Nokka-akselin hionta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Razzle-Dazzle
Viesti:

Nokka-akselin hionta

Viesti Kirjoittaja Razzle-Dazzle »

Kestääkö ammattilaisen hionnan jälkeen. Onko kokemuksia?
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Isot pojat puhuu, että kun nitraa hiomisen jälkeen niin kestää.
Esim Bodycote hoitaa nitrauksen.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
nikkari-52
Viesti:

Re: Nokka-akselin hionta

Viesti Kirjoittaja nikkari-52 »

Andrewsin nokan (panhedi) korjautin vuosia sitten keravan R-koneistuksessa.hitsaus,hionta,nitraus EI kestänyt.
Lisäksi rattaan sovite meni väljäksi joka aiheutti lämmetessään sekoilua ajoituksessa.Tätä käynti häirää ihmeteltiin useampikin päivä.Kone kun kävi toisinaan hetken aikaa hyvinkin ja sitten taas ei.
smuige
Viesti:

nikkari-52 kirjoitti:Andrewsin nokan (panhedi) korjautin vuosia sitten keravan R-koneistuksessa.hitsaus,hionta,nitraus EI kestänyt.
Lisäksi rattaan sovite meni väljäksi joka aiheutti lämmetessään sekoilua ajoituksessa.Tätä käynti häirää ihmeteltiin useampikin päivä.Kone kun kävi toisinaan hetken aikaa hyvinkin ja sitten taas ei.
Eikös se ole vakiona kiilalla?
Ja rattaan voi myös hitsata kiinni akseliin, kun ajoitus on haluamalla kohdalla.

Täyttöhitsaus taitaa olla hieman eri juttu kuin pelkkä hionta.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei oo vakiona kiilalla. Nokassa on kyllä 1/4" kiilaura, mutta hammaspyörässä ei. Kiilaura on siinä valmistuksessa tarvittavaa kohdistusta varten.
Mä en tohon nitraukseen kovin luottais. Varsinkaan jos vielä hitsataan. Kun se nitrauksen paksuus on niin ohut. Veikkaisin että pehmeä perusaine alla antaa periksi, ja kova pinta lohkeaa. On meinaa melkosen kova se pintapaine, mikä kohdistuu rullan viivamaisesta kosketuksesta, verrattuna tollaseen laahuriseuraajaan.

Toisaalta jos tarkoitus on lisätä esim. nostoa hiomalla perusympyrää pienemmäksi, mitä tapahtuu kun nitrauksen alla toisissa kohdissa on vanhaa pintakarkaisua ja toisissa ei? Vai päästyykö vanha pintakarkaisu kokonaan veks?
Yritin asiasta aikoinaan saada selkoa, ettimällä tietoa, ja kyselemällä Bodycotelta. Lopputuloksena, " ei pysty sanoo..."

Nää moottorikoneistamot vastaa aina, että, on me näitä paljon tehty. Käyttätäjiltä kun kysyy, vastaus on aina sama kun Nikkarilla.

Älkää sit kukaan sanoko, että Jokkishommissa paljon tehdään noin.
Mun mielestä se on lähinnä vitsi jos vertaa käyttö motteihin.

Mutta oma kohtaista kokemusta ei ole. Eikä mun mottiin tule.

Mulla herää kysymys, että miks? On kyseessä joku niin eksoottinen moottorimalli että kaupasta ei saa uutta sopivaa?

Tätä kysyn sen takia, että mulla on meneillään pienen sarjan valmistus sellasesta nokasta, jonka valmistus on loppunu 20 vuotta sitten. Arvaatte varmaan mihin moottori malliin. Kokonaan uusia, ei vanhoista hiomalla.
Niistä vois yks ainakin olla ylimääränen.
nikkari-52
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nikkari-52 »

ei kiilaa,eikä kiilauuraa!
oon antanu itteni ymmärtää ettei nitrausta edes tarvi kun on rullanostajat.
(tämähän ei oo faktaa, vaan melko varmaa tietoa eli mielipide!)
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kylmäkosken Erikoismoottori Oy

Teollisuustie 5
37910 KYLMÄKOSKI

Puhelin:

03-545 1440

tai

http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/index.html
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
smuige
Viesti:

erikoisia nokkia

Hessu kirjoitti: Veikkaisin että pehmeä perusaine alla antaa periksi, ja kova pinta lohkeaa. On meinaa melkosen kova se pintapaine, mikä kohdistuu rullan viivamaisesta kosketuksesta, verrattuna tollaseen laahuriseuraajaan.

