Kävi se vaan äkkiä!!

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

TipiL
Viesti:

Re: Kävi se vaan äkkiä!!

Viesti Kirjoittaja TipiL »

No minä ainakin voisin suositella Metzelerin renkaita, esim. ME 880, jos kerran suosituksia haluaa. ;)
Ei välttämättä mikään huippu, mutta on sellainen varma ja kuitenkin edullinen valinta, joka toimii hyvin suomen usein viileässä ja kosteassa kelissä, koska kumi ei ole liian kovaa ja kuviokin poistaa kohtuu hyvin vettä renkaan alta.

Vastavuoroisesta Dunlopin renkaita taas ei voi suositella (Esim. ne mitä H-D käyttää ensiasennusrenkaina)
Kestää kyllä isältä pojalle, mutta ei taida saippuapala olla sen liukkaampi alla, jos tie on hiukankin kostea.
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

TipiL kirjoitti: voisin suositella Metzelerin renkaita, esim. ME 880, ... Dunlopin renkaita taas ei voi suositella (Esim. ne mitä H-D käyttää ensiasennusrenkaina)
Äläs nyt Tipi, asia voi olla noin, jos kanttailee teillä siellä Ahvenistolla liukupalat polvissa :mrgreen: Normaalissa käytössä tohdin epäillä.

Itse ostin shovellin ruosteisten vanteiden tilalle kokonaan uudet pyörät laakereineen, keskiöineen renkaineen kaikkineen ja tulivat oikein Harley-Davidson laatikoissa. Renkaat olivat 9 vuotta varastossa oleet Dunlopit ja ajoin ne 1 1/2 kesässä vaihtokuntoon (= takarenkaan urasyvyys < 3mm) . Tilasin juuri nuo ME 880 tilalle ja täällä esitetyistä kehuista päättelin, että nyt se vasta ajonautinto aukeaa. Mitään muuta eroa en ole huomannut, kuin valkosivujen paljon huonomman ja karkeamman laadun.

No toki olen pyrkinyt ajamaan ennakoiden ja ajoissa jarrutellen, mutta silti liikenteen vauhdissa 0-15 km ylinopeudella. Sateitakin on matkalle sattunut, mutta kertaakaan eivät ole kummatkaan renkaat onneksi lukkiutuneet eivätkä kiihdytyksissä sutineet 8)

Eli Vallun kanssa samaa mieltä, jos käyttää hakua, saa lukea kuinka kaikki markkinoilla olevat renkaat on täällä kehuttu ja haukuttu tasapuolisesti :lol: Olisikohan niin, että sen kerran kun jollain on rengas lipsahtanut, niin syy on aina ollut ensisijaisesti rengasmerkin :?: :lol: Koskaan vika ei ole voinut olla esim. likaisessa tien pinnassa, kuluneessa renkaassa, väärässä tilannenopeudessa, huonossa ajolinjassa, tomimattomissa jousi/iskaripaketeissa, kokemattomassa kuljettajassa (=huonot ensiasennusrenkaat), ajovirheessä jne... jne...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Karhu-Japa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhu-Japa »

TipiL kirjoitti:No minä ainakin voisin suositella Metzelerin renkaita, esim. ME 880, jos kerran suosituksia haluaa. ;)
Ei välttämättä mikään huippu, mutta on sellainen varma ja kuitenkin edullinen valinta, joka toimii hyvin suomen usein viileässä ja kosteassa kelissä, koska kumi ei ole liian kovaa ja kuviokin poistaa kohtuu hyvin vettä renkaan alta.

Vastavuoroisesta Dunlopin renkaita taas ei voi suositella (Esim. ne mitä H-D käyttää ensiasennusrenkaina)
Kestää kyllä isältä pojalle, mutta ei taida saippuapala olla sen liukkaampi alla, jos tie on hiukankin kostea.
Tähän on kyllä helppo yhtyä.
Olen ajellu Metzelerin renkailla jo pidemmän aikaa ja mun mielestä ominaisuudet on erinomaiset, juurikin sen melko pehmeän koostumuksen takia, kuluu kyllä suhteellisen nopeasti, mutta hintakin on aika edullinen.
Ovat toimineet mulla monessa pyörässä ja monen kokoisina, sportsterissa, vanhemmassa BT:ssä, jäykkäperässä ja nyt softissa vähän leveämpänäkin.

