Kokkonen kirjoitti:Ei ole mulla kokemusta Y-nokista, mutta varmaan tuottavat tehoa enemmän keskialueen yläpuolella.
Tämä on munkin arvaukseni. Tosin Y-nokilla voisi ehkä laskea puristuksia...
10:1 puristukset PB+ tai P nokkien kanssa antaa puristuspaineeksi jo tuonne 190 psi korveille, joka on katukäytössä hiukan yläkantissa. Pelaamaan pystyy tietty kansipahvilla ja sylinterin alatiivisteellä.
Laitoin varmuuden vuoksi paksut kannentiivisteet, ajattelin aloittaa matalammilla puristuksilla ja vaihtaa sitten ohkasemmat pahvit ellei detonointia esiinny. Tosin hirvittää jo nyt ajatella mitä kone sanoo kun tällä hetkellä on Q-nokat kiinni.
Mutta yleisesti, pelkällä nokkien vaihdolla ei vielä hirveästi juhlita. Kyllä ne kannet tarttis saada kuosiin, jotta nokista saisi niiden hyödyn irti. Pelkällä vaihdolla saa ehkä sen 5 lisäkaakkia mutta kunnon hommilla olis mahis 2-4 kertaa parempaan. Porttaus yksin tuottanee enemmän kuin pelkkä nokkien vaihto.
Joo, olishan se. Mut ymmärtääkseni toi rautiksen kansien porttaus varsinkin imupuolelta on taitolaji ja käsittääkseni vielä katoavaa kansanperinnettä? Mulla ei ole kuin noi yhdet kannet, niin ei ole noita harjoituskappaleitakaan...
Lisäksi mulla päämotiivina nokkien vaihdossa on kompata puristuksia jotenkin, pelkään et Q-nokilla ei hyvä heilu. Tuli vähän niinkuin puolivahingossa hommattua halvalla wisecon 10:1 -männät ja tietenki piti kasata kone noilla. Nyt jälkikäteen tuli mieleen, että vakionokilla ja korkeammilla puristuksilla saattaa olla jotain ongelmaa odotettavissa.
EDIT:
Laskeskelin RSR Advanced Dynamic Compression Ratio Kalkulaattorilla (
http://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm ) puristuksia ja paineita ja näyttäisi siltä että ainakin P-nokat on jostakin hommattava. Oletukset olivat
Bore: 3.188"
Stroke: 3.8125"
Rod Length: 7.440"
Static compression ratio: 9.8:1 (wisecon 10:1 paksummilla kansipahveilla)
Boost: 0
Altitude: 10
P/PB+-nokilla intake close 40 => dynamic compression ratio 9.0:1, dynamic cranking pressure 185.3 PSI.
Q-nokilla intake close 32 => dynamic compression ratio 9.28:1, dynamic cranking pressure 192.45 PSI.
Y-nokilla intake close 47 => dynamic compression ratio 8.71:1, dynamic cranking pressure 177.43 PSI.
Jos noita tuloksia on uskominen, P/PB+ taitaa olla "sopivin" noille mun puristuksille. Pitää nyt ensin kuitenkin mielenkiinnosta kasata mopo loppuun ja katsoa saanko edes käyntiin Q-nokilla.