apuvirtaa autosta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

metallipää

apuvirtaa autosta

Viesti Kirjoittaja metallipää »

ihan varmuuden vuoksi kysyisin voiko hd:lle antaa apuvirtaa auton akusta? koska toi mp:n oma akku ei kestä liiemmin starttailua.
molemmat tietenkin 12 V, mutta noi Ah vaan mietityttää... ettei vaan jysähdä silmille :twisted:
14 Ampeerituntia on tuossa pyörän geeliakussa.
-01 FXDL
Ride on

Re: apuvirtaa autosta

Viesti Kirjoittaja Ride on »

metallipää kirjoitti:ihan varmuuden vuoksi kysyisin voiko hd:lle antaa apuvirtaa auton akusta? koska toi mp:n oma akku ei kestä liiemmin starttailua.
molemmat tietenkin 12 V, mutta noi Ah vaan mietityttää... ettei vaan jysähdä silmille :twisted:
14 Ampeerituntia on tuossa pyörän geeliakussa.
Auton akusta voi antaa virtaa, kunhan auto ei ole käynnissä. Auton laturi antaa liian korkeaa jännitettä, HD:n lataussäädin ei kestä sitä.
No loss, no gain .
Timukka

Viesti Kirjoittaja Timukka »

on itsekin tullut auton akusta otettua apuvirtaa mp.n akkuun. Auto ei ollut käynnissä. Hyvin onnistuu.
-Lonely rider-
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ride on kirjoitti:...Auton laturi antaa liian korkeaa jännitettä...
Mihinköhän tällainen väite perustuu - ihan samaa jännitettä sieltä tulee kuin HD:nkin laturista. Eihän autossa muuten kestäisi mitkään polttimot ym. varusteet jos sieltä niin paljon korkeampaa jännitettä tulisi että se särkee jännitteensäätimen.

Sitä paitsi suurin osa tavallisista pöytälatureistakin antaa huomattavasti korkeampaa jännitettä kuin auton/pyörän oma laturi eikä ne mitään riko.

Monesti on isoa moottoria autettu käymään käynnissä olevan auton akusta.
erssi75

Viesti Kirjoittaja erssi75 »

En oo huomannu mitään vaikutusta itsekään, on noit starttailtu vaikka miten ja millä, mut voltbacki just harrikassa saattaa olla erityisen herkkä
hajoomaan, olen huomannu. Mahtaako olla tekemisissä mm.sähköpuolen muutoksiin, esim vaihdetaan pienempi akku pyörää chopatessa ym?

Mulla on aikasta stantut akut sun muut pyörässä ja tuntuis toimivan ja kestävän.

Annoin mä siitä pyörästä virtaa mun volvollekin yks kerta ja hyvin tärähti vanha paska tulille.
Tosin irrotin vulvan akun navan siitä välistä käynnistyksen ajaksi kun olis joutunu hd:n laddare turhan koville kun se yrittää puskea tyhjään volvon akkuun virtaa ja samalla startille, sit heitin akun navan takas kiinni "vauhdissa"
Näin kansakoulupohjalta pitäisin toisinpäin meneteltäessä sen pyörän akun
siinä "välissä" kiinni, että se imailee jännitepiikit, siis huom: kansakoulupohjalta...
Ride on

hemuli kirjoitti:
Ride on kirjoitti:...Auton laturi antaa liian korkeaa jännitettä...
Mihinköhän tällainen väite perustuu ...
Pieleenhän se meni, sorry! Olisi pitänyt olla lukea "Auton laturi antaa liikaa tehoja eli Watteja." Tosin teho = virta x jännite eli puoliksi oikein...