Nää moottorikoneistamot vastaa aina, että, on me näitä paljon tehty. Käyttätäjiltä kun kysyy, vastaus on aina sama kun Nikkarilla.

Älkää sit kukaan sanoko, että Jokkishommissa paljon tehdään noin.
Mun mielestä se on lähinnä vitsi jos vertaa käyttö motteihin.

Mutta oma kohtaista kokemusta ei ole. Eikä mun mottiin tule.

Mulla herää kysymys, että miks? On kyseessä joku niin eksoottinen moottorimalli että kaupasta ei saa uutta sopivaa?
Minkälainen on laahuriseuraaja?
Ja eikös nokka-akselin nokkaan kohdistu samanlainen viivamainen paine oli siellä vastassa pyörivä rulla taikka laahaava, kiinteä palikka? Kosketuspinta sama?

Noi kisahommat niin jokkis kuin H-D dragrace puolella on tosiaan ihan eri asia kuin normi katumotti. Kisamottien kilsat ja huoltoväli on "hieman" erilainen.
Katuluokka on sitten erikseen JOS ajetaan motilla joka normaalisti on katukäytössä. Ja pienillä kisafiksauksilla (esim. nokan vaihto varikolla ym) radalle.

Kaupasta saa muuten aika erikoisia nokkia. Vaikka siihen mun "tupla-etukansi-Shoveliin" (XR-Shovel?) sai hankittua nokan Andrewsilta (vai oliko Red Shift?). Tosin hintaa oli tuplat vakionokkaan verrattuna.
Saksan Ebayssa on muuten tollanen "XR-BigTwin-Evo" motti myytävänä.
Eikä edes pahaan hintaan... (kuva varmaan poistuu huudon loppumisen jälkeen...)
http://cgi.ebay.de/Harley-Davidson-1600 ... 0210931015
Kuva
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Hessu
Viesti:

Re: erikoisia nokkia

Viesti Kirjoittaja Hessu »

smuige kirjoitti:
Minkälainen on laahuriseuraaja?
Ja eikös nokka-akselin nokkaan kohdistu samanlainen viivamainen paine oli siellä vastassa pyörivä rulla taikka laahaava, kiinteä palikka? Kosketuspinta sama?
Joo oon mä sitä funtsinu, sitä kosketus pinnan leveyttä. Periaatteessa sekin kai on viivamainen. Käytännössä kai ei. Ainakaan joka kohdassa nokan pyöriessä.
Laahuriseuraaja, no vaikka sellanen kun OHC koneissa on, jos nokka ei paina suoraan venan päähän. Tai suurimmassa osassa muita työntötanko prätkänmotteja. Norton, BSA, Triumph...

Voi olla että oon ihan väärässä, mutta mun kokemuksen mukaan noi erittäin ohuet kovat pinnat. Nitraus, kovakromaus ym. toimii parhaiten liukulaakereiden kanssa. Aina kun oon nähny/kokeillu niitä rulla- tai neulalaakereiden kanssa, niin pinta on murentunu paskas.

Joo kylhän noi tuolla amerikassa niitä tekee erikoistilauksesta mitä vaan. Mut miks ei yhtä hyvin täällä Suomessa? Ei tuu yhtään kalliimmaksi.

Tollanen eriparikansi nokka, millanen on taas uusimmassa kopterilehdessä, se vasta erikoinen onkin. Siis jos se toinen kansi on knucklesta. Sen virinokat on meinaa melkosen rajun muotoisia.
Razzle-Dazzle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Razzle-Dazzle »

Joo kiitokset vastauksista/kokemuksista
- En kunnosta vanhaa koska taitais joutua täyttämään enkä usko sen kestävän sen jälkeen. Hajottaa vielä uudet nostajat
Vastaa Viestiin