Sitten ääni akkuvialle tai perinteistäkin perinteisemmälle kaapeliongelmalle! Täällä on varmaan kymmeniä viestiketjuja, joissa on ollut "selittämätön ongelma" ja viimeisenä viestinä on sitten: nyt toimii, akkukaapeli oli SITTENKIN irti/löysällä/poikki kuoren sisältä jne...anselmi kirjoitti: Ilman laturia startatessa pyörii vaivalloisesti. Kun sitä laturia käyttää hetkon, niin lähtee pyörimään paljon rivakammin.
Akuista
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Edelleenkään ei selitä miksi sitten 10min lataus helpottaisi tilannetta jos kaapeli olisi vikana... Kaapelit vaihdettu vuosi sitten. Ja kun tuon nyt kuitenkin selkeästi liittyy lämpötilaan.Joe Cool kirjoitti:Sitten ääni akkuvialle tai perinteistäkin perinteisemmälle kaapeliongelmalle! Täällä on varmaan kymmeniä viestiketjuja, joissa on ollut "selittämätön ongelma" ja viimeisenä viestinä on sitten: nyt toimii, akkukaapeli oli SITTENKIN irti/löysällä/poikki kuoren sisältä jne...anselmi kirjoitti: Ilman laturia startatessa pyörii vaivalloisesti. Kun sitä laturia käyttää hetkon, niin lähtee pyörimään paljon rivakammin.
Minä olen pyörään ja pyörä minuun sangen tyytyväinen
Olin jelppimässä yhtä Harrikkaa tuossa lähellä kaapelien kanssa ja kun löimme auton akusta lisää virtaa, starttasi hyvin ja lähti käyntiin. Mutta omalla akulla ei vaan jaksanut pyörittää kunnolla. Lopulta omistaja tutki kaapelit kun olin jo poistunut paikalta ja ilmoitti, että maakapelissa (jos oikein muistan) olikin vikaa. Uudella kaapelilla starttasi samalla akulla taas omin avuin... Outoa, enkä osaa selittää sitäkään, koska samoja kaapeleita pitkin se virta kulki apuvirrankin kanssa...anselmi kirjoitti: Edelleenkään ei selitä miksi sitten 10min lataus helpottaisi tilannetta jos kaapeli olisi vikana... Kaapelit vaihdettu vuosi sitten. Ja kun tuon nyt kuitenkin selkeästi liittyy lämpötilaan.
No nuo sähköviat on lähtiöisin itse sielunvihollisesta!Joe Cool kirjoitti:Olin jelppimässä yhtä Harrikkaa tuossa lähellä kaapelien kanssa ja kun löimme auton akusta lisää virtaa, starttasi hyvin ja lähti käyntiin. Mutta omalla akulla ei vaan jaksanut pyörittää kunnolla. Lopulta omistaja tutki kaapelit kun olin jo poistunut paikalta ja ilmoitti, että maakapelissa (jos oikein muistan) olikin vikaa. Uudella kaapelilla starttasi samalla akulla taas omin avuin... Outoa, enkä osaa selittää sitäkään, koska samoja kaapeleita pitkin se virta kulki apuvirrankin kanssa...anselmi kirjoitti: Edelleenkään ei selitä miksi sitten 10min lataus helpottaisi tilannetta jos kaapeli olisi vikana... Kaapelit vaihdettu vuosi sitten. Ja kun tuon nyt kuitenkin selkeästi liittyy lämpötilaan.
Varmuuden välttämiseksi käyn noi johdot huomenna läpi
-
Kokkonen
Re: jep
Nyt en tiedä minkäkokoisesta vaihtojännittestä on kyse, tai minkäkokoisista piikeistä, mutta kyllä esim tavallinen autoakkulaturi antaa ulos kaikkea muuta kuin tasaista sähköä. Jos ulostulon mittaa ilman että ladattava akku on kytkettynä, vaihtojännitettä näkyy yli 6 volttia. Kun akku kytketään laturiin ja se ottaa virtaa vastaan, vaihtosähkön osuus pienee alle voltin.eeko kirjoitti:joskus näissä volttipaceissa oli se vika, että tasasuuntaus
ei toiminut kunnolla ja päästi vaihtojännitepiikin akkuun.
sekin on helppo mitata yleismittarin AC-puolella. se jos mikä
tuhoaa akun hetkessä.
