Rungon hiekkapuhallus
Rungon hiekkapuhallus
Meinasin viedä rungon puhallettavaksi...Mutta puhaltamon kaveri sanoi , ettei runkoa pitäisi puhaltaa, kun vaikuttaa jännityksiin (siis rungon, oletan:)). Oliko legendaa vai onko asiassa ehlkä perää?
-K-
Oman käytin aikoinaan eräässä teollisten raskaiden kappaleiden käsittelylaitoksessa. Raaka meno, mut kestäny on, jopa Jussin (Vaasa) rungonsuoristuspenkin. Olisko sitte jauhemaalauksella osuutta asiaan...
Ai ni, toi viimene oli sit huumoria.
Jumpe
Ps. Mopedin peltirunkoon kyllä tuli paikkauskohteita.
Ai ni, toi viimene oli sit huumoria.
Jumpe
Ps. Mopedin peltirunkoon kyllä tuli paikkauskohteita.
Nuoruudessa -88-90 olin johtotehtävissä eräässä hiekka- ja raepuhallusfirmassa. Joten sanon että on siinä vähän perääkin. Jos tommoinen hd runko raepuhalletaan tai sinkopuhalletaan metallirakeella niin vähän se kärsii. Voipi mennä putki ruttuun tai vääntää runkoa. Mutta jos nyt ihan 10-21 venturilla tai pienemmällä ja 0,5-1,5mm luonnon hiekalla tai kvartsilla vedetään niin ei sille mitään tapahdu jos ei nyt ihan yhteen kohtaan puhalleta pitkiä aikoja. Ei montaa sekunttia 3-5mm teräsrakeella tartte puhaltaa kun ei ole koko runkoa...... Eli järki käteen. Hienolla hiekalla riitävän etäältä........
Rungon puhallus
Ok. Tänks. Uskallan siis puhalluttaa mut ehkä toisessa firmassa
K
K
Hyvin oma shoveli kesti hiekkapuhalluksen, pari vuotta siitä ja vielä ei oo katkennu.
Mutta.
Runkonumero, vahdi vaikka itse että se teipataan piiloon. Mulla puhallettiin koko runko numeroineen päivineen, vaikka olin erityisesti ja useaan kertaan painottanut mitkä kohdat pitää teipata piiloon.
Tarjouduin jopa itse tekemään homman, mutta paikan pomo lupasi pitää huolen että pyytämäni paikat (koneen ja lootan "peti", sekä runkonumero <<erityisesti numero!!!) teipataan. No joku yli-innokas työntekijä meni sitten puhaltamaan rungon tietämättä näistä toiveista
, onneksi numero kuitenkin säilyi luettavana. Kävin vielä erikseen katsastuskonttorilla näyttämässä että kelpaa ja on luettavissa. Niin joo, ja kaikki jengat peitin ihan omakätisesti pulteilla ja muttereilla.
Nyt jo naurattaa, eikä maksanu mitään puhallus
.
Mutta.
Runkonumero, vahdi vaikka itse että se teipataan piiloon. Mulla puhallettiin koko runko numeroineen päivineen, vaikka olin erityisesti ja useaan kertaan painottanut mitkä kohdat pitää teipata piiloon.
Tarjouduin jopa itse tekemään homman, mutta paikan pomo lupasi pitää huolen että pyytämäni paikat (koneen ja lootan "peti", sekä runkonumero <<erityisesti numero!!!) teipataan. No joku yli-innokas työntekijä meni sitten puhaltamaan rungon tietämättä näistä toiveista
Nyt jo naurattaa, eikä maksanu mitään puhallus
Aivan, unohtui tuo tärkeä runkonumero! Suojaa se.
Lisäksi näissä uudemmissa peleissä on tyyppikilpi tarrana, jota vaaditaan katsastuksessa. (Siis ainakin Sveitsissä!)
Miten lie sitten Suomessa kun esim muutoskatsastaa jäykkäperäisyyden taikka yli-innokkaan jätskikauppiaan kilpioperaation jälkeen
ja onkin puhallettu nuo "korvaamattoman tärkeät" tyyppitiedot pois (dbl lukemat yms)?
Lisäksi näissä uudemmissa peleissä on tyyppikilpi tarrana, jota vaaditaan katsastuksessa. (Siis ainakin Sveitsissä!)
Miten lie sitten Suomessa kun esim muutoskatsastaa jäykkäperäisyyden taikka yli-innokkaan jätskikauppiaan kilpioperaation jälkeen
ja onkin puhallettu nuo "korvaamattoman tärkeät" tyyppitiedot pois (dbl lukemat yms)?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Rungon puhallus
Teräshuolto Pälli Kangasalan aseman nurkillaKreivi kirjoitti:Ok. Tänks. Uskallan siis puhalluttaa mut ehkä toisessa firmassa![]()
K
Affe