Tervehdys kaikki harrastajat, varsinkin pääkaupunkiseutulaiset!
Tässä tarina taistelustani katsastusviranomaisten kanssa (HAKUNIMAA)
Tarina kertoo moposta eli kyseessä on Honda Monkey vm 1987.
Päätettiin poitsun kanssa ruveta tuunaamaan mopoa, kun poitsu täyttäisi kesällä 15v ja olisi kiva päästä huristelemaan mopolla, kun se kerran on olemassa.
Ei kun harmaat aivosolut raksuttamaan ja homma käyntiin. Tehdään siitä chopperi.
Siltä istumalta emäputken kallistuskulmaa muuttamaan (8mm) ja etuhaarukkaa jatkamaan.
No perkule hieno tuli, mutta sitt tuli mieleen, että täytyy katsella vähän Suomen tieliikennelakia.
Ja sieltä se löytyi näillä sanoilla "jos mopon etuhaarukka vaihdetaan on se muutoskatsastettava".
Ja löytyi sieltä moottoripyörä osiosta, ettei sitä etuhaarukkaa saa itse jatkaa, joten etsimään pidempää ja (mainos) Motor Powerista löytyi 90mm pidempi JEP JEP.
Homma jatkui ja mopoon tehtiin vähän muitakin muutoksia, mutta jääköön ne mainitsematta.
Mopedi valmistui ja oli rekisteröinnin aika. Eikun konttoria kohti ja kaksi ensimmäistä tokaisi "ettei me täällä tähdä rek.katsastuksia" ja kolmas "joo aika saadaan kahden viikon päähän".
Se ei miellyttänyt, kun se piti saada mahdollisimman pian ja Hakunimaalla "ok huomenna" jes Ja kysäsin, että tarvitaanko jotain erityistä ja vastaus jotta "10v historia riittää".
Katsastuspäivä koitti, mopo otettiin pakun kontista ja näytille... "joo siisti on, mutta ei tommoista keulaa voida hyväksyä", tokaisin että tieliikennelaki kyllä minun mielestä sen sallii.
"Juu, ei käyn tarkistamassa... juu, tää koskee moottoripyörää ja plää plää".
Siinä aikamme kinasteltua ja lakia tutkiessamme katsastusmies sitten tokaisi, että "soita Akeen. Kun sinne joutuu jonottamaan niin kauan, ettei me viitsitä, mutta voin laittaa paperit vielä tutkintalautakuntaan" (Hakunimaan sisäinen eli omat miehet).
Jäin odottelemaan vastausta.
Muutaman päivän päästä soitettiin, että no saadaan se leimattua, jos vaihdat mopon oman etuhaarukan siihen kunhan maavara ei putoa alla 8cm.
No, siinä tuumailemaan, että jaa oma huonommilla jarruilla ja jousillako se sitten käy. "Joo" oli vastaus. No, kotia ja mistä keula? Sehän maksaa ja sitt idea; kummipojalla on monkey lainataan siitä ja vaihdetaan sitten katsastuksen jälkeen takaisin oma keula, koska olin päättänyt, että tämä taistelu ei lopu tähän, koska laki on minun puolella.
Mopo hyväksyttiin ja saatiin leima ja papereihin maininta "Emäputki muutettu" muuten lukee laissa, että saa muuttaa ja korjata siihen tarkoitetuilla menetelmillä.
Ja sitten rekisteröimään paperit käsissä ja luukulla tokaistaan, "ettei mopoon hommattu 13v historia kelpaa, pitää olla vielä paperi, jossa selviää keneltä edellinen omistaja on mopon ostanut, p..ele v..u ja pari muutakin.
No tämä asia saatiin kuntoon.
Ja niin, kun jo tokaisin taistelu ei ollut vielä ohi, koska halusin sen pidemmän keulan papereihin.
Ei kun yhteyttä Akeen ja kerroin jutun ja lähetin kuvan moposta ja vastaus oli seuraavanlainen;
"Kanta on tosiaan meillä se, että myös mopon etuhaarukka voidaan vaihtaa alkuperäisestä poikkeavaksi 3§:ssä mainituin edellytyksin, vaikka 11 §:n 2 momentissa puhutaankin vain etuhaarukan uusimisesta."
Jep ja taas katsastus konttorille.. jaa, että tälläinen paperi, "no otan itse yhteyttä Akeen" oli vastaus.------ Sähköpostilla vastaus "Tämän perusteella meillä ei ole asiassa mitään sanottavaa joten katsastus voidaan tehdä ja muutos merkitä rekisteriin. Mopo tulee tietysti tuoda asemalle tarkastusta varten."------- no tietysti money money. ei tarvinnut edes ottaa mopoa pois kontista, kun asia oli hoidossa.
Hinnoista: rekisteröintikatsastus huom mopo 193? ja muutos katsastus 43?.
Tarinan opetus: Ota selvää vaikka Akesta ja mustaa valkoisella, jos olet epävarma ja käytä muita konttoreita kuin kyseistä, jossa katsastusmiehet vois ottaa pään pois pers...tä ja käyttää maalaisjärkeä sekä opetella tulkitsemaan tieliikennelakia.
