Buell X1 Iskarien säätö

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Blomi

Buell X1 Iskarien säätö

Viesti Kirjoittaja Blomi »

Olisiko jollain tietoa -00 X1 lightningin iskarien säätöarvoista pyörän lähtiessä tehtaalta?
Olen yrittänyt googlella niitä hakea muttei ole tärpännyt.

Pyörässä on ollut sekä orggis Showa että Penske racingin takaiskari paikoillaan, eikä ole päästy toivottuun tulokseen.
Jykke

Viesti Kirjoittaja Jykke »

googleta "Buell Lightning X1 1999 to 2000 service manual.rar" torrenteista löytyy tai vie pyörä asiansaosaavalle iskaripajalle ja kerro mikä on pielessä.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Pensken iskareitten pitäis olla aika lailla laatutavaraa ja ilmeisesti kaikin tavoin säädettävissä(?), eli jos pyörän käytös on tuollakin pielessä, niin oiskohan syy jossain muualla? Esim. etupäässä? Renkaissa?
H-D Softail Custom 1998
XLH82

Viesti Kirjoittaja XLH82 »

Juu pitäs löytyy ainakin tältä listalta.

Linkki
Blomi

Pensken iskarissa on kyllä hyvät säädöt, mutta silti en ole löytänyt itseäni miellyttävää lopputulosta.
Vein tuon Pensken iskarin J.Wikcströmille Turkuun huoltoon ja paikoillaan orggis Showa tällä hetkellä.

Etupäässä on uudet öljyt ja tiivisteet laitettu keväällä ja siitä tuli huomattavasti parempi kuin mitä oli.

Heitin tänään reilun 300km lenkin "pikkuteitä" sillä ja voihan se olla että vaatii totuttelua tuon lyhyen akselivälinkin vuoksi.

Kiitos linkistä täytyy yrittää saada joku lataamaan se tuolta joka osaa.
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Perusasia, ja varmaan olet tarkistanutkin, mutta onhan renkaissa oikeat paineet? Oikea painesuositus on renkaan kylkeen merkittynä, noudata sitä.

Yllättävän usein rengaspaineet on mitä sattuu, ajettavuus on huono ja vikaa haetaan vaikka mistä, vaikka käynti huoltiksella korjaisi tilanteen hetkessä :wink: Liian itsestäänselvää, ei tule ajatelleeksi.

Toinen mikä tulee mieleen: Eihän paluuvaimennus ole liian hitaaksi säädetty? Hidas paluu saattaa tuntua hyvältä paikallan kokeillessa, mutta ajossa iskari ei kerkeä reagoimaan jos vaimennusta on liikaa. Ajosta tulee pompottavaa. Tämä perustuu ihan omiin kokemuksiin ja testeihin.
SenioRR
Viesti:

Tottumuksella lienee tässä aika iso merkitys. Harrikka kun on yleensä sellanen mukavan-löysän-letkeä jousitukseltaan, niin Buell sporttipyöränä on jämäkkä tai suorastaan kova alustaltaan.

Lievä offtopic: Mulla oli viikko sitten pyörä huollossa ja sain siksi aikaa käyttööni Buell XB12STT:n. Aivan hulvattoman hauska laite! Lielahden mutkateillä tuolla oli aivan helvetin hienoa räppäillä... Tuon kanssa juurikin huomasi, että kun olin tottunut oman pyörän mukavuuteen, niin Buell vaatikin huomattavasti enemmän vauhtia ennen kuin jousitus pääsi oikeuksiinsa ja "tie tasoittui". Kaupungissa tuo oli epämukava, mutta maantiellä ja mutkissa aivan saakelin kiva! Iski himo moiseen pyörään!
H-D Softail Custom 1998
Blomi

Rengaspaineet on tarkistettu ja kokeiltu ajella vähän erilaisillakin paineilla.

Kyllä se tosiaan alkaa paremmin istua käteen päivä päivältä.

Samoilla seuduilla kurvaillaan kun SeniorRR:kin...

En ole vielä koskaan ajanut mukavan löysän letkeää Harrikkaa...:)
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

SenioRR kirjoitti:Tottumuksella lienee tässä aika iso merkitys. Harrikka kun on yleensä sellanen mukavan-löysän-letkeä jousitukseltaan, niin Buell sporttipyöränä on jämäkkä tai suorastaan kova alustaltaan.
Olen vahvasti erimieltä! Ainakin mun XB on aivan helvetin hyvä ajaa kahteen edelliseen harrikkaani verrattuna. (Ok, myönnän että toinen oli jäykkäperä springerillä :mrgreen: )

Jousitus todellakin toimii, ei vetele urissa, ei hakkaa käsille eikä selkään. Voi ajaa mitä nopeutta vaan, kävelyvauhdista laittoman puolelle ja aina on alusta ajan tasalla. Jopa stadissa mukulakivillä pyörä kulkee kuin kiskoilla ja jousitus imee sen wittumaisen tärinän mitä mukulakivistä aiheutuu.