Mikäli nyt oikein muistan, niin "mynetmotosta" tilattuna 90/90/21" ja 240/40/18" maksoivat kuluineen yhteensä n. 270?, kotiin tuotuna.
Kyllä siinä alkaa mun mielestä olla hinta-laatu suhde paikallaan!
Bludy´ell, Marshalls!!
PÄKÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

Toki mun tapauksessa vika olikin a) kuljettajan b) renkaan c) märkä ja hiekkainen kurvi ja se liian myöhään himmaaminen, mut kyllähän hyvillä kummeilla uskaltaa paremmin kantatakkin :)
Uudet kummit olis pitäny kuitenkin ostaa, täs tuli muistutus...
Kyllä se aina on kuljettajan syy nää ulosajot ja toisille käy huonommin ja toisille tosi huonosti.
Otan opiksi!
-Päkä-
-Päkä-
Viesti:

PÄKÄ kirjoitti: Uudet kummit olis pitäny kuitenkin ostaa
Älä Päkä ota viestiäni mitenkään henkilökohtaisesti. En todellakaan halunnut sinua osoittaa omalla kommentillani ulosajojen syistä. Se oli täysin yleistä pohdintaa siitä, että ajovirheen satuttua on aina helpointa syyttää rengasta :roll:

Ja olit todella onnekas, ettei käynyt kuinkaan, hienoa :D Nyt vaan rautiksella baanalle 8) Se on raaka peli :lol:

Yhdelle tutulle kävi joku vuosi sitten niin että takapyörä lipesi alta suojatien maalauksella risteyksessä 90 astetta käännyttäessä. Vauhti oli hiljainen, mutta tärsky silti sellainen, että murtui solisluu ja ja toisesta kädesta 2 sormea. Oli aika kurjaa hoidella arkiaskareita molemmat kädet paketissa :(

Minä en ainakaan ole sen tason kuski, että voisin muutaman kurvin jälkeen sanoa toista rengasta paremmaksi kuin toista, jos molemmat ovat uusia ja hyväkuntoisia. Huonot ja muodottomiksi kuluneet ovat jo sitten asia erikseen.

Ja tuolta Mynetmotosta minäkin Mezelerit tilasin. Kun seuraavat tilaan samasta paikasta, en ole lainkaan varma vielä merkistä. Sen verran tuo valkosivun laatu sapettaa :twisted:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Karhu-Japa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhu-Japa »

Joe Cool kirjoitti: Ja tuolta Mynetmotosta minäkin Mezelerit tilasin. Kun seuraavat tilaan samasta paikasta, en ole lainkaan varma vielä merkistä. Sen verran tuo valkosivun laatu sapettaa :twisted:
Mikä niissä tarkalleen ottaen oli vikana?
Mulla oli myös nuo metzelerin WWW(wide white wall):t edellisessä pyörässä ja mun mielestä ne oli aivan helvetin hienot...
Bludy´ell, Marshalls!!
Santerisalama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santerisalama »

Itellä ollut kans tänä kesänä läheltäpiti tilanteita,toi eturengas on 5 vuotta vanha avoni ja pintaa jäljellä vaiks muille jakaa,alkaa olla aikast liukas rengas sade keleillä.pinta tullut jo ihan kovaksi..
Cessi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cessi »

PÄKÄ kirjoitti:Noh... etujarru juu,kun ei oo tullu uskallettuu yleensäkään käyttää tota takajaruu kauheesti paitti kuivalla kelillä... kun tuntuma on ollu, et se takapää karkaa paljon helpommin kun etupää... vai oonko ihan vääripäin opetellu ajamisen... :oops:
Maanantaina kummi ostoksille, mitkä olis parhaat!!!???

Voiskohan siitä päätellä jotain että Metzeler tekee vain moottoripyörille renkaita, eikä koko skaalalle. Lue: puimureista moottoripyöriin :roll:

Itselläni metzelerit ja tyytyväinen olen ollut. En kylläkään ole pahemmin polvi maassa sateessa ajellut mutta ennakoivan ajon kurssin kävin viime keväänä ja tänä vuonna taas. Ruosteenpoisto oli paikallaan :D

