Kypärän laillisuus

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

henry
Viesti:

Kypärän laillisuus

Viesti Kirjoittaja henry »

Näin tuumaa laki:

"Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja malliltaan hyväksyttyjä moottoripyöräilijän suojakypäriä ovat E-säännön nro 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät."

Onko jollain enempi tietoa miten tuo FMVSS 218 standardi on kypäriin merkitty? Eli kypärän EI tarvitse olla E-hyväksytty JOS se täyttää tuon toisen luokituksen! Joten JIPPII, avobandittini onkin laillinen :D ???
Juvakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juvakka »

Minkäköhän arvoisia papereita tien päällä on hyväsymättömästä kypärästä on kuitattu? Mie ku oon toistaseksi selvinny huomautuksilla, mutta maailma muuttuu... mutta onhan teräs kestävämpää ku muovi. :wink:
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

Kaveri ajo joskus teräskypärällä ja poliisi pysäytti ja antoi varoituksen että jos kerrankin näkevät päässä niin antavat sakkoa. No tulivat vartin päästä vastaan ja kaveri tietenkin kuuliaisena oli laittanut kypärän sissyyn roikkumaan, ajeli siis ilman kypärää. Poliisit vaan pudistel päätään ja nauroi.
Ultra -07
OiLsLiNgEr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OiLsLiNgEr »

E-hyväksytty (standardi FMVSS 21) E-kypärän ero CE-hyväksyttyhin on iso.

Standardi on jonkin organisaation esittämä määritelmä siitä, miten jokin asia tulisi tehdä. EC,ISO 9000 ja ISO 14000,ISO9001,ECE,ISO9002,SFS-EN-standardit,plaaplaaplaa.

Kaikki enimmäkseen rahastusta. Mille tahansa tavaralle voi rahalla saada jonkin sertifikaatin, hyväksynnän.Ilmaiseksi ei mitään. Korruptio jyllää. Potta päähän ja menoksi.
juuei
henry
Viesti:

Niin ja ittehän sen ostaessani hyväksyin!
Tiger Antero

Viesti Kirjoittaja Tiger Antero »

No joo, päiväni murmelina tai jotain. Näissä asioissa ei ole niitä voittajia tai edes niitä "kovimman" jutun kertojia.

Vauhdista kun pää asfalttin tömähtää niin aika tasavertaisia ollaan. Vähän olen päässyt "takapenkiltä" näkemään mitä motoristeille sattuu ja tapahtuu.

Jokainen tietysti huolehtii omasta turvallisuudestaan ja siinä se! Joskus vaan kyrsii kun mamma parsii joitain luupäitä kokoon, yötä myöten, Eikä ole miun viekussa! Ja kaikesta olisi voitu selvitä kelvollisilla ajovarustella sekä kypärällä!

No joo, onhan tuota asunto lainaa vielä maksamatta joten kaikki talkoisiin mukaan. Varusteet perseestä ja laiton kypärä, lyhentää noin kk. mun lainaa. Henkihän siinä teitiltä menee tai ette ainakaan hirveästi tule liikkumaan! Kätsyä..
henry
Viesti:

Alkuperäinen kysymys oli kirjoitettu puhtaasta mielenkiinnosta pykäläviidakoa kohtaan. Kyllä ainakin meidän suvusta on toistaiseksi menty suoraan patologille, joten toivottavasti muita "sattumia" riittää, jotta saatte lainanne maksetuksi :wink: Nämä oman vastuun jutut on aika vaikeita. On helppo tuomita mutta mihin sitten se raja vedetään? Pitääkö jäädä sisälle jos on liukasta, ettei kenenkään mamma/äiti? joudu yöllä harjoittamaan ammattiaan jonkun onnettoman reisiluun murruttua jne.jne. Lopetan asian tähän mutta toivon alkuperäiseen kysymykseen edelleen kommentteja.
Suski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suski »

mä joskus aikoinaan kyselin tuota vakuutusyhtiöstä, ja siellä täti mulle tomerasti kertoi että heille se on ihan sama millainen kypätä päässä on, kun vaan on. epäillessäni asiaa tiukkasin siitä tarkemmin, mutta täti pysyi vakuuttavan oloisena kannassaan.

tiiä sit sitä kantaa kun kolari on sattunut ja kupoli rullalla, voi olla et päätös pyörtyy jonkun pykälän perusteella... :?
Kuva
*~ Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window ~*
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Juvakka kirjoitti:Minkäköhän arvoisia papereita tien päällä on hyväsymättömästä kypärästä on kuitattu?...
Ainoa mitä voi hyväksyä on rikesakko, muistaakseni 35 euroa tässä tapauksessa.
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilkimys

loppuipas pohdinta

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Huvittavaa keskustelua! Mulle on ihan sama millanen pipa kenelläkin on päässään. Kannattaa vaan muistaa, ettei se ole "oma asia" jos kallo kolisee asfalttiin. Siitä aiheutuu yhteiskunnalle, siis meille kaikille, useiden satojen tuhansien eurojen kustannus. Ja jos kitumaan jäät niin puhtaankin jo miljoonista. (=liikennevakuutusmaksut)
Tyhmä kun olen niin pitihän tämäkin juttu käydä läpi pohjia myöten. Sen jälkeen kun olin liukunut naamallani asfaltilla parikolmesataa metriä niin ymmärsin mistä oikein on kyse. Onneksi oli sillä kerralla päässä poliisimallinen umpikypärä. Kypärän leukaosa ja pleksi raapiutuivat palasiksi, muuta onneksi kaunis klyyvari säilyi ehjänä.
Ja tämä sattui minulle, mestarikuskille!!! :oops:
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Avattaresta päätellen Ilkimyksen kypärä suojasi ainoastaan leukaa ja klyyvaria :lol:

Alkuperäiseen kysymykseen saattaa löytyä vastausta täältä
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Bootsi

Re: loppuipas pohdinta

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Ilkimys kirjoitti:olin liukunut naamallani asfaltilla parikolmesataa metriä:
pitkään olet liukunut... :?
Ilkimys

Hupsista

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Bootsi
pitkään olet liukunut...
Sattu pilkkuvirhe! :oops: Tarkoitin tietenkin parikolmekymmentä metriä. (20-30 m)
jean-baptiste

Viesti Kirjoittaja jean-baptiste »

Mitenkäs tämä nyt menee..oliskohan nämä vertailukelpoisia? Ajat 40-50v. autolla paljon vuodessa, ei turvavöitä ja jäykkä ratti-akseli. Törmäyksessä tulet vauhdilla päin ratti-akselia joka vielä keihästää rintakehäsi paskaksi.

Entäs tämä: Kiskot norttia koko ikäs ja vääjäämättä saat keuhkoahtaumataudin. Kuljet vajaakuntoisena lisähapen kanssa lyhyehkön loppuelämäs yleisen terveydenhoidon piirissä.

Molemmissa tapauksissa jälkihoitoon ym. voi pahimmillaan kulua veronmaksajien varoja niin pirusti. Puhumattakaan omista ja omaisten kärsimyksistä. Työelämä se oikein pursuaa hyviä esimerkkejä, siellä lähtee kokonaisia raajojakin kun oikein napsahtaa. Taitaa tämä kypärä juttukin olla sitä perinteistä juupas/eipäs huttua. :roll:
Vallu
Viesti:

Sanomasi

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Onko, ystäväni jean-baptiste, sanomasi se, että yhteiskunnan ei tulisi ollenkaan puuttua ihmisten tekemisiin?
Vastaa Viestiin