Öljynpaineista
Öljynpaineista
-97 Dynan kun sammuttaa kuumana niin öljynpaineen merkkivalo syttyy välittömästi,oisko pumpussa hämminkiä vai jotain muuta? Öljyt ja suodatin vaihdettu 500km sitten,öljy Motul 20/50 ja täyttää HD suosituksen.
Re: Öljynpaineista
Vaihda ne Motulit pois, ei pyörässä mitään vikaa ole vaan öljyssä. Ei ole pintapaineen kestoa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Re: Öljynpaineista
Kaikki öljyt on kuumana kuin vettä, ei juurikaan painetta jää kun pumppu pysähtyy.
Jos ei tyhjäkäynnillä valo tuiki, on kaikki hyvin.
Jos ei tyhjäkäynnillä valo tuiki, on kaikki hyvin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Öljynpaineista
Samalla lailla se öljy voitelee harrikan liikkuvia, kuin muidenkin pyörien. Laita koneeseen sellaista öljyä mikä on tarkoitettu moottoripyöräöljyksi, joko vaihteiston/kytkimen lisäaineella tai ilman. Öljymerkillä ei liene suurtakaan merkitystä, enempi tunne kysymys. Öljynpainemittarin asentaminen harrikkaan on asia jota kannattaa harkita pitkään. Sitä painetta kun ei juurikaan ole kuumassa neulalaakeri koneessa. Öljy kiertää siitä huolimatta. Niinkuin edellä, pumppu kun pysähtyy, häviää se vähäinenkin paine. Ei kun ajamaan.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500
Re: Öljynpaineista
Voisitko tarkentaa?57pannu kirjoitti: Laita koneeseen sellaista öljyä mikä on tarkoitettu moottoripyöräöljyksi,
Jumpe
Re: Öljynpaineista
Valo kyllä syttyy kun sammuttaa moottorin ja pumppu lakkaa pyörimästä. Tullaan jälleen kerran asiaan mistä on turha kinata. Jokainen käyttäköön sitä öljyä mitä haluaa ja mihinkä on varaa. On se sitten vaikka Nilsiän öljysheikin sekoitusta. Mutta muutama ajatus millä itselleni perustelen miksi käytän laadukasta öljyä moottoreissani, hinta ei ole se kriteeri. Olen tehnyt satoja akseleita ja mielestäni niissä on havaittavissa eroja minkälaista öljyä on käyttänyt. En ole asiaa tutkinut tieteellisesti vaan näkö- ja tuntoaisteilla. Silmällä näkee ja sormella tuntee.
Neulalaakerimoottorissa viskositeetti ja pintapaineen kesto ovat kaksi tärkeintä ominaissuutta voitelua tietenkään unohtamatta.
1. Viskositeetti => Suomen lämpötiloissa toimiva öljy, pitää olla notkeaa kylmällä ja kuumalla pysyä vielä koossa, itse käytän kaikissa HD moottoreissa 20W-50.
2. Pintapaine => Neulalaakeri moottorissa tämä öljyn ominaisuus on paljon suuremmassa roolissa kuin liukulaakerimoottorissa. VRT. akselin ja laakerin välinen pinta-ala ja siinä välissä öljykalvo.
Eräässä XL moottorissa oli Motulit. HD:n kauppiaan myymät. Pelissä ei valoa, ainoastaan mittari. Ystävä ihmetteli ja manaili kun on lämmin niin tarttee olla pari tuhatta kierrosta että edes viisari heilahtaa. Sanoin että no silloin ainaskin kiertää että ei sen suurempaa murhetta moottorissa. Mutta lopuksi vaihdoimme toisenmerkkiset öljyt moottoriin ja lämpöisenä viisari ei enään huilannut tappia vasten tyhjäkäynnillä. Muutos ½ kiloo lämmin moottori tyhjäkäynnillä.
Sinänsä ei asialla seksuaalista merkitystä mutta mieli on rauhallisempi.
Auton öljyt / motskarin öljyt. Samaa tavaraa. Kytkimen lisäaine, siihen ei kukaan öljynmyyjä tms. ole minulle antanut vielä vastausta jotta mitä se on. Toiset sanoo että silloin joku ainesosa puuttuu ja toiset sanoo että jotain on lisätty. Ken tietää.