-eeko
Enpä ole koskaan mitanut Harrikan säätäjän ulostuloa vaihtosähköasennossa, en akku kytkettynä enkä ilman sitä. Pitänee testata....
- Mopopoika -65
- Viesti:
Sitä virtaa on silloin sen verran enemmän, että kulkee huonon kohdan läpi.Joe Cool kirjoitti:Outoa, enkä osaa selittää sitäkään, koska samoja kaapeleita pitkin se virta kulki apuvirrankin kanssa...
Mulla oli kerran maakaapelin rungon puoleinen liitos löysällä ja virta löysi itse uuden reitin. Savu oli melkoinen kun maakaapeli alkoi hitsautumaan runkoon kiinne....
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Tämmöinen oire oli meikäläisen pyörässä... kylmänä ei kertakaikkiaan jaksanut juuri ja juuri pyörähti sen verran että lähti käyntiin. Kokeilin mittailla akkua edellis päivän ajeluiden jälkeen, vaikutti että on lähes täydessä varauksessa eli 12.83 V löytyi. Tasavirtalaturi lataa normaalisti...anselmi kirjoitti: Ilman laturia startatessa pyörii vaivalloisesti. Kun sitä laturia käyttää hetkon, niin lähtee pyörimään paljon rivakammin.
Kuitenkaan ei jaksanut kovin hyvin pyöräyttää, akku noin 2 vuotta vanha normi lyijyakku. Sitten eräs iltapäivä siitä loppui virta totaalisesti, marssin biltemaan ja ostin uuden uuden akun ja nyt jaksaa pyörittää.
Uuden 18Ah akun hinta ei päätä huimaa, geeliakunkin olisi saanut 60 hintaan.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Tänä aamuna lämpötila nollan pinnassa, startti pyöräyttää konetta hitaanpuoleisesti - toisella pyörähdyksellä hörähtää mutta ei käynnisty. Uusi yritys, kone herää saman tien eloon. Starttia pyöritetty yhteensä alle viisi sekuntia.
Eli jos tosiaan pitää veivata puoli minuuttia niin edelleenkin etsisin vikaa jostain muualta kuin akusta.
Eli jos tosiaan pitää veivata puoli minuuttia niin edelleenkin etsisin vikaa jostain muualta kuin akusta.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä jos tosiaan jaksaa "hissukseen" pyörittää 30s. Ajattelin että kyseessä on perinteinen piiiiitkä starttaus joka tuntuu 30 sekunnilta, eli "pieni" väritys... Itse omassa akku ongelmassa tulin siihen tulokseen, että kylmänä aamuna (öljyt ja kone kohmeessa) startti haukkaa vaan niin paljon virtaa ettei kipunaan enää huonossa akussa riitä tarpeeksi potkua. Ja niinkuin kysyjäkin totesi, että pienellä latauksella akku ilmeisesti hieman lämpenee ja virtaskaa on himpun enemmän jaossa... Voin olla väärässäkin
. Tsekkaa nyt ne kaapelit+liitokset, jos edelleenkin oireet jatkuu niin eikun akku kauppaan. Itse kyllä ostin "huolettoman" geeli akun , suosittelen.
Kyllä minä akkuvikaan tässä rupean kallistumaan. Aamulla taas starttiharjoituksia siihen asti, että solenoiden enää naksahtelee. Töistä tullessa kokeilin taas. Vaikka laturia en ollut käyttänyt, niin lähti taas vaikeuksitta tulille. Lämpötila vaan oli noussut.ajp kirjoitti:Tuntuu kyllä ihmeelliseltä jos tosiaan jaksaa "hissukseen" pyörittää 30s. Ajattelin että kyseessä on perinteinen piiiiitkä starttaus joka tuntuu 30 sekunnilta, eli "pieni" väritys... Itse omassa akku ongelmassa tulin siihen tulokseen, että kylmänä aamuna (öljyt ja kone kohmeessa) startti haukkaa vaan niin paljon virtaa ettei kipunaan enää huonossa akussa riitä tarpeeksi potkua. Ja niinkuin kysyjäkin totesi, että pienellä latauksella akku ilmeisesti hieman lämpenee ja virtaskaa on himpun enemmän jaossa... Voin olla väärässäkin. Tsekkaa nyt ne kaapelit+liitokset, jos edelleenkin oireet jatkuu niin eikun akku kauppaan. Itse kyllä ostin "huolettoman" geeli akun , suosittelen.