Täällä jotain juttua aiheesta: Linkki

Varoituksena sanottakoon, että tarinassa ei puhuta HD:sta eikä muutenkaan Obama-mantereella valmistetuista ajoneuvoista, mutta kyllä tuo teoriapuoli kaiketi Harleyssäkin pätee...? edes jossain määrin.
No loss, no gain .
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tämä artikkeli oli ihan vaan spekulointia (vi****ntuneen hondamiehen tilitystä), ei se lataussäädin siitä "noinvaan" räjähdä... jos on särkyäkseen niin sitten särkyy.
Paljon kovemmilla säädin on kun akku on täynnä ja kulutusta ei ole samalla kun kone pyörii vaikka 3000rpm. Laturista tuleva teho täytyy johonkin hukata ja yleensä sillä lämmitetään säädintä... tasavirta laturi on tässämielessä viisaampi laitos.
Jos apuvirta kytketään akusta akkuun ei tuolla missään muualla sähköjärjestelmässä mitään normaalista poikkeavaa pitäisi tapahtua.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Ride on

Niitä on netissä myös YAM**A-, KAW****I-, DUC**I- ja jopa HARLEY-miehiä, jotka ovat sitä mieltä, että hyppysähkö käynnissä olevasta autosta moottoripyörään on huono juttu.

Googlesta löytyy lisätietoa, vaikkapa hakusanoilla motorcycle jumpstart "running car"

En tietenkään halua millään tavalla kyseenalaistaa harrastajapiirissä ajan myötä syntyneitä empiirisiä tutkimustuloksia/ käytännön esimerkkejä. Pahoittelen, jos olen tuottanut mielipahaa asian kanssa painineille.
No loss, no gain .
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Ei kyllä mahdu minun päähän, että nuo olisi shunttiregulaattoreita. Pitäisi niitä kyrvähdellä paljon enemmän. Mutta ehkä parempi jos joskus ihan itse jonkun kyrvähtäneen regulaattorin avaisi sieltä hartsin seasta ja katsoisi.

PS. Etkös sinä Sepi joskus sanonut, että olisi shunttivehkeitä? Perustuuko tämä luettuun tietoon vai oletko katsonut itse?

PPS. Niin kauan kun se antava osapuoli ei ole käynnissä, niin ei tarvii murehtia. Toisinpäin, että antava puoli käynnissä, onkin tutumpi juttu: joka kerran jostain säädin paskaksi. Ja tämä siis annettaessa virtasta traktorista kotteroon ja molemmissa on semmoinen ankkurivirralla säädettävä vaihtovirtalaturi. Että ei se jeesaa mitään vaikka ei olisikaan pyörätyylinen vaihtovirtalaturi.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

hlyytine kirjoitti:Ei kyllä mahdu minun päähän, että nuo olisi shunttiregulaattoreita. Pitäisi niitä kyrvähdellä paljon enemmän. Mutta ehkä parempi jos joskus ihan itse jonkun kyrvähtäneen regulaattorin avaisi sieltä hartsin seasta ja katsoisi.

PS. Etkös sinä Sepi joskus sanonut, että olisi shunttivehkeitä? Perustuuko tämä luettuun tietoon vai oletko katsonut itse?

PPS. Niin kauan kun se antava osapuoli ei ole käynnissä, niin ei tarvii murehtia. Toisinpäin, että antava puoli käynnissä, onkin tutumpi juttu: joka kerran jostain säädin paskaksi. Ja tämä siis annettaessa virtasta traktorista kotteroon ja molemmissa on semmoinen ankkurivirralla säädettävä vaihtovirtalaturi. Että ei se jeesaa mitään vaikka ei olisikaan pyörätyylinen vaihtovirtalaturi.
Milläs sen käämikasan ja kestomagneetin tuottamaa jännitettä sitten säädetään, ellei suntilla tai zenerillä?
Jos muun tyyppinen säädin, pitäisi roottorissakin olla käämi ja siihen hiilillä virtaa magnetoinnin säätöä varten.
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Onkos siinä mitään "taikaa" ettei laiteta apuvirtajohtoja suoraan akkuun vaan aina miinus johonkin muualle maihin? Puskuriin, pakoputkeen jne.