Asiasta ei muuta.
Neulalaakerimoottorissa viskositeetti ja pintapaineen kesto ovat kaksi tärkeintä ominaissuutta voitelua tietenkään unohtamatta.
1. Viskositeetti => Suomen lämpötiloissa toimiva öljy, pitää olla notkeaa kylmällä ja kuumalla pysyä vielä koossa, itse käytän kaikissa HD moottoreissa 20W-50.
2. Pintapaine => Neulalaakeri moottorissa tämä öljyn ominaisuus on paljon suuremmassa roolissa kuin liukulaakerimoottorissa. VRT. akselin ja laakerin välinen pinta-ala ja siinä välissä öljykalvo.
Eräässä XL moottorissa oli Motulit. HD:n kauppiaan myymät. Pelissä ei valoa, ainoastaan mittari. Ystävä ihmetteli ja manaili kun on lämmin niin tarttee olla pari tuhatta kierrosta että edes viisari heilahtaa. Sanoin että no silloin ainaskin kiertää että ei sen suurempaa murhetta moottorissa. Mutta lopuksi vaihdoimme toisenmerkkiset öljyt moottoriin ja lämpöisenä viisari ei enään huilannut tappia vasten tyhjäkäynnillä. Muutos ½ kiloo lämmin moottori tyhjäkäynnillä.
Sinänsä ei asialla seksuaalista merkitystä mutta mieli on rauhallisempi.
Auton öljyt / motskarin öljyt. Samaa tavaraa. Kytkimen lisäaine, siihen ei kukaan öljynmyyjä tms. ole minulle antanut vielä vastausta jotta mitä se on. Toiset sanoo että silloin joku ainesosa puuttuu ja toiset sanoo että jotain on lisätty. Ken tietää.
Asiasta ei muuta.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Re: Öljynpaineista
Laskin eilen Motulit pois ja Bel Rayn öljyt tilalle,tilanne muuttui huomattavasti parempaan suuntaan.
Re: Öljynpaineista
Siispä jatkan...113 cid kirjoitti:
2. Pintapaine => Neulalaakeri moottorissa tämä öljyn ominaisuus on paljon suuremmassa roolissa kuin liukulaakerimoottorissa. VRT. akselin ja laakerin välinen pinta-ala ja siinä välissä öljykalvo.
Asiasta ei muuta.
Missäs, jonkun mittayksikön, raja-arvoissa tulisi sitten näillä vehkeillä pysyä? Jalostetumpi vs. raaempi? Käyttöturvallisuustiedoissa ko. tieto aina löytynee?
Jumpe
Re: Öljynpaineista
No ei ainakaan käyttöturvallisuustiedoissa. Siellä lukee mm. ettei saa juoda ko. öljyä, eikä kaataa kaivoon.JON kirjoitti:Siispä jatkan...113 cid kirjoitti:
2. Pintapaine => Neulalaakeri moottorissa tämä öljyn ominaisuus on paljon suuremmassa roolissa kuin liukulaakerimoottorissa. VRT. akselin ja laakerin välinen pinta-ala ja siinä välissä öljykalvo.
Asiasta ei muuta.
Missäs, jonkun mittayksikön, raja-arvoissa tulisi sitten näillä vehkeillä pysyä? Jalostetumpi vs. raaempi? Käyttöturvallisuustiedoissa ko. tieto aina löytynee?
Jumpe
"Missäs, jonkun mittayksikön, raja-arvoissa tulisi sitten näillä vehkeillä pysyä? Jalostetumpi vs. raaempi?"
Selvinnee parhaiten ottamalla yhteyttä H-D co. nimiseen yhtiöön eli valmistajaan, jos ei muuten normaaleilla öljynvaihdoilla / merkeillä / laaduilla pärjää. Tämäkin on sellainen rakettitiede kysymys joka ei heilauta tavallista kaasuttelijaa koska noita ei pysty kotikonstein millään mittaamaan vaika lukuarvot selvillä olisikin.