Johtunee varmaan sitten säädöistä, jotka on mulla ilmeisen hyvin kohdallaan, mulle. Viime kesänä ajoin kaverin Ducatilla joka on periaatteessa ratapyörä kilvillä. Se oli epämukava ja suorastaan vaikea ajaa, mulle. Kaveri sillä siten päästelikin mutkatietä näkymättömiin... 8)

Samaa mieltä mieltä olen siitä että Bulu on aivan hulvattoman hauska laite, ja mitä mutkaisempi tie, sen parempi 8) Mutta oikeilla alustan säädöillä on tässä iso merkitys.

Blomille vielä, ainakin itse saan Buellista eniten irti ajamalla sitä melko reilulla vastaohjauksella ja melko maltillisella painonsiirrolla. Pyörä on niin herkkä, että se lähtee kanttaamaan melkein ajatuksen voimasta. Tämä vaatii hieman totuttelua, aluksi tulee helposti käännettyä liian "isoilla liikkeillä" ja pyörä tuntuu kiikkerältä ja yliohjaavalta. Tähän kun tottuu, kulku rauhoittuu ja hauskuus alkaa!
Blomi

Don Quijotelta jousitusta kyselinkin ja ihmettelin silloin kun haettiin sieltä se panshovel tänne Paraisille...

8)
SenioRR
Viesti:

Koeajamani Buellin jousitukseen mulla ei ollut aikaa perehtyä, mutta kovalta se röykyissä tuntui. Hakkas käsille. Vauhtia kun kelas, niin kyyti tasoittui. Kaverilla on Ducati Monster S4R, joka samantyyppinen alaston räyhäpyörä ja samanlainen on se. Tuossa buellissa vitutti että oli helkkarin hankala ajaa hitaasti. "Nypytti" alhaisilla kierroksilla ja kun lähdin valoista niin oli muutaman kerran sammua eli vaati reilusti kierroksia. Onko tosiaankin ominaisuus(kuten olen kuullut), vai saako tuon eliminoitua ruiskun säädöillä?
H-D Softail Custom 1998
SenioRR
Viesti:

Blomi kirjoitti:

Samoilla seuduilla kurvaillaan kun SeniorRR:kin...

En ole vielä koskaan ajanut mukavan löysän letkeää Harrikkaa...:)
Samoilla seuduilla ajellaan tosiaan. Oon tuossa "keskustassa" nähnyt pariin otteeseen punaisen Buellin. Oliko sinun?

Mun Harrikka tuntui "mukavan-löysän-letkeeltä" aikaisempien jaappanin pyörien jälkeen... :twisted: Mutta en pidä sitä vikana, vaan etuna. Tosin nyt on takapäätä jämäköittämässä Öhlinsin vieterit ja keulassa vähän paksummat öljyt ja kyllä se onkin nyt pikkasen vähemmän löysän-letkeä, mutta edelleen mukava! :wink:
H-D Softail Custom 1998
Blomi

Tuo on tuollainen punainen/sininen.
Luultavasti minä, en ainakaan vielä ole täälläpäin törmännyt muihin X1.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

SenioRR kirjoitti:Koeajamani Buellin jousitukseen mulla ei ollut aikaa perehtyä, mutta kovalta se röykyissä tuntui. Hakkas käsille.
Buellin iskarit ovat harvemmin kaupan säädöissä kelvolliset kelle tahansa. Vaatii aika paljon eri säätöjen kokeilua ja koeajoa ennen kuin löytää omansa. Samanlaista käsille hakkaamista havaitsin lainassa olleessa XB12S:ssä mutta en alkanut sitä sen kummemmin ihmettelemään kun omistaja on kerran itselleen sen säätänyt. Tuossa pyörässä tuli havaittua myös rengaspaineiden merkitys - ihmettelin ensimmäisenä päivänä että kyllä muistini mukaan Bululla pitäisi uskaltaa ajaa mutkaan huomattavasti kovempaa. Käynti huoltsikan kautta auttoi, pyörässä oli 2,0 bar molemmissa päissä 8O . 2,7 eteen ja 2,5 taakse niin alkoi ajo maittamaan.
SenioRR kirjoitti:Tuossa buellissa vitutti että oli helkkarin hankala ajaa hitaasti. "Nypytti" alhaisilla kierroksilla ja kun lähdin valoista niin oli muutaman kerran sammua eli vaati reilusti kierroksia. Onko tosiaankin ominaisuus(kuten olen kuullut), vai saako tuon eliminoitua ruiskun säädöillä?
Buellia ei pitäisi ajaa alle 2500rpm - eli kyllä, on ominaisuus.
ths

Viesti Kirjoittaja ths »

Tällänen sivu löytyi säätämisestä googlettamalla. http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm
Vastaa Viestiin