Tollasesta sitten heti jäykkäperä.Helsingin Sanomat kirjoitti:BMW patentoi moottoripyörän ajonvakautuksen
Julkaistu: 25.1.2008 13:11
helsingin sanomat
Omintakeisista ratkaisuista tunnettu BMW on patentoinut Saksassa moottoripyörän runkorakenteen, jonka tarkoituksena on estää onnettomuuksia.
Suunnitelma muistuttaa hieman autoista tuttua ajonvakautusjärjestelmää. Tietokone valvoo moottoripyörän etenemistä tarkkailemalla esimerkiksi pyörien pitoa ja kallistuskulmia. Kun asiat alkavat mennä vikaan, tietokone puuttuu peliin.
Ruotsalaisen Bike-lehden mukaan järjestelmä muuttaa hydraulisesti pyörien kulmia. Myös rungossa tarvitaan tiettyä liikkuvuutta pyörän palauttamiseksi hallintaan.
BMW:n moottoripyörien turvatekniikka on jo nyt kehittynyttä. Lukkiutumattomat jarrut yhdistettynä luistonestoon antavat paljon ajoa vakauttavia toimintoja vaikeissa tilanteissa. Jousitus takaa, että takapyörä ei menetä pitoaan voimakkaassa jarrutuksessa, koska kosketus tiehen säilyy kaiken aikaa.
BMW on vallannut runsaasti alaa markkinoilla. Viime vuonna BMW tuotti ennätysmäisesti 102 000 moottoripyörää. Suomessa BMW vietti myös juhlavuotta. Rekisteriin merkittiin 468 uutta BMW:tä. Se on ennätys.
Uusia innovaatioita...
Uusia innovaatioita...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
lisää aiheesta
lisää aiheesta
http://www.bike.fi/content/501/
http://www.bike.fi/content/501/
...ja lisää: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=323.0
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Tämä on totta. Ja sitten kun on tällaiset laitteet käytössä niin kielletään kaikki "vaaralliset" vehkeet joissa joutuu käyttämään jopa omia aivojaan. Mihin tämä johtaa? Kukaan ei osaa arvioida esim. kelin vaikutusta ajo-olosuhteisiin kun tietokoneen pitäisi hoitaa kaikki kuskin puolesta. Yleisesti maailma menee pahaa vauhtia siihen suuntaan että yksilön vastuuta omista tekemisistään pyritään määrätietoisesti vähentämään. Sitten kun tulee jotain odottamatonta esim. lumimyräkän muodossa niin ollaan ihmeissään kun ei se ajonvakautusjärjestelmä pitänytkään autoa tiessä samalla nopeudelle kuin kesäkelillä...mikira kirjoitti:Vähän jännä juttu, tekniikka tulee ja pyörät tulee aina vain helpommin ajettaviksi...
yleensäkin asioissa on mielenkiintoista se et et ei tiietä et mitä mieltä me oikeen ollaan, viime vuonna yhtä tänä vuonna yhtä, kovimmilla riippuu jopa siitä millanen mopo alla, siinä sitä on heikkohermosella miettimistä et mitähän se oikeen sano, jotenki tuntuu et 2v on se raja ku tää homma alkaa tuntuu siltä et oon kingi(mun mielestä kukaan ei saa olla kingi); oon nii outo et aattelen näin et meidän pitäisi näyttää muille mallii kuinka eletään eikä olla nii vitun kovii ettei paskalle taivu.
Oon kymmenien vuosien aikana nähny helvetin hyviä tyyppejä näissä jutuissa, siitä pitää pitää kiinni, mulle on elämän tehtävä se et voin sanoo "muka" päivittäin jollekin ihmiselle et sori.
Oon kymmenien vuosien aikana nähny helvetin hyviä tyyppejä näissä jutuissa, siitä pitää pitää kiinni, mulle on elämän tehtävä se et voin sanoo "muka" päivittäin jollekin ihmiselle et sori.
- Pil Kollins