Ps. 70 luvulla mp-kortin ottaneena Nelskylän opettaja löi kypärään jos käytti takajarrua :lol:
Jep; opettaja istui todella takana :wink:
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Vielä noista renkaista sen verran, että kannattaa lueskella testejä alan lehdistä. Eka huomio on se, että renkaita on erittäin moneen lähtöön. Jopa katupyöriinkin on useita eri tyyppejä, eikä niitä voi verrata keskenään. Jos vaikka vertaa Electraan tarkoitettua 150:stä Dunloppia Rodissa olevaan 240:seen Dunloppiin, niin onhan niissä aivan hirmuinen ero. Ja kumpikaan mopoista ei todellakaan ole kilpuri.
Vannoutuneena Dunlop-miehenä ihmetyttää tämä liukkausklisee. Aika monta kymmentä rengasta on vuosien kuluessa tullut ajettua loppuun ja ainoa oikeasti liukas on ollu Avonin Venom, Ultran alla. Eli myös se vaikuttaa minkälaiseen pyörään minkäkin renkaan laittaa.
Kyllä juttu on niin, että minä ja H-D:n testikuskit käytämme vain parasta ja se on Dunlop!!!
Kuva LIFEMEMBER
TipiL
Viesti:

Eipä oikein sovi meikäläisen kuvaukseen polvi maassa apparalla ajelu :lol:

Omasta mutusta renkaiden paremmuudesta vielä sen verran, että ajoin Dunlopeilla n. 1000 km, ja kyllä niitä liukasteluita tapahtui ihan reilusti enemmän, kuin nykyisillä metzelereillä, välillä jopa kuivalla kelillä. Tilannenopeuksistakaan ei voinut olla kiinni, kun taatusti vauhti oli hiljaisempi kuin nykyään, johtuen ihan siitä, että vasta totuttelin koko mopoon ja piti ajella nätisti.

Pikku vinkkinä, itse maksoin Metzelereistä alle laitettuna Sunrisella suurin piirtein tuon verran kuin kerroitte pelkkien renkaiden maksaneen Mynetmotosta kotiin kannettuna...
(Renkaan koko tietty vaikuttaa hintaan)

Itse ajoin mp-kortin 80 luvulla, silloinkin sai huutia, jos erehtyi käyttämään takajarrua ensisijaisena jarruna.

Taata
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taata »

No eihän noi Avonin gummit toimi edes uutenakaan! :twisted:
Miten se ilmenee, että eivät toimi? (taitaa olla jo tekniikkafoorumin asiaa)
Minä ajelen toista kesää Avonin renkailla ja hyvin ovat toimineet, eivät ole läheskään niin liukkaat, kuin H-D ensiasennusrenkaat (vaikka ensiasennusrenkaissa lukeekin Harley Davidsson :)
* Taata *
Mikä se sellainen harrastus on joka ei kaikkia rahoja vie? Ei sellainen ole oikea harrastuskaan. :)
TipiL
Viesti:

Niin sellainen täsmennys pitänee vielä tehdä, että minullakin nuo liukkaat Dunlopit olivat nimeomaan nuo H-D:n omat ensiasennusrenkaat. Eikä se varmastikaan kerro vielä koko totuutta ko rengasmerkistä.

Joe Cool
Viesti:

Karhu-Japa kirjoitti:Mikä niissä tarkalleen ottaen oli vikana? ..metzelerin WWW(wide white wall):t
Valkoinen leveä pinta on karheampi, kuin Dunlopissa oli. Ottaa pahemmin likaa joka tarttuu vielä paremmin. Lisäksi nyt vuoden kulutua on kellastunut epätasaisesti. Sitten oli vielä muutama kupla valkoisen alla ja sokerina pohjalla sellainen vajaa 5 senttiä pitkä naarmu, jossa oli parin sentin matkalla valkoinen kokonaan pois. Täysin värillä. Dunlopien leveä valkosivu oli virheetön kummassakin pyörässä ja kellastui tasaisesti.

Ja noista Dunlopeista, vaikka olivat nuo "varapyörät" H-D -laatikossa, nin renkaissa luki Dunlop eikä H-D - liekö olleet sitten parempaa sarjaa kuin esiasennusrenkaat... :?:
kcenter
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kcenter »

Kyllä Mezeler on varmin valinta Suomen kesässä (sataa, paistaa, sataa) kuluu nopeasti mutta on hyvät ajaa kun on kunnossa.
kcenter
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kcenter »

Hyvä Vallu, kyllä sysäät uskomatonta paskaa "Kyllä juttu on niin, että minä ja H-D:n testikuskit käytämme vain parasta ja se on Dunlop!!!" tämän syvemmältä ei varmasti mitään enää löydy!!!!!!. Tämä rengas kysymys ei valitettavasti ole leikkiä tai brassailua vaan turvallisuus kysymys.
Vastaa Viestiin