Bob ei startannut...
Bob ei startannut...
Otsikon oli tarkoitus herättää vaan mielenkiintonne, sillä kyllä se lopulta lähti käyntiin...
Olin siis ajelemassa ja kaikki pelas ok. Pysähdyin Naantaliin röökille ja kun piti lähteä taas, niin virrat tulivat päälle, bensapumppu inisi kuten pitääkin, mutta starttinappulasta painaminen ei tuottanut pihaustakaan. Tappokatkaisin ei ollut "offilla", sillä muutenhan ei bensapumppukaan pyörisi. Jonkin aikaa siinä painelin starttinappulaa ymmälläni ja napsuttelin tappokatkaisinta päälle ja pois, kun en muutakaan siinä osannut tehdä...
Ja eiku työntämään. Apuakin sain, mutta nelosella rengas vain liukui pienen matkaa. Kokeilin uudestaan startata ja koneesta kuului ikävä rusahdus tai oikeestaan "kalahdus", mutta startti siis pyöri. Uusi yritys ja lähti startista aivan normaalisti käyntiin. Tuon episodin jälkeen pyörä starttasi ja toimi muutenkin ihan niin kuin ennenkin. Voiko startti tai peräti moottori mennä jotenkin jumiin ja "aueta" kunhan sen vähänkin saa pyörähtämään? Onko vastaavaa sattunut muille? Myynkö pyörän pois vai haenko remonttilainaa pankista?
Ja pyörä siis Street Bob -06. Suokaa kokeneemmat anteeksi huolestuneen noviisin kysymys, jos vastaus on suorastaan itsestäänselvä... 
H-D Softail Custom 1998
Re: Bob ei startannut...
virrat tulivat päälle, bensapumppu inisi kuten pitääkin, mutta starttinappulasta painaminen ei tuottanut pihaustakaan.
Niin... silloin ei kone ole jumissa koska jos olisi niin startista olisi silti pitänyt kuulua naksetta ja sulake sanois rix,rax,pox! Minä ettisin vikaa johdotuksesta esim. ohjaustangolla ja/tai startin luota.
Niin... silloin ei kone ole jumissa koska jos olisi niin startista olisi silti pitänyt kuulua naksetta ja sulake sanois rix,rax,pox! Minä ettisin vikaa johdotuksesta esim. ohjaustangolla ja/tai startin luota.
- Nostradamus
Starttirele ? Mulla oli vähän samoja oireita Sportster ja rele oli paskana. Koputtamalla toimi. Eli oiskohan se "heilahtanut" siinä tönätessä ja sitten taas pelas...
They say we are fools - We say look at you
Niinkin yksinkertainen vika kuin starttinappula sökönä. Mulla oirehti vielä siten, että auringon paisteessa (kuuma) alkoi pätkiminen. Voit testata antamalla suoraan virtaa startin päässä olevaan liittimeen. (Muistaakseni se ohut punainen johto) Ja jos silloin pyörii niin vikamahdolisuudet jäävät aika vähiin.
(=rele, katkaisija, ao. johdot)
LIFEMEMBER- Mopopoika -65
- Viesti:
Muistui Vallun kommentista mieleen, että eihän vaan starttirelettä ole poistettu?Vallu kirjoitti:Niinkin yksinkertainen vika kuin starttinappula sökönä. Mulla oirehti vielä siten, että auringon paisteessa (kuuma) alkoi pätkiminen. Voit testata antamalla suoraan virtaa startin päässä olevaan liittimeen. (Muistaakseni se ohut punainen johto) Ja jos silloin pyörii niin vikamahdolisuudet jäävät aika vähiin.
Mulla alkoi oireilemaan ekassa svosportissa starttinappula samalla tavalla, kun olin releen tyhmyyttäni poistanut välistä. Tällöin starttinappulan kautta kulkee liikaa virtaa ja ottaa ajan kuluessa itteensä.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Mulla olly uudessa bobissa samanlaisia ongelmia. Aina oon selvinny "resetoimalla" eli virrat avaimesta pois ja sitte päälle, ei nuo huollossa mitään ongelmaa löytäneet mun vekottimesta.
Kiitoksia jo näistäkin asiallisista vastauksista! Ja lisääkin saa arvailuja laittaa, jos jotain mieleen jollekin tulee!
Tsekkaan tänään akkukaapelit ja startille menevät johdot. Rele on paikallaan, mutta se on tietysti talven aikana saattanut saada osumaa kun mulla oli tuo koko "sähköpääkeskus" irti kierroslukumittarin asennuksen takia. Tosin tämä starttiongelma ei ole esiintynyt aikasemmin, eikä eilenkään sen yhen kerran jälkeen...