Näin olen käynnistellyt eri kotteroita ja pyöriäkin, eikä vielä yhdestäkään ole tullut savua...muualta kuin niistä takana olevista suuttimista (...me ammattilaiset kusumme niitä PAKOPUTKIKSI - Kyllönen ja JJ)

No on sitä tullut joskus annettua virtaa myös suoraan akkuun. :roll:
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

smuige kirjoitti:Onkos siinä mitään "taikaa" ettei laiteta apuvirtajohtoja suoraan akkuun vaan aina miinus johonkin muualle maihin?
Eiköhän tuon taika ole siinä, että kipinöinti saadaan pois akun luota. Ne puskurit ja pakoputket kun ovat huonompia räjähtämään, kuin akku :P

No itse on tullut annettua virtaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, käyvällä autolla ja sammutetulla, suoraan akkuun ja rungon kautta, eikä onneksi ole mitään hajonnut minullakaan. Nykyään minulla on kyllä ollut muutaman vuoden jo käytössä sellainen kannettava ydinvoimala, Jump Starter ja se on hämmästyttävän hyvä laite. 17Ah akku jaksaa auttaa niin pyörän kuin 8,2 L Cadillacin V8:n käyntiin tarvittaessa :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Sepixlh
Viesti:

hlyytine kirjoitti: PS. Etkös sinä Sepi joskus sanonut, että olisi shunttivehkeitä? Perustuuko tämä luettuun tietoon vai oletko katsonut itse?
Tämä info on kaivettu erään tuoreemman vikakasa merkkisen mopottimen säätimen sisuksista (mitsun tekele, vanhemmissa kestävämpi ND) shuntti on, ilmeisen helppo ja edullinen ratkaisu :? epäilen että tuo ratkaisu on apinoitu ihan yleiseen käyttöön( HD:n AC säädintä en ole purkanut) .
Oli muuten kohtalaisen pitkäveteinen ja hidas projekti kaivaa osat säätimen sisältä esiin. Huomattavasti helpompi oli kaivella Custom Cromen tasavirta regusta sisukset näkyviin, oli nimittäin sellainen silikoni tyyppinen "täytös".
Tasavirtalaturin elektronisen säätimen kytkis näytti löytyvän yllättäen tehtaan service manuaalista.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Joo noita hartsimokkuloita purettaessa monesti käy silleesti, että puolessavälissä pettää hermo ja sitten hienosäätölekalla turausta ja savuava paskaläjä jää vain jäljelle. Mutta olen silti epäilevällä kannalla tuon HD:n vaihtovirtaregulaattorin suhteen kunnes toisin todistetaan.

Pertin kummasteluun vastaisin, että no just sillä toisella eli sarjaregulaattorilla. Jos tuo regulaattori olisi shunttiregulaattori niin senhän pitäisi ne jännitepiikit leikata eikä "ottaa itteensä" ja kyrvähtää.

Se apuvirtakaapelihan on tarkoitettu laitettavaksi johonkin kromattuun tms. kohtaan, jotta jäisi kunnon jäljet. Ja en muista olenko joskus aiemminkin kirjoittanut, mutta aikoinaan erällä pajalla oli Fordson Major jonka akku ei oikein riittänyt pakkasella. Pomo siinä oli takaraivoaan raapimassa kun paikalle tuli apumies hitsaustasasuuntaajan kanssa ja pisti sen traktoriin kiinni ja laakista tärähti. Selvästikin alan miehiä.
Viimeksi muokannut hlyytine, 12:31 17.11.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sepixlh
Viesti:

hlyytine kirjoitti: hartsimokkuloita purettaessa monesti käy silleesti, että puolessavälissä pettää hermo ja sitten hienosäätölekalla turausta ja savuava paskaläjä jää vain jäljelle. Mutta olen silti epäilevällä kannalla tuon HD:n vaihtovirtaregulaattorin suhteen kunnes toisin todistetaan.
Tuohon on "teknisempikin" lähestymistapa, katsotaan röntgenillä... ei tarvi purkaa... Rikkinäisen säätimen ( ei lekalla paskaksi lyödyn) saa lähettää mulle... niin koetan jossain välissä saada tutkittua. PM:ää kehiin
-Burt Munro
Vastaa Viestiin