Re: Öljynpaineista
Ai. Just kädessä Motoxin "Turvallisyystiedote" (saa muuten kemikaalin myyjältä, pyytäen). Siinä seisoo mm. tietoa fysikaalisista/kemiallisista ominaisuuksista. Tosin ei juuri em. tietoa, siksi kysyin... Raketeista en myöskään tiedä, joten ajattelin kysyä mahdollista osviittaa purkin kyljestä. Kait se yleinen laatuluokitus sitten ok, eli ei ihmeöljyjä. Toki, jos laila-laila-menolla, ei öljylläkään merkitystä.Chris kirjoitti:
No ei ainakaan käyttöturvallisuustiedoissa. Siellä lukee mm. ettei saa juoda ko. öljyä, eikä kaataa kaivoon.
"Missäs, jonkun mittayksikön, raja-arvoissa tulisi sitten näillä vehkeillä pysyä? Jalostetumpi vs. raaempi?"
Selvinnee parhaiten ottamalla yhteyttä H-D co. nimiseen yhtiöön eli valmistajaan, jos ei muuten normaaleilla öljynvaihdoilla / merkeillä / laaduilla pärjää. Tämäkin on sellainen rakettitiede kysymys joka ei heilauta tavallista kaasuttelijaa koska noita ei pysty kotikonstein millään mittaamaan vaika lukuarvot selvillä olisikin.
Jumpe
Re: Öljynpaineista
JON kirjoitti:Ai. Just kädessä Motoxin "Turvallisyystiedote" (saa muuten kemikaalin myyjältä, pyytäen). Siinä seisoo mm. tietoa fysikaalisista/kemiallisista ominaisuuksista. Tosin ei juuri em. tietoa, siksi kysyin... Raketeista en myöskään tiedä, joten ajattelin kysyä mahdollista osviittaa purkin kyljestä. Kait se yleinen laatuluokitus sitten ok, eli ei ihmeöljyjä. Toki, jos laila-laila-menolla, ei öljylläkään merkitystä.Chris kirjoitti:
No ei ainakaan käyttöturvallisuustiedoissa. Siellä lukee mm. ettei saa juoda ko. öljyä, eikä kaataa kaivoon.
"Missäs, jonkun mittayksikön, raja-arvoissa tulisi sitten näillä vehkeillä pysyä? Jalostetumpi vs. raaempi?"
Selvinnee parhaiten ottamalla yhteyttä H-D co. nimiseen yhtiöön eli valmistajaan, jos ei muuten normaaleilla öljynvaihdoilla / merkeillä / laaduilla pärjää. Tämäkin on sellainen rakettitiede kysymys joka ei heilauta tavallista kaasuttelijaa koska noita ei pysty kotikonstein millään mittaamaan vaika lukuarvot selvillä olisikin.
Jumpe
Juu, jos pänikän kyljessä luokituslitania passaa ja ilmoitettu viskositeetti sopii niin sinne vaan ja iloista ajoa.
Tässä 30v aikana mitä työn puolesta lutannut öljyjen kanssa, (mopoista laivadieselehin) ainoa huomionarvoinen extra on TNB arvo. Se kertoo paljonko öljy sitoo happoja joita tulee polttoaineen rikistä. Mutta se on vain dieseleiden ongelma.
Ei muuta kuin menoksi!
Re: Öljynpaineista
Tuossahan yllä teoriaa tuli aivan tarpeeksi. Niin itse olen pyöriini käyttänyt öljyä, jossa purkin kyljessä on moottoripyörän kuva. Ei merkllä niin kovin suurta väliä. Harrikoihini (WLA, Pannu ja Heritage) 20W-50 tai 50 ja Triumpeihin (Sprint ST ja Bonne 69 , unit) 10W-40. Hyvin on pelannut. Ainut ero jonka olen huomannut että Triumpissa (ST) jollakin toisella öljyllä vaihteet toimii paremmin. Pannussa on ainoastaan painemittari, hyvät paineet kun kone on kylmä ja öljyt uudet, ja sama kääntäen. Eri öljymerkeillä en itse ole huomannut eroja. Ja toisaalta, lisää vettä MyllyynJON kirjoitti:Voisitko tarkentaa?57pannu kirjoitti: Laita koneeseen sellaista öljyä mikä on tarkoitettu moottoripyöräöljyksi,
Jumpe
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500