Tämäkin taistelu olisi voitu välttää, jos katsastusmiehellä olisi ollut vähän palvelu- ja asiakashalukkuutta. Hän olisi voinut olla itse heti yhteydessä Akeen ja asia olisi selvinnyt heti. Mutta, kun sinne on niiiiin kovat jonot puhelimella.
Niin,ja vielä jos olisin laittanut mopoon 110 koneen ja rekisteröinyt sen kevytmoottoripyöräksi olisi keulamuutos mennyt läpi kuin tyhjää vaan, sillä eihän sitte sillä mopolla olisi ajettu, kun vähän reilut 100 km/h.
Katsastuksesta
Re: Katsastuksesta
Mitä hel....ä! Tossahan on tapahtunut ihan selvä laiminlyönti viranomaisten taholta. Sulta ei siis vaadittu lainkaan ostajantodistusta kahdella todistajalla? Mun oli vielä hommattava sekin kaiken ton edellä kertomasi lisäksi, kyllä katsastus on mukavaa.
Nuo rekisteröintikatsastukset ovat ihan A-katsastuksen hinnastossa netissäkin nähtävillä. Taitavat luottaa siihen, että jengillä on vielä se käsitys, ettei hinnoissa nyt niin merkittäviä eroja ole. Herttoniemessä (http://www.hakus.fi/cms/asemat" onclick="window.open(this.href);return false;) moottoripyörän rekisteröintikatsastus maksoi kesällä 90 e ja Vantaalla (http://www.kehanautokatsastus.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;) 100e. Kupikaan ei vaan kehtaa nettisvulla tuota mainostaa, mutta puhelimella kertoivat kyllä ja Hakus mainostaa jopa Tullin ilmoitustaululla Sörnäisissä.hentka kirjoitti:Hinnoista: rekisteröintikatsastus huom mopo 193? ja muutos katsastus 43?.
Tarinan opetus: käytä muita konttoreita kuin kyseistä
Joku haukkui tuon Herttoniemen Hakusin aivan maan rakoon jossain nettifoorumilla, oli kuulemma muuttoauton rekisteröinnissä ongelmia. En tiedä muuta, mutta kesällä pyörän katsastus sujui kuin rasvattu ja vielä edullisesti. Tuo Kehän Autokatsastus on kyllä noussut nyt suosikkipaikakseni, olen saanut siellä aivan erikoisen hyvää palvelua esim. moottoripyörän rekisteröinnissä.
Kannattaa kyllä näköjään vähän miettiä, mihin menee katsastamaan...
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
-
Safaridude
- Viesti:
Täytyypä kanssa kommentoida tuota Hertsikan Hakusta. Kävin siellä katsastamassa muuttopyöräni ja kokemus oli aivan toisenlainen kuin mihin olin varautunut. Tiskin takana olevat nätit friidut tervehtivät iloisesti hymyillen kuin Hangon keksi, hymyä sekä juttua irtosi myös katsastusmieheltä. Tsekattiin paperit ja parit E-kaiverrukset sieltä sun täältä ja homma oli sillä selvä. Ajattelin, että olenkohan nyt ihan oikeassa paikassa vai onko tässä jokin koira haudattuna... Ainoa asia joka hieman latisti katsastustunnelmaa oli pahanmakuinen kahvi ja tyhjä keksitarjotin!Joe Cool kirjoitti:Joku haukkui tuon Herttoniemen Hakusin aivan maan rakoon jossain nettifoorumilla, oli kuulemma muuttoauton rekisteröinnissä ongelmia. En tiedä muuta, mutta kesällä pyörän katsastus sujui kuin rasvattu ja vielä edullisesti. Tuo Kehän Autokatsastus on kyllä noussut nyt suosikkipaikakseni, olen saanut siellä aivan erikoisen hyvää palvelua esim. moottoripyörän rekisteröinnissä.
Kannattaa kyllä näköjään vähän miettiä, mihin menee katsastamaan...
Joka ei olutta, laulua ja naisia rakasta, on koko elämänsä typerys. -Martin Luther-
Piilokameraa siellä kuvattiin ilmiselvästiSafaridude kirjoitti:Tsekattiin paperit ja parit E-kaiverrukset sieltä sun täältä ja homma oli sillä selvä. Ajattelin, että olenkohan nyt ihan oikeassa paikassa vai onko tässä jokin koira haudattuna... Ainoa asia joka hieman latisti katsastustunnelmaa oli pahanmakuinen kahvi ja tyhjä keksitarjotin!
Aivan samanlainen sujuvuus oli tuolla minunkin tuontipyörälläni kuulemma, vaikken itse ollut sitä sinne taluttamassa. Ei kai tainnut edes ottaa alas pakusta nähtäville tjsp.
Itse olen ratkaissut tuon kahviongelman noissa ottamalla aina kaakaota varmuuden vuoksi
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus