"Parasta ennen" bensiini

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Eigga
Viesti:

"Parasta ennen" bensiini

Viesti Kirjoittaja Eigga »

Moro,
kaveri suositteli ajeleen tankin niin tyhjäks kun voi, ja tyhjentään loput bensat tankista pulloon.
Sano, jotta nykyiset "ekobensat" hajoo omia aikojaan n.3kk sisään ja aiheuttaa pa -järjestelmän kalkkeentumista.
Itse kyllä tiedän sen, että kuivana pito taas kuivattaa nitriilipitoiset tiivisteet ja haurastuttaa ne.

Niin tai näin, en usko, että on vaikutusta mopolla ajamiseen
Eigga
Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Ittellä ei ole ollut ongelmia, ei bensan eikä järjestelmän kalkkeutumisessa (ittessä saattaa olla joitain oireita :D ), vaikka jotkut mopot ovat seisseet kuukausiakin käyttämättä. Itse pyrin jättämää tankkiin jonkunkin verran bensaa, jotta "väljähtymistä" ei tapahtuisi. Olen kyllä kuullut muualtakin vastaavia komentteja.

Edit: Niin, kyllä jotkut lähteet väittävät nykybensan huonontuvan jopa alle kuukaudessa (etyyliasteella lienee osuutensa) ja dieselitkin 3 -6 kk. Mutta kuten sanoin, noissa omissa vanhoissa moponromuissa ei TUOLLAISIA ongelmia ole esiintynyt. Ehkä nahkea käynnistyvyys joskus kevään korvilla. 8)
Swine

Viesti Kirjoittaja Swine »

Mahtaakohan tuo 3kk olla hevosmiesten tietotoimiston juttuja vai onko bensan koostumus muuttunut rajummalla kintaalla lähiaikoina?
Viime jouluna käyttelin nurkissa lojunutta ford sierraa.
Lisäsin n.5 litraa 95:sta,että sain saksalaisen rasvankeittimen heräämään.Seuraavan kerran käyttelin ko.pirssiä heinä-elokuussa,tietty öljynvaihdon jälkeen.
Lähti kuin palmun alta käymään,ainoastaan öljyt vaihdoin ja ladatun akun laitoin.Se tuuningpoju jolle sen myin katseli haavi auki kun sanoin että päälle puoli vuotta se on tuossa lojunut koskemattomana.
Jotenkin jäi sellainen fiilis ettei poika oikein uskonut :lol:
uuze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uuze »

Kyllä se vanhenee suht nopeesti. Haulla löytyy kokemuksia muilta mut ainakin käyntiongelmia tulee helposti. Taitaa kuitenkin olla aika pyöräkohtaista. Moni käyttää nesteen pienkonebensaa talvisäilytykseen.
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

uuze kirjoitti: ainakin käyntiongelmia tulee helposti. Taitaa kuitenkin olla aika pyöräkohtaista. Moni käyttää nesteen pienkonebensaa talvisäilytykseen.
Minulla Honda-aikoina tuli jätettyä pyörä niille sijoilleen, mihin sen talliin ajoin ja keväällä ei meinannut käynnistyä ei sitten millään. Ja kun viimein kaamean sahaamisen jälkeen lähti, kävi minuuttitolkulla tosi huonosti. Seuraavaksi talveksi ajoin kaasarit tyhjiksi ja tyrkkäsin seisomaan. Tankkiin vielä Masinolia erään tutun pyörämiehen suosituksesta ja hyvin lähti seuraavana keväänä.

Kun olin päättänyt myydä Hondan, panin viimeiseksi talveksi varmuuden vuoksi sitä Nesteen tyyristä (Eläintarhan Nestreeltä löytyi mittarista liki 2e/l) tankkiin, ettei keväällä ostaja ihmettele, etteikös se meinaa käynnistyä :P Ja hyvin lähti :!:

Nyt meinaan kokeilla vain tätä kaasari tyhjäksi ja masinolia tankkiin - menetelmää molempiin Harrikoihin. Ruiskukoneista en ymmärrä mitään :P
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
mose
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mose »

Talviaikaan kerran kuussa tallin ovet auki ja pyörä käymään vartiksi. Tekee hyvää pyörälle ja varsinkin isännälle. Ennen käytin stabilaattoreita vai mitä ne nyt olivatkin, mutta en enää vuosiin.
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Viime keväänä maaliskuussa 24.3. 07 iski ajohimo päälle, lauantain lämpötila rannikolla 12 ja sisämaassa luvattiin jopa 17 asteen lämpötiloja.
Maaliskuussa. :D
Öljyt vaihdettu syksyllä, tankki ajettu varatankille ja seisomaan talveksi.
En edes epäillyt ettei starttaisi, ei ehkä nyt ekalla käynnistyksellä vaan kone starttasi kolmannella ja kävi hyvin.
Pa-asemalle ja baanalle 220 km:n lenkille alkukesäisissä lämpötiloissa.
Jätä tankki mahdollisimman tyhjäksi seisonta-ajaksi.
Kun ajokausi alkaa, riittää kun pääsee lähimmälle huoltoasemalle.
Samoin aion toimia tänä syksynä, kunhan saa tämän piiiitkän ajokauden päätettyä.
orfeus

Viesti Kirjoittaja orfeus »

Itte olen syksyl viimeiselle ajolle laittanu "säilöntäaineet" tankkiin, eipä ole kevääl ollu mitään käyntiongelmia. Forte muistaakseni aine. Joissain talvisäilytystä tarjoavissa mp yrityksissä ko. aine sisältyy sopimukseen.
jussi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi »

Tässäkin on näköjään monta tapaa tehdä homma oikein. Itse ole vuosikaudet noudattanut sitä neuvoa, että tankki piripintaan täyteen syksyllä. Kaasarikoneissa riitti kun tyhjensi kaasarin ennen käynnistysyritystä ja aina lähti kakistelematta. Nykyinen ruiskupeli lähti ainakin viime keväänä ilman mitään kommervenkkejä ja kävi ihan normaalisti. Joku joskus aikoinaan neuvoi että tankki pysyy paremmassa kunnossa kun se on täynnä säilytyksen ajan. En tiedä toimiiko nykyisillä tankeilla ja bensoilla. Luulen kuitenkin että bensa-aseman kautta vien mopon tänäkin syksynä talvilevolle, sitten kun se aika tulee. Ulkona melkein +9 ja kuivahkon näköistä...

Mosen ehdottama kerran kuussa käynnistys ja lämpimäksi käyttö on kyllä hyvä suositus, sekä terapian että mopon hyvinvoinnin kannalta.
Life Member
moottori-hannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moottori-hannu »

meitsi tankkaa mopoihin 98 tankki täyteen ja pari kertaa talvella käyntiin jos mahdollista.toiminut vuosikausia. 98 ei vanhene kuten 95,näin mulle on kerrottu ja ainaskin nesteen 98 kestää talven yli.
Ride free; Ride safe; Ride hard; you can rest when you die
Kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiiminki »

Vissiin ollu hyvä säkä, mutta mulla on aina lähteny ihan hyvin keväällä vehkeet käyntiin syksyn bensoilla. Neljä motskaria, joista yksi ruiskulla sekä yksi kaasarikoneinen harrasteauto, joka seisoo talven ulkona.
Tankin oon jättäny syksyllä täyteen.
Nämä on jänniä tämmöset raja-alueiden asiat. Kaikki voi olla yhtä oikeessa. Onko asiasta olemassa tutkimustietoa?

Käynnistelly en oo kun oon laittanu syksyllä tulpanrei'istä vähä öljyä ja pyöritelly konetta.

Ei mulla yhtäaikaa oo ollu nuo kaikki!
JH

Viesti Kirjoittaja JH »

Itse olen käytännönpakosta joutunut tyhjentämään ja purkamaan aina pyörän.:lol: Kaverit ovat käyttäneet tapaa: tankki täyteen ja säilöntäainetta sekaan. Käyttöä niin pitkään että säilöntäaine on jo kaasareissa. Täysi tankki estää myös korroosion sisäpuolelta. Ongelmiahan aiheuttaa se, jos kaasarit pääsee kuivamaan. Silloin sinne kertyy sellaista kalkkeutumaa joka sitten tukkii suuttimet yms. toimintahäiriöitä. Se voidaan estää tuolla lisäaineella, pienkonebensalla tai käytöllä välissä. Sekään välttämättä ole yhden talven jälkeen vielä ongelma, mutta varmasti toisen talven jälkeen. Ja varmemmin pääsee niistä alkukesän paukutteluista ja nykimisistä eroon kun jotain edes tekee asian vuoksi.
Kuva
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Tere!
Meikäläisen toimintamalli talvisäilytykseen:
Tankki täyteen ja stabilaattori sekaan. 20-50 km lenkki (Viimeiset fiilistelyt :mrgreen: ) ja mopo talliin. Penkki irti ja CTEK 3600 laturi kiinni (AGM akulle valitaan se lumihiutaleen kuva, ei mopon kuva). Hyvin on toiminut nämä 2 talvea.
Sitä ennen tuli turattua 2 talvea vääränlaisten latureiden kanssa ja tuloksena oli kuolleita akkuja, tai sitten akut olivat vaan "maanantaikappaleita". :oops:
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Zimi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi »

Täytyy nyt laittaa tää oma kokemus asiasta myös tänne, ku sellanen sattuu olemaan.
Eli, olin tossa yheksänkytluvun lopulla kelkkakoulutuksessa (moottori-) ja siellä tehtaan mies (Lynx) sano, et: "Kantsii keväällä ajaa kaikki bensa pois tai tyhjätä tankki kesäsäilytyksen ajaksi, koska nykybensat ei kestä säilytystä. Saattaa olla käynnistyvyys ongelmia syksyllä kelkkaa käyttöön otettaessa".
Oonkin sit noudattanu tota ohjetta, milloin enemmän milloin vähemmän.

Mopon kohdalla homma on menny silleen, et en oo katellu juurikaan mitä tankkiin syksyllä on jääny, mut aina keväällä oon lisänny tankin täyteen, ennen ku oon varsinaisen kauden alottanu. Hyvin on lähteny käyntiin. Akku on ollu kiinni ylläpitolatauksessa talven yli.
Käyttäny oon muutamia kertoja talven aikana, oon ajatellu asiaa siltä kannalta et nelitahti koneen tiivisteet ym. tartee käyttöä pysyäkseen kunnossa. Voin olla väärässä, mut ainaki omalla kohdalla homma on toiminu.
Se miten tyhjä tai puolityhjä tankki talvehtii, ei mulla oo ollu ongelmia em. tavalla, tietty täysi tankki ei ainakaan ruostuis.
Niin tuota ruostumisongelmaahan ei kelkoissa oo ku tankit on muovia ja siten voi jättää tankin tyhjäksi siksi aikaa ku ei käytetä.

Kevättä odotelessa.......... Zimi 8)
"May the force be with you"
orfeus

Viesti Kirjoittaja orfeus »

Oma lukunsa on sitten tankit joihin laitettu "muovipinnoite". Jostain muistan lukeneeni että tankkia ei saisi päästää kuivumaan, muovi kutistuu ja halkeilee. Liekkö asiassa perää.
Vastaa Viestiin