Itse starttinappulan johtoihinkin on voinut jotain tulla, sillä vedin johdot ohjaustangon sisään ja tein silloin sikäli typerästi, että katkaisin johdot ja juotin ne uudelleen, kun en innostuksissani ja tietämättömyyttäni ajatellut, että liittimet olisi voinut purkaa ja kasata.
Vaihdoin tangon 2007 talvella, eli tanko on jo ollut runsaat kaksi kautta paikallaan.
Jos en tänään löydä mitään ihan ilmiselvää vikaa, niin sullon työkalurullaan sähkökaapelin pätkän varmuuden vuoksi ja jos oire esiintyy uudelleen, niin voin kokeilla tuota Vallun ehdottamaa kikka-kolmosta. Toivon mukaan mahdollinen oireen aiheuttaja löytyy, sillä tuommonen "vika" on paskamainen, joka tulee ja menee. Oon jo vastaavassa tilanteessa yhden aikaisemman pyöräni vaihtanut, kun mystinen vika oli olemassa, mutta en tiennyt missä. Tiesin vain, että sähkövika oli kyseessä...
Tsekkaan tänään akkukaapelit ja startille menevät johdot. Rele on paikallaan, mutta se on tietysti talven aikana saattanut saada osumaa kun mulla oli tuo koko "sähköpääkeskus" irti kierroslukumittarin asennuksen takia. Tosin tämä starttiongelma ei ole esiintynyt aikasemmin, eikä eilenkään sen yhen kerran jälkeen...
Itse starttinappulan johtoihinkin on voinut jotain tulla, sillä vedin johdot ohjaustangon sisään ja tein silloin sikäli typerästi, että katkaisin johdot ja juotin ne uudelleen, kun en innostuksissani ja tietämättömyyttäni ajatellut, että liittimet olisi voinut purkaa ja kasata.
Jos en tänään löydä mitään ihan ilmiselvää vikaa, niin sullon työkalurullaan sähkökaapelin pätkän varmuuden vuoksi ja jos oire esiintyy uudelleen, niin voin kokeilla tuota Vallun ehdottamaa kikka-kolmosta. Toivon mukaan mahdollinen oireen aiheuttaja löytyy, sillä tuommonen "vika" on paskamainen, joka tulee ja menee. Oon jo vastaavassa tilanteessa yhden aikaisemman pyöräni vaihtanut, kun mystinen vika oli olemassa, mutta en tiennyt missä. Tiesin vain, että sähkövika oli kyseessä...
H-D Softail Custom 1998
tunnustit juuri tehneesi johtohommia tuonne ohjaustangon sisään. Voisiko olla että johdon tuori on rikki ja ottaa runkoon tai ihan irtopoikki.
Röpöttäjä kirjoitti:tunnustit juuri tehneesi johtohommia tuonne ohjaustangon sisään. Voisiko olla että johdon tuori on rikki ja ottaa runkoon tai ihan irtopoikki.
Taikka liitin on kiinnitetty johtoon väärin eli puristusosa muovin päälle ja karvat vapaana liittimen sisällä. Silloin kontakti pätkii.
LIFEMEMBERRe: Bob ei startannut...
On toki mahdollista, että johdon eriste on kulunut rikki reikien kohdalta josta johdot menevät sisään tankoon ja tulevat ulos. Pyöristin kyllä reikien reunat ja suojasin johdot kutistesukalla, mutta ovathan ne voineet kulua puhki. Johdot liitin uudestaan juotettavilla liittimillä, eli en normi apikoilla.Vallu kirjoitti:Röpöttäjä kirjoitti:tunnustit juuri tehneesi johtohommia tuonne ohjaustangon sisään. Voisiko olla että johdon tuori on rikki ja ottaa runkoon tai ihan irtopoikki.
Taikka liitin on kiinnitetty johtoon väärin eli puristusosa muovin päälle ja karvat vapaana liittimen sisällä. Silloin kontakti pätkii.
Äsken lähti mopo käyntiin aivan normaalisti ja akun kaapelit ovat kunnolla kiinni sekä akussa, että maissa. Kaapeleitten kuntoa en tarkemmin myöskään katsonut, mutta missään "pännissä" eivät ole. Startin johtoja oli hankala päästä tarkistamaan, enkä viitti tässä helteessä lähteä enempi purkamaan. Saas nähä kun tuosta ajelemaan kerkiän, kuinka toimii.
H-D Softail Custom 1998