moottori, mutta 96 Beessä isompi poraus?

Entä onko Heritagessa vm -05 ja -09 mitään muuta eroa kuin tuo moottorin koko?

Sen takia näitä kyselen kun olen tilaamassa Clymerin korjausopasta jossa käsitellään vm 2000-2005 ja itselläni on tosiaan -09 Heritage, enkä löytänyt uudempia malleja käsittelevää kirjaa. 8O
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Peeppe kirjoitti:Sen takia näitä kyselen kun olen tilaamassa Clymerin korjausopasta jossa käsitellään vm 2000-2005 ja itselläni on tosiaan -09 Heritage, enkä löytänyt uudempia malleja käsittelevää kirjaa. 8O
Täältä löytyis se oikea kirja:
http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... cale=en_US" onclick="window.open(this.href);return false;
Viva Knievel!
Vastaa Viestiin