No niin. Seuraava askel otettu käynnistysongelman kanssa. Kävin eilen hakemassa Biltemasta 19 Ah geeliakun. Tänä aamuna koekäynnistykset vanhalla akulla. Solenoidi se vaan naksahteli ja muuta ei tapautunutkaan. Uusi akku kiinni ja tulille lähti aivan kuin palmun alta. En tosin tiedä vaikuttaako asiaan miten paljon se, että geeliakku oli tuotu juuri huoneenlämmöstä ulos.
Huomisaamu on siis lopullinen koetinkivi ja silloin joko vahvistuu että entinen akku oli liian tehoton, tai sitten akkuongelman voi rajata pois "vian" aiheuttajana.
Ileisesti 16Ah akun ja 19Ah akun kylmäkäynnistysominaisuudet eroaa toisistaan aika paljon?
Huomisaamu on siis lopullinen koetinkivi ja silloin joko vahvistuu että entinen akku oli liian tehoton, tai sitten akkuongelman voi rajata pois "vian" aiheuttajana.
Ileisesti 16Ah akun ja 19Ah akun kylmäkäynnistysominaisuudet eroaa toisistaan aika paljon?
Käsittääkseni tuota ei voi päätellä Ah-luvusta suoraan. Joissain akuissa on mainittu se maksimivirta, mitä sieltä saa ulos ja sillä käsittääkseni on juuri merkitystä, jos sitä maksimivirtaa todella tarvitaan kylmissä oloissa jäykällä koneella. Enemmän veikkaan viallista vanhaa akkua, mutta annahan kuulua huomenna, miten kävi, koska tuo sisätiloissa pidetty akku on myöskin kyllä virkeämpi, kuin ulkona ollut.anselmi kirjoitti: Ileisesti 16Ah akun ja 19Ah akun kylmäkäynnistysominaisuudet eroaa toisistaan aika paljon?
Ok, alussa suhtauduin skeptisesti siihen että akku olisi viallinen, koska se on vasta pari kuukautta vanha.Joe Cool kirjoitti:Käsittääkseni tuota ei voi päätellä Ah-luvusta suoraan. Joissain akuissa on mainittu se maksimivirta, mitä sieltä saa ulos ja sillä käsittääkseni on juuri merkitystä, jos sitä maksimivirtaa todella tarvitaan kylmissä oloissa jäykällä koneella. Enemmän veikkaan viallista vanhaa akkua, mutta annahan kuulua huomenna, miten kävi, koska tuo sisätiloissa pidetty akku on myöskin kyllä virkeämpi, kuin ulkona ollut.anselmi kirjoitti: Ileisesti 16Ah akun ja 19Ah akun kylmäkäynnistysominaisuudet eroaa toisistaan aika paljon?
Noita Bilteman akuissa tuntui olevan CCA-arvossa (jolla on ilmeisesti tekemistä kylmäkäynnistyksen kanss) aika suuria eroja 16Ah ja 19Ah akun kanssa. 16Ah akun CCA oli -18 asteessa 115 ja 19Ah akun 170
Akkukaapelit muuten tarkastelin samalla ja niissä se vika ei asustele. Mutta huomenna tiedetään lisää.
No niin, tänä aamuna starttiharjoituksia. Yön aikana oli näköjään kasvanut palmuja tuohon parkkiruudun viereen, koska sellaisen alta startti tapahtui. Tosin yö ei ollut ihan kauhean kylmä, alimmillaan +6. Mutta nyt pyörii startti rivakasti ja tulilla on 1 - 2 sekunnin jälkeen.
Vanhassa akussa oli kyllä jännitteet ihan kohdillaan, mittailin sitä yleismittarilla ---> 12,8V pääasiassa. Ei vain ilmeisesti riittäneet ampeerit kylmäkäynnistykseen.
Vanhassa akussa oli kyllä jännitteet ihan kohdillaan, mittailin sitä yleismittarilla ---> 12,8V pääasiassa. Ei vain ilmeisesti riittäneet ampeerit kylmäkäynnistykseen.