Pulttien pinnoitus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

make72

Pulttien pinnoitus

Viesti Kirjoittaja make72 »

Millähän vois pinnoittaa/elaksoida pultteja ym. pikku osia.
Luulen että normi maalit ei pysy pulteissa, viimeistään kiriessä paikolleen maali lohkeilee.
Lähes joka pultti kukkii ja melkonen homma alkaa kaikki tilaileen uusiksi.
Vinkkejä kaivataa, punahehkuun ja öljyyn upotus kävi mielessä, mutta ei sekään taida ruostetta estää ja saattaa "löijäytyä" pultit tuossa hommassa.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Pyörässäsi olevat kiinnitystarvikkeet ovat terästä joten eloksointi on heti pois laskuista, se on alumiinin pintakäsittely.

HD:n kiinnikkeissä käytetään käytännössä kahta pinnoitustapaa, sähkösinkkausta ja kromausta. Nämä molemmat ovat kovin arkoja pidempiaikaiselle kosteusaltistukselle ja varsinkin kiristettäessä tapahtuvalle mekaaniselle rasitukselle. Erityisesti kromatut ruuvit ja mutterit ovat ensikiristyksen jälkeisen sateen jälkeen yleensä välittömästi ruosteessa mikäli niitä ei heti pese, kuivaa ja vahaa.

Vanhojen ruuvien uudelleenpinnoitus on kyllä sen verran kallista ja aikaa vievää touhua että kannattaa melkein mieluummin käydä ruuviliikkeestä hakemassa uudet sinkatut ruuvit tilalle. Pysyy taas jonkun vuoden siistinä kun muistaa pestä säännöllisesti eikä kiinnittäessä murjo kantoja. Niistä vanhoista pitäisi kuitenkin ensin ottaa vanhat pinnoitteet pois ennen uudelleenpinnoitusta ja kaikki vanhat hapettumat näkyisivät kuitenkin läpi. Tarvikeliikkeistä saa myös täydellisiä ruuvisarjoja joissa on esim. ko. pyörätyypin kaikki moottorin näkyvät ruuvit ja mutterit.

Sitten on tietysti yksi tapa välttää hapettuminen, osta ruostumattomia ruuveja... Kallista...
delkron 15

Mulla sama hommeli.

Viesti Kirjoittaja delkron 15 »

Vinyylilaikalla kiillotellut mutterit ja pultit. Aattelin panna lukkoliimaa ja kiriä paikalle ja pikku pänselillä akryllilakkaa sivelen päälle. Ei ruostu!
Sam01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam01 »

Museointiprojektiiin sinkitytin puoliämpärillistä vanhoja ruuveja ja muttereita ja makso 15e, ei kovinkaan kallista...
"Alkoholista tulee hyvä olo. Asiat tuntuvat luistavan." -Varjoja paratiisissa
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Mä oon tehny periaate päätöksen että muuta ruuvia kuin rst ei mun mopoon enää tule (sinkitty ruuvi voi rst ruuvin puutteessa joskus tulla piiloon jäävään paikkaan). Mä olen aivan kuumana noitten komattujen pulttien ja mutterien kanssa. Talvella vaihtuu varmasti muutama (lisää). Itselle kun teen niin jos kerran pultin (rst) kannan kiillotan ja laitan paikkaan niin eipä sitä tarvii sen jälkeen murehtia ja kirota.
Vielä manatakseni että jos/kun pyörä on siisti parin metrin päästä katsottuna niin ei sitä voi pilata sillä että kun tulee kosketus etäisyydelle niin useat kromatut pultit on ruosteessa!

Maku asia, sanoi kärpänen tunkiolla...

Muokkaan vielä vastatakseni kysymykseen:
Mun mielestä ei uudelleen pinnoitus ole järkevää Hemulin jo mainisemista syistä.
-Know your enemy-
make72

Pultit on tuumaisia, ei ole niiden kans ennen harlikkaa tullut värkättyä.
Onko se harvempi kierteinen UNC ja tiheä UNF, pitää tilailla kirkkaita pultteja tilalle niin eivät kuki enää.
Kesällä laitoin pakarin kannakkeen sinkityillä kiinni, ei mennyt kauaa niin alkoivat hapettuun, vaaleaa kanahkaa kertyi putin pintaan.
Biltemasta hakea venemoottoreihin tarkoitettuja anodeja, jos hapettumat keskittyis niihin pelkästään :lol:
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

HileD kirjoitti:Mä oon tehny periaate päätöksen että muuta ruuvia kuin rst ei mun mopoon enää tule (sinkitty ruuvi voi rst ruuvin puutteessa joskus tulla piiloon jäävään paikkaan). Mä olen aivan kuumana noitten komattujen pulttien ja mutterien kanssa. Talvella vaihtuu varmasti muutama (lisää). Itselle kun teen niin jos kerran pultin (rst) kannan kiillotan ja laitan paikkaan niin eipä sitä tarvii sen jälkeen murehtia ja kirota.
Pitkässäjuoksussa kandee sitten vähän miettiä että mihin kaikkialle niitä rosteriruuveja laittaa. Jos meinaa pitää fillaria itellä.
Rosteri, alsa, vesi ja sähkö on pidemmän päälle huono yhdistelmä.
Menee melko huonoon kuntoon jengat alumiinista.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

make72 kirjoitti: Onko se harvempi kierteinen UNC ja tiheä UNF
Harvempi on UN C(oarse) ja tiheä on UN F(ine) .. noita hienokieteisiä on sitten erittäin monta erilaista. Sitten ettei olisi liian helppoa, joihinkin paikkoihin tarvii olla sellainen jossa kierrettä on koko ruuvin mitalla ja toisiin paikkoihin tuollaista ei voi laittaa. Hienokierteisissä tarvii tietää myös kuinka tiheä kierre oikeasti on eli kuinka monta kierrosta tuumaa kohden. Joissain paikoissa on myös käytetty kovempia pultteja, yleensä ne eivät ole "näkösällä" vaan jotain erikoissovellutuksia.
Kuten Hemuli mainitsi tuollaiset sarjat on käteviä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
make72

Hessu kirjoitti:
HileD kirjoitti:Mä oon tehny periaate päätöksen että muuta ruuvia kuin rst ei mun mopoon enää tule (sinkitty ruuvi voi rst ruuvin puutteessa joskus tulla piiloon jäävään paikkaan). Mä olen aivan kuumana noitten komattujen pulttien ja mutterien kanssa. Talvella vaihtuu varmasti muutama (lisää). Itselle kun teen niin jos kerran pultin (rst) kannan kiillotan ja laitan paikkaan niin eipä sitä tarvii sen jälkeen murehtia ja kirota.
Pitkässäjuoksussa kandee sitten vähän miettiä että mihin kaikkialle niitä rosteriruuveja laittaa. Jos meinaa pitää fillaria itellä.
Rosteri, alsa, vesi ja sähkö on pidemmän päälle huono yhdistelmä.
Menee melko huonoon kuntoon jengat alumiinista.
Auttaako tuohon jos pastan kans laittelee, niinkuin kirkkaat pultit keskenäänkin.
Ilman pastaa/voidetta leikkaa helposti iäksi kiinni.
make72

Sepixlh kirjoitti:
make72 kirjoitti: Onko se harvempi kierteinen UNC ja tiheä UNF
Harvempi on UN C(oarse) ja tiheä on UN F(ine) .. noita hienokieteisiä on sitten erittäin monta erilaista. Sitten ettei olisi liian helppoa, joihinkin paikkoihin tarvii olla sellainen jossa kierrettä on koko ruuvin mitalla ja toisiin paikkoihin tuollaista ei voi laittaa. Hienokierteisissä tarvii tietää myös kuinka tiheä kierre oikeasti on eli kuinka monta kierrosta tuumaa kohden. Joissain paikoissa on myös käytetty kovempia pultteja, yleensä ne eivät ole "näkösällä" vaan jotain erikoissovellutuksia.
Kuten Hemuli mainitsi tuollaiset sarjat on käteviä.
http://www.a2stainless.co.uk/searchresu ... erm=harley

Täältä olen yhden satsin tilannut, muttei tuossakaan loppujenlopuksi ollut likikään kaikki näkyvät pultit.
JST-FXR85
Viesti:

metallien kemiasta yms.

Viesti Kirjoittaja JST-FXR85 »

Voisiko joku selittää tarkemmin tota metallin sähkökemiallista (?) reagointia - esim. just rosteripultit ja alumiini.
Mitä siinä oikein tapahtuu ja voiko ajan myötä tapahtuvaa kiinnileikkautumista jollain tahnalla tms. estää kuten "Make72"kin kysyi?
Mitkä metalliyhdistelmät ovat pahimpia?
Mites noi mahdolliset tahnat ja kierreliimat sitten sovitellaan yhteen?
kiitos.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tavallinen kierrelukite toimii myös eristeenä teräksen ja alumiinin välillä, ei tarvitse välttämättä mitään erikoisempia aineita.
HileD
Viesti:

Re: metallien kemiasta yms.

Viesti Kirjoittaja HileD »

JST-FXR85 kirjoitti:Voisiko joku selittää tarkemmin tota metallin sähkökemiallista (?) reagointia - esim. just rosteripultit ja alumiini.
Mitä siinä oikein tapahtuu ja voiko ajan myötä tapahtuvaa kiinnileikkautumista jollain tahnalla tms. estää kuten "Make72"kin kysyi?
Mitkä metalliyhdistelmät ovat pahimpia?
Mites noi mahdolliset tahnat ja kierreliimat sitten sovitellaan yhteen?
kiitos.
Tarkemmin en ite osaa selittää asiaa, enkä oo ite todennu (ainakaan vielä) mut täytyy töistä kysellä kokeneemmilta tarkennusta jos vaikka joku osais viisata.
Lukitetta olen ite käyttäny ja lukitteista sen verran että mun mielestä kannattaa sitten käyttää keskikovaa eikä kovaa lukitetta. Helpottaa elämää siinä vaiheessa jos kuitenkin tarttis auki saada.
-Know your enemy-
make72

http://www.crc.se/csp/web/ProdDisp.csp? ... 2093483462
Tuota tavaraa käytetään töissä kirkkaitten(pultti+mutteri, kartiot, nipat ym.) osien kans, estää hyvin kiinni leikkautumisen.
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei ne kiinnileikkaa toisiinsa. Ainakaan niinkuin mä ymmärrän kiinnileikkautumisen. Kysymys on jonkinlaisesta sähköpari ilmiöstä, missä epäjalompi matsku, tässä tapauksessa alumiini, alkaa syöpyä.
Alsa menee sellaseks valkoiseksi muruksi, mikä kyllä jumittaa todella hyvin ruuvia, kun yrittää aukaista. Ajan mittaanhan ne jengat vähiää sieltä kokonaan, mutta se taitaa kestää niin kauan, että meistä jokainen ehtii delaa ennen.
Ja just tän takia sinkatut ruuvit ja mutterit on kaikista parhaita, kun se sinkki epäjaloinpana on se mikä alkaa syöpyä.

Noista eri mönjistä ei oo tietoa, kun näissä paukkuraudoissa yleensä ison ongelma on saada pysymään ne ruuvit kiinni, joten kierrelukite on ainut kama mitä sinne jengoihin voi tunkea.

Paitsi jostaín ihme syystä mun motissa on sellanen ilmio, että pyttyjen juurimutterit menee paljon lujempaa kiinni, kuin laittaessa. En voi missä tapauksessa laittaa mitään lukitetta. Vaan laitan niihin kuparirasvaa ja silti ne on aina irrotettaessa sellaset, että mutskut menee vaihtoon, kun AV on paskana. Ja yleensä jengillä on ongelmana saada pysyy ne kiinni.
Vastaa